Kyse on kuitenkin siitä, että se ensisijainen vastuu siitä, että tällaisia ei edes kävisi, on vanhemmilla. Nyt tuntuu, että monet ja varsinkin nuoret vanhemmat siirtävät sen vastuun opettajille ja valmentajille. Heidän tehtävä on tottakai puuttua itse tilanteessa siihen, mutta muuten itse kasvatustyö ja perusasioiden opettaminen on paljon pitkäjänteisempää touhua ja vanhempien on kannettava siitä nykyistä suurempi vastuu ja lyötävä selvempiä rajoja lapsille sekä nuorille. Kiekkotreenien ensisijainen tehtävä on opettaa pelaajat pelaamaan kiekkoa ja siinä samalla huomaamatta toteutuu myös kasvatuksellinen tehtävä. Nyt tuo kasvatuksellinen tehtävä on monesti ottanut liian suurta roolia.
Totta kai ensisijainen kasvatustehtävä on vanhemmilla. En tiedä sanoinko jotain epäselvästi. En mielestäni väittänyt, etteikö kiekkotreenien tehtävä ole ensisijaisesti opettaa lajitaitoja. Jos ei olisi, kiekkoa voisi opettaa videoita katselemalla psykologin sohvalla.
Voisiko nykymenon syynä silti olla se, että juniorivalmentajina toimivat eivät ymmärrä nykylasten maailmaa vaan soveltavat vanhoja oppeja "koska näin on ennenkin tehty"? Onko tätä lasten henkimaailmaa riittävästi tutkittu vai onko se kuitattu ajatuksella, että "Se kuuluu vanhemmille ja that's it. Jätkät viivoille ja luistellaan nyt näitä välejä. Se jos mikä kasvattaa teistä miehiä..." Ostavatko lapset enää tällaista toimintaa ja vaikka se "ostamattomuus" olisikin vanhempien vika, niin kannattaako sitä väkisin tyrkyttää, jos arvomaailmat ovat kerran viime vuosina muuttuneet? Vanhojen hyvien aikojen perään haikailu on ihan turhaa, kyllä jääkiekonkin on sopeuduttava siihen, mitä on tarjolla ja tehtävä siitä se maksimitulos.
On totta, että seuratoimintaan on saattanut pesiytyä liikaa tätä kasvatuksellista puolta, mene ja tiedä. Kuka ja mikä sen mittaa? Joku valmentaja, joka avautuu siitä, että häntä on arvosteltu treenien vetäjänä? Tai se, että viime vuosina meille ei ole siunaantunut jokaisesta ikäluokasta huipputaitavia pelaajia? Ovatko syy-seuraus suhteet todellakin näin yksinkertaisia?
Itse olen sitä mieltä, että paljon pahempi ongelma on se mitä Suomessa on katsottu lajitaidoksi. Se kaikki kulminoituu kiekottoman pelaamisen ylikorostumiseen, joka tähän mennessä näkynyt kaikessa tekemisessä.
Nyt pitäisi kuitenkin muistaa, että seuratoiminta ei pääse irti lahjattomista, laiskoista ym. urheilijan kuvasta poikkeavista tapauksista. Näitä tyyppejä tulee todennäköisesti vielä lisää, kun nuorison liikuntatottumukset on mitä on. Maksukykyisiä isiä ja äitejä ei kukaan estä maksamasta lastensa harrastuksia. Nykymeno vaatii valmentajalta paljon enemmän, kuin pelkät tiedot lajitaidoista. Lajitaitojenkin opettaminen vaatii nykyään paljon kärsivällisempää otetta kuin ennen, koska lasten liikkumattomuus on ongelma joka on olemassa. Nyt valmentajat joutuvat kasamaan lasten fysiikankin lähes nollalukemista.
Kyllä nuo opettajatkin käyvät koulunsa juuri siksi, että a) osaavat opettaa oikeita asioista b) tietävät miten lasten kanssa toimitaan. Niin se vain on, että jääkiekko on tässä maailmassa yksi tärkeä turha asia ja sen varjolla ei voida uhrata lapsia vain sen perusteella, että laji-ihmisten mielestä näin on toimittava. Jos tämä tarkoittaa sitten sitä, että Suomesta ei enää ikinä tule tähtipelaajia niin mielummin niin, kuin kouluttamattomia urheilijan alkuja jotka päätyvät työttömiksi ja syrjäytyvät työelämästä.
Mutta näin ei tule käymään vaan aina löytyy niitä lapsia, jotka haluavat itse huipulle ja tekevät kaikkensa sen eteen ja katsovat mihin se riittää. Yleensä nämä nuoret ovat motivoituneita ja heille on kerrottu, että pelkät jäätreenit eivät riitä. Tämä yhdistettynä kannustavan ympäristöön (uskalla epäonnistua jotta voit onnistua) tuottaa pitkällä tähtäimellä paremman tuloksen. (Lähes kaikki 80-luvulla syntyneet ikäluokat on tuomittu epäonnistujiksi ja itse näen osasyyksi sen, että apinoitiin liikaa riskitöntä, äärikurinalaista pelaamista, jolla Suomi kahmi aikuisten tasolla 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa mitaleita. Haettiin voittoja vaikka olisi pitänyt kehittää yksilöitä.)