Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 565 800
  • 18 597

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Näin virkamiehenä totean, että uskon leikkausten osuvan kaikkeen muuhun paitsi turhuuteen, mutta varmasti virastokohtaisia eroja tässä miten toteutukset onnistuvat. Omasta PALLISTANI en ole ainakaan vielä huolissani.
Kohdentaminenhan näissä on aina ongelma ja siinä sitten tuleekin se poliittinen puoli esiin, joka voi vesittää koko alkuperäisen tarkoituksen. Hyvä kuitenkin, että jotain yritetään, kun tilanne on se mikä se on.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Avovaimo on valtiolla töissä ja heidän puolellaan on ainakin aivan liian vähän työvoimaa - moni tekee kahden jopa 3 ihmisen duunia. Oli ennen tätä työtä toisessa valtion virastossa ja siellä taas meno oli ihan päinvastainen - samaa virkaa hoiti 5 ihmistä, kun tuolla nykyisessä taas vaan yksi (eli hän itse.)
 

Jeffrey

Jäsen
Juu, eiköhän tuolla olekin varaa karsia kaikenlaisesta turhuudesta. Positiivinen suunta.

Yksi asia, josta ei ole pitkään aikaan kuulunut, olisi kuntien määrän radikaali vähentäminen. Sieltä olisi otettavissa ihan konkreettisia säästöjä, mutta valitettavasti tuo kohtaa myös niin suurta vastustusta, kun siellä on monella oma lehmä ojassa vallan ja etuisuuksien suhteen.


Tämä on ehdottomasti todella positiivinen asia toteutuessaan ja Suomen poliittisessa kentässä aivan ennenkuulumattoman rohkea ja hieno teko. Toki toteutus vasta ratkaisee onnistuuko muutos vai epäonnistuuko, mutta julkisesta hallinnosta karsiminen on ehdottomasti niitä asioita joissa Suomen on onnistuttava.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on ehdottomasti todella positiivinen asia toteutuessaan ja Suomen poliittisessa kentässä aivan ennenkuulumattoman rohkea ja hieno teko. Toki toteutus vasta ratkaisee onnistuuko muutos vai epäonnistuuko, mutta julkisesta hallinnosta karsiminen on ehdottomasti niitä asioita joissa Suomen on onnistuttava.
Ei se nyt kovin ennenkuulumatonta ole. Jatkuvasti virastoissa on ollut 2000-luvulla YT-neuvotteluita ja väkeä on vähennetty. Se tosin on sitten yleensä johtanut ostopalveluiden ja konsulttien käytön lisäämiseen, koska virastojen on omat lakisääteiset velvoitteensa hoidettava. Jos oikeasti haluttaisiin karsia, niin hallitus kävisi läpi ja perkaisi valtionhallinnosta vähemmän tärkeät toiminnot pois.

Selvennykseksi, että en vastusta näitä toimia.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyinen työterveysjärjestelmäkin on eriarvoistava. Itse pääsen lääkäriin tai vähintään lääkärin kanssa etätapaamiseen samana päivänä. Sitten joku työelämän ulkopuolella voi joutua odottamaan päiviä, viikkoja tai joutuu jonottamaan päivystyksessä. Vaikka itse hyödyn tästä, niin järjestelmä pitäisi räjäyttää rikki (toki joskus eläkeläisenä putoan minäkin sinne jonoihin).
Käsittääkseni työterveyspalveluiden lakisääteinen minimitaso ei taida kovin kattava olla. Eriarvoisuus syntyy työnantajan anteliaisuudesta- eli siitä minkä se katsoo hinta/hyötysuhteen perusteella optimaaliseksi.
 

rpeez

Jäsen
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
Riippuu miten asia toteutetaan, toivottavasti todella hyvin.

Voisin kuvitella että vuosien saatossa nurkkiin on jumiutunut henkilöstöä, joiden tuottavuus on nollaluokkaa tai muuttunut sellaiseksi ajan kuluessa. Samoin aika voi olla ajanut ohi jonkin osaston työalueesta.

Sellaisista hommista ei tietenkään pidä ottaa ihmisiä pois joiden päivittäinen työpanos on tärkeä, ja jonkun muun pitäisi uupumuksen rajoilla tehdä.
 

Jeffrey

Jäsen
Ei se nyt kovin ennenkuulumatonta ole. Jatkuvasti virastoissa on ollut 2000-luvulla YT-neuvotteluita ja väkeä on vähennetty. Se tosin on sitten yleensä johtanut ostopalveluiden ja konsulttien käytön lisäämiseen, koska virastojen on omat lakisääteiset velvoitteensa hoidettava. Jos oikeasti haluttaisiin karsia, niin hallitus kävisi läpi ja perkaisi valtionhallinnosta vähemmän tärkeät toiminnot pois.

Selvennykseksi, että en vastusta näitä toimia.

Ainakin tuolta 1980-1990 lukujen taitteesta toimintoja tehostamalla kyettiin laskemaan Valtion työntekijöiden määrää varsin reilusti. Vuodesta 2015 alkaen tuo kehitys tasaantui, jonka jälkeen 2018-2019 Valtion työntekijämäärä lähtikin jälleen reiluun nousuun. Vuodesta 2018 vuoteen 2022 kasvua tuli 7,7 %, vuoden 2023 tilastoa ei ole ymmärtääkseni vielä julkaistu.

Eli muutama vuosi sitten alkanut Valtion hallinon varsin nopea kasvutrendi oli sangen huolestuttava, ja toivottavasti tämä saadaan hyvällä tavalla kontrolliin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
Ei ne muiden potkut täällä niin kovasti ketään huoleta, jos itsellä on työpaikka ja työvoiman vähentäminen ei näyttäisi koskettavan itseä.

Ainahan niistä tarpeettomista virkamiehistä voi kouluttaa vaikka lähihoitajia.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Jos hallituslähteet on oikeassa ja kymmenessä vuodessa on tullut 8.000 virkamiestä lisää hallintoon, niin esimerkiksi 8.000 x 50.000€ (hihasta ravistettu vuosikustannus) = 400 miljoonaa €.

Aidosti voidaan kysyä että onko yhteiskunta muuttunut kymmenessä vuodessa niin paljon että tarvitaan 8000 virkamiestä enemmän kuin tuolloin?
 

Jeffrey

Jäsen
Jos hallituslähteet on oikeassa ja kymmenessä vuodessa on tullut 8.000 virkamiestä lisää hallintoon, niin esimerkiksi 8.000 x 50.000€ (hihasta ravistettu vuosikustannus) = 400 miljoonaa €.

Aidosti voidaan kysyä että onko yhteiskunta muuttunut kymmenessä vuodessa niin paljon että tarvitaan 8000 virkamiestä enemmän kuin tuolloin?

Eiköhän se pidä. Vuoden 2018 lopusta vuoden 2022 loppuun työntekijämäärä lisääntyi 5 689 henkeä. Vertailun vuoksi esimerkiksi koko Nesteen henkilöstö Suomessa on noin 4 000 ja UPM:n noin 6 000 tuhatta. Eli Valtio rekrytoinut muutamassa vuodessa lähes yhden UPM:n verran työntekijöitä. Lieneekö kaikki tarpeellista?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos hallituslähteet on oikeassa ja kymmenessä vuodessa on tullut 8.000 virkamiestä lisää hallintoon, niin esimerkiksi 8.000 x 50.000€ (hihasta ravistettu vuosikustannus) = 400 miljoonaa €.

Aidosti voidaan kysyä että onko yhteiskunta muuttunut kymmenessä vuodessa niin paljon että tarvitaan 8000 virkamiestä enemmän kuin tuolloin?
Tiedän ainakin, että omassa virastossa on niin sanotusti "kotiutettu" erästä korkean osaamisen asiantuntijatyötä tekeviä omaan palvelukseen ja korvattu sillä kallista ostettavaa konsulttityötä. Kyseinen työ on sellaista, jota on ns. pakko tehdä.

Tämä vain oma henkilökohtainen kokemus omalta työpaikalta. En tiedä isosta kuvasta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt halutaan nopeammin maasta ulos ne, joilla on lainvoimainen kielteinen päätös turvapaikasta. Siis ne, jotka ovat maassa laittomasti.
Sinäkin varmaan tiedät tämän, mutta laitan lähinnä siksi, jos keskustelua lukee joku joka ei tiedä:

Tämä uudistuksen kohta tulee koskemaan vain sellaisia ihmisiä, joilla on jo työpaikka. Osa heistä on voinut työskennellä jopa vuosia, ja edetä urallaan (kuten jokunen aika sitten julkisuudessa haastateltu kokki, joka oli edennyt ravintolapäälliköksi). En ymmärrä, miksi sellainen ihminen pitää poistaa maasta? Työnantajakin menettää osaavan* työntekijän - joista Suomessa on pulaa, ja joiden houkutteleminen Suomeen on tärkeimpiä elementtejä yhteiskunnan rahoittamiseksi tulevaisuudessa.

Myöskään turvallisuuskysymys ei tähän asiaan vaikuta, koska Migri tekee turvallisuusselvitykset joka tapauksessa. Jos henkilö on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen turvallisuussyistä, niin hän tulee saamaan kielteisen päätöksen myös työlupaan. Uudistus siis koskee vain niitä, jotka läpäisevät kaikki seulat, eikä heillä ole mitään esteitä. Paitsi että hallitus on ideologisista syistä päättänyt, että turvapaikan hakeminen itsessään on este.

Eli venezuelalaisen koodarin ei kannata paeta sosialistidiktatuuria suin päin, vaan matkustaa lähimpään Suomen suurlähetystöön hakemaan työlupaa - paitsi että sehän ei onnistu ilman valmiiksi hankittua työpaikkaa. Samalla Suomen hallitus haluaa lähettää jo työpaikan saaneita kotiin - kahden vuoden maahantulokielto kylkiäisenä...

*Osaajista on ollut paljon keskustelua, kuka sen määrittelee? Kysymykseen on aina yksi helppo vastaus - työnantaja. Jos työntekijän työpanos on sellainen, että työnantaja haluaa työllistää hänet laillisin ehdoin, niin hän on riittävän osaava tähän maahan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Jotenkin kokoomuslainen tapa leikata ministeriöiden budjettia ja uskotella että hommat kyllä hoituu vähemmälläkin väellä. Siellä tehdään kuitenkin hyvin pitkälle lakisääteisiä tehtäviä ja hieman saattaisi toimialasta vastaavana johtajana ruveta soijaa pukkaamaan jos pitäisi hoitaa samat lain vaatimat tehtävät (esim valvontakäynnit) vaikka 20% vähemmällä väellä.
Wallinheimon byrokratianpurussakin päästiin johonkin ikkunattomiin hotellihuoneisiin, joten kauheasti ei ole apuja sieltäkään tulossa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Valtionhallinnon väkimäärä on elänyt edestakaisin viimeisen 15 vuoden aikana, mutten tiedä mistä nämä "hallituslähteen" luvut ovat. Vertailukelpoiset viralliset luvut ovat olemassa vuositasolla 2012 ja 2022, ja niissä 2012 valtion työntekijämäärä on 84 727 ja 2022 81 327 (tutkihallintoa.fi). Kävi toki alempanakin välillä, mutta siitä alimmalta kasvu on kyllä liki täysin turvallisuussektoria.

Hupaisin kuvio on tämä ajatus valtavasta leikkaamisesta ministeriöistä. Ministeriöissä työskentelee yhteensä, kaikki hallinnonalat ja VNK mukaan noin 5500 henkilöä. Pitäisi nettipalstojen mukaan kuulemma kymmeniä tuhansia leikata. Tämä 5500 mm. valmistelee tämän maan lainsäädännön.

Sotesektorilla väkeä sitten toki riittää, mutta siinä ei ole kyse valtion henkilöstöstä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Usein nämä vain tapaavat osua suhteettomasti siihen suorittavaan portaaseen - keskijohto on pyhä, koska se työllistää kokonaista konsulttiarmeijaa, jonka romahtaminen olisi katastrofi tämän maan taloudelliselle toimeliaisuudelle...

Ja kun leikataan budjettitalouden väestä, työllistää vähän lisää sitä konsulttiarmeijaa. Nöin ilmeisesti halutaan. Tehtävien kautta tämä pitäisi tehdä, mutta sellaisen pohtiminen on poliittisen päättäjän kulmasta liian vaikeaa - ehkä siksi, että se paljastaa miten ohuella porukalla valtionhallinto lopulta toimii.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Valtionhallinnon väkimäärä on elänyt edestakaisin viimeisen 15 vuoden aikana, mutten tiedä mistä nämä "hallituslähteen" luvut ovat. Vertailukelpoiset viralliset luvut ovat olemassa vuositasolla 2012 ja 2022, ja niissä 2012 valtion työntekijämäärä on 84 727 ja 2022 81 327 (tutkihallintoa.fi). Kävi toki alempanakin välillä, mutta siitä alimmalta kasvu on kyllä liki täysin turvallisuussektoria.
Itse asiassa vähän mietin, että kuulostipa yllättävän jyrkältä nousulta, mutta päätin luottaa "hallituslähteisiin". Mitenköhän tämän asian kanssa nyt oikein onkaan?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
Mikäli ne kohdistetaan oikein, niin se on hyvä asia koska se säästää veronmaksajan rahoja.

Kyllähän noiden virastojen jotain tiedotusosastoja kun katselee, niin mihin joku virasto tarvii tiedotusosastolle monta tiedotuspäälikköä kun suurissa pörssiyhtiöissä pärjätään yhdellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän noiden virastojen jotain tiedotusosastoja kun katselee, niin mihin joku virasto tarvii tiedotusosastolle monta tiedotuspäälikköä kun suurissa pörssiyhtiöissä pärjätään yhdellä.
Tässä ollaan ytimessä. Itsekin virkamiehenä miettinyt samaa. Valitettavasti säästöt tuskinpa kohdistuvat tuonne.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Mikäli ne kohdistetaan oikein, niin se on hyvä asia koska se säästää veronmaksajan rahoja.

Säästää toki veronmaksajan rahoja, mutta on siinä sekin puoli, että julkisen puolen työntekijätkin maksavat töistään veroja ja ovat aktiivisia kuluttajia, jotka kyllä laittavat palkkansa kiertoon. Kun sen julkisen puolen "paperinpyörittelijän" 3000 eur/kk palkka vaihtuu työttömyyskorvaukseen ja kaurapuuron syömiseen, niin kyllä siinä myös tulee kulutettua vähemmän rahaa.

Siksi en oikein ymmärrä, miksi kenenkään töiden päättyminen on lähtökohtaisesti hyvä asia, vaikka niin täälläkin on useampi kirjoittaja todennut. Ei minuakaan kosketa rakennusalan työntekijöiden tilanteet henkilökohtaisesti millään tasolla, mutta ajattelen kuitenkin että töissäkäyvä rakentaja on parempi kuin työttömyyskorvausta nostava.

Mutta suurin ongelma virkamiesten ulostamisessa on mielestäni se, että nousee riski siitä, että kun suorittavasta portaasta leikataan, työn laatu laskee. Ja poliittiset päätöksetkin ovat keskimäärin parempia, jos ne on pohjustettu hyvin. Nyt nykyisen hallituksen toiminta tuntuu siltä, että yritetään vain pakkomielteisesti leikata kaikesta, mutta ei mietitä yhtään tätä hetkeä pidemmälle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Säästää toki veronmaksajan rahoja, mutta on siinä sekin puoli, että julkisen puolen työntekijätkin maksavat töistään veroja ja ovat aktiivisia kuluttajia, jotka kyllä laittavat palkkansa kiertoon. Kun sen julkisen puolen "paperinpyörittelijän" 3000 eur/kk palkka vaihtuu työttömyyskorvaukseen ja kaurapuuron syömiseen, niin kyllä siinä myös tulee kulutettua vähemmän rahaa.

Ei se näin todellisuudessa mene. Julkisella puolella on pääosin koulutettua väkeä, joka työllistyy yksityiselle niin halutessaan.

Tuttavapiiriin kuuluu tällä hetkellä jo yli 10 virkamiestä (virkahenkilöä). Enemmistö heistä oli vielä jokunen vuosi sitten yksityisellä puolella, mutta julkinen puoli on tehnyt tarjouksia, joista ei voinut kieltäytyä. Kun kokemusta on yksityiseltä ja nyt jokunen vuosi julkiselta puolelta, vertailua tulee tehtyä.

Osa heistä on ihmetellyt miten julkisella puolella on jatkuvasti kaikenlaisia selvityksiä, projekteja tai hankkeita, jotka eivät koskaan johda mihinkään. Aikaa menee tolkuttomasti, kuten rahaakin. Karkeasti ministeri vaihtuu ja uusi selvitys alkaa, tulee vaalit ja seuraava ministeri haluaa jotain omaa. Selvitys alkaa ja ministeri vaihtuu ja uutta näkemystä pukkaa...

Plussaa hallitukselle siitä, että se antoi ministeriöiden itsensä päätettäväksi sen, mistä ne vähentävät. Tämä on parempi vaihtoehto kuin se, että muutama VM:n virkamies käyttäisi punakynää. Mutta kun olen toistakymmentä vuotta sitten ollut tekemässä erään ministeriön toimesta selvitystä heidän tulevaisuuden tärkeimmistä hankkeista pelkään hieman, että kukin ministeriö luistaa nyt mahdollisuudestaan.

Kenkää tulee ehkä niille, joille se on helpointa antaa.

Pidän suhteellisen osuvana Liberaalipuolueen leikkauslistaa tältä osin. En ole kaikesta samaa mieltä ja osa myös puuttuu, mutta lähtökohdiltaan valtion menoja voi todellakin leikata. #LeikattavaaLöytyy – Liberaalipuolue
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko oikeasti sitä mieltä, että työterveyshuollossa hoidettavat flunssat ja pikkuvaivat hoituisivat tehokkaammin julkisella puolella?

Rohkenen olla eri mieltä. Nykyään yksikään ihminen ei mene terveyskeskukseen, ellei ole todellinen hätä. Ei kuitenkaan kiireellinen, koska silloin mennään päivystykseen. Tämä on ollut tilanne jo vuosikymmeniä. Oma nyt 27 vuotias lapseni ei päässyt tuskissaan terkkarille, koska ei ole akuutti, vaikka oli tuskallinen korvatulehdus. Muistan puhelunkin kun kysyin, että pääsisikö jos olisi jalka irti, niin sanottiin, että silloin joo. Totesin, että on siis ok kiduttaa, mutta ei saa antaa vuotaa kuivaksi. Menimme päivystykseen tai yksityiselle, en muista, mutta molemissa käytiin.

Tämä nykyinen resurssipula ei ollut keskusteluissa samassa mittakaavassa vielä tuolloin 90-luvulla ja silloin jo oli onnistuttu perseilemään perusasiat. Julkinen hallinto on läpikoruptoitunut, amatöörien johtama, järkyttävän tehoton laitos täynnä poliittista vaikuttamista ja hyväveliverkostoa. Paljon ennemmin pitäisi lopettaa koko julkinen ensimmäisen vaiheen arvauskeskukset ja keskittyä erikoissairaanhoitoon.
Rohkene pois vaan. Mutta taloudellisesti tämä tullee väistämättömäksi jossakin kohtaa, kunhan asiat ovat tarpeeksi huonosti. Se raha siihen kaikkia kattavaan hoitoon ja Suomi nimiseen yhteen SOTE-alueeseen, hukkuu tuohon typeryyteen. Mutta jossakin kohtaa jokainen kohdannee sen kun ei sinne työterveyshuoltoon enää kuulu, ja on sitten hulluuden armoilla. Mutta tietenkin voimme tästä olla eri mieltä, eikä se haittaa mitään.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Miten tuo huippuosaaja määritellään?
Olisi erinomaisen hienoa, jos turvanpaikanhakijoiden joukosta kyettäisiin helposti ja nopeasti poimimaan huippuosaajat ja tarjoamaan heille työlupa.

Tuossa kyllä saattaisi piillä sellainen riski, että tuolloin kaikki turvapaikanhakijat yrittäisivät esiintyä huippuosaajina.

Paljonkohan huippuosaajia menetetään nykyisen käytännön vuoksi?

@Vaughan avasi tämän asian minua paremmin:

Ei mene jakeluun minullakaan. Vetoaminen "kaistanvaihdon" kieltämiseen ei ole itsessään mikään peruste. Jos turvapaikanhakijoiden työluvat halutaan kategorisesti estää, eli halutaan heittää työssä käyviä veroja, maksavia, itsensä elättäviä ihmisiä pois maasta, niin se pitäisi avata, miksi tämä mainittu "kaistanvaihto" on automaattisesti negatiivinen asian.

Tämä on mielestäni hyvä esimerkki persujen tavasta tehdä mielikuvapolitiikkaa, joka ei perustu faktoihin, vaan siihen, että "näin nämä asiat nyt vain koetaan"...


Ps. vielä selvennykseksi, jos joku ei tiedä: kaistanvaihtokielto koskee vain ja ainoastaan niitä, joilla a) on työpaikka, b) elättävät itsensä, c) maksavat veroja ja d) heillä on työnantaja, joka tarvitsee heidän työpanostaan, mutta jotka eivät saa syystä tai toisesta turvapaikkaa. Se ei konkreettisesti koske ketään muita (paitsi tietenkin työnantajia, jotka menettävät halutun työntekijän):

- Se ei koske vastaanottokeskuksissa turvapaikkapäätöstä odottavia
- Työntekijän oleskelulupahakemuksia ei voi "tehtailla" hidastaakseen karkotusta, koska sitä ei voi vireyttää ilman työpaikkaa
- Se ei koske myöskään henkilöitä, joiden tunnistamisessa on epäselvyyksiä, koska työntekijän oleskelulupahakemus ei "mene prosessiin" ilman luotettavaa tunnistamista (en osaa sanoa ulkomuistista, voiko hakemusta edes jättää - SM aikanaan suunnitteli passittomien työlupahakemusten torppaamista jo kättelyssä, mutta ongelma esiintyi vain "kourallisessa" tapauksia vuodessa, joten tunnistautumispuutteita lähdettiin silloin ratkomaan kevyemmin keinoin. Mutta vaikka hakemuksen voisikin jättää, niin se menee joka tapauksessa automaattisesti suoraan hylkyyn.)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Säästää toki veronmaksajan rahoja, mutta on siinä sekin puoli, että julkisen puolen työntekijätkin maksavat töistään veroja ja ovat aktiivisia kuluttajia, jotka kyllä laittavat palkkansa kiertoon. Kun sen julkisen puolen "paperinpyörittelijän" 3000 eur/kk palkka vaihtuu työttömyyskorvaukseen ja kaurapuuron syömiseen, niin kyllä siinä myös tulee kulutettua vähemmän rahaa.
...
Valtion siis kannattaa palkata kaikki kaivamaan ojaa. Oikeastaan puolet, toinen puoli täyttää ne. Näkisin tässä ikiliikkujan aineksia. Suosittelen perehtymään lisäarvon käsitteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös