Kirjoitin jo aiemmin tänne oman käsitykseni siihen asiaan, että mistä syntyy pelaajan itseluottamus pääosin. Se syntyy siitä, että pelaaja hankkii lapsesta lähtien riittävän taidon ja kyvyn pelata. Mitä paremmin pelaaja pystyy lajiaan pelaamaan sitä suurempi on hänen itseluottamuksensa.
Itse olen sitä mieltä että se kovien otteluiden itseluottamus tulee aikuisiän suorituksista.
Valmentajan harjoittamalla pelitavalla ja sen noudattamisella on sen jälkeen suurin merkitys pelaajan itseluottamukselle.
No joo, case Summanen-Niinimaa voisi olla ihan mielenkiintoinen tässä suhteessa.
Minä pidän psykologisen puolen valmentamista enemmän tai vähemmän epäolennaisena juttuna. Tällä tarkoitan sitä, että urheilulajista vähemmän tietävät psykiatrit/psykologit/kasvatustieteilijät alkaisivat omilla opeillaan nostamaan pelaajien itsetuntoja tai joukkueiden henkeä.
Tällaisia voi puhua ainoastaan sellainen henkilö, joka on elänyt ongelmattoman elämän. Jos taas on asunut suomalaisessa "ongelmalähiössä", joihin itseni lasken, voin kertoa että paljon on sinulta jäänyt näkemättä ja oppimatta.
Suomalainen koulujärjestelmä on tällä hetkellä viimeinen jotenkin toimiva linnake, joka estää sen ettei näiden lähiöiden kaikista nuorista tule ongelmanuoria ja -aikuisia. Paljon olen nähnyt vaikeuksia ja onnettomia tarinoita. Osa luokkakavereistani kasvaa tällä hetkellä koiranputkea siksi, että heitä ei autettu. He ajautuivat sivuraiteille, koska 90-luvun alun lama iski juuri siihen, mitä nämä kaverit olisivat eniten tarvinneet. Ohjausta, tukea ym. sellaista, joita suomalainen tosimies ei myönnä tarvitsevansa.
Siksi minua suututtaa suuresti tämä ajatus, että lapsen ja nuoren henkinen puoli kestäisi ihan mitä tahansa!
Jos kotona on riittävästi ongelmia, se näkyy varmasti kentällä ja siinä yhtälössä kilpailutuksen ja "v***umaisten" valmentajien kuvio ei toimi. Pitää ottaa huomioon lasten erilaiset lähtökohdat, kaikki eivät asu omakotitaloissa, kaikilla ei ole rikkaita vanhempia ja jokainen yksilö on melko erilainen. Toki jääkiekon harrastaminen alkaa olla pikkuhiljaa harvojen ja valittujen (lue: keskituloisten vanhempien lasten) harrastus, joten tässä mielessä ns. "ongelmanuoria" ei enää pian tarvitsekaan sietää.
Tosin erityisopetuksen määrä kasvaa koko ajan ja tilastot osoittavat, että tätä porukkaa tulee kaikista tuloluokista, joten ei jääkiekkopuoli voi täysin pestä käsiään ja ajatella, etteikö lasten harrastus vaikuuttaisi myös henkisen puolen kasvuun. Ihan kaikkea lapsi ei kestä, varsinkaan jos kotiasiat eivät ole kunnossa. Ja harvoin sitä valmentajille edes kerrotaan.