pokki kirjoitti:Sinä et ole tätä näköjään ymmärtänyt, eikä ole Sihvonenkaan. Hän alkoi palstallaan nälvimään toimittajia eri puolella Suomea muka huonoista jutuista ja muka huonosta lajituntemuksesta. Siinä sivussa unohtui kuitenkin se tärkeä kysymys:
Kenelle mitäkin lehteä tehdään?
Eli jos nk."perinteiset urheilutoimittajat" vihaavat Sihvosta niin se kyllä johtuu siitä , että Sihvonen on ilman kokemusta ja koulutusta tullut väittämään suomalaisia urheilutoimittajia osaamattomiksi. Kuten sanoin, se että Sihvonen kirjoittaa UL:een ja hänellä on valmentajan tieto, ei tee hänestä vielä valmentajaa kummempaa.
Olen ajatellut pytäytyä erossa tästä ketjusta erinäisistä syistä johtuen, nyt kuitenkin lipsun päätökseni suhteen hitusen.
Ajatellaanpa vaikkapa iltapäivälehtiä ja niiden urheilutoimituksia ja tasoa jolla juttuja usein kirjoitetaan - se ei todellakaan ole päätä huimaava monenkaan lajin kohdalla, tämä arvioni perustuu niihin harvoihin kertoihin jolloin olen avannut iltapäivälehtien urheilusivut ja tutustunut toimittajien tuotoksiin (tunnen erään aiemmin SM-liigan otteluraportteja ip-lehteen kirjoittaneen henkilön ja hänen tuntemuksensa lajista oli jotakuinkin samalla pohjalla kuin minulla eli täysin amatööripohjalla) eli Sihvonen osuu mielestäni oikeaan väittäessään, että toimittajat ovat osaamattomia - itseasiassa he eivät kaikilla paikkakunnilla edes ole pelkästään urheilutoimittajia vaan tekevät raporttien teon ohella muitakin toimituksellisia tai ei-toimituksellisia tehtäviä.
Jos kuitenkin ip-lehdillä olisi halua ja tahtoa, ne voisivat palkata toimituskuntaansa myös lajin (lajeja) syvällisemmin tuntevan henkilön kirjoittamaan esim. tarpeellisin väliajoin syväluotaavia kolumneja tai katsauksia jääkiekon (tai ihan minkä tahansa lajin tilasta ja asemasta suomalaisessa urheiluskenessä). Näiden henkilöiden ei tarvitsisi olla päätoimisessa työsuhtedessa näihin ip-lehtiin vaan he voisivat omaan ammattiinsa tukeutuen kirjoittaa niitä kolumneja kansalle ja näin ollen valaista kansan tuntemusta lajin syvimmistä saloista, veikkaan, että aika moni "mattimeikäläinen" mielusti tutustuisi myös syvällisempiinkin analyyseihin pelkkien otteluraporttien tms. sijaan, heille ei vain anneta mahdollisuutta siihen koska koko toimituksellinen tuotanto on täyttä huttua suurelta osin.
Eikä ongelma ole yksin ip-lehtien vaan samaa asennetta tai asenteen puutetta sekä halua ylittää rima matalimmalta kohdin löytyy lukuisista lehdistä mitä Suomessa julkaistaan. Ymmärrän, että pienillä maakuntalehdillä on ongelmia löytää osaavia kirjoittajia mutta, että samaan sortuvat maamme valtalehdet - ei mene ihan hevillä jakeluun. Tekisi mieleni tosiaankin sanoa, että se on tahdosta ja halusta kiinni ja siitä ettei ole kunnianhimoa koettaa yrittää sitä rimaa hivenen ylempää.
Onneksi toisinaan silmiin osuu poikkeuksia, en nyt tarkoita pelkästään Sihvosta, joka hänkin tuo keskusteluun omasta asemastaan johtuen uusia tuulia ja näyttää tavallaan mallia niille "oikeille toimittajille" kuinka analyyttisesti asioita voi ruotia olematta kuitenkaan loputtoman kuiva ja mielenkiintoa tuhoava.
Ainakin minä lukijana haluan toisinaan nauttia sen hutun sijaan myös helmistä.
vlad.