Taze - ja Väärän Kuninkaan Päivä
Jos itse olisin "ammattianalyytikko", pitäisin lähinnä huolestuttavana, että keskustelupalstan nimimerkki on paremmin kartalla omasta pienestä erittäin spesifisestä alastani. Onko "johtava" vaihtunut?
Sinällään olen tosin edelleenkin sitä mieltä, että ko. seurannan pohjalta tehty "analyysi" on lähinnä täyttä paskaa, tämä perustuen näkemääni HIFK-Lukko otteluun. "Analyysi" ei huomioi kenttätilannetta tai vastustajan tekemisiä millään tasolla, eihän se herranen aika sentään edes käsittele kiekkokontrollin laatua mitenkään, joten sinällään tuo on lähinnä tuollaista kahvipöydän nollatutkimusta. Toki harrastuksensa kaikilla, mäkin keräilin pienenä autojen rekisterinumeroita ruutuvihkoon, voisikohan niiden rekkarinumeroiden perusteella alkaa tekemään laadullista analyysiä 70-80 luvun vaihteen autoista?
Olkoon sitten niin, että Johtava on vaihtunut.
Vastaan vielä tähän viestiin, sitten vetäydyn takaisin kammiooni. Minua surettaa, että tämän keskustelun taso täällä vaihtelee niin kovasti. No, jokainen pistää varmasti parastaan pöytään, en sitä epäile.
"Taze". Sinä siis väität, ettei esimerkiksi Lukon pelaaminen ole muuttunut kauden mittaan tai että näkemäsi ottelu kertoi jostain muusta, mitä Siffan, korjaan siffan, tilastot ovat osoittaneet. Sinun on sitten aivan pakko olla se Uusi Johtava. Näet asian eri tavalla kuin minä näen. Näet sen eri tavalla kuin eräs parhaista SM-liigan apuvalmentajista, joka tekee päävalmentajalleen ja joukkueelleen videonauhaa vastustajista. Muun muassa Lukosta. - Ei, en puhu nyt veljestäni Toni Sihvosesta. Tarkoitan erästä huomattavasti kokeneempaa valmentajaa.
En provosoidu vailla jääkiekkotuntemusta olevista lauseistasi. Kuten sanoin, olen vain murheellinen siitä, että kaltaisesi nimimerkit heikentävät tämän ketjun keskustelun tasoa. Höpötät autonrekkareista jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla, olkoonkin, että teet se tietoisen ivallisesti. Miten sinulla on elämässäsi aikaa moiseen ajan haaskuuseen? Sen sijaan perustelisit juurta jaksain, mitkä seikat siinä HIFK-Lukko ottelussa saivat sinut tuolle käsittämättömälle kannalle.
Ihan vai vielä pieneksi rautalangaksi tähän loppuun tämä tällainen selvitys tähän, missä ei tosin ole ollenkaan autojen rekkarinumeroita: Jos Lukko pyrkisi pelaamaan kategorista pystysuunnanjääkiekkoa kuten viime kaudella, se ei missään tilanteessa, ei edes HIFK:n vetäytyessä keskialueen ohjauspeliasetelmaan pysähtyisi oman maalin taakse viivelähtöön. Tämä kertoo ammattilaisille sen, että Lukko on muuttanut pelaamistaan. Etenkin, kun tämä seikka on toistunut useissa otteluissa. Siffa, tai siis siffa, on tilastoillaan myös vahvistanut tämän tai itse asiassa ollut tilastojensa pohjalta ensimmäisten joukossa näkemässä sen. - Jos tahdot olla lätkäjätkä (tai lätkämimmi), niin ota Taze ja vastaa täsmällisesti tähän kohtaan: Miksi Lukko pelasi verrattain hurjan määrän kiekkokontrollia kyseisessä pelissä (10 viivelähtöä, 12 hidastusta ja kuusi palauttamisia eli yhteensä 28 kiekkontrollitekoa)? Ole ystävällinen ja kerro, miten sinä näit tuon pelin? Ja lue lisäksi huolella tämän ketjun viimeiset kirjoittamani viestit, ettet muljauta suustasi sitä, että no miksi sitten HIFK voitti kyseisen pelin - tai jotain muuta älyttömyyttä. Näillä Siffan, korjaan siffan, tilastoilla ollaan osallistumassa laajempaan jääkiekkokeskusteluun, joka liittyy Suomen Jääkiekkoliiton linjaamaan uuteen peli-identiteettiin työnimellä "Meidän peli". Mikä muuten "Taze" sinun kantasi on näihin Rautakorven ja kumppaneiden ajatuksiiin jääkiekosta tilantekemis- ja tilanvoittamispelinä?
Taze. Salli minullekin pieni leikillisyys, kun sinäkin olet niin leikkisä rekkareiden bongaaja 70- ja 80-luvuilta, tullainen veli- tai siskokulta. Jos elettäisiin keskiaikaa, niin sinut todella laitettaisiin päivän ajaksi Uudeksi Johtavaksi. Sinulle annetaisiin palstatilaa Urheilulehdessä, ehkä jopa Veikkaajassa! Saisit valita: Kirjoitatko puolitieteellisen pelitapatekstin vai haluasitko tehdä jonkun ilmiöjutun, tai ehkä haastattelisit itse itseäsi nettiin. Lisäksi saisit istua Tamin vierelle studioon tänään illalla analysoimaan JYP-Lukko -ottelun. Keskustelisitte ja jopa väittelisitte Tamin kanssa pelin nyansseista. Yleisö hurraisi sinulle ja ylivertaisuudellesi. Muistathan historiasta: Väärän Kuninkaan Päivä. No, onneksi eletään 2000-lukua, sinua ei sentään tuon ihanan päivän päätteeksi päästettäis päiviltäsi, kuten keskiajalla väärälle kuninkallee tehtiin. Sinä voisit palata ehjin nahoin nimerkeinesi tänne Jatkoaikaan teutaroimaan. Vaikka autojen rekkareita kirjaamaan.
No, hitaasti mutta varmasti tämä suomalainen jääkiekkokeskustelu menee eteenpäin. Jäällä peli pelikirjaistuu ja samoin käyn täällä katsomojen ja nettipalstojen puolella. Kukin sitten hyppää kehityksen kelkkaan sitä mukaa mukaan, kun on halua ja kykyä.
Petteri Sihvonen, korjaan, P.Sihvonen, palastaveli