Voi, voi
Nimenomaan kyse on "vitun yksinkertaisista" perusperiaatteista ja pelin mukana kulkevista valinnoista (oho, siellä pitää reagoida!), jotka opetetaan viimeistään D-junnuissa. Toki jos moinen taso on sinulle "tietoista valintaa joukkueen pelitavassa", olet ihan oikeassa ketjussa.
Pointti oli, ettei yksikään joukkue ole vuoteen 2011 mennessä katsonut maalin takana seisomista tilastoinnin arvoiseksi asiaksi - ehkä siksi, että reaalimaailman jääkiekossa sieltä ei ole voitettu vielä yhtäkään ottelua. Detaljeja monesta muusta, peliin oleellisesti vaikuttavista asioista on sen sijaan tilastoitu jo sieltä hamalta 80-luvulta. Lisätiedot esim. Erkki Loikkanen, Erkka Westerlund tai oikeastaan kuka tahansa pidemmän linjan tilastomies - ainakin Jokereista ja Tapparasta löytyy (Tepsin "Sokia-Salminen" eläköityi jo hetki sitten:).
Tilastoillahan ansich ei toki tee vielä mitään. Ne vain osaltaan auttavat käytännön duunissa pelaajien kunnioittamaa. auktoriteettia omaavaa, kaikin puolin uskottavaa ja asiansa ymmärrettäväksi tekevää valmentajaa eteenpäin... eiku.
Nimimerkki choose_life, alat muistuttaa yhä enemmän erästä entistä kollegaani, joka ei halunnut yhtää opiskella peliä nimeltä jääkiekko - sillä seurauksella, että häneltä loppui työt muun muassa jääkiekosta kirjoittamisen suhteen.
Älä sinä sorru samaan, vaan ala perehtyä asioihin. Historiaan, nykyisyyteen ja pohdi myös ilmassa olevien heikkojen signaalien kautta tulevaisuutta.
Otan nyt yhden kohdan esiin, ettei sinua täällä enää otettaisi liian vakavasti. Kirjoitat, "ettei yksikään joukkue ole vuoteen 2011 mennessä katsonut maalin takana seisomista tilastoinnin arvoiseksi asiaksi" ja miltei samaan hengenvetoon mainitset Erkka Westerlundin. - Huh, huh! Westerlundhan nimenomaan tilastoi nopeat, puolinopeat ja viivelähdöt (sinun sanoin maalin takana seisomista). Juuri westerlundilainen "Pelianalyysi", jota varten Westerlund kehitti oikein tietokoneohjelman, otti ensimmäisenä jo 80-luvulla huomioon muun muassa nämä viivelähdöt.
Se, mihin suuntaan sitten tämä analyysi on edennyt - se on vain syventynyt ymmärtämään pelin virtausta eikä vain syntyviä maalipaikkoja - vaatii sen tason pelinymmärrystä, etten ala tässä sitä sinulle selittämään. En usko, että tajuaisit siitä sanan puolikastakaan.
Olet pahasti pihalla jatkuvasti väitteinesi. Jauhat koko ajan jostain "reaalimaailmasta". Älä sinä sellaisesta puhu, kun tuntuu, ettet todellakaan jääkiekon suhteen itse ole sellaisessa elänyt.
Heität aina hatusta, että sitä ja sitä opetetaan jo esimerkiksi D-junioreissa. Ei opeteta! Minä olen ollut D-juniori. Veljeni on ollut D-juniori. Pekka Virta on ollut D-juniori. Ville Peltonen on ollut D-juniori. Me tiedämme, mitä siellä on opetettu 80-luvulla. Minä tiedän, mitä siellä on opetettu 90-luvulla. Olen elänyt sitä reaalimaailmaa. Ja tiedän, mitä siellä on opetettu kevääseen 2011 asti.
Tervetuloa, choose_life, jääkiekon reaalimaailmaan. Toivon, että alat opiskella tämän lajin perusasoita ja -tietoja.
Johtava