Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 565 746
  • 18 597

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse vvm:nä kampaisin liberaalien varjobudjetin hengessä läpi kaikki alennetut verokannat, verovähennykset ja helpotukset. Sieltä olisi varmasti vuositasolla irroitettavissa useita satoja miljoonia ellei peräti ihan miljardiluokassa euroja ilman suurempia negatiivisia vaikutuksia. Ei se tietystikään helppo homma ole kun jokaisella verovähennyksellä on oma äänekäs kannattajajoukkonsa.

Tässä vielä linkki niihin alennettuihin verokantoihin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutama kohta, joihin ei vaan tämäkään hallitus taida uskaltaa puuttua:
- verovapauden poisto säätiöiltä, taitaa olla liikaa suomen-ruotsalaista rahaa kiinni, mutta samalla ay-liike nettoaa mukavasti tämän varjolla
- yritystukien kriittinen tarkastelu, tukia on Suomessa enemmän, kuin EU:ssa keskimäärin. Vuonna -22 maksettiin liki 6,9 miljardia euroa näitä tukia.
Aiheesta: Laskelma paljastaa, millaisella potilla Suomi tukee yrityksiä – ja piikki on yhä enemmän auki EU:ssa

Työeläkeindeksiin halutaan koskea, mutta ajatusmalli on hiukan outo. Se ei paranna valtion taloutta, johan sen ovat monet alan asiantuntijat viime aikoina todenneet. Eläketurvakeskuksen mukaan v 2023 maksettiin työeläkkeitä 34,1 mrd euroa. Siitä valtion osuus oli 4,5 mrd euroa, joka kohdentuu valtion eläkkeisiin.

Kannattaa tutkia työeläkkeiden rahoitusta täältä: Työeläkkeiden rahoitus - Eläketurvakeskus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työeläkeindeksiin halutaan koskea, mutta ajatusmalli on hiukan outo. Se ei paranna valtion taloutta, johan sen ovat monet alan asiantuntijat viime aikoina todenneet. Eläketurvakeskuksen mukaan v 2023 maksettiin työeläkkeitä 34,1 mrd euroa. Siitä valtion osuus oli 4,5 mrd euroa, joka kohdentuu valtion eläkkeisiin.

Vakavassa harkinnassa on myös työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttäminen. Valtiovarainministeriön tekemien laskelmien mukaan esimerkiksi työeläkeindeksin pienentäminen yhdellä prosenttiyksiköllä vuodessa vahvistaisi julkista taloutta neljässä vuodessa noin 800 miljoonaa euroa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Mites tämä ei ollut vielä täällä? Vaikuttaa ihan hyviltä leikkauskohteilta, vaikkakin (työ)eläkkeistä voisi leikata reippaamminkin.
Tuosta työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttämisestä on ollut useampikin artikkeli alkaen EVA:n raportista:

"Näin arvioi konsultti Jussi Pyykkönen keskiviikkona julkaistussa Juustohöylästä tositoimiin -selvityksessä. Pyykkösen mukaan eläkkeet pitäisi jäädyttää loppuvaalikaudeksi ja sen jälkeen sitoa kuluttajahintaindeksiin. Lisäksi eläkeikää pitää nostaa kahdella vuodella ja työttömyys- ja opiskeluaikojen eläkekertymistä luopua."

Sitä taas on kritisoitu siltä pohjalta, ettei eläkemaksuista ole kuin 20% valtion menoja, ja eläkkeistä leikkaaminen laskee kulutusta ja sitä kautta valtion verotuloja.

"Eläkemenojen pienentäminen ei kuitenkaan kohentaisi valtiontalouden tilannetta olennaisesti eikä pienentäisi valtion velanottotarvetta. Tämä johtuu siitä, että valtio maksaa omasta budjetistaan vain pienehkön osan kaikista työeläkemenoista.
Kaiken kaikkiaan verorahoitteinen julkissektorin maksaa noin 40 prosenttia eläkemenoista. Noin puolet tästä rahoitetaan kuitenkin kuntien ja hyvinvointialueiden työnantajamaksuilla."


Tästä päästään itsestäänselvään päätelmään: leikataan ainoastaan virkamiesten eläkkeistä, niin valtion menoja säästyy, mutta kansalaisten ostovoima ei pienene liikaa. Saa suorittaa, kuten on tapana sanoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttämisestä on ollut useampikin artikkeli alkaen EVA:n raportista:

"Näin arvioi konsultti Jussi Pyykkönen keskiviikkona julkaistussa Juustohöylästä tositoimiin -selvityksessä. Pyykkösen mukaan eläkkeet pitäisi jäädyttää loppuvaalikaudeksi ja sen jälkeen sitoa kuluttajahintaindeksiin. Lisäksi eläkeikää pitää nostaa kahdella vuodella ja työttömyys- ja opiskeluaikojen eläkekertymistä luopua."

Sitä taas on kritisoitu siltä pohjalta, ettei eläkemaksuista ole kuin 20% valtion menoja, ja eläkkeistä leikkaaminen laskee kulutusta ja sitä kautta valtion verotuloja.

"Eläkemenojen pienentäminen ei kuitenkaan kohentaisi valtiontalouden tilannetta olennaisesti eikä pienentäisi valtion velanottotarvetta. Tämä johtuu siitä, että valtio maksaa omasta budjetistaan vain pienehkön osan kaikista työeläkemenoista.
Kaiken kaikkiaan verorahoitteinen julkissektorin maksaa noin 40 prosenttia eläkemenoista. Noin puolet tästä rahoitetaan kuitenkin kuntien ja hyvinvointialueiden työnantajamaksuilla."


Tästä päästään itsestäänselvään päätelmään: leikataan ainoastaan virkamiesten eläkkeistä, niin valtion menoja säästyy, mutta kansalaisten ostovoima ei pienene liikaa. Saa suorittaa, kuten on tapana sanoa.
Jossain vaiheessa tuo eläkeiän kasvattaminenkaan ei hyödytä yhtään, koska ihmiset eivät jaksa ja pysty työskentelemään loputtomiin, vaan joutuvat sairaseläkkeelle. Naurettavaa mielestäni nostaa tuota taas kahdella vuodella. Oma tavoite-eläkeikäni olisi sen myötä vajaa 72 vuotta. Kuinka moni on 72-vuotiaana fyysisesti JA henkisesti työkykyinen?

VM ainakin laskee, että tuolta on säästöjä otettavissa.

Vakavassa harkinnassa on myös työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttäminen. Valtiovarainministeriön tekemien laskelmien mukaan esimerkiksi työeläkeindeksin pienentäminen yhdellä prosenttiyksiköllä vuodessa vahvistaisi julkista taloutta neljässä vuodessa noin 800 miljoonaa euroa.

Edit: Nostetaan eläkkeiden verotusta, niin sillä on ainakin merkitystä julkiseen talouteen.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jossain vaiheessa tuo eläkeiän kasvattaminenkaan ei hyödytä yhtään, koska ihmiset eivät jaksa ja pysty työskentelemään loputtomiin, vaan joutuvat sairaseläkkeelle. Naurettavaa mielestäni nostaa tuota taas kahdella vuodella. Oma tavoite-eläkeikäni olisi sen myötä vajaa 72 vuotta. Kuinka moni on 72-vuotiaana fyysisesti JA henkisesti työkykyinen?

VM ainakin laskee, että tuolta on säästöjä otettavissa.
Tuo asia voidaan hoitaa kiristämällä sairaseläkkeelle pääsyä entisestään. Siinä kannattaa kysyä neuvoa vakuutuslääkäreiltä!
Lopputuloksena on kurjempi loppuelämä, kun eläkkeelle ei pääse, mutta töihinkään ei kykene. Todennäköinen seuraus on myös elinajanodotteen lasku.
Mutta säästöjä syntyy, sitähän tässä yritetään.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jossain vaiheessa tuo eläkeiän kasvattaminenkaan ei hyödytä yhtään, koska ihmiset eivät jaksa ja pysty työskentelemään loputtomiin, vaan joutuvat sairaseläkkeelle. Naurettavaa mielestäni nostaa tuota taas kahdella vuodella. Oma tavoite-eläkeikäni olisi sen myötä vajaa 72 vuotta. Kuinka moni on 72-vuotiaana fyysisesti JA henkisesti työkykyinen?

VM ainakin laskee, että tuolta on säästöjä otettavissa.
Älä nyt oli meidän edellinen presidenttikin 75-vuotias kun jäi pois virastaan.

Vakavasti puhuen, harva on enää työkyinen nykyisillä tavoitteilla. Miksi ei puhuta suoraan? Me eletään liian vanhoiksi ja tullaan siksi liian kalliiksi yhteiskunnalle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo asia voidaan hoitaa kiristämällä sairaseläkkeelle pääsyä entisestään. Siinä kannattaa kysyä neuvoa vakuutuslääkäreiltä!
Lopputuloksena on kurjempi loppuelämä, kun eläkkeelle ei pääse, mutta töihinkään ei kykene. Todennäköinen seuraus on myös elinajanodotteen lasku.
Mutta säästöjä syntyy, sitähän tässä yritetään.
Tuo johtaa siihen, että työnantajat potkivat pois ja joutuu sosiaaliturvan varaan. Jos kerran työeläkkeet eivät maksa julkiselle taloudelle kuten kirjoitit, niin sosiaaliturva taas maksaa. Eli julkistalous heikentyisi, eli ei olisi kyse säästöstä. Jos siis käytämme tuota logiikkaa, että työeläkkeestä leikkaaminen ei säästä julkista taloutta.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo johtaa siihen, että työnantajat potkivat pois ja joutuu sosiaaliturvan varaan. Jos kerran työeläkkeet eivät maksa julkiselle taloudelle kuten kirjoitit, niin sosiaaliturva taas maksaa. Eli julkistalous heikentyisi, eli ei olisi kyse säästöstä. Jos siis käytämme tuota logiikkaa, että työeläkkeestä leikkaaminen ei säästä julkista taloutta.
Pysyttele nyt vain siellä omissa argumenteissasi ja jätä minun argumentit rauhaan, muuten tästä syntyy kehäpäätelmä, joka ei johda mihinkään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Edit: Nostetaan eläkkeiden verotusta, niin sillä on ainakin merkitystä julkiseen talouteen.
Tätä olen itseasiassa ehdottanut jo pidemmän aikaa, ja se voisi mielestäni olla hyvä tapa saada lisätuloja. Suomessa on paljon suht hyvätuloisia eläkkeensaajia ja se määrä kasvaa koko ajan, ja jo maltillinenkin nosto olisi huomattavasti järkevämpää kun esimerkiksi työn verotuksen lisääminen, kun kuitenkin työntekoon koitetaan kannustaa ja verotuksen progressio on jo aika kova.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pysyttele nyt vain siellä omissa argumenteissasi ja jätä minun argumentit rauhaan, muuten tästä syntyy kehäpäätelmä, joka ei johda mihinkään.
Summa summarum: Mä kannatan Iltalehden uutisoimaa ja VM:n verifioimaa 800 miljoonan säästöä työeläkeindekseistä. Kannattaisin isompaakin säästöä sieltä, mutta parempi tuokin kun ei mitään. Jokaiselle menolle löytyy toki puolustajansa - myös tällekin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Summa summarum: Mä kannatan Iltalehden uutisoimaa ja VM:n verifioimaa 800 miljoonan säästöä työeläkeindekseistä. Kannattaisin isompaakin säästöä sieltä, mutta parempi tuokin kun ei mitään. Jokaiselle menolle löytyy toki puolustajansa - myös tällekin.
Tuossa tietysti suora vaikutus olisi se, että hyödyn saava osa "julkista taloutta" olisivat suurimmissa määrin työeläkeyhtiöt. Vastaavasti eläkkeiden veronkorotukset puolestaan kohdistuisivat valtiolle. Toki indeksijäädytys voisi mahdollistaa myös työeläkemaksujen alentamisen, ja sen varjolla voisi puolihuomaamatta kiristää ansiotuloverotusta, mikä toisi rahaa valtiolle. Siis samaan tapaan kuten hallitus teki tänä vuonna keskituloisten kohdalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa tietysti suora vaikutus olisi se, että hyödyn saava osa "julkista taloutta" olisivat suurimmissa määrin työeläkeyhtiöt. Vastaavasti eläkkeiden veronkorotukset puolestaan kohdistuisivat valtiolle. Toki indeksijäädytys voisi mahdollistaa myös työeläkemaksujen alentamisen, ja sen varjolla voisi puolihuomaamatta kiristää ansiotuloverotusta, mikä toisi rahaa valtiolle. Siis samaan tapaan kuten hallitus teki tänä vuonna keskituloisten kohdalla.
Jep. Hyvin tiivistetty!
 

Vatso

Jäsen
Muutama kohta, joihin ei vaan tämäkään hallitus taida uskaltaa puuttua:
- verovapauden poisto säätiöiltä, taitaa olla liikaa suomen-ruotsalaista rahaa kiinni, mutta samalla ay-liike nettoaa mukavasti tämän varjolla
- yritystukien kriittinen tarkastelu, tukia on Suomessa enemmän, kuin EU:ssa keskimäärin. Vuonna -22 maksettiin liki 6,9 miljardia euroa näitä tukia.
Aiheesta: Laskelma paljastaa, millaisella potilla Suomi tukee yrityksiä – ja piikki on yhä enemmän auki EU:ssa

Työeläkeindeksiin halutaan koskea, mutta ajatusmalli on hiukan outo. Se ei paranna valtion taloutta, johan sen ovat monet alan asiantuntijat viime aikoina todenneet. Eläketurvakeskuksen mukaan v 2023 maksettiin työeläkkeitä 34,1 mrd euroa. Siitä valtion osuus oli 4,5 mrd euroa, joka kohdentuu valtion eläkkeisiin.

Kannattaa tutkia työeläkkeiden rahoitusta täältä: Työeläkkeiden rahoitus - Eläketurvakeskus.
Voiko sanoa, että yritystukia maksettiin 6,9 miljardia, jos suurin osa tuista tulee alennetuista ALV-kannoista?
- Ruoka ja rehu 1 380 miljoonaa
- Muut (mm. liikuntapalvelut) 822
- Hotelli- ja ravintolapalvelut 774
- Lääkkeet 363
- Sanoma- ja aikakauslehdet 121
- Alennettu valmistevero dieselille ja kevyellä polttoöljylle 1 202
- Alempi verokanta yhdistetylle sähkön ja lämmön tuotannolle 130
- Teollisuuden, kasvihuoneiden jne. sähköveron alennus 831

Maksetaan siis kaikesta 24% alv. ja korkein mahdollinen sähkövero kaikille ja tadaa, 90% yritystuista on poistettu. Tästä sitten arvioimaan, mikä vaikutus tuolla on Suomen talouteen ja jäikö oikeasti viivan alle mitään, inflaatio ainakin tykkää hintojen korotuksista.

Lisäksi terveyden- ja sairaanhoitoalan toiminta sekä rahoitus- vakuutuspalvelut ovat kokonaan alv-vapaata, sieltähän vasta tuloja saadaankin, miksi ihmeessä näitä ei ole listattu tähän?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Summa summarum: Mä kannatan Iltalehden uutisoimaa ja VM:n verifioimaa 800 miljoonan säästöä työeläkeindekseistä. Kannattaisin isompaakin säästöä sieltä, mutta parempi tuokin kun ei mitään. Jokaiselle menolle löytyy toki puolustajansa - myös tällekin.
VVM:n Julkisen talouden meno- ja rakennekartoituksessa sivulla 122 sanotaan:

Laskelmassa on oletettu, että jos toimi kohdistuu työeläkeindeksiin, se kohdistuu samalla
myös vastaavan suuruisena palkkakertoimeen100. Muutoin hieman eri aikoina eläkkeelle
jäävien henkilöiden kohtelu ei olisi tasapuolista. Laskelmissa on huomioitu tukien ristik-
käisvaikutukset eli se, että säästöjen myötä esimerkiksi toimeentulotukimenot kasvaisivat
maltillisesti. Lisäksi on huomioitu toimien suorat vaikutukset verotuloihin. Sen sijaan toi-
mien kaikkia käyttäytymisvaikutuksia ei ole pyritty tässä yhteydessä arvioimaan. Voidaan
kuitenkin todeta, että etuustasojen lasku pienentäisi kotitalouksien käytettävissä olevia
tuloja ja siten todennäköisesti myös yksityistä kulutusta.
Toisaalta etuustasojen lasku pie-
nentäisi työllistymisveroastetta 2 prosentilla vuoteen 2027 mennessä ja lisäisi tutkimusten
mukaan (Jäntti ym. 2015) työllisyyttä noin 8 300 hengellä eli vahvistaisi julkista taloutta
noin 190 miljoonalla eurolla. Lisäksi tutkimusten mukaan (ks. esim. Gruber, Kanninen ja
Ravaska 2022) eläkevarallisuuden lasku kannustaa jatkamaan työelämässä pidempään,
mikä vahvistaisi myös työllisyyttä.


Eli koska indeksijäädytys vaikuttaisi myös niihin 80% eläkemenoista, jotka eivät ole valtion menoja, olisi nettovaikutus ostovoiman alenemisesta johtuen pienempi tai jopa negatiivinen. Edelleen kannattaisi jäädyttää vain virkamiesten eläkeindeksit.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jossain vaiheessa tuo eläkeiän kasvattaminenkaan ei hyödytä yhtään, koska ihmiset eivät jaksa ja pysty työskentelemään loputtomiin, vaan joutuvat sairaseläkkeelle. Naurettavaa mielestäni nostaa tuota taas kahdella vuodella. Oma tavoite-eläkeikäni olisi sen myötä vajaa 72 vuotta. Kuinka moni on 72-vuotiaana fyysisesti JA henkisesti työkykyinen?
Sehän oli Mikko Spolander joka puhui siitä että työllisiä voitaisiin saada lisää mm. eläkeläisten joukosta. Tuo oli jotenkin erikoinen kommentti kuten myös lähtökohta siitä että opiskelijoista saataisiin lisää työvoimaa tai kotona lapsia hoitavista äideistä. Ymmärtääkseni nuo kaksi ryhmää ovat sellaisia, että niistä miltei kaikki siirtyvät suhteellisen lyhyen ajan kuluttua takaisin työelämään, saivat ne opiskelijat tutkintoa valmiiksi tai eivät. Yleensä eläkeläiset ovat myös hommia tehneet aika monta vuotta joten luulisi heidän ansainneen oikeuden makoilla, mutta mitäpä sitä turhaan sellaista sallimaan. Monet voivat mennä osa-aikaiseen työhön ihan helposti kun aikaa on eivätkä ne ihan kaikki ole raihnaisia vanhuksia.


Ryhmiä, joista uusia työllisiä löytyisi, ovat Spolanderin mukaan esimerkiksi opiskelijat, eläkeläiset, osatyökykyiset ja kotona lapsia hoitavat äidit sekä luonnollisesti työttömät. Keinoja lisätä näiden ryhmien työllistymistä on tehdä muutoksia esimerkiksi opiskelijoiden, eläkeläisten ja työttömien etuuksiin sekä vanhempainvapaaseen ja kotihoidontukeen, minkä lisäksi koulutus parantaisi työtä etsivien työelämävalmiuksia ja mahdollisuuksia työllistyä, Spolander sanoo.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sehän oli Mikko Spolander joka puhui siitä että työllisiä voitaisiin saada lisää mm. eläkeläisten joukosta. Tuo oli jotenkin erikoinen kommentti kuten myös lähtökohta siitä että opiskelijoista saataisiin lisää työvoimaa tai kotona lapsia hoitavista äideistä. Ymmärtääkseni nuo kaksi ryhmää ovat sellaisia, että niistä miltei kaikki siirtyvät suhteellisen lyhyen ajan kuluttua takaisin työelämään, saivat ne opiskelijat tutkintoa valmiiksi tai eivät. Yleensä eläkeläiset ovat myös hommia tehneet aika monta vuotta joten luulisi heidän ansainneen oikeuden makoilla, mutta mitäpä sitä turhaan sellaista sallimaan. Monet voivat mennä osa-aikaiseen työhön ihan helposti kun aikaa on eivätkä ne ihan kaikki ole raihnaisia vanhuksia.



Monet eläkeläiset tekevät jo nyt myös töitä.
Että ei tämä mikään uusi idea ole. Surkeakuntoista henkilöä kukaan ei ota töihin vaikka kuinka elantonsa eteen yrittäisi saada lisää rahaa työskentelemällä.

Alkaa välillä nuo ideat kuulostamaan sellaisilta, että pitääkö muistisairaan mutta kotona vielä avun kanssa pärjäävän ihmisen alkaa hoitamaan naapurin lapsia, että äiti pääsee töihin ja niin sekä vanhus että tuo äiti saavat töitä.
 

Wristlock

Jäsen

Tässä vielä linkki niihin alennettuihin verokantoihin.
Alennetuista verokannoista pitäisi luopua ja siirtyä yhden ALV kannan malliin. Esim. pudottamalla nykyistä yleistä ALV kantaa 22%:iin ja harmonisoimalla muut ALV kannat siihen on arvioitu saatavan lähes 3 miljardin lisäpotti valtion kassaan per vuosi. Toki osa tästä lisäpotista pitäisi osoittaa johonkin kompensoivaan tulonsiirtoon pienituloisten tukemiseksi esim. ruoan ja lääkkeiden ALV:in nousun myötä, mutta ei sitä kompensaatiota tarvitse toteuttaa plus miinus nolla metodilla. Toki se +-0 riski on aina olemassa.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Alennetuista verokannoista pitäisi luopua ja siirtyä yhden ALV kannan malliin. Esim. pudottamalla nykyistä yleistä ALV kantaa 22%:iin ja harmonisoimalla muut ALV kannat siihen on arvioitu saatavan lähes 3 miljardin lisäpotti valtion kassaan per vuosi. Toki osa tästä lisäpotista pitäisi osoittaa johonkin kompensoivaan tulonsiirtoon pienituloisten tukemiseksi esim. ruoan ja lääkkeiden ALV:in nousun myötä, mutta ei sitä kompensaatiota tarvitse toteuttaa plus miinus nolla metodilla. Toki se +-0 riski on aina olemassa.

Omasta mielestäni palveluiden = työn teettämisen ALV pitäisi olla alempi. Yksityishenkilö maksaa ensin tulostaan veron, palvelusta alv:n ja viela palvelun tuottaja omasta tulostaan tuloveron ja sivukulut. Käytännössä jotta voit ostaa toisen työtä yhden tunnin, pitää omaa työtä tehdä vähintään 3 tuntia summan ansaitsemiseksi. Suhdeluku pitäisi olla pienempi. Tuolla muutoksella olisi suora työllistävä vaikutus.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Omasta mielestäni palveluiden = työn teettämisen ALV pitäisi olla alempi. Yksityishenkilö maksaa ensin tulostaan veron, palvelusta alv:n ja viela palvelun tuottaja omasta tulostaan tuloveron ja sivukulut. Käytännössä jotta voit ostaa toisen työtä yhden tunnin, pitää omaa työtä tehdä vähintään 3 tuntia summan ansaitsemiseksi. Suhdeluku pitäisi olla pienempi. Tuolla muutoksella olisi suora työllistävä vaikutus.
Tuota taidettiin kokeilla parturi-kampaamoilla huonolla menestyksellä. Tai siis riippuu miltä kannalta sitä katsoo, hinnat pysyivät ennallaan, mutta parturit vetivät erotuksen taskuunsa.

 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iltalehdessä Purra kertoo kuinka eläkeikää on nostettava kahdella vuodella ja viittaa EVAn ehdotuksiin.

Alkaa kyllä mennä kuppi kurin tän eläkeiän noston osalta. Oon 38-vuotias, maksan mielestäni aika vitusti joka kuun palkasta työeläkemaksuja, tämän hetken ”tavoite” eläkeikä 69v8kk ja nyt sitä pitäisi nostaa kahdella vuodella? Olisi korkea aika laittaa tuo eläkejärjestelmä remonttiin ja alkaa antaa enemmän vapauksia meille kaukana eläkeiästä oleville miten halutaan eläkkeitämme varten säästää ja sijoittaa.

Persuille terveisiä, että ottakaa pää pois perseestä ja panostuksia työperäiseen maahanmuuttoon asap.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Vaikka se ei kivalta kuulostakaan, niin kaikki kivet on käännettävä, eikä kenenkään pidä olla asemassa, etteikö höylä osuisi.

Valitettavasti se koskee osinkoja, perintöveroa, eläkeläisiä, työikäisiä, työttömiä jne jne.

Se nyt vaan on pikku pakko, vaikka ikävältä tuntuukin.

Byrokratiaa pitää ehostaa investointien helpottamiseksi. Yritystukia korvamerkitä.

Koko pakettia koskeva höyläys on jo varsin lähellä riittävyyttä. Tässä pitää kaikkien vaan miettiä yhteistä kansallista etua ja sitä kautta purra hampaita yhteen.

Hallituksen nykyiset toimet ovat tällä hetkellä riittämättömät.
 

rpeez

Jäsen
Onko jossain näkynyt jo alustavia kaavailuja miten eläkeiän nosto tehtäisiin kun kerran osataan jo sanoa että kaksi vuotta lisää?

Ei kyllä sopisi nyt suunnitelmiin, miten olin tulevaisuuden suunnitellut. Olin jo viime kerralla tavallaan väliinputoaja eli maksimilisäyksen ensimmäinen ikäluokka. Kaverit tietty ehti livahtaa eläkkeelle vanhoilla säännöillä.

Muutoksen tarpeen hyväksyn, mutta kannatan eläkkeiden progressioverotuksen kiristämistä ennemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös