Ellei peräti vuosisatoihin, jopa vuosituhansiin? Ehkä kaikkien aikojen menestynein ikinä? Tätä sietää pohtia!Orpo on Suomen menestynein poliittinen johtaja vuosikymmeniin.
Ellei peräti vuosisatoihin, jopa vuosituhansiin? Ehkä kaikkien aikojen menestynein ikinä? Tätä sietää pohtia!Orpo on Suomen menestynein poliittinen johtaja vuosikymmeniin.
Jeps, esim syöpähoidot voivat helposti maksaa miljoonia. Jotain pientä lasta voidaan täysin toivottomastikin hoitaa ties minkälaisin summin. Itse joskus laskin, että pelkästään vaikeasti autistisen 14v poikani palveluihin on mennyt kevyesti yli miljoona euroa, ellei parikin. Eikä se autismi siitä miksikään muutu. Kalliita juttuja nämä ovat.Tästä on kysymys kun Orpon hallitus yrittää järkeistää sotea ja laintulkintaa sekä jatkaa lakien uudistamista:
Jeps, esim syöpähoidot voivat helposti maksaa miljoonia. Jotain pientä lasta voidaan täysin toivottomastikin hoitaa ties minkälaisin summin. Itse joskus laskin, että pelkästään vaikeasti autistisen 14v poikani palveluihin on mennyt kevyesti yli miljoona euroa, ellei parikin. Eikä se autismi siitä miksikään muutu. Kalliita juttuja nämä ovat.
Ojasen mukaan tutkimusprojektinkin havaintojen perusteella vaikuttaa siltä, että kuilu sen välillä, mitä ihmiset odottavat ja mitä julkisen vallan on mahdollista tarjota, kasvaa koko ajan.
Itse miettisin lähinnä sitä, että miten saisimme talouskasvua ja demografiamme kohentumista aikaan. Toki voidaan miettiä paluuta menneisyyteen, kun esim pohjoismaiset veljesvaltiomme jatkavat tulevaisuuteen. Leikkaukset lieventävät oireita, siis jos lieventävät, eivätkä mitenkään paranna itse sairautta.Yleisemmällä tasolla kyse on kuitenkin siitä, että miljoonia vuodessa maksavat erikoissairaanhoidot ovat niin kalliita, että hyvinvointialueet joutuvat priorisoimaan aiempaa enemmän. Jos siis sellaiset maksetaan ja tällä hetkellä maksetaan.
Tää on varmasti täysin moraaliton ja törkeä näkemys, mutta itse priorisoisin lasten ja nuorten sairauksien, sekä sellaisten sairauksien, jotka eivät ole ns. omien valintojen seurausta, hoitoa.Jeps, esim syöpähoidot voivat helposti maksaa miljoonia. Jotain pientä lasta voidaan täysin toivottomastikin hoitaa ties minkälaisin summin. Itse joskus laskin, että pelkästään vaikeasti autistisen 14v poikani palveluihin on mennyt kevyesti yli miljoona euroa, ellei parikin. Eikä se autismi siitä miksikään muutu. Kalliita juttuja nämä ovat.
Itse miettisin lähinnä sitä, että miten saisimme talouskasvua ja demografiamme kohentumista aikaan. Toki voidaan miettiä paluuta menneisyyteen, kun esim pohjoismaiset veljesvaltiomme jatkavat tulevaisuuteen. Leikkaukset lieventävät oireita, siis jos lieventävät, eivätkä mitenkään paranna itse sairautta.
Tästä on kysymys kun Orpon hallitus yrittää järkeistää sotea ja laintulkintaa sekä jatkaa lakien uudistamista:
Toki tällainen muutos pitäisi ajaa läpi inhimillisestä perspektiivistä. Kuvastaa kuitenkin sitä mitä moderni lainsäädäntö voisi saada aikaan. Muistetaan myös se, että esimerkiksi tällaiset muistisairaudet, ylipäänsä ihmisten vanhaksi eläminen ja sen tuomat haasteet ovat melko uusia asioita ihmiskunnassa. Eikä lainsäädäntö kaikilta osin ole seurannut tätä muutosta. Samalla meidän inhimillisyyskäsitys on laajentunut hyvin vahvasti ja aina jopa eläimiin jopa asioihin asti.
Tunnen sangen hyvin kantasi - siinä on paljon järkeä, mutta osin fokus on sitten täysin harhaanosuva. Miksi talouskasvumme laahaa, miksi demografiamme on paljon huonompi kuin veljesmaissamme? Ei julkinen talous tule koskaan järkevästi tasapainottumaan jos talouskasvu pysyy matalana ja demografia jatkaa heikentymistä. Tämä yhdistelmä on automaatti rakenteellisen vajeen pysymiseen ennallaan. Kuten jo nyt näyttää, ettei tämä hallitus pysty olennaisesti kääntämään suuntaa - elleivät meidän suhdanteemme pian parane.Laitetaan nyt vielä kerran:
Tunnen sangen hyvin kantasi - siinä on paljon järkeä, mutta osin fokus on sitten täysin harhaanosuva.
Tästä on kysymys kun Orpon hallitus yrittää järkeistää sotea ja laintulkintaa sekä jatkaa lakien uudistamista:
Missähän välissä? Ja entä se demografia?samaan aikaan on luotava edellytyksiä talouskasvulle.
Täytyy katsoa tulevaisuuteen, ei menneisyyteen, täytyy kasvaa, ei taantua, jäädä vähitellen jälkeen.
Missähän välissä? Ja entä se demografia?
Samaa mieltä tuosta lain uudistamistarpeesta.
Havaitsen kuitenkin pientä kaksinaismoraalia tässä kokonaisuudessa, sillä Kokoomuksen aiemman sote-esityksen tavoitteena oli myös palveluverkoston tehostaminen osana kulujen hillintää. Nyt se tapahtuu pakon edessä kustannusten vuoksi.
Jokatapauksessa tämä on hyvä esimerkki muiden joukossa siitä että uusistustarvetta on ja työ jatkuu.
Jossain on totisesti häikkää, jos millään tavalla on perusteltua tällaiset hinnat hoidoissa, ja ennen kaikkea lääkkeissä. Melko häikäilemätöntä on kyllä touhu tällaisessa tapauksessa. Vaikka ymmärtäisikin kustannuksia, joita tutkimuksesta syntyy, niin kyllähän tuossa jotsain vikaa on sittenkin oltava, ja jollakin lienee valta siihenkin vaikuttaa. Ja ennen kuin joku tulee taas kertomaan, että miten, niin ei ole minun asiani, mutta järkeähän noissa ei ole, ja markkinoissa totisesti on vikaa, jos ei järkevämpään hintatasoon päästä millään aikajänteellä.Jeps, esim syöpähoidot voivat helposti maksaa miljoonia. Jotain pientä lasta voidaan täysin toivottomastikin hoitaa ties minkälaisin summin. Itse joskus laskin, että pelkästään vaikeasti autistisen 14v poikani palveluihin on mennyt kevyesti yli miljoona euroa, ellei parikin. Eikä se autismi siitä miksikään muutu. Kalliita juttuja nämä ovat.
Näinhän siinä periaatteessa pitkälti kävi. Ei siellä työnantajan puolella kauhean suuressa tarpeessa tämän kikyn kanssa oltu. Lähinnä sillä ajettiin julkisen puolen kustannuksia alas lomarahaleikkauksin.Kyllä Kikylle naurettiin monessa yrityksessä, joissa toimin tuona aikana. Käyttivät ajan lähinnä yrityksen rahoittamaan liikuntaan, että saivat edes jotakin hyötyä irti tuosta kikyilystä. Tuli fiilis, että maksoi enemmän firmalle, kuin tuotti, mutta kai kaikki yritykset sitten ei joudu laskemaan senttejä.
Niin tämähän on jo vuosia ollut vallitseva ajatus ja varmaan taavoitekin, että pienipalkkaisilla ihmisillä, joilla tarvetta mihinkään tukeen- ei ole tarkoituskaan olla oikeutta lomailla, tai ainakaan mennä reissuun, jos ei saa anottua jotakin tuettua lomailua jossakin.Näinhän siinä periaatteessa pitkälti kävi. Ei siellä työnantajan puolella kauhean suuressa tarpeessa tämän kikyn kanssa oltu. Lähinnä sillä ajettiin julkisen puolen kustannuksia alas lomarahaleikkauksin.
Itsellä se teki lähinnä vain sen, ettei lähdetty reissuun.
Osui silmään paljonko jo niinkin keskeinen kunta kun Hyvinkää joutuu maksamaan terveyskeskuslääkärille, herää oikeasti kysymys miksi tuota ei vain voisi tuottaa yksityisenä palveluna?
Tottakai tässä valtiollisen tahon pitäisi jollain tapaa "myydä" oikeudet alueittain ja tuottaa itse palveluna alueille jonne ei yksityistä tahoa vain löydy.
Tanskassa vähän vastaava järjestelmä on, jossa pienet yksityiset toimijat ovat se ensisijainen hoitopaikka ja ohjaavat tästä edelleen yhteiskunnallisiin palveluihin. Sairaaloita, terveyskeskuksia tms. tarvittaisiin huomattavasti vähemmän ja myös hoitoon pääsisi mahdollisesti nopeammin.
Hah! Värilasit sulla on sanonko missä... puhe oli vaalien jälkeisestä ajasta. Jos satut nyt siellä hoksaamaan, että kaikki on kuin kiekkomatsissa, nyt kun kiekkopalstalla ollaan, niin pelin aikana tehdään vaikka mitä vittuilua ja huutelua, mutta matsin jälkeen kätellään ja mennään eteenpäin. Se nyt ei auttanut yhtään mitään, että siinä kuvaannollisessa kättelyjonossa vielä huudellaan, että "Kato taululle! Hahaa!!"Se polarisointi alkoi jo paljon ennen vaaleja, kun Marin torppasi yhteistyömahdollisuudet ja demareilla ei ollut aikomustakaan pitää ovea auki hallitukseen menolle. Heille olisi kelvannut ainoastaan asema pääministeripuolueena edellisellä hallituspohjalla. Aikamoiset värilasit päässä sinä ainakin vetelet täällä.
Siis tunnen kyllä, joukossa ihan järkeviäkin asioita, muttei mikään raamattu sentään - tyypillinen työryhmäkompromissi.En aio enää referoida pyynnöstäsi Vihriälän työryhmän esityksiä