Taisi Jokerit olla B:n runkosarjan nelonen ja HPK vitonen. Jonkun verran seurasin tuota ottelusarjaa, sillä Jokereilla oli mukana pari mielenkiintoista nuorempaa kaveria. Ottelusarja oli tasainen ja lähes jokaisessa pelissä marginaalit olivat pienet, kuten usein näissä junnupeleissä on. Virheitä tulee paljon ja joskus erot voivat olla yhtäkkiä suuriakin, vaikka peli sinänsä ei hirveästi muutukaan. Mitenkään kovin poikkeavalla tavalla ei Sihvosen joukkue pelannut, ellei sellaiseksi lasketa selkeää pyrkimystä kiekon pitoon omalla alueella. Hivenen huvittavaa Sihvosen oman hännän nosto tässä(kin) asiassa ja vielä siten, että nyt kysymyksiä UL:n nettisivuilla oli hankittu joku harjoittelijatyttö. Kuvaavaa B-junnupeleille oli toinen finaali, jonka HPK hävisi 0-8 kotonaan. Pelaajien keskimääräinen taso on vielä sen verran heiveröinen, että moisia romahduksia voi tapahtua vielä finaalivaiheessakin. Valmentajan näkökulmasta B-junnut on vielä aikamoinen välisarja, etenkin jos tähtäimet ovat pelitaktisesti korkeammalla. Yksilöiden kehittämiseen se on tietenkin tärkeä sarja.
Sinäkin sitten innostuit kirjoittamaan B-juniorien peleistä, kun HPK:n B hävisi toisen finaalisarjaottelunsa eilen kotonaan 0-8. Ihmettelen vaan, kun et ole kirjoittanut HPK:n B:n muista pudotuspelisarjan otteluista. HPK:n B pudotti ensin Jokerit ja sitten Ässät jatkosta. Ensimmäinen finaaliottelu HIFK:iä vastaan Helsingissä oli erittäin tiukka ja paikalla näytti olevan mm. Ville Peltonen. Kysy Villeltä mielipide pelin taktisuudesta niin pysyt jotenkin pelin taktisuuden kartalla. Pentti Hiirokselta voit kysyä Jokerit-sarjan taktisesta puolesta. Satakunnan kansassa oli asiantuntevia kirjoituksia HPK:n B:n poikkeuksellisen taktisesta pelistä Ässät-sarjassa. Ässiä moni asiantuntija piti sarjan kovimpana joukkueena hyvän pelaajamateriaalin ja kovan SM-liigapelaajista (Mikael Kotkaniemi, Pasi Peltonen ja Arto Heiskanen) koostuneen valmentajakolmikon ansiosta.
Jääkiekon asiantuntijoita HPK:n B:n poikkeava taktinen pelitapa on keskusteluttanut koko kauden. Yleisin kannanotto on ollut, että noin ei voi jääkiekkoa pelata. Kauden edetessä ja HPK:n B:n noustessa syksyn tiukkojen KooVee:tä (valmentajana Mika Nieminen) vastaan pelattujen ristiinkarsintaottelujen jälkeen aina finaaleihin saakka ovat monet skeptikot myöntäneet, että tuollakin tavalla näyttää tulosta jääkiekossa syntyvän.
Kirjoitat, että kuvaavaa B-junioripeleille on eilinen Kerhon tappio HIFK:lle. Se on väärä johtopäätös. HPK:n B on pelannut nyt 11 pudotuspeliottelua ja eilinen oli niissä poikkeus, joita tulee jääkiekossa kaikille joukkueille.
Olin seuraamassa niitä Jokerit-pelejä ja molemmat HIFK-pelit ja minun silmääni HPK:n B:n peli on ennennäkemättömän poikkeuksellista pelitavan osalta. Kun olen erätauoilla ja pelien jälkeen kuunnellut asiantuntijoiden keskusteluja niin olen saanut vahvistuksen omille käsityksilleni. Sinä olet nyt ensimmäinen, joka kirjoitat vähätellen HPK:n B-junioreiden pelitavan poikkeuksellisuudesta. Olen odottanut Ässät-kannattaja Dee Sniderin analyysia Ässät-sarjasta, koska hän otti B-junioreiden pelit tänne keskusteluun mukaan silloin, kun Ässät johti sarjaa voitoin 2-1. HPK nousi voitoissa ensin kotonaan tasoihin ja vei Porin trillerin jälkeen koko ottelusarjan voitoin 3-2. Ässät-sarjasta voit kysyä HPK:n B-junioreiden taktisesta puolesta Ässien SM-liigajoukkueen kolmosvalmentaja Pasi Kaukorannalta, joka näytti seuranneen pelejä paikan päällä.
Vaikka onkin kyse keskustelupalstasta, niin toivoisin täsmällisyyttä ja asiantuntemusta silloin, kun kirjoitetaan pelitavallisista asioista. Muuten tänne jää vääriä käsityksiä todellisesta tilanteesta.