Petteri Orpon hallitus

  • 1 149 422
  • 14 775

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on nyt ihan vitun sama, vaikka nostaisitte eläkeikää sataan vuoteen. Jos ihminen ei pysty enää tekemään töitä fyysisten ja psyykkisten rajoitteiden takia niin hän ei tee enää yhtään mitään työtä kenellekään.

Mitä sitten jos ei enää kykene työhön, heitetäänkö luiskaan vai onko joku vaivaistalon tapainen, mihin kaikki surkeat kootaan. Tarjotkaa joku resepti valmiiksi, jolla saa ostaa piikin tai pillerin, mikä otetaan käyttöön, kun voimat uupuvat. Voin maksaa sen vaikka nyt heti ihan itse eli valtio pääsee tuostakin ongelmasta.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Se on nyt ihan vitun sama, vaikka nostaisitte eläkeikää sataan vuoteen. Jos ihminen ei pysty enää tekemään töitä fyysisten ja psyykkisten rajoitteiden takia niin hän ei tee enää yhtään mitään työtä kenellekään.

Mitä sitten jos ei enää kykene työhön, heitetäänkö luiskaan vai onko joku vaivaistalon tapainen, mihin kaikki surkeat kootaan. Tarjotkaa joku resepti valmiiksi, jolla saa ostaa piikin tai pillerin, mikä otetaan käyttöön, kun voimat uupuvat. Voin maksaa sen vaikka nyt heti ihan itse eli valtio pääsee tuostakin ongelmasta.
Kyllä allekirjoitan tämän tekstin, vaikka olenkin hallituksen mies. Teen raskasta työtä, maksoin yli 12K€ veroja viime vuonna, josta minua palkittiin vielä satasen mätkyillä. Ja nyt pitäisi toistaa tämä sama kuvio vielä pari lisävuotta.

Koittakaa ny vittu keksiä jotain muutakin. Lainatkaa eläkerahastolta heti alkuun vaikka 50mrd, ihan sama mitä Ilmarinen yrittää piipittää. Käynnistäkää lisäksi joku perkeleen New Deal- ohjelma, jossa infra laitetaan kertaheitolla kuntoon Forssan juna-asemine päivineen(on muuten häpeälllinen asia, ettei kultaisen kolmion keskellä junat kulje) ja kaikille työtä.


Jotain isompaa ja kertakaikkisempaa ratkaisua kiitos. Jotkut 6mrd leikkaukset vaalikaudella ovat täysin paskakasan koristelua, joka vain hiukan viivyttää vääjämätöntä konkurssia.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on nyt ihan vitun sama, vaikka nostaisitte eläkeikää sataan vuoteen. Jos ihminen ei pysty enää tekemään töitä fyysisten ja psyykkisten rajoitteiden takia niin hän ei tee enää yhtään mitään työtä kenellekään.
Se etu maksajan näkökulmasta siinä eläkeiän nostamisessa on ettei valtion tarvitse maksaa työhön kelpaamattomalle ikäihmiselle työttömyyskorvausta kovin pitkään kunnes työvoimaviranomainen laittaa karenssit päälle, kun vanhus ei ole riittävän aktiivisesti yrittänyt työllistyä.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Purra haluaa nostaa sähköautoilun verotusta. Sinällään huvittavaa puolueelta, joka on profiloitunut laskemaan autoilun kustannuksia. Tuohan nostaa niitä myös nykyisillä polttomoottoriautoilijoilla tulevaisuudessa liikenteen vääjäämättä sähköistyessä ja polttomoottoriautojen poistuessa liikenteestä.

Mutta onhan se nähty, että puolue ei aja edes omien äänestäjiensä etuja lyhyellä tähtäimellä saati sitten pidemmällä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Purra haluaa nostaa sähköautoilun verotusta. Sinällään huvittavaa puolueelta, joka on profiloitunut laskemaan autoilun kustannuksia. Tuohan nostaa niitä myös nykyisillä polttomoottoriautoilijoilla tulevaisuudessa liikenteen vääjäämättä sähköistyessä ja polttomoottoriautojen poistuessa liikenteestä.

Mutta onhan se nähty, että puolue ei aja edes omien äänestäjiensä etuja lyhyellä tähtäimellä saati sitten pidemmällä.
Autoilu käyttövoimasta riippumatta kuitenkin tarvitsee yhtälailla asfalttia, teitä, siltoja, lumen aurausta ym. infraa jonka ylläpito on kallista.

Popparit esiin ja seuraamaan miten Purra tätä vie eteenpäin suututtamatta bensalenkkareita.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Purra haluaa nostaa sähköautoilun verotusta. Sinällään huvittavaa puolueelta, joka on profiloitunut laskemaan autoilun kukustannuksiaä.
Veikkaan, että juuri täyssähköautoilijoiden keskuudessa persut ei ole ole tälläkään hetkellä erityisen suosittu...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli tuosta eläkeiän nostosta mieleen, että miehen eliniänodote on jotain 80 vuotta. Eläkeiän nostaminen 70 vuodesta 72 vuoteen on siis efektuaalisesti noin 20 prosentin eläkkeen leikkaus nykyisille työikäisille miehille. Naisilla leikkaus on 2/15=13,3 prosenttia eli aika paljon sekin.

Nykyisiin maksussa oleviin työeläkkeisiin kaavailtu leikkaus, eli yksi prosenttiyksikkö pienemmät indeksikorotukset, on yhden prosentin leikkaus. Jos se tehdään neljän vuoden ajan, niin noin neljän prosentin leikkaus.

Reiluako?
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kahden vuoden eläkeiän nostoa suunnittelevat?

Tarkoittaa esim. 2500€ eläkkeellä 60t€ leikkausta nyt työtä tekevän tulevaan eläkkeeseen. Mulle sopii, kunhan saman verran suhteessa nipsaistaan jo eläkkeellä olevilta takaituvasti.

Huvittaa kuinka katkera eräs tuttava aikanaan oli kun hänen eläkeikänsä nousi 55v->57v. Hyvä jos itse pääsisi alle 70 vuotiaana eläkkeelle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Autoilu käyttövoimasta riippumatta kuitenkin tarvitsee yhtälailla asfalttia, teitä, siltoja, lumen aurausta ym. infraa jonka ylläpito on kallista.

Popparit esiin ja seuraamaan miten Purra tätä vie eteenpäin suututtamatta bensalenkkareita.
Niin, kait se kuitenkin menee niin, että kun veroa lisätään ihan mihin tahansa, sen "uhriksi" joutuneet ovat käärmeissään, vaikka sille verolle olisi perustelunsakin.

*****

Omalta kohdaltani seuraavat käyttövoimaverot viimeisen kolmen auton osalta vanhimmasta uusimpaan. Ja noin samat km-määrät joka vuosi:

- MB C-sarja, dieselmoottori -> 650€/vuosi
- MB A-sarja, bensakone -> 250€/vuosi
- Mb C-sarja, pluginhyb ja bensakone -> 100€/vuosi

Teiden korjausvelka kasvaa joka vuosi. Oma esimerkkini ei edusta kuin ihan pientä osaa autoilijoita, mutta antaa vähän kuvaa, miksi Purra on kiinnostunut sähköautoilun verotuksesta. Sähköautoiluun tullaan lyömään lisää veroa, jopa useampaan kohtaan.

Julkisen talouden alijäämä kun ei saa painua 3,5%-tasolle asti, tai EU heristää sormiaan, joten jotain pitää tehdä ja nopeasti. Nyt ollaan jo yli 3%-tason. Aikaa ei ole paljotta hukattavaksi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varaa vaan reilusti poppareita odottaessasi bensalenkkareiden suuttumista kun sähkökikottimien verotusta korotetaan.
No jos pelkästään sähköautoilijoita lisäverotetaan niin jätän popparit suosiolla tekemättä. En kyllä jaksa uskoa että bensa/diesel autot jää täysin lisäraipan ulkopuolelle vaan talkoisiin pääsevät jossain muodossa.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet

Purra haluaa nostaa sähköautoilun verotusta. Sinällään huvittavaa puolueelta, joka on profiloitunut laskemaan autoilun kustannuksia. Tuohan nostaa niitä myös nykyisillä polttomoottoriautoilijoilla tulevaisuudessa liikenteen vääjäämättä sähköistyessä ja polttomoottoriautojen poistuessa liikenteestä.

Mutta onhan se nähty, että puolue ei aja edes omien äänestäjiensä etuja lyhyellä tähtäimellä saati sitten pidemmällä.
Tuossahan on myös juuri se Kepun unelma että ajoneuvoverojen suhteellinen osuus autoilun veroista on mahdollisimman suuri ja polttoaineveron mahdollisimman pieni. Siten että maalla käynti 15 kilometrin päässä kaupassa maksaisi yhtä paljon kuin sama kaupungissa, jossa matkaa kauppaan on 500 metriä. Ehkä Purra silti odottaa tuollaisen kortin käyttöä siihen asti jos ja kun Kepu alkaa tosissaan syömään Persujen kannatusta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
No niin, tulihan siitä kannattava kun vähän potki, samalla ei tullut takkia, tuli kukkaro, ja tiedä vaikka siltikin olisi pyöristetty ihan pikkuusen ylöspäin...


Jotenkin tulee lukiessa mielen päivälehtien aprillipilat. Melko pypoteettisia tuottoja tuonne on laskettu sisään. Siltarumpupolitiikkaa parhaimmillaan. Kyllähän sitä saa tehtyä vaikka minkälaiset laskelmat kun keksii mitä tahansa.

Esimerkiksi:
”Rataosuus säästäisi laskennallisesti lukuisilta kuolemaan johtaneilta liikenneonnettomuuksia. 30 vuoden aikana säästöä tulisi 120 miljoonaa euroa, kun yhdelle liikennekuolemalle määritetään laskennallinen arvo.

Väyläviraston aiemman arvion mukaan liikenneonnettomuuksien laskennallinen säästö on 160 miljoonaa euroa.”


Voi toki olla noinkin, mutta melko kaukaa haettu.

Vastaavilla laskelmilla todennäköisesti voi perustella ihan minkä tahansa hankkeen.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jotenkin tulee lukiessa mielen päivälehtien aprillipilat. Melko pypoteettisia tuottoja tuonne on laskettu sisään. Siltarumpupolitiikkaa parhaimmillaan. Kyllähän sitä saa tehtyä vaikka minkälaiset laskelmat kun keksii mitä tahansa.

Esimerkiksi:
”Rataosuus säästäisi laskennallisesti lukuisilta kuolemaan johtaneilta liikenneonnettomuuksia. 30 vuoden aikana säästöä tulisi 120 miljoonaa euroa, kun yhdelle liikennekuolemalle määritetään laskennallinen arvo.

Väyläviraston aiemman arvion mukaan liikenneonnettomuuksien laskennallinen säästö on 160 miljoonaa euroa.”


Voi toki olla noinkin, mutta melko kaukaa haettu.

Vastaavilla laskelmilla todennäköisesti voi perustella ihan minkä tahansa hankkeen.
Harmi, että kun lapsi- ja nuorisopuolelle haetaan säästöjä, ei ajatella samalla. Kuinka paljon rahaa säästyisikään tulevaisuudessa, kun säästöjen sijaan nuorempiin ikäluokkiin sijoitettaisiin rahaa.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Harmi, että kun lapsi- ja nuorisopuolelle haetaan säästöjä, ei ajatella samalla. Kuinka paljon rahaa säästyisikään tulevaisuudessa, kun säästöjen sijaan nuorempiin ikäluokkiin sijoitettaisiin rahaa.
Tämä on muuten niin totta. Joku voisi tehdä laskelmat siitä paljonko tuottaisi laittaa edes puolet noista rahoista sinne puolelle. Veikkaisin, että voisi olla kannattavampi investointi.
 

12961

Jäsen
Tämä on muuten niin totta. Joku voisi tehdä laskelmat siitä paljonko tuottaisi laittaa edes puolet noista rahoista sinne puolelle. Veikkaisin, että voisi olla kannattavampi investointi.
Usko rahan tehokkaaseen käyttöön liki missään julkisella sektorilla on lähtökohtaisesti heikko. Ei se raha mitään paranna kun se käytetään tehottomasti.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vituttaa lukea näitä uusimpia Tunnin junan rataperusteluita.

Tuleva työministeri ja kokoomuksen ryhmyri Matias Marttinen joka vaalikampanjassaan kotikaupungissaan Raumalla julisti että hän on se mies joka palauttaa henkilöjunat Tampere-Rauma rataosuudelle. Eipä ole edennyt, vaikka laskelmat puoltaa ja moderni, sähköistetty junaratakin on jo valmiina.

Sekin saa verenpaineen nousemaan kun samaan aikaan Rkp:n kiristämänä ja lobbaamana jossain Hangon pistoradalla henkilöjunat puksuttaa menemään pienemmillä matkustajamäärillä, valtion kompensoimana tietenkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Usko rahan tehokkaaseen käyttöön liki missään julkisella sektorilla on lähtökohtaisesti heikko. Ei se raha mitään paranna kun se käytetään tehottomasti.
Tuo on omalaatuinen uskomus, jopa tehottomastikin investoidut lisäresurssit kyllä parantavat tilannetta, mutta tehokkaasti suunnattuina parantaisivat tietysti paljon enemmän. Tehottomasta rahankäytöstä voisi esim syyttää USA:n lähinnä yksityiselle sektorille perustuvaa sairaanhoitojärjestelmää: valtavan kallis ja teollisuusmaiden mittapuilla valtavan huonoja kansanterveydellisiä tuloksia tuottava. Tässä suhteessa Suomi on siitä toisesta ääripäästä: suhteessa hyvin pienet terveysmenot ja silti hyvä kansanterveys - joskin tämä tilanne on kyllä väistämättä muuttumassa huonompaan suunteen.
 

12961

Jäsen
Tuo on omalaatuinen uskomus, jopa tehottomastikin investoidut lisäresurssit kyllä parantavat tilannetta, mutta tehokkaasti suunnattuina parantaisivat tietysti paljon enemmän. Tehottomasta rahankäytöstä voisi esim syyttää USA:n lähinnä yksityiselle sektorille perustuvaa sairaanhoitojärjestelmää: valtavan kallis ja teollisuusmaiden mittapuilla valtavan huonoja kansanterveydellisiä tuloksia tuottava. Tässä suhteessa Suomi on siitä toisesta ääripäästä: suhteessa hyvin pienet terveysmenot ja silti hyvä kansanterveys - joskin tämä tilanne on kyllä väistämättä muuttumassa huonompaan suunteen.
Enemmänkin skeptisyyttä sitä kohtaan, että ainaiset rahaa sinne - rahaa tänne -toivomukset tekisivät aina autuaaksi.

Ketuttaa myös lukea juoksevien kustannusten lisäyksen esittämistä investointeina ja sijoituksina. Sitä ne eivät koskaan ole.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Enemmänkin skeptisyyttä sitä kohtaan, että ainaiset rahaa sinne - rahaa tänne -toivomukset tekisivät aina autuaaksi.

Ketuttaa myös lukea juoksevien kustannusten esittämistä investointeina ja sijoituksina. Sitä ne eivät koskaan ole.
Olisiko lasten- ja nuortenpsykiatrian tai vaikka poliisin määrärahojen selvä korottaminen "juoksevia kustannuksia" vai järkeviä ja lopulta itsensä säästäviä sijoituksia? Itse näkisin että lisäpanostukset esim. näihin asioihin olisivat nimenomaan niitä investointeja ja sijoituksia. (Toki kummankin - ja etenkin poliisin - kohdalla pitäisi varmistaa, että valtaosa lisärahoista menee juuri sinne ruohonjuuritasolle. Poliisin määrärahoja on takavuosina korotettukin ilman että tämä olisi ihan kauheasti näkynyt suorittavan tason poliisiviroissa.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös