Autoilu käyttövoimasta riippumatta kuitenkin tarvitsee yhtälailla asfalttia, teitä, siltoja, lumen aurausta ym. infraa jonka ylläpito on kallista.
Popparit esiin ja seuraamaan miten Purra tätä vie eteenpäin suututtamatta bensalenkkareita.
Niin, kait se kuitenkin menee niin, että kun veroa lisätään ihan mihin tahansa, sen "uhriksi" joutuneet ovat käärmeissään, vaikka sille verolle olisi perustelunsakin.
*****
Omalta kohdaltani seuraavat käyttövoimaverot viimeisen kolmen auton osalta vanhimmasta uusimpaan. Ja noin samat km-määrät joka vuosi:
- MB C-sarja, dieselmoottori -> 650€/vuosi
- MB A-sarja, bensakone -> 250€/vuosi
- Mb C-sarja, pluginhyb ja bensakone -> 100€/vuosi
Teiden korjausvelka kasvaa joka vuosi. Oma esimerkkini ei edusta kuin ihan pientä osaa autoilijoita, mutta antaa vähän kuvaa, miksi Purra on kiinnostunut sähköautoilun verotuksesta. Sähköautoiluun tullaan lyömään lisää veroa, jopa useampaan kohtaan.
Julkisen talouden alijäämä kun ei saa painua 3,5%-tasolle asti, tai EU heristää sormiaan, joten jotain pitää tehdä ja nopeasti. Nyt ollaan jo yli 3%-tason. Aikaa ei ole paljotta hukattavaksi.