Kun olen juttujasi opetuksesta jo pitempään täältä lukenut, mulle on tästä hienosta yhdessä toimimisesta tullut mieleen lähinnä, että yksi ottaa vastuun ja yrittää opettaa ja ohjeistaa sijaisia ym. Eli yksi vastuullinen toimii hermot ja jaksaminen loppuun kiristettyinä ja muut hortoilevat mukana kukin tavallaan.
Tulee mieleen edesmenneen appiukkoni muistelu upseerin sanoista sotilaille. ”Yksi tulee silloin, toinen tällöin ja kolmas ei tule ollenkaan.”
Hyvin tiivistetty. Ja jos tästä viritelmästä tämä vastuullinen avaa suunsa, saa kehityskeskustelussa kuulla rehtorilta, kuinka negatiivinen tämä vastuullinen on, ja että kannattaa etsiä töitä sellaisesta paikasta, missä tätä systeemiä ei ole, jos ei systeemit ala kelvata.
Nämä minun juttuni toisaalta ovat vain yksi osa todellisuutta. Monessa paikassa on saatu hyviäkin tuloksia yhteisopettajuudesta, mutta ne ovat lähinnä alakouluja, missä kaikki opettajat ovat samalla tavalla osaavia luokanopettajia.
Perusopetukseen pitäisi ehdottomasti saada pätevyysvaatimukset opettajille ja ohjaajille (ohjaajien palkankorotus samalla), määrityttyä maksimiryhmäkoot, mihin olisi vaikutus S2-oppilailla ja tuetuilla, kuten varhaiskasvatuksessa.
OAJ on näitä asioita ajanut vuosikausia, mm. opettajarekisteriä, mutta mikään hallitus ei ole asiaan tarttunut. Joskus on lupailtu ja joku selvityskin tehty, mutta ei muuta.