Petteri Orpon hallitus

  • 1 661 711
  • 19 019

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, tuo on täysin paperitiikeri - perustuen myös totaaliseen irrationaalisiin ja mielivaltaisiin sääntöihin. Jos pitäisi valita USA:n ja EU:n makrotalouspolitiikan välillä niin USA niin täysin pesee EU:n.
Se on jo ihan tuossa vakaus- ja kasvusopimuksessa mukana olleidenkin taholta todettu, että ei perustunut yhtään mihinkään, ja se pitäisi laittaa kokonaan uusiksi, koska myös maailma on hyvinkin ratkaisevasti tuon jälkeen muuttunut. Silloin jo tosiaankin asiaa ihmettelivät monetkin, kun se vedettiin ihan hatusta koko paska.
Lisäksi Suomen vertaileminen johonkin Kreikkaan vähän siellä ja täällä ei ole edes vähääkään kestävällä pohjalla, mutta sopii hyvin kurituspolitiikasta nauttiville.

Ja ei, en taaskaan tarkoita, etteikö mitään olisi pitänyt tehdä, mutta keinoista ja kohteista voidaankin sitten olla montaa mieltä, ja tästä munien yhteen koriin hinkkaamisesta. Jos sitten edellinen hallitus paska olikin, kuten täällä aina kuulee asiain laidan olevan, niin hyvää jatkumoa paskojen hallitusten sankkaan joukkoon näyttää nykyinenkin olevan.

Sen olen pistänyt kyllä merkille, että persuissa näyttää olevan hämmästyttävän ivallisia, ylimielisiä, vallan sokaisemia sekä alentavasti toisia kohtelevaa porukkaa vallassa. Tuo Juusokin on ihme virnistelijä, joka saa kyllä kylmät väreet selkäpiihin, että tuollainen persoona on huolehtimassa noinkin tärkeästä tontista. Hyi hitto sentään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta. Ja kysehän ei ole mistään tarkkailuluokasta tai lähetystöstä. Vaan tästä:

1. Alijäämäsäännön mukaan EU-maan julkisen talouden menot saavat ylittää tulot korkeintaan kolmella prosentilla maan bruttokansantuotteesta.
2. Velkasääntöjen mukaan taas jäsenmaan julkisen velan täytyy olla joko alle 60 prosenttia bruttokansantuotteesta tai uskottavasti vähenemässä.

Kumpaakin sääntöä ollaan uudistamassa ja ne lievenevät todennäköisesti. Jo nyt 10-15 maata hoitavat talouttaan niin, että niiden tulisi saada jotain seurauksia vaikkapa pienen moitteen verran.

Kaksi virhettä voidaan tehdä tässäkin tilanteessa:

1. Otetaan liian paljon lisää velkaa ymmärtämättä nopeasti kasvavaa velkatrendiä ja useiden miljardien korkojen vaikutusta talouteen.
2. Leikataan liian paljon julkista taloutta ymmärtämättä sen aiheuttavan negatiivisen reaktion talouskasvuun.
Kumpaakin sääntöä ollaan uusimassa, koska aikanaan eivät perustuneet mihinkään laskennalliseen tekijään, ja lisäksi eivät koskaan huomioineet mitään kiinalaisia lepakoita (vai mitä sitten olikaan), saati sitten mitään puttepossun sotajuhlaa, eikä oikeastaan yhtään mitään muutakaan. Talous on mennyt kriisistä toiseen, ja siellä vaan mietiskellään sellaisia tuikitärkeitä asioita kuten että, onko hampurilainen hampurilainen, jos siinä ei ole lihaa, tai onko kasvispötkö makkara, nakki tai jokin ihan muu. Paskat Ukrainasta tai mistään muustakaan akuutista, kun on moisia tuikitärkeitä asioita mietittävänä. No kiva kuitenkin, kun jossakin saavat jotakin aikaan pikku palkkaansa vastaan.
Sehän on ihan tosiaankin todettua, että valtioiden ei nykyisessä talousjärjestelmässä ole tarkoitus koskaan maksaa velkoja takaisin, vaan niiden kustannuksia kuitataan aina uudella velalla. Tietenkään ei ole tarkoituksenmukaista näin korkean koron aikana kuitenkaan mennä älyttömyyksiin tuossa velanotossa, ja ihan varmastikin kannattaa jotakin asioiden hyväksi tehdä, mutta missä suhteessa, ja keneen kaikkiin kohdistaen sekä millaisella painotuksella, niin se sitten onkin ihan vaan arvovalinta. Nyt viesti lienee siis se, että paskat lapsista, koulutuksesta, oikeastaan ei vanhuksistakaan saati persaukisista. Se on karu viesti se, kun kuitenkin tietää senkin, että ainahan asioita voi veroissakin helpottaa silloin kun se parempi aika on valloillaan.

Meinasin nauraa ääneen, kun tuossa A-talkissa tämä yksi tonttu meni toteamaan tuosta Solidaarisuus verosta, että kuinka senkin piti olla väliaikainen, mutta aina vaan jatkettiin, ja toki nyt itsekin jatkoivat (onneksi), mutta huomioimatta jäi se tosiasia, että miten hemmetisti tässä maassa todellakin on veroja, jotka ovat tulleet jäädäkseen, joten eipä tämänkään tarvitse olla poikkeus, jos (ja korostan, että JOS) se kuitenkin saadaan hyvään käyttöön.

Ihan hyviä veroja siellä kuitenkin on ollut, sillä ketterää ja jopa järkevää on verottaa sellaisia tuotteita, joiden valmistus ja tuottaminen ei muutoin veroja tähän maahn lainkaan toisi. Tällaisia on esim autoissa oleva verotus.
Jotenkin pitäisi onnistua rajoittamaan tuota tuloksen siirtelyä maassa tehdyn tuoton suhteem noihin verohalpuuttajamaihin, ja moinen kikkailu pitäisi kokonaan estää, sillä kyllä ne rahat on ihan tämän maan kansalaisten varoista on siihen tuottoon kaivettu, joten verotkin saisi jäädä kohdemaahan.

Tällaisella saatanallisella konsernipelleilyllähän se eräskin tämän maan ääni -ainkain pitää ääntä itsestään siellä ja täällä- on ne rahansa keräillyt, kun on saanut kaikki bisnekset kumisemaan tyhjyyttään.

Edellisen hallituksen osin jäätäisin jo rauhaan, koska ei enää vallassa ole, ja koska joutui niin poikkeukselliseen tilanteeseen, että tämän hallituksen kohdalla on vielä ihan rento olemista siihen verraten mitä tuo edellinen joutui huomioimaan. Ihan varmasti teki virheitä, ja kaikki muuthan tietenkin kaiken paremmin tiesi, että miten olisi pitänyt menetellä. Kuitenkn melko hyvin toteuttivat kokoomuslaisten elämänpelastus projektia, ja ottivat lainaa, jotta saivat jakaa toivottuja tukia. Valitettavasti sielläkin kuitenkin -ja kiitos ihan virkamiestasonkin- petti valvonta ja järki sen suhteen, mihin kaikkialle sitä rahaa lahjoiteltiin. Muut itkivät, että auttakaa nyt jumalauta, hallitus otti lainan, anton jonkinlaiset raamit, ja virkamieskoneisto heitteli sen sitten sinne sun tänne.

Itse olisin monet kohteet tuolloin jättänyt tukematta, ja jopa sen kulttuuripuolenkin (olisi ollut varmaankin virhe juu), mutta apua kaikki kuitnekin kitisivät, eikä varmaankaan kaikkien vähiten ne kokoomuslaiset.

No mennyt on mennyttä, ja kuten sanoin niin virheitä tehtiin, mutta vaativa olis jaksokin, ja olen itse ainkain kiitollinen siitä, että ei joku Orpon tapainen näemmä paskaa jauhava tollo ollut silloin vallassa. Mutta sekin on vain oma mielipiteeni asiasta, ja muut näkevät toisin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin lienee. Mutta silti katson itseeni. Jos minä budjaisin PK-seudun sijaan Suur-Tukholmassa ja tekisin kutakuinkin samaa palvelusektorin esimiesduunia, niin olisinko niin vain kuitenkin innovatiivisempi ja reippaampi. Onko "ruotsalainen erinomaisuus" havaittavissa myös mikrotasolla?

Paljon meillä on samaa sen perus-svenssonin kanssa, mutta silti ihmettelen, jos kansan mentaliteetti on siellä niin paljon enemmän tulevaisuuteen katsova, mitä täällä.
Nokia pieksi aikoinaan Ericsonin maanrakoon ja 95 nevö foget. Silloin oli kivaa.

Vakavasti puhuen, kun kävin Ruotsin sitella aikoinaan palaverissa niin siellä oli unelias ja onnellinen atmosfääri. Koirat makoilivat avokonttorissa pöytien alla ruokakuppiensa äärellä Power pointtien rullatessa seinällä. Kellään ei ollut stressi eikä kiukku.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vakavasti puhuen, kun kävin Ruotsin sitella aikoinaan palaverissa niin siellä oli unelias ja onnellinen atmosfääri. Koirat makoilivat avokonttorissa pöytien alla ruokakuppiensa äärellä Power pointtien rullatessa seinällä. Kellään ei ollut stressi eikä kiukku.
Onko asetelmat sittemmin kuitenkin vaihtuneet. Siinä missä ruotsalaiset kollegat innovoi aamusta iltaan, niin suomalaiset tsiigaa kelloa, milloin pääsee haneen konttorilta?

Ei ruotsalaiset mitään "superihmisiä" ole, tai en jaksa näin ainakaan uskoa, mutta viimeiset viitisentoista vuotta he ovat meitä jallittaneet, niin ettei kehtaa tilastoja edes katsoa. Ruotsi rules, Suomi does not.

Voiko vain olla niin, että Ruotsissa ymmärretään, niin valtiontalouden, kuin kansan hyvinvoinnin eteen paremmin mitä täällä?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voiko vain olla niin, että Ruotsissa ymmärretään, niin valtiontalouden, kuin kansan hyvinvoinnin eteen paremmin mitä täällä?
Näin se varmaan on. Tai sitten ne ei vaan stressaa 80 vuoden asuntolainan nostamista tai mieti koronaviruksien tms R-luvuista. Olisko ne jotain monarkien ja entisen Pohjoisen suurvallan hämyä. Ruotsidemokraatitkin on saatu pidettyä pois nappipaikoilta. Edes toistuvat poliittiset murhat, kurdit, jugomafia, Visbyn kesäkokousten turvallisuusuhat ym eivät jää pilaamaan porskutusta ja jättekivaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin se varmaan on. Tai sitten ne ei vaan stressaa 80 vuoden asuntolainan nostamista tai mieti koronaviruksien tms R-luvuista. Olisko ne jotain monarkien ja entisen Pohjoisen suurvallan hämyä. Ruotsidemokraatitkin on saatu pidettyä pois nappipaikoilta. Edes toistuvat poliittiset murhat, kurdit, jugomafia, Visbyn kesäkokousten turvallisuusuhat ym eivät jää pilaamaan porskutusta ja jättekivaa.
Niin vain kuitenkin täällä pasmat menee sekaisin... Me tahdomme naureskella ruotsalaisille, mutta kenties he ovat silti meitä kylmähermoisempia ja ns. talousisänmaallisimpia.

Suomalainen panikoi, ruotsalainen laskelmoi... Voiko se toden totta olla näin?
 

rpeez

Jäsen
Voiko vain olla niin, että Ruotsissa ymmärretään, niin valtiontalouden, kuin kansan hyvinvoinnin eteen paremmin mitä täällä?

Ruotsalaiset osaavat bisnesmaailman paremmin. Subjektiivinen näkemykseni on, että ovat paremmin verkostoituneet maailmalla kielen takia, ja saavat siten paljon tietoa analysoitavaksi ja panostavat sellaiseen muutenkin enemmän.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Aivan hemmetin vastuutonta touhua kehysriihessä. Heitellään vaan leikkauksia ilmaan ilman mitään tietoakaan mitä ne tulevat tarkoittamaan, tai että onko sellaiset leikkaukset edes mahdollisia. Eikä ilmeisesti vastuuministeriökään ole ollut tietoinen Marttisen työryhmän touhuista. Aikuiset ja asiantuntijat vauhdissa.

 

msg

Jäsen
Vihaisten miesten nelikko keksi Santahaminan saunassa Kaisa Juusolle mukavasti leikkauskohteita, joista osaa ei kai ole olemassakaan. Mutta olepas Kaisa nyt tottelevainen ja leikkaa se mitä käsketään.
Pennasen sanoin: Jumalauta on vitsi tää teidän pumppu saatana.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niin vain kuitenkin täällä pasmat menee sekaisin... Me tahdomme naureskella ruotsalaisille, mutta kenties he ovat silti meitä kylmähermoisempia ja ns. talousisänmaallisimpia.

Suomalainen panikoi, ruotsalainen laskelmoi... Voiko se toden totta olla näin?
Toisaalta voidaanko Suomalaisuudessa puhua panikoimisesta, jos/kun käytännössä kaikki leikkaukset on jätetty 2000 luvulla tekemättä, vaikka koko ajan käppyrät olleet tiedossa ja demokrafiakin parempi. Valtion rahanlaskijat ovat varmasti kertoneet missä mennään, mutta kerta toisensa jälkeen eduskunnassa edes pitkänlinjan poliitikot eivät ole osanneet keskenään sitoutua tiettyihin järkiratkaisuihin yli vaalikausien ja hallituskokoonpanoista riippumatta. Siis edes ne, jotka ovat keskenään kahvia hörppineet vuosikymmeniä, vaikka A-studiossa tappelevatkin. Jälkiviisaus on meidän oikeus, mutta tässä kohtaa aika aiheellista. Olisi pitänyt tehdä loivempia menokevennyksiä ja budjetissa pysymistä pitkänaikaa, niin ei tarvitsis nyt raapia päätä kun jyrkemmällä linjalla mennään.
 
Viimeksi muokattu:

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Toisaalta voidaanko Suomalaisuudessa puhua panikoimisesta, jos/kun käytännössä kaikki leikkaukset on jätetty 2000 luvulla tekemättä, vaikka koko ajan käppyrät olleet tiedossa ja demokrafiakin parempi. Valtion rahanlaskijat ovat varmasti kertoneet missä mennään, mutta kerta toisensa jälkeen eduskunnassa edes pitkänlinjan poliitikot eivät ole osanneet keskenään sitoutua tiettyihin järkiratkaisuihin yli vaalikausien ja hallituskokoonpanoista riippumatta. Siis edes ne, jotka ovat keskenään kahvia hörppineet vuosikymmeniä, vaikka A-studiossa tappelevatkin.

Leikkauksilla ei saavuteta mitään, ne ovat välttämättömiä hoidettaessa oiretta, mutta eivät luo uutta. Kasvun aikaansaamattomuus on se ongelma. Ruotsissa ja Tanskassa on vähintään saman kokoinen julkinen talous kuin suomessa, mutta rahaa sen ylläpitämiseen on, koska tulopuoli on kunnossa.
 

12961

Jäsen
Vihaisten miesten nelikko keksi Santahaminan saunassa Kaisa Juusolle mukavasti leikkauskohteita, joista osaa ei kai ole olemassakaan. Mutta olepas Kaisa nyt tottelevainen ja leikkaa se mitä käsketään.
Pennasen sanoin: Jumalauta on vitsi tää teidän pumppu saatana.

Aika samaa tyyliähän tässä on kuin edellisissä isommissa leikkausharjoituksissa Viinasen toteuttamina.

Nyt yhden Viinasen sijaan leikattavan rahamäärän oli kertomassa neljä ukkoa, mutta taas ministeriö itse päättää mistä leikkaavat etukäteen annetun määrän. Viinanen taisi näissä muistaakseni todeta, että kokeilkaa itse ensin ettei hänen tarvitse tietämättömänä arpoa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Leikkauksilla ei saavuteta mitään, ne ovat välttämättömiä hoidettaessa oiretta, mutta eivät luo uutta. Kasvun aikaansaamattomuus on se ongelma. Ruotsissa ja Tanskassa on vähintään saman kokoinen julkinen talous kuin suomessa, mutta rahaa sen ylläpitämiseen on, koska tulopuoli on kunnossa.
Näinhän se täsmälleen on - ja meidän julkinen taloutemme on isompi juurikin siksi, että talouskasvumme ja demografiamme on selkeästi heikompi. Tästä kuopasta emme leikkaa itseämme pois.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Aivan hemmetin vastuutonta touhua kehysriihessä. Heitellään vaan leikkauksia ilmaan ilman mitään tietoakaan mitä ne tulevat tarkoittamaan, tai että onko sellaiset leikkaukset edes mahdollisia. Eikä ilmeisesti vastuuministeriökään ole ollut tietoinen Marttisen työryhmän touhuista. Aikuiset ja asiantuntijat vauhdissa.


Ja pohditaan, voidaanko käypä hoito-suosituksiin antaa poliittista ohjausta. Nyt on vahvoja suorittajia liikenteessä.

Minut yllätti myös tieto, että isommissa sairaaloissa on ylimääräistä kapasiteettia yöpäivystyksiä varten, joten pienempien yksiköiden sulkeminen ei näy missään. Ei muuta kuin ambulansseja tilaamaan.
 

Analyzer

Jäsen
Jep, positiivisuutta, innovaatioita, tulevaisuuteen katsomista - nyt on aika ponnistaa eteenpäin, ratkaista ongelmia. Saada kasvua, saada työperäistä maahanmuuttoa, innovoida. Tässä suhteessa nykyhallitus näyttää olevan sangen tyhjä arpa. Toki on täysin rationaalista eliminoida rakenteellinen vaje, mutta se olisi niin paljon parempi tehdä ajan ja kasvun kanssa eikä millään äkkijarrutuksella taantuman uhatessa. Eikä se vaje siis ole syy ongelmiimme vaan seuraus niistä. Omalaatuisen vaikeata on ymmärtää tätä täysin ilmeistä tosiseikkaa.

Tässäpä on sellainen ongelma, että puoluekenttä on niin hajanainen, että nyt kun on sellainen nelikko koossa, jotka valtiontaloudesta välittävät niin on pakko toimia.

Jos tämäkin hallituskausi hukataan ja lasketaan sen varaan, että neljän vuoden päästä on nousukausi, niin uskooko joku ihan oikeasti että demareiden johtama seuraava hallitus kykenee merkittäviin sopeutustoimiin. Jos nousukausi on päällä niin sitten mennnään sen taakse - kasvu hoitaa.

Se on tässä meidän muodostuneessa blokkipolitiikassa ongelma, että mitään yli vaalikausien kulkevaa strategiaa ei ole puolustusasioita lukuunottamatta.

Jos nykyhallitus voisi olla varma, että jatkavat ensi kaudellakin niin uskon että valittu tie olisi vähän eri näköinen. Nyt runnotaan valtavia muutoksia lyhyessä ajassa, kun käytännössä tiedetään että demarit on seuraava pääministeripuolue.
 

Analyzer

Jäsen
Näinhän se täsmälleen on - ja meidän julkinen taloutemme on isompi juurikin siksi, että talouskasvumme ja demografiamme on selkeästi heikompi. Tästä kuopasta emme leikkaa itseämme pois.

Tässä tullaan kuitenkin taas siihen ikuisuuskysymykseen, että missä määrin hallitus voi vaikuttaa talouskasvuun.
 

12961

Jäsen
Tässä tullaan kuitenkin taas siihen ikuisuuskysymykseen, että missä määrin hallitus voi vaikuttaa talouskasvuun.
Ja vaikka voikin/voisi, niin löytyykö koko puoluekentästä mitään sellaista enemmistökombinaatiota joka pystyisi niitä isoja keinoja edes yrittämään?

Taisin @mjr kanssa aiemmin keskustellessani todeta, että jos/kun riittävää kasvua ei ole tulossa muualla kuin utopiassa, pitää siihenkin tilanteeseen sopeutua. Epämiellyttävää ja turhauttavaa, mutta leikkauksilla kurjuuttamisen tiet lienee edessä vielä pitkästi.

Keynesiläiset ajatukset ovat kauniita perinteisessä tasasyklisessä taloudessa. Demografiamme takia tuo toisteisuus ei ole voimassa, vaan saatamme hyvinkin olla pitkän hitaan talouden vaiheessa ja nousukautta odottavan aika liian pitkä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä tullaan kuitenkin taas siihen ikuisuuskysymykseen, että missä määrin hallitus voi vaikuttaa talouskasvuun.
No siis kyllä todellakin voi, se pystyy huomattavasti helpottamaan esim työperäistä maahanmuuttoa (eikä helvetti haittaamaan sitä), investoimaan järkevästi innovaatioihin ja tutkimukseen ja helpottamaan monin tavoin teknologiasektorin ja muun vientiteollisuuden toimintaa. Tätä voi kysyä vaikka Etelä-Korealta. Toki olosuhteet ja aika olivat erilaiset, mutta silti esimerkki siitä, miten julkinen valta voi auttaa luomaan vahvan yksityisen sektorin ilman mitään suunnitelmataloutta tai sosialismia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja vaikka voikin/voisi, niin löytyykö koko puoluekentästä mitään sellaista enemmistökombinaatiota joka pystyisi niitä isoja keinoja edes yrittämään?

Taisin @mjr kanssa aiemmin keskustellessani todeta, että jos/kun riittävää kasvua ei ole tulossa muualla kuin utopiassa, pitää siihenkin tilanteeseen sopeutua. Epämiellyttävää ja turhauttavaa, mutta leikkauksilla kurjuuttamisen tiet lienee edessä vielä pitkästi.
No, itse en olisi noin pessimistinen. Tämä tasavalta on yleensä lopulta löytänyt pragmaattisen ja joustavan tavan menestyä, tämä nykyinen tilanne ja tulessa makaaminen ei voi jatkua loputtomiin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Leikkauksilla ei saavuteta mitään, ne ovat välttämättömiä hoidettaessa oiretta, mutta eivät luo uutta. Kasvun aikaansaamattomuus on se ongelma. Ruotsissa ja Tanskassa on vähintään saman kokoinen julkinen talous kuin suomessa, mutta rahaa sen ylläpitämiseen on, koska tulopuoli on kunnossa.

Eiköhän Suomi tarvitse molempia tässä tilanteessa, ja tasapainoa siellä kovin haetaan sekä menoissa että tuloissa. Kasvua Suomi pyrkii saamaan koko ajan, kun investoidaan sekä julkisella että yksityisellä rahalla milloin mihinkin hankkeisiin, eikä hallitus ole sitä vesittämässä. Menopuoli on kasvanut suorastaan hallitsemattomasti, ja sitä perkaamista on tehty liian vähän, ihan kuin meidän yhteinen luottokortti olisi jotenkin rajaton. Tottakai jos rahaa tulisi isot määrät sisään, niin eihän mitään tarvitse muuttaa, päinvastoin, mut että Suomi on valitettavasti hyvin erilaisessa tilanteessa ja budjettiin haettava tasapainoa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240417-202236_Chrome~2.jpg
    Screenshot_20240417-202236_Chrome~2.jpg
    328,8 KB · kertaa luettu: 76

Analyzer

Jäsen
No siis kyllä todellakin voi, se pystyy huomattavasti helpottamaan esim työperäistä maahanmuuttoa (eikä helvetti haittaamaan sitä), investoimaan järkevästi innovaatioihin ja tutkimukseen ja helpottamaan monin tavoin teknologiasektorin ja muun vientiteollisuuden toimintaa. Tätä voi kysyä vaikka Etelä-Korealta. Toki olosuhteet ja aika olivat erilaiset, mutta silti esimerkki siitä, miten julkinen valta voi auttaa luomaan vahvan yksityisen sektorin ilman mitään suunnitelmataloutta tai sosialismia.

Itse näen sen niin, että pieniltä osin voi ja osa sellaisista toimista näkyy todella pitkällä viiveellä.

Kuitenkin se on hyvin rajallista verrattuna talouden suhdanteisiin.
 

Analyzer

Jäsen
Hallituksen kasvutoimet kun taas kyseenalaistetaan poissaolevina, muistin virkistämiseksi tässä linkki viimeisimpään kehysriihitiedotteeseen, jossa on myös kasvuasiaa.

Hyvä linkkaus. Eikös tässä ole elementtejä joiden perään @mjr huutelee?

Valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksesta (T&K-rahoitus) annetun lain mukaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan valtion talousarvioissa tarkoitettujen valtuuksien ja määrärahojen yhteismäärä nousee vuoteen 2030 mennessä siten, että kokonaismäärä vastaa 1,2 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Nyt on päätetty T&K-rahoituksen lisäyksistä 194 miljoonaa euroa vuonna 2025, 367 miljoonaa euroa vuonna 2026, 592 miljoonaa euroa vuonna 2027 ja 562 miljoonaa euroa vuonna 2028.

Hallitus nostaa Business Finlandin T&K-rahoituksen valtuutta 85 miljoonalla eurolla vuonna 2025, 200 miljoonalla eurolla vuonna 2026 ja 360 miljoonalla eurolla vuonna 2027 ja siitä eteenpäin. Rahoitusta kohdennetaan erityisesti yritysten T&K-toiminnan tukemiseen sekä yritysten ja tutkijoiden yhteistyöhön.
 

12961

Jäsen
Hallituksen kasvutoimet kun taas kyseenalaistetaan poissaolevina, muistin virkistämiseksi tässä linkki viimeisimpään kehysriihitiedotteeseen, jossa on myös kasvuasiaa.

Suurin ongelma taustalla on demografia, joka ei korjaannu näillä toimilla. Eikä sen riittävän tason korjaamista voi odottaa puolueilta, joilla on politiikan keskeisenä ohjenuorana yleinen maahanmuuttovastaisuus tai ovat vahvassa AY-liikkeen talutushihnassa. Nykyisestä oppositiostakaan ei kovin varauksetonta tukea tarvittavan mittakaavan toimille tulisi, edes vaikka hallituspohja olisi toinen.

Samaan aikaan kun moni muu Euroopan maa painii vastaavien, mutta miedomman luokan syntyvyys&demografiaongelmien kanssa ja helpottaa työperäistä maahanmuuttoa, menee Suomi persujen vetämänä toiseen suuntaan. Siitä porukasta, joka auttaisi ikärakenteen korjaamisessa ja talouskasvussa, ei nyt oikeastaan edes yritetä kilpailla.

Sätkitään nihkeiden asenteiden, hankalan oleskelulupaprosessin, korkean verotuksen, perheverotuksen puutteen ja kestämättömällä tavalla pyöritetyn hyvinvointivaltion yhdistelmässä ja odotellaan peukalo pyllyssä, että työvoima on kiinnostunutta. Maineemme toimii joillekin vetovoimatekijänä, mutta eurooppalainen kilpailu kiristyy, eivätkä nykyisetkään määrät ole ollenkaan riittäviä. Lisäksi ainakin vetovoimatekijäksi kuvittelemamme hyvinvointivaltio on taloudellisesti kuralla, joten näyttääkö sekään enää pitkällä tähtäimellä luotettavalta vetovoimatekijältä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös