Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 630 482
  • 18 850

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kuuntelin uimahallin saunassa parin puolitutun kuusikymppisen duunarin jutustelua. Toinen sanoi, että ennen työläisiä ruoskittiin, jos he eivät tehneet kunnolla töitä ja nyt heitä tullaan sakottamaan, jos he eivät tee töitä. Aika suurelta vaikutti heidän vihansa Orpoa ja Satosta kohtaan, joita he kovin sanoin arvostelivat. Miehet sanoivat, että työmarkkinoilla tulee olemaan kovat ajat.

No tuotahan EK ja Orpo ovat halunneetkin murentaessaan sopimusyhteiskuntaa. Syksyn työehtosopimusneuvotteluista tulee kiinnostavat.
Varmaan eniten herroja harmittaa sanelupolitiikka. Neuvottelemalla päästäisiin paremmin maaliin kuin sanelemalla "ota tai jätä"-tyyliin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen aina välillä ylläpitänyt keskustelua TE-palvelut 2024 uudistuksesta, joka siirtää valtiollisten TE-toimistojen (ex-työkkäri) tehtävät kunnille. Tai siis uudistusta on perusteltu sillä, että "palvelut siirretään kunnille", jotka tuntevat paikalliset olosuhteet paremmin kuin valtiolliset (pääosin maakuntajakoa noudattelevat) 15 TE-toimistoa.

No nyt on saatu vahvistus uudistuksen organisaatiorakenteesta. Uusia hallintoportaita muodostuu 45 kappaletta. Asiasta tarkemmin TEM:n sivuilta.

Palveluita ei siis varsinaisesti siirretä yksittäisille kunnille - vain neljä "kuntaa" ryhtyy hoitamaan yksin omia työllisyyspalveluitaan (Helsinki, Vantaa, Lahti ja Kouvola) - vaan kuntien yhteistyössä muodostamille "työllisyysalueille". Edellisen hallituksen hyväksymä lainsäädäntö määrää, että työllisyysalueen minimikoko on vähintään 20 000 työvoimaan kuuluvaa, eli pienimmät kunnat eivät voi yksin hoitaa omia työllisyysasioitaan.

Osa syntyvistä alueista on pieniä, kuten "Kerava-Sipoon työllisyysalue", osa taas maakunnan kokoisia kuten Pohjois-Karjala. Lisäksi muutama alue (esim. Lapissa) sai poikkeusluvan muodostaa työllisyysalue, vaikka vaadittavan suuruinen työvoimamäärä ei täytykään.

Ideassa itsessään ei ole mitään vastustettavaa, mutta uusien työllisyysalueiden muodostaminen käytännössä hajauttaa hallintoa: 15 TE-toimistoa -> 45 työllisyysaluetta. Voin kertoa vanhana TE-hallinnon työntekijänä, että vuosina 2007-2013 toteutettu valtion tuottavuusohjelmaan perustuva säästöohjelma todella leikkasi kustannuksia vähentäessään paikallisia palveluita. Pelkästään Uudeltamaalta lakkautettiin yli 10 paikallista työkkäriä - ja säästöä syntyi. Nyt suurin syy muodostaa uusia pieniä työllisyysalueita on halu saada oma työkkäriä vastaava kunnallinen palvelupiste takaisin omalle paikkakunnalle.

Esim. Keravalta, Sipoosta, Kirkkonummelta, Vihdistä, Hangosta ja Tammisaaresta laukkautettiin "työkkärit" vuosien varrella. En näe mitään muuta syytä, miksi "Kerava-Sipoo", "Kirkkonummi-Vihti-Siuntio" ja "Hanko-Inkoo-Raasepori" muodostavat työllisyysalueet kuin, että ne saavat perustaa uudet "kunnalliset työkkärit" säästösyistä lakkautettujen tilalle (ok, viimemainittuihin voi sisältyä kielipoliittisia syitä). Myös Työministeri Satosen kotipaikka Sastamalan seutu ilmoitti hyvin suoraan perusteekseen erota muusta Pirkanmaasta sen, että haluavat perustaa uusia paikallisia palvelupisteitä sen sijaan, että palvelut keskitetään Tampereelle. Lupa irtosi, koska työvoimaa on riittävästi näillä yhdistelmillä. Pirkanmaalla Valkeakoski anoi poikkeuslupaa omalle työllisyysalueelleen, mutta ei saanut, koska liian pieni...

Keski-Suomessa Jyväskylä halusi muodostaa yksin oman työllisyysalueen, mutta Muuramelle ei löytynyt partneria. Ne pakkonaitettiin yhteen.

Jos enemmän rahaa kulutetaan seiniin, sitä jää vähemmän palveluihin. Eli palvelut huononevat, vaikka ne ovatkin ehkä saatavilla lähempää. Tai jos halutaan ylläpitää nykyinen määrä palveluita (esim. koulutuksia), valtion täytyy myöntää lisärahoitusta. Mitä luulette, että tapahtuu?

Oma veikkaus: lisärahaa ei tule. Palvelupisteet lisääntyvät, mutta palvelutarjonta huononee. Jos vuonna 2012 pikkupaikkakunnalle ei saatu vuoden kuluessa yhtään pätevää hakijaa avoimeen ammatinvalintapsykologin tehtävään, ei niitä saada sen helpommin, jos pienet paikalliset palvelupisteet lisääntyvät. Tai ainahan voi kokeilla rekrytoida korkeammalla palkalla naapurikunnasta, kun valtionhallinnon samapalkkaisuusrajoitteet eivät päde - tai hankkia ostopalveluna yksityiseltä...
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Siellä taotaan taas maailman parasta hallitusohjelmaa, jossa ehdotellaan kelaetsiviä selvittelemään muutaman satasen arvoisia tukiväärinkäytöksiä, mutta samaan aikaan ollaan "unohtamassa" mijoonatuloksia tekevien yritysten sekä yritysjohtajien veronkierron tarkkaileminen.

 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siellä taotaan taas maailman parasta hallitusohjelmaa, jossa ehdotellaan kelaetsiviä selvittelemään muutaman satasen arvoisia tukiväärinkäytöksiä, mutta samaan aikaan ollaan "unohtamassa" mijoonatuloksia tekevien yritysten sekä yritysjohtajien veronkierron tarkkaileminen.

On aika hankalaa ymmärtää suomalaisen oikeiston nihkeyttä harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa. Sipilän hallitus toteutti mittavat leikkaukset harmaan talouden torjuntaan ja Kataisen hallituksessa kokoomus ja rkp toimivat jarrumiehinä harmaan talouden torjunnan edistämisessä.

Kuitenkin lähtökohtaisesti oikeiston kai pitäisi puolustaa markkinataloutta ja yksi toimivan markkinatalouden perusasioita on se, että kilpailun tulisi olla mahdollisimman rehtiä. Valitettavasti suomalainen porvaristo tuntuu enemmän olevan pro business- kuin pro market -porukkaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siellä taotaan taas maailman parasta hallitusohjelmaa, jossa ehdotellaan kelaetsiviä selvittelemään muutaman satasen arvoisia tukiväärinkäytöksiä, mutta samaan aikaan ollaan "unohtamassa" mijoonatuloksia tekevien yritysten sekä yritysjohtajien veronkierron tarkkaileminen.

Hallitusohjelmassa ei tuollaisia ehdotella, mutta hallitusohjelmaa harva sitä kritisoiva on täällä muutenkaan lukenut. Mitä itse asiaan tulee, harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaa tehostetaan ulosottomenettelyissä. Selvitetään keinoja, joiden avulla ulosoton välttelyyn voidaan puuttua entistä tehokkaammin.

MOT kyseli joskus, meneekö harmaan talouden torjuntaan enemmän varoja kuin siitä todellisuudessa saadaan ulosmitattua. Päätöksiä kyllä tulee, mutta rahoihin ei päästä käsiksi. Orpon hallitus näyttäisi pyrkivän ratkaisemaan tämän ongelman lakia muuttamalla ilman sen kummempia ohjelmia ja resurssien käyttämistä.

Minusta hallituksen olisi hyvä Orpon suulla kertoa syyt, miksi käytäntöä muutettiin. Ja mitä muutoksen on arvioitu aiheuttavan.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hallitusohjelmassa ei tuollaisia ehdotella, mutta hallitusohjelmaa harva sitä kritisoiva on täällä muutenkaan lukenut. Mitä itse asiaan tulee, harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaa tehostetaan ulosottomenettelyissä. Selvitetään keinoja, joiden avulla ulosoton välttelyyn voidaan puuttua entistä tehokkaammin.

MOT kyseli joskus, meneekö harmaan talouden torjuntaan enemmän varoja kuin siitä todellisuudessa saadaan ulosmitattua. Päätöksiä kyllä tulee, mutta rahoihin ei päästä käsiksi. Orpon hallitus näyttäisi pyrkivän ratkaisemaan tämän ongelman lakia muuttamalla ilman sen kummempia ohjelmia ja resurssien käyttämistä.

Minusta hallituksen olisi hyvä Orpon suulla kertoa syyt, miksi käytäntöä muutettiin. Ja mitä muutoksen on arvioitu aiheuttavan.
Joo no Itsehän painotat aina Asiantuntijoiden näkemyksiä ja heidän näkemyksensä mukaisesti ainakin tuossa lainaamassani il uutisessa tämä on huono juttu.

Ja tuosta sinun puollustamasta orpon hallituksen tyylistä vaikuttaa harmaaseen talouteen kerrotaan seuraavasti.

"Harmaan talouden selvitysyksikkö moitti viime kesänä hallitusohjelman kirjauksia pistemäiseksi ja lähinnä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaan keskittyväksi."
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joo no Itsehän painotat aina Asiantuntijoiden näkemyksiä ja heidän näkemyksensä mukaisesti ainakin tuossa lainaamassani il uutisessa tämä on huono juttu.

Painotan asiantuntijoita ja juuri siksi Orpo saisi tulla avaamaan uuden menettelyn. Miksi katsotaan, että valtion saatavien perimisen tehostaminen - hyvin järkevä toimenpide - riittää. Heikentääkö se kokonaistilannetta, siitä mielestäni on kyse. Minua arveluttaa se, että kukaan ei halua ottaa hallituksessa julkisesti tästä vastuuta. Yleensä silloin ei ole tehty fiksuimpia päätöksiä.

Ja tuosta sinun puollustamasta orpon hallituksen tyylistä vaikuttaa harmaaseen talouteen kerrotaan seuraavasti.

"Harmaan talouden selvitysyksikkö moitti viime kesänä hallitusohjelman kirjauksia pistemäiseksi ja lähinnä työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaan keskittyväksi."

Hallitusohjelman tuntevana sanon saman kuitenkin niin, että on hienoa kun työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaan keskitytään. Tästä hallitus on saanut kiitosta muistaakseni osalta oppositiotakin.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Painotan asiantuntijoita ja juuri siksi Orpo saisi tulla avaamaan uuden menettelyn. Miksi katsotaan, että valtion saatavien perimisen tehostaminen - hyvin järkevä toimenpide - riittää. Heikentääkö se kokonaistilannetta, siitä mielestäni on kyse. Minua arveluttaa se, että kukaan ei halua ottaa hallituksessa julkisesti tästä vastuuta. Yleensä silloin ei ole tehty fiksuimpia päätöksiä.
Jäädään siis odottelemaan, että sieltä joku ilmestyy perustelemaan ja sitten olisi myös hyvä jos siellä olis asiantuntijalausuntoja ja arviointeja tukemassa näitä päätöksiä eikä vain ministeri (satonen) joka ilmoittaa kyselleensä vähän kyselyitä tai hänelle kerrottaneen asioita mitä voi sitten faktoina luetella julkisuuteen, mitkä ei sit ihan ookkaan totta.

Tuosta ihan samaa mieltä, että yleensä ne ministerit luikkii silloin karkuun kun on huomattu, että nyt mokattiin oli kyseessä hallituspohja mikä tahansa.

Hallitusohjelman tuntevana sanon saman kuitenkin niin, että on hienoa kun työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaan keskitytään. Tästä hallitus on saanut kiitosta muistaakseni osalta oppositiotakin.
Ja minäkin sanon, että hienoa kuin tuommoinen kohta edes sinne on jätetty.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On aika hankalaa ymmärtää suomalaisen oikeiston nihkeyttä harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa. Sipilän hallitus toteutti mittavat leikkaukset harmaan talouden torjuntaan ja Kataisen hallituksessa kokoomus ja rkp toimivat jarrumiehinä harmaan talouden torjunnan edistämisessä.

Se on todella helppoa ymmärtää, kun muistaa että oikeiston äänestäjät, rahoittajat ja poliitikot ovat juuri sitä porukkaa joka rikastuu veronkierrolla ja muulla kikkailulla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja minäkin sanon, että hienoa kuin tuommoinen kohta edes sinne on jätetty.

Totta. Ja tuon lisäksi ulosottomenettelyn parantamisella on ratkaiseva osuus saatavien perimisessä. Hienoa, että oikeistohallitus vihdoin laittaa tämän asian paremmin kohdalleen. Muistaakseni on ollut aiemminkin hallitusneuvotteluissa esille, mutta ei ole mahtunut hallitusohjelmaan. Nyt mahtui. Kunhan Orpon hallitus vie laiksi asti, hyvä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hallitusohjelman tuntevana sanon saman kuitenkin niin, että on hienoa kun työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan torjuntaan keskitytään. Tästä hallitus on saanut kiitosta muistaakseni osalta oppositiotakin.
Toki. Mutta noin volyymiltaan harmaa talous on huomattavan paljon suurempi kuin vain nämä alueet. Ja kun koko yhteiskunnassa kipuillaan tuskallisten leikkausten myötä niin luulisi, että harmaan talouden sangen kokonaisvaltainen kitkeminen ja siihen kitkemiseen panostaminen olisi äärimmäisen järkevä asia, jota varmasti kaikki osapuolet läpi koko poliittisen kentän mielellään tukisivat.

Tästä tuli mieleen republikaanien valtaisa mesoaminen laittomasta maahanmuutosta USA:ssa - mutta sitten erittäin päättäväinen haluttomuus laajentaa E-Verify -järjestelmää, joka olisi todella merkittävä askel tämän kurissapitämisessä. Tällä analogialla en niinkään viittaa poliittisiin puolueisiin meillä vaan esim EK:hon, jonka hiljaisuus ja passiivisuus harmaan talouden suhteen on todella huomattavaa, suorastaan kovaäänistä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki. Mutta noin volyymiltaan harmaa talous on huomattavan paljon suurempi kuin vain nämä alueet. Ja kun koko yhteiskunnassa kipuillaan tuskallisten leikkausten myötä niin luulisi, että harmaan talouden sangen kokonaisvaltainen kitkeminen ja siihen kitkemiseen panostaminen olisi äärimmäisen järkevä asia, jota varmasti kaikki osapuolet läpi koko poliittisen kentän mielellään tukisivat.

Harmaata taloutta ei voi kitkeä pois, mutta vähentää voi. Kysehän on siitä, tuoko ulosoton tehostaminen enemmän positiivisia vaikutuksia pelotteena ja valtion saamien summana kuin harmaan talouden ohjelmat isoilla resursseilla, joiden kulut ovat merkittävät. Vai tarvitaanko molempia. Rinne/Marinit luottivat ohjelmiin, Orpot lakimuutokseen, jos vievät asian loppuun asti eivätkä jätä vain selvitykseen.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Harmaata taloutta ei voi kitkeä pois, mutta vähentää voi. Kysehän on siitä, tuoko ulosoton tehostaminen enemmän positiivisia vaikutuksia pelotteena ja valtion saamien summana kuin harmaan talouden ohjelmat isoilla resursseilla, joiden kulut ovat merkittävät. Vai tarvitaanko molempia. Rinne/Marinit luottivat ohjelmiin, Orpot lakimuutokseen, jos vievät asian loppuun asti eivätkä jätä vain selvitykseen.
Osaatko sanoa muuten mitään lukuja konkreettisesti, että mitä ovat nuo isot resurssit versus määrät mitä niillä saadaan rahaa takaisin veronkierrosta tms?

Niin ja toki onhan siinä myös pieni tai jopa keskisuuri pelotevaikutus, että on yritystä karsia noita väärinkäytöksiä tarpeeksi suurella koneistolla ettei niitä veronkierroja tai harmaata taloutta muuten edes yrittäisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Osaatko sanoa muuten mitään lukuja konkreettisesti, että mitä ovat nuo isot resurssit versus määrät mitä niillä saadaan rahaa takaisin veronkierrosta tms?

En. Viittasin MOT:n ohjelmaan, jonka joskus satuin näkemään. Google löytää siitä sisältötiivistelmän:

"Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti vuosiksi 2010–2011 ja 2012–2015 rakennettuja harmaan talouden torjuntaohjelmia. Ohjelmien tavoitteiksi oli kirjattu harmaan talouden vähentäminen niin, että hanketoteutuksella saavutettaisiin 300–400 miljoonan euron julkistaloudellinen hyöty.

Torjuntaohjelman valmisteluaineiston perusteella tarkastuksessa ei ole voitu varmistua siitä, että torjuntaohjelman hankkeet loisivat perustan näin mittaville vaikutuksille, tarkastusvirasto arvioi.

Professori Matti Virén muistuttaa, että harmaan talouden torjuntaan on käytetty paljon rahaa.

– Siihen on tullut paljon virkoja, oikeusprosessit ovat monimutkaistuneet, ja niitä on jatkuvasti lisää. Se merkitsee käytännön termein, että harmaan talouden torjunnasta ei meille varsinaisesti ole tullut mitään rahaa lisää.

Virén sanoo, että pitkässä juoksussa harmaan talouden torjuntaan menee todennäköisesti enemmän rahaa kuin siitä saadaan uutta rahaa valtion kassaan."


Entistä järkevämmältä kuulostaa Orpon hallituksen päätös tehostaa harmaan taloudenkin osalta ulosottomenettelyä. Lisäksi ihmettelen, miten harmaan talouden kitkemisen perusta luodaan aina uudelleen jokaisen hallituksen aloittaessa. Miksi ei luoda pysyviä keinoja, kuten Orpo nyt pyrkii luomaan ulosottoa tehostamalla.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Entistä järkevämmältä kuulostaa Orpon hallituksen päätös tehostaa harmaan taloudenkin osalta ulosottomenettelyä. Lisäksi ihmettelen, miten harmaan talouden kitkemisen perusta luodaan aina uudelleen jokaisen hallituksen aloittaessa. Miksi ei luoda pysyviä keinoja, kuten Orpo nyt pyrkii luomaan ulosottoa tehostamalla.

Ulosottomenettely on hyvä askel mutta se kuitenkin toimii vasta tilanteessa jossa ollaan jo jälkijunassa eli perimässä saamattomia. Reaktiivinen keino.

Harmaan talouden vastaisia panostuksia ei voi suoraan mitata saatavilla vaan ennaltaehkäisy on iso osa kokonaisuutta. Eli proaktiivinen toiminta. Ihan kuten monessa muussa poliisityössä ja lakien kanssa muutenkin. Tarkoitus on luoda ympäristö jossa veronkierto on hankalaa.
 

Hexa

Jäsen
Ulosottomenettely on hyvä askel mutta se kuitenkin toimii vasta tilanteessa jossa ollaan jo jälkijunassa eli perimässä saamattomia. Reaktiivinen keino.
Ja paljon myös jääkin lopullisesti saamattomaksi tuossa reaktiivisessa toimintamallissa. Tärkeämpää olisi tosiaan proaktiivinen toiminta veronkierron estämiseksi, koskien ennen kaikkia suurehkoja yrityksiä, jotta mikään verokikkailu ulkomaisten veroparatiisien kautta ei olisi mahdollista. Onhan tuolla se hienompi ja ärsyttävämpi nimikin eli aggressiivinen verosuunnittelu. Toki se on täysin laillista niin kauan kuin laki antaa siihen mahdollisuuden, mutta kansantalouden kannalta ne ovat menetettyjä miljoonia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ulosottomenettely on hyvä askel mutta se kuitenkin toimii vasta tilanteessa jossa ollaan jo jälkijunassa eli perimässä saamattomia. Reaktiivinen keino.

Totta vaikka itse pidän mahdollisena, että ulosoton tehostaminen toimii myös proaktiivisesti. Hallitukselta voi tulla muitakin keinoja tai tämäkin jää puheen asteelle. Seurataan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tärkeämpää olisi tosiaan proaktiivinen toiminta veronkierron estämiseksi, koskien ennen kaikkia suurehkoja yrityksiä, jotta mikään verokikkailu ulkomaisten veroparatiisien kautta ei olisi mahdollista. Onhan tuolla se hienompi ja ärsyttävämpi nimikin eli aggressiivinen verosuunnittelu. Toki se on täysin laillista niin kauan kuin laki antaa siihen mahdollisuuden, mutta kansantalouden kannalta ne ovat menetettyjä miljoonia.

Euroopassa verosuunnittelu kukoistaa ja EU:stakin löytyy useita veroparatiiseja. Myös suomalaiset eläkeyhtiöt muistaakseni sijoittavat näihin. Kenties Suomeen saadaan joskus hallitus, joka tähän puuttuu. Olisiko se vasemmistoliittojohtoinen, ei ainakaan keskustavasemmistolainen tai oikeistolainen. Siinä vaiheessa jos vassarit valtaan nousevat, yritykset saattavat suuntautua Suomesta ulos, joten tuolla hallituksella olisi jo osa työstä tehtynä.

EU:n tasolla saadaan enemmän aikaan ja muistaakseni on päästy eteenpäin mm. minimi yhteisöveron osalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Hexa

Jäsen
Euroopassa verosuunnittelu kukoistaa ja EU:stakin löytyy useita veroparatiiseja. Myös suomalaiset eläkeyhtiöt muistaakseni sijoittavat näihin. Kenties Suomeen saadaan joskus hallitus, joka tähän puuttuu. Olisiko se vasemmistoliittojohtoinen, ei ainakaan keskustavasemmistolainen tai oikeistolainen. Siinä vaiheessa jos vassarit valtaan nousevat, yritykset saattavat suuntautua Suomesta ulos, joten tuolla hallituksella olisi jo osa työstä tehtynä.

EU:n tasolla saadaan enemmän aikaan ja muistaakseni on päästy eteenpäin mm. minimi yhteisöveron osalta.
Kyllä ne yritykset täytyy kuitenkin saada pysymään täällä. Se on kuitenkin ensiarvoisen tärkeätä. Ehkä täytyy vaan mennä tuon EU:n säätämän minimi yhteisöveron kautta mikä estää verotulojen menettämisen sekä tasoittaa samalla myös kilpailua. Muut porsaanreiät verotuksessa niin Suomessa kuin muualla EU:ssa on sitten asia erikseen, mutta se on tietysti vähän toinen asia.
 
Viimeksi muokattu:

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Siellä taotaan taas maailman parasta hallitusohjelmaa, jossa ehdotellaan kelaetsiviä selvittelemään muutaman satasen arvoisia tukiväärinkäytöksiä, mutta samaan aikaan ollaan "unohtamassa" mijoonatuloksia tekevien yritysten sekä yritysjohtajien veronkierron tarkkaileminen.

Ihan ohimennen niin mitenkä siellä ollaan "unohtamassa" mijoonatuloksia tekevien yritysten sekä yritysjohtajien veronkierron tarkkaileminen.

Ihan omin sanoin saa kertoa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ihan ohimennen niin mitenkä siellä ollaan "unohtamassa" mijoonatuloksia tekevien yritysten sekä yritysjohtajien veronkierron tarkkaileminen.

Ihan omin sanoin saa kertoa.
Niin siis tarkoituksella jätetty tuo ohjelma uusimatta mikä pitää 4 vuoden välein uusia. Siksi "unohtamassa" lainausmerkeissä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Niin siis tarkoituksella jätetty tuo ohjelma uusimatta mikä pitää 4 vuoden välein uusia. Siksi "unohtamassa" lainausmerkeissä.
No voihan pahnaninen. Kylläpä siellä on taas hallitus tyrinyt!

Joku saattaisi kysellä tarkempaa sanotaan sitä tässä välissä kirjanpidoksi, mutta kun helvetti tämä maailma on mennyt laita linkki ja mielellään tiktokki kun on niin pitkä teksti.

Lueskelin tuon tuon sinun alkuperäisen linkin läpi ja ei. Se ei nyt mielestäni vastannut sitä sinun alkuperäisen viestin sanomaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No voihan pahnaninen. Kylläpä siellä on taas hallitus tyrinyt!

Joku saattaisi kysellä tarkempaa sanotaan sitä tässä välissä kirjanpidoksi, mutta kun helvetti tämä maailma on mennyt laita linkki ja mielellään tiktokki kun on niin pitkä teksti.

Lueskelin tuon tuon sinun alkuperäisen linkin läpi ja ei. Se ei nyt mielestäni vastannut sitä sinun alkuperäisen viestin sanomaa.
Mikäköhän nyt oli sitten sinun ongelmasi? Laitoin aamulla linkin uutisesta, jossa asiantuntijat eivät olleet tyytyväisiä tähän, että hallitus ei ollut jatkanut ohjelmaa ja sen jälkeen kävin munmielestä ihan asiallisen ja hyvän keskustelun aiheesta käyttäjä @Cobol kanssa.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Totta vaikka itse pidän mahdollisena, että ulosoton tehostaminen toimii myös proaktiivisesti.

Tämä on totta ja toivottavasti tällä myös on ennaltaehkäisevää vaikutusta.

Sitäkin suurempi arvo on kuitenkin sillä, että tämänkaltaiset toimet auttaa korjaamaan koettua epäoikeudenmukaisuutta. Eli tilanteeseen joissa "pakon edessä" -argumentoitujen sopeutustoimien ei koeta jakautuvan kaikille ryhmille, vaan osa jätetään tarkoituksella toimien ulkopuolelle ja osaa katsotaan läpi sormien (veronkierto).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös