Arvostan tämän sanan mainitsemista. Omissa huomattavan vaatimattomammissa organisaatioissani on työuran varrella myös avokätisesti siroteltu termiä.Hallitusohjelmassa sana strategia esiintyy 44 kertaa.
Arvostan tämän sanan mainitsemista. Omissa huomattavan vaatimattomammissa organisaatioissani on työuran varrella myös avokätisesti siroteltu termiä.Hallitusohjelmassa sana strategia esiintyy 44 kertaa.
Korkomenoista sen verran että Hesarissa joku aika sitten juttu jossa ihmeteltiin sitä ettei valtiovarainministeriö vaihtanut lainan korkoja vaihtuvista kiinteäkorkoisiin, kun korot olivat nollassa tai alempana. Oliko kyse siitä että on olemassa käytäntö/ohje että pysytään vaihtuvissa, ei uskottu että korot nousisivat tai muuten vain vaihto ei ollut mahdollinen . Tosin samaan aikaan Itävalta otti miljardiluokan kiinteäkorkoisen (0.99%) lainan sadaksi vuodeksi.Näin saattaa toki ollakin, mutta maksamattoman valtionvelan nousevat korkomenot ovat ihan konkreettinen huolenaihe meille kaikille ja myös luottoluokituksen mahdollinen lasku entisestään.
Korkomenoista sen verran että Hesarissa joku aika sitten juttu jossa ihmeteltiin sitä ettei valtiovarainministeriö vaihtanut lainan korkoja vaihtuvista kiinteäkorkoisiin, kun korot olivat nollassa tai alempana. Oliko kyse siitä että on olemassa käytäntö/ohje että pysytään vaihtuvissa, ei uskottu että korot nousisivat tai muuten vain vaihto ei ollut mahdollinen . Tosin samaan aikaan Itävalta otti miljardiluokan kiinteäkorkoisen (0.99%) lainan sadaksi vuodeksi.
Tässä mentäisiin kuitenkin sitten aika lailla Marinin hallituksen linjalla suhtautumisessa EU:n yhteisiin tukipaketteihin. Näistähän Marinin hallitus sai aika paljon rapaa niskaan populisteilta, vaikka se varmasti pyrki huomioimaan kokonaisuuden niissä. Muutenhan nuo ennusteet talouskasvusta ja tehtyjen korjausliikkeiden vaikutukset kuulostavat kyllä positiivisilta ja toivottavasti sellaisinaan myös toteutuisivatkin.Kunhan saadaan suunnilleen ennustettu kasvu 2025, mahdollisuudet saada vihdoin pysyvämpää talouskasvua on olemassa. Isoja asioita on kuitenkin arvioitava uudelleen. Arvaan, että Orpon hallitus on valmis EU:n uusiin yhteisiin tukipaketteihin kun hinnasta sovitaan. Muuten on vaikea saada isojen maiden "kaappaamia" investointeja Suomeen.
On maksumuurin takana, mutta tuo lainaus riittänee. Ei jumalauta…Tämä ei liene maksumuurin takana:
![]()
Hallitus | Säästöt runnottiin alkuun armeijan saunalla – Näin syntyivät päätökset, joita moni piti mahdottomina
Puolustusvoimien virkistysmajalla kokoontui helmikuussa pieni joukko melko tuntemattomia päättäjiä. He valmistelivat historiallisen säästöpaketin, jonka syntyä moni piti mahdottomana.www.hs.fi
"Kristillisdemokraatit taistelivat keksien puolesta." Ja RKP sipsien, Ahvenanmaa kiittää. Ei helvetti mitä absurdia sirkusta - järjestellään Titanicin kansituoleja, paitsi mitä nyt vähän ohjataan kohti sitä jäävuorta (työperäisen maahanmuuton sabotointi).
Nämä kasvunäkymät ja tavoitteet tulevasta jäävät ehkä turhan paljon leikkauslistojen varjoon, ja ehkä noissa A-studiossa, uutisissa, HS-aukeamissa ja mediassa pitäisi käydä niitä enemmän läpi, jotta ihmisillä olisi mahdollisimman paljon infoa tulevasta. Harva kuitenkaan hallitusohjelmia ja valtion budjetteja iltalukemisena pitää, vaikka julkisia ovatkin. Kaikkia luulisi kiinnostavan Suomi 2035 ihan siinä 2025:kin.Jos katsotaan konsensusta päivitetyissä talousennusteissa vuodelle 2025, BKT kasvaa noin 1.8 prosenttia. Yksityinen kulutus kasvaa saman verran ja investoinnit luokkaa 3.5 prosenttia. Muutos on riittävä ja nyt hallituksen toimien tarkoitus on ylläpitää kasvua myös 2026 ja siitä eteenpäin. Uusimmat talousennusteet
Lisäpanostuksia tulikin kasvuun ja tein niistä jokunen päivä kattavan listan tähän ketjuun. Samat luvut ovat esillä keskustelussa ylempänä ja niitä käsitellään myös vvm:n sivulla Orpon hallitus: Tehdyillä päätöksillä estetään talouden ajautuminen hallitsemattomaan luisuun
Olen viime ja tämän vuoden aikana kirjoittanut Suomen aseman heikentymisestä mm. kilpailussa investoinneista useamman kerran. Tämän sanoo myös hallitus ääneen. Geopoliittisessa tilanteessa sekä EU:n muuttuneissa valtiontukipolitiikan oloissa kilpailu teollisista investoinneista on kiihtynyt, ja Suomen asema kilpailussa heikentynyt.
Kunhan saadaan suunnilleen ennustettu kasvu 2025, mahdollisuudet saada vihdoin pysyvämpää talouskasvua on olemassa. Isoja asioita on kuitenkin arvioitava uudelleen. Arvaan, että Orpon hallitus on valmis EU:n uusiin yhteisiin tukipaketteihin kun hinnasta sovitaan. Muuten on vaikea saada isojen maiden "kaappaamia" investointeja Suomeen.
Tässä mentäisiin kuitenkin sitten aika lailla Marinin hallituksen linjalla suhtautumisessa EU:n yhteisiin tukipaketteihin. Näistähän Marinin hallitus sai aika paljon rapaa niskaan populisteilta, vaikka se varmasti pyrki huomioimaan kokonaisuuden niissä. Muutenhan nuo ennusteet talouskasvusta ja tehtyjen korjausliikkeiden vaikutukset kuulostavat kyllä positiivisilta ja toivottavasti sellaisinaan myös toteutuisivatkin.
Nämä kasvunäkymät ja tavoitteet tulevasta jäävät ehkä turhan paljon leikkauslistojen varjoon, ja ehkä noissa A-studiossa, uutisissa, HS-aukeamissa ja mediassa pitäisi käydä niitä enemmän läpi, jotta ihmisillä olisi mahdollisimman paljon infoa tulevasta. Harva kuitenkaan hallitusohjelmia ja valtion budjetteja iltalukemisena pitää, vaikka julkisia ovatkin. Kaikkia luulisi kiinnostavan Suomi 2035 ihan siinä 2025:kin.
Äkkiseltään yhteiset velkakirjat ei kuulosta kovin turvalliselta, mutta toki asioilla on monta puolta ja jos sillä saadaan enemmän rahaa sisään ja isoja asioita aikaan, niin en nyt tyrmääkään ideaa.
Ohessa Hesarin linkki, sitä ihmettelen ettei asiasta ole puhuttu enempää, tietenkin jälkipeli on paras peli:Suomi otti esimerkiksi tammikuussa 2021 kymmenvuotisen lainan miljardilla eurolla. Korko oli silloin 0.4 prosenttia negatiivinen.
Koska valtio noudatti strategista korkoriskiasemaa, valtion velkahallintaa toimeenpaneva Valtiokonttori muutti suuren osan pitkäaikaisista kiinteäkorkoisista lainoista vaihtuvakorkoisiksi. Näin ollen vuoden 2021 lopulla nollassa ollut joukkovelkakirjan korko on noussut tämän vuoden 2023 lokakuussa 3,3 prosenttiin.
Nollakorkojen päätyttyä valtion olisi tullut päivittää strategiansa, mutta sitä ei tehty. En usko, että valtiovarainministeri Saarikko tai pääministeri Marin edes ymmärsivät koko asiaa. Saattaa olla niinkin, että eivät edes tienneet.
Ohessa Hesarin linkki, sitä ihmettelen ettei asiasta ole puhuttu enempää, tietenkin jälkipeli on paras peli:
"Valtiokonttori noudatti ja noudattaa edelleen parikymmentä vuotta sitten määriteltyä velanhallinnan strategiaa. Strategian mukaan Valtiokonttorin täytyy pitää valtionvelan korkoriski ”valitulla tasolla”. Käytännössä kirjaus tarkoittaa sitä, että Valtiokonttori muuttaa pitkäaikaiset kiinteäkorkoiset lainat suurelta osin vaihtuvakorkoisiksi.
Valtiokonttori noudattaa kyseistä strategiaa riippumatta siitä, miten edullisesti Suomi saa pitkäaikaista lainaa markkinoilta."
Toki hyödytään vielä 2030 näistä nollakorkoisista lainoista.
Tästä nostin metelin jo viime syksynä, ei saanut ihan liian paljon vastakaikua - valtiokonttori kuulosti ilmeisesti hyvin uskottavalta ja tekniseltä... Ja varmasti myös poliitikoille, jotka eivät juuri kansantaloustiedettä ymmärrä edes vähän alusta. Minkä ehkä voi huomata peräti hallituksesta toiseen.Suomi otti esimerkiksi tammikuussa 2021 kymmenvuotisen lainan miljardilla eurolla. Korko oli silloin 0.4 prosenttia negatiivinen.
Koska valtio noudatti strategista korkoriskiasemaa, valtion velkahallintaa toimeenpaneva Valtiokonttori muutti suuren osan pitkäaikaisista kiinteäkorkoisista lainoista vaihtuvakorkoisiksi. Näin ollen vuoden 2021 lopulla nollassa ollut joukkovelkakirjan korko on noussut tämän vuoden 2023 lokakuussa 3,3 prosenttiin.
Nollakorkojen päätyttyä valtion olisi tullut päivittää strategiansa, mutta sitä ei tehty. En usko, että valtiovarainministeri Saarikko tai pääministeri Marin edes ymmärsivät koko asiaa. Saattaa olla niinkin, että eivät edes tienneet.
Joo kyllä. Hyvin Kangasharju kuitenkin kuvasi tilannetta. Ettei ole niin yksinkertainen, vaan asioilla monta puolta.Jotta asiasta ei synny mahdollisesti väärää käsitystä, Suomi ottaa koko ajan lisää lainoja ja näillä maksetaan pois aiempia. Tämän takia korkojen nousu syö Suomen taloutta jo nyt.
Talousennusteet... Siis ekonomisteilla on vaikeuksia jopa ennustaa edellisen neljänneksen kasvua. Toki on rationaalista odottaa, että jonkinlainen kasvu on tulossa, mutta enpä hämmästyisi jos se olisi sangen aneemista. Ja jos ei ole niin sitten lähinnä johtuisi vientimaittemme vahvoista noususuhdanteista, kotimaisen kysynnän uskon pysyvän jatkuvasti liian vaisuna.Jos katsotaan konsensusta päivitetyissä talousennusteissa vuodelle 2025, BKT kasvaa noin 1.8 prosenttia. Yksityinen kulutus kasvaa saman verran ja investoinnit luokkaa 3.5 prosenttia. Muutos on riittävä ja nyt hallituksen toimien tarkoitus on ylläpitää kasvua myös 2026 ja siitä eteenpäin. Uusimmat talousennusteet
X:ssa muutamakin julkisella töissä oleva henkilö on tuohtuneena kertonut, että heillä alkaa muutosneuvottelut. Orpo ja Purra saavat vihaa ylleen ja eräskin nuori naisoletettu kyseenalaisti että minne hän sitten menee töihin jos tulee potkut. Tässä on julkiselle usein työhön pyrkivän ja pääsevät suurin harha - helppo ja varma duuni.Poimin tuosta kehysriihen julkisen talouden suunnitelmasta vielä tämän:
Valtion henkilöstömäärä on viime vuosina kasvanut. Vuoden 2023 lopussa valtiolla oli henkilöstöä 81 696, joka on noin 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Kasvu on ollut tasaista vuosittain. Hallinnon toimintamenoihin hallitusohjelmassa kohdistettuja säästöjä kasvatetaan edelleen merkittävästi valtionhallinnon toiminnan tehostamiseksi. Ministeriöt valmistelevat hallinnonalansa virastojen tehtävien ja velvoitteiden keventämisen osana valmisteluissa olevia tuottavuusohjelmia. Toimintamenosäästöissä jouduttaneen turvautumaan henkilöstömäärien vähentämiseen ja toiminnan tehostamiseen toimintayksiköissä.
Jo hallitusohjelmassa tästä on linjattu ja ulkomuistista heitettynä tässä haettiin 400 miljoonan säästöjä (saa korjata, jos muisti pettää). Tämähän tarkoittaa sitä, että irtisanomiset mitataan ennemmin tuhansissa kuin sadoissa. Tämä on kova toimi ja yksilön kannalta valitettava. Kuitenkin valtionhallinnossa on etenkin keskijohdossa kiistatta ns löysiä monella eri alalla. Valtio ei toimi kuin yritys, joten ns ylimääräiset rönsyt ei karsiudu, jos valtiovalta ei linjaa säästötavoitteita. Sen lisäksi että tämä tuo säästöjä valtiontalouteen niin se vapauttaa työmarkkinoille osaavaa ja koulutettua työvoimaa. Kenties sitä kautta syntyy lopulta myös uusia yrityksiä. Tämä on hyvä toimi, vaikkakin yksilön kannalta johon tämä osuu niin tietenkin ikävä.
No, minusta ei kyllä ihan niin valtavan monimutkaista. Pitkällä tähtäimellä, normaaliolosuhteissa tuo on voittava strategia - mutta negatiiviset korot eivät ole normaaliolosuhteita vaan historiallisesti täysin poikkeuksellisia.Joo kyllä. Hyvin Kangasharju kuitenkin kuvasi tilannetta. Ettei ole niin yksinkertainen, vaan asioilla monta puolta.
Taloudellisesti ehkä tärkeää että Suomen velkakirjojen sijoitusmarkkinoita yritetään pitää mahdollisimman monipuolisina, jos rahoitusta tarvitaan joskus nopeasti. Toisaalta saadaan Suomen strategialla lainojen keskimääräinen kesto lyhyeemmäksi. Kangasharjun jutun mukaan myös hyödymme kun Euroopan keskuspankki laskee korkojaan, kun lyhyemmissä velkapapereissa korot laskevat nopeammin. Myös pidempiin velkakirjoihin liittyvästä aikapalkkiosta mainitaan, jonka pitäisi tehdä lyhyeemmistä velkakirjoista eduullisempia. Maalikkona en toki tiedä, mitä tämä käytännössä meinaa.No, minusta ei kyllä ihan niin valtavan monimutkaista. Pitkällä tähtäimellä, normaaliolosuhteissa tuo on voittava strategia - mutta negatiiviset korot eivät ole normaaliolosuhteita vaan historiallisesti täysin poikkeuksellisia.
Talousennusteet... Siis ekonomisteillä on vaikeuksia jopa ennustaa edellisen neljänneksen kasvua. Toki on rationaalista odottaa, että jonkinlainen kasvu on tulossa, mutta enpä hämmästyisi jos se olisi sangen aneemista. Ja jos ei ole niin sitten lähinnä johtuisi vientimaittemme vahvoista noususuhdanteista, kotimaisen kysynnän uskon pysyvän jatkuvasti liian vaisuna.
Saksa ja muut merkittävät vientimaat. Ostovoiman ja kuluttajaluottamuksen suhteen olen itse aika pessimistinen. Toki se ainakin kyllä auttaa, kun inflaatio nyt alenee ja samalla palkat nousevat vähän jälkijunassa. Olisi tosi toivottavaa, että meidän kasvumme viimeinkin oikeasti vahvistuisi edes muutamaksi vuodeksi. Se yksi (todella monista) ääliömäisista oikeisto-liberalistisista talousmetaforista osuus vahingossa oikeaan: kyse ei pitäisi olla kakun jakamisesta tai sen kakun kaventamisesta vaan sen kasvattamisesta. Kasvu, kasvu, kasvu.Saksan talous on viime vuosikymmenet vaikuttanut merkittävästi Suomen kasvuun. Onhan se suurin vientimaamme. Samoin mm. Ruotsilla on huomattava merkitys. Kotimainen kysyntä riippuu myös ostovoiman kehityksestä. Millaiseksi se muodostuu 2025-2026, ratkaisee lähivuodet.
RKP:n panos riihessä tiivistettynä?