Petteri Orpon hallitus

  • 1 244 325
  • 15 584

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.

Markkinat ja kysyntä määrittää, kuten aina, mutta VR:n lipuhinnat nousevat vähän liikaa kun matkan tarve on lähellä. Lennoissa mä sen jotenkin vielä ymmärrän, varsinkin jos paikkoja on vapaana vaan muutamia ja mahdollisesti maksajia riittää, mut että VR:n liput pitäisi ilmeisesti aina ostaa hirveen aikasin. Meidän homma on hektistä eikä me nyt tiedetä tarkkaa ohjelmaa viikkojen päähän. Suunnilleen tiedetään ehkä joo, mutta ei aikatauluja. Ei ole hyvä homma, jos saat verrattaen edullisia lippuja vaan ja ainoastaan kun varaat hemmetin aikasin. Niih :)

Noo liittyiko tämä Orpon hallitukseen varsinaisesti nyt, mutta noin yleisesti siis.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Noo liittyiko tämä Orpon hallitukseen varsinaisesti nyt, mutta noin yleisesti siis.
Ehkä junalipuille tulee sähkön tapaan hintakatto tai muuten valtio ryhtyy määräämään ja säätelemään hintoja niin kuin ministeri Essayah aikoo päivittäistavaran suhteen tehdä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä junalipuille tulee sähkön tapaan hintakatto tai muuten valtio ryhtyy määräämään ja säätelemään hintoja niin kuin ministeri Essayah aikoo päivittäistavaran suhteen tehdä?
On kai tuossa aika merkittävä ero, että päivittäistavarakaupan toimijat ovat yksityisiä kun taasen Valtion Rautateillä on ihan eri omistaja.
 
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.
No ei se nyt ihan näinkään mustavalkoista ole vaikka nopeasti tuntuisi. Syitä siihen miksi rekkajuna Pasila - Oulu välillä loppui oli aikataulujen joustamattomuus, jos ja kun rahtipuolella aikataulut elää, niin tavarat eivät kerinneet junaan menevän yhdistelmän kyytiin ja sitten ne ajettiin joka tapauksessa maantietä pitkin, ja junan täyttöaste jäi vajaaksi mutta jouduttiin maksamaan täydestä kapasiteetista. Ongelmatilanteet elintarvikekuljetuksissa, eli jos kylmäkone sammui, niin eipä sille kukaan moneen tuntiin tehnyt mitään ja koko kuorma oli pilalla, kun kylmäketju katkesi. VRn kalusto myös antaa myöten kuljettaa 24,8 metriä pitkiä kuljetuksia ja moduuliyhdistelmä on Suomessa 25,25 metriä pitkä ja nykyään käytetään 34,5 metriä pitkiä HCT yhdistelmiä (toki näitä pystytään pätkimään, mutta tilankäytöllisesti se ei välttämättä ole järkevää ja tuottaa myös hankaluuksia purku- ja lastausvaiheessa), ja yksi olennainen syy on se, että nykyään autot on 4,4 metriä korkeita ja rataverkosto sallii siltojen puolesta 4,2 metriä korkeiden kuljetusten kuljettamisen, niin hankalaksi menee. Sitten kun vielä kaikki suuret (Schenker, Kaukokiito, Posti) harrastaa matkalla kuljetusten yhdistämistä että saadaan täyttöasteet maksimiin, eli otetaan vajaisiin kuormiin täytettä esimerkiksi Lahdesta tai Jyväskylästä tai vaihdellaan kuormatiloja eri puolilta Suomea tulevista kuljetuksista, niin siitä syystä se rekkajunan käyttö päätettiin lopettaa. Eli kyllä se pääsyy oli junakuljetusten päättymiseen oli joustamattomuus ja mitat, ei VRn hintapolitiikka.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No eikö se hallitusohjelma henkilöliikenteen puolelle luvannut erilaisia toimia, että kilpailua voisi syntyä. (Ostoliikenteen kalusto kalustoyhtiöön, kunnille tms oikeus ostaa raideliikennettä.)

Tavaraliikenteen puolella ilmeisesti ns gost-vaunujen(eli millä ajettu Venäjän liikennettä ja joilla ajetaan Baltiassakin) salliminen Suomen sisäisissä kuljetuksissa kun nyt poikkeuslaki 2026:een..

Edellisen hallituksen isot toimenpiteet kilpailun sallimiseksi melkein johtui vain näistä kriiseistä. Korona romahdutti VR:n talouden ja kun ns. velvoiteliikenne poistui erikseen niin poistui myös yksinoikeus. Ja Ukrainan tilanne taas sekoitti idän liikenteen ja noita idän liikenteen vaunuja sallittiin käytettävän myös Suomen sisäisissä kuljetuksissa metsäteollisuuden ja säiliökuljetusten osalta. Tuotahan hyödyntää Fenniarail UPM-kuljetuksissaan, tokihan VR yritti estää tuota poikkeusta, mutta lopulta itsekin niillä liikennöinyt.

Ostoliikenteessähän hintakattoja olisi voitu tehdä helpommin, että jos liikenteen tilaaja (=LVM) olisi ottanut lipputulot ja määritellyt hinnat ja VR vaan ajanut junat. Mutta menee että lipputulot saa VR. (Meniköhän se noin HSL-alueellakin?)

(Ja muistakaa nyt sekin, että VR:n liikevaihdosta osa tulee muualta kuin junien ajamisesta Suomessa. Tampereen ratikka, muiden rautatieyhtiöiden kaluston remontteja, VR:n Ruotsin bussi- ja junaliikenne. Eiköhän VR:n asemaa arvioida jatkossa tarkemmin kuten näitä Yleä, Veikkausta ja Alkoa.)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
On kai tuossa aika merkittävä ero, että päivittäistavarakaupan toimijat ovat yksityisiä kun taasen Valtion Rautateillä on ihan eri omistaja.
Ja se ero ei ehkä ole eduksi oikeistohallitukselle?

Mutta yleisesti sanoisin että joko moni ministeriksi valittu ei tajua kilpailulainsäädäntöä edes vähän alusta tai sitten vaan tietoisesti kusettavat vaalikarjaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta yleisesti sanoisin että joko moni ministeriksi valittu ei tajua kilpailulainsäädäntöä edes vähän alusta tai sitten vaan tietoisesti kusettavat vaalikarjaa.
Vai tajuatko sinä, että eduskunta voi halutessaan muuttaa kilpailulainsäädäntöä ja mitä tahansa muutakin lainsäädäntöä. Sitä vartenhan heidät sinne valitaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä tuot esiin juurikin niitä ongelmia, joita meillä julkisella puolella on. "Johtaminen" ja "johtajaksi pääseminen". Pelkkä YAMK ei riitä mitenkään määrittelemään hyvää johtamista. Sillä kuitenkin päästään vastaaviin työtehtäviin. Rivistä harvemmin noustaan virkoihin, mutta sijaistamaan kyllä pääsee.

Nyt täytyy sen verran sanoa, että ihan nykyistä tasoa koulutuksessa en tiedä, mutta sanotaanko nyt niin, ettei n. 10-15 vuotta sitten osattu johtajia kouluttaa. Esihenkilöksi sopivia henkilöitä tulisi aktiivisesti myös etsiä kentältä ja nostaa ruohonjuuritasolla toimivista työntekijöistä ehdokkaita ja innostaa heitä kouluttautumaan johtamistehtäviin.

Harva meistä kuitenkaan haluaa lähteä lähiesimiestehtäviin 50-200€ lisäkorvauksella. Näitä summia siis sijaisille on nyt tarjottu. Ongelmaksi se tälle henkilölle muodostuu silloin, kun vuorolisät häviää, vastuu kasvaa, mutta palkka kuukaudessa kaiken kaikkiaan pienenee. Rahan takia siellä töissä kuitenkin suuremmaksi osaksi ihmiset käyvät.


Marinin sotessa on vikoja, enkä nyt osaa siitä syyttää mitään tiettyä tahoa, mutta kyllähän tämä Keskustalta ja heidän motiiveiltaan tuoksuu.

Yksityisen puolen tuominen mukaan vaatii vahvaa näkemystä ja samalla suurempaa johtajuutta. Nyt vaikuttaisi siltä, että hyvinvointialueiden toimintatapa on lähinnä leikkaaminen ja paikallispoliitikot lopulta ovatkin hyväksymässä aika isoja, etten sanoisi jopa liian isoja linjanvetoja. Kommenttia kentältä tulee, ettei poliittisilla päättäjillä olisi mahdollisuutta vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksiin. Tämä lähinnä kertoo, että päättämässä on liikaa poliitikkoja, joilta ei löydy vielä riittävästi osaamista isojen asioiden hoitamiseen.

Valitettavasti paras tapa Soten kannalta olisi palata vanhaan ja keskitettyyn osaamiseen. Miksi se on valitettavaa? Ihan siksi, että nämä osaamisen keskukset olivat jo toiminnassa. Ne on nyt huonolla johtamisella ja lyhyellä jänteellä päätetty lakkauttaa ja tuottaa kyseiset palvelut kunnallisella tasolla. Ts. erityisosaaminen ajettiin alas yksiköittäin ja terveyskeskukset asetettiin näitä toimintoja tuottamaan. Hyvänä esimerkkinä asettaisin tähän Reumasairaalan alasajon 2 milj. rahoituksen puuttumisen vuoksi tuossa joku aika sitten.

Kuuluisa Sote-Himmeli on nyt aivan liian laaja ja hajallaan.

Toki Keskustalla on merkittävä asema sotessa ja sen virheissä, mutta vastuun kantaa pääministeripuolue SDP. Samalla tavalla kuin hallituspuolue PS:n rasististen ulostulojen vaikutuksen hallituksen politiikkaan vastuun kantaa viime kädessä pääministeri Orpo ja Kokoomus. Jos olisi sotessa menty Sipilän hallituksen mallilla, vastuun olisi kantanut viime kädessä Keskusta.

Nyt mentiin Rinne/Marinin mallilla ja vastuu melkoisista virheistä on SDP:n. Puolue osoitti sotessakin huonoa johtajuutta sivuuttaessaan käytännössä isojen toimijoiden ja 20 suurimman kaupungin näkemyksiä ja valitessaan Keskustan kylälinjan.

Sote on todellakin hajallaan ja Orpon hallitus joutuu tilkitsemään reikiä. Rahaa joudutaan pumppaamaan miljardeja lisää. Erityisosaamista on sotessa ajettu Suomessa alas, kuten kirjoitat, ja sitä on pidetty liian kalliina. Tulee mieleen takavuosien typerät päättäjät: säästetään markka, jotta voidaan myöhemmin menettää vitonen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vai tajuatko sinä, että eduskunta voi halutessaan muuttaa kilpailulainsäädäntöä ja mitä tahansa muutakin lainsäädäntöä. Sitä vartenhan heidät sinne valitaan.

Toki voivat muuttaa ja tarvittaessa vaikka erota EU:sta, jos tuntuu että EU:n kilpailusäännöt ahdistavat hallituksen ilmeisen suurta himoa puuttua hyödykkeiden hintoihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki voivat muuttaa ja tarvittaessa vaikka erota EU:sta, jos tuntuu että EU:n kilpailusäännöt ahdistavat hallituksen ilmeisen suurta himoa puuttua hyödykkeiden hintoihin.
Eiköhän hallitus ja eduskunta voi aika hyvin vaikuttaa halutessaan esimerkiksi VR:n asioihin ihan EU-lainsäädännön puitteissa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eiköhän hallitus ja eduskunta voi aika hyvin vaikuttaa halutessaan esimerkiksi VR:n asioihin ihan EU-lainsäädännön puitteissa.

Varmaan, mutta suosittelen tälle hintasääntelyhallitukselle yleensäkin tutustumista kilpailuoikeudellisiin asioihin, jos tarkoitus ei ole tarjoilla vain löysiä heittoja vaalikarjalle.

Enemmän kuin junalippujen hintasääntely minua kiinnostaa millä tavalla hintasääntelyhallituksen uusi Maa- ja metsätalousministeri aikoo toteuttaa "reilumman tulonjaon ruoantuotantoon".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enemmän kuin junalippujen hintasääntely minua kiinnostaa millä tavalla hintasääntelyhallituksen uusi Maa- ja metsätalousministeri aikoo toteuttaa "reilumman tulonjaon ruoantuotantoon".
Valitettavasti ja todennäköisesti ei ainakaan tukihimmeleitä purkamalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Enemmän kuin junalippujen hintasääntely minua kiinnostaa millä tavalla hintasääntelyhallituksen uusi Maa- ja metsätalousministeri aikoo toteuttaa "reilumman tulonjaon ruoantuotantoon".

Eiköhän taustalla ole viljelijän/maatalousyrittäjän osuuden parantaminen. Lähtökohta on se, että monen tutkimuksen/tutkijan mielestä kauppa on Suomessa liian vähän kilpailtu. Toisaalta Odan tulo ja lähtö näytti, että kovin hyvää katetta ei ole tehtävissä. Toinen lähtökohta voisi olla teurastomoiden sopimuspolitiikkaan puuttuminen. Kun ostat naudat ja sonnit, et saa muualle myydä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eiköhän taustalla ole viljelijän/maatalousyrittäjän osuuden parantaminen. Lähtökohta on se, että monen tutkimuksen/tutkijan mielestä kauppa on Suomessa liian vähän kilpailtu.

Niin mutta keinot tässä kiinnostavat. Ei niitä tullut vasemmistohallituksen agraarikommunistisiivestä enkä ole vielä tältä hintasääntelyhallitukseltakaan huomannut toimenpide-ehdotuksia.

Se, että kolmas osapuoli millään tavalla yrittäisi vaikuttaa kahden muun osapuolen välisiin hintoihin, kuulostaa tällaisesta kilpailulainsäädännön harrastajasta aika arveluttavalta.

Myös elintarviketuonnin rajoittaminen EU-alueelta kotimaisen maatalouden suojaamiseksi haisee sellaiselta, että EU:ssa ei ehkä tykättäisi asiasta.

Ihan mielenkiintolla odottelen lainsäädäntöä, jolla kaupan omiin merkkeihin aiotaan puuttua. Nehän on taidettu ainakin agraarikommunistipuolueen suunnasta todeta syntisiksi ja alkutuottajaa riistäviksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin mutta keinot tässä kiinnostavat. Ei niitä tullut vasemmistohallituksen agraarikommunistisiivestä enkä ole vielä tältä hintasääntelyhallitukseltakaan huomannut toimenpide-ehdotuksia.

Kesällä ei tässäkään esityksiä tullut ja tällä hetkellä voi olla menossa vaihe, jossa edeltäneen sosialisti- ja taikavelkaseinähallituksen luomiin karmeimpiin rahareikiin seuraavan 50 vuoden aikana ja velkaosuuden nostamiseen 666 prosenttiin yritetään puuttua.

Ruoantuotannon tulonjakoa on syytä pohtia ja nostin siitä pari esimerkkiä. Keinot aikanaan. Esitystäkään ei vielä ole, saati päätöstä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ruoantuotannon tulonjakoa on syytä pohtia ja nostin siitä pari esimerkkiä. Keinot aikanaan. Esitystäkään ei vielä ole, saati päätöstä.

Sinulla kaikkein alojen asiantuntijana olisi varmaan tähänkin keinot, jotka haluat meidän kanssa tässä ketjussa jakaa ja vaikka sitten ministerille eteenpäin valmisteltavaksi.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kyllä näitä maakaasuja ja monia polttoainemuotoja pitää enemmän tukea, ettei tälläisiin tilanteisiin ajauduta. Joka sitten auttaa viennin ja tuonnin kasvattamisessa.
Jännä kun tähän ei ole vielä kunnolla panostettu, vaikka viime hallituksessa oli Vihreätkin.
Hienosti Wasalinen toimitusjohtakin vetoo siihen, että pienempiä satamia ja toimijoita pitäisi kasvattaa. Sekä, että EU:ssa voitaisiin katsoa hieman avarammin esim. satamia ja niiden kuljetuksia.

Wasalinen alus Aurora Botnia kulkee jälleen nesteytetyllä maakaasulla.

Toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan alus on nyt kulkenut nesteytetyllä maakaasulla helmi-maaliskuusta asti eikä sellaista hinnankorotusta ole näköpiirissä, että dieseliin olisi syksyn aikana tarvetta palata.

– Tällä hetkellä LNG on pääpolttoaineena. Hinta on noin 30 prosenttia alle dieselin. LNG ei myöskään aiheuta yhtä paljon huoltotoimenpiteitä, joten olen todella tyytyväinen, Ståhlberg toteaa.

Viime vuonna niin sanotun LNG:n hinta nousi niin kalliiksi, että yhtiö joutui siirtymään dieselin käyttöön.

– Pitäisi olla iso satama ja suuret volyymit. Tilanne on täysin päinvastoin. Mielestäni pienempiä satamia ja toimijoita pitäisi kasvattaa. EU:ssa voitaisiin katsoa hieman avarammin maailmaa, Ståhlberg toteaa.

 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinulla kaikkein alojen asiantuntijana olisi varmaan tähänkin keinot, jotka haluat meidän kanssa tässä ketjussa jakaa ja vaikka sitten ministerille eteenpäin valmisteltavaksi.

Jätän tämän puolen suvereenisesti haltuusi ja voit kertoilla juttuasi hintasäännöstelyhallituksesta, vaikka hallitus ei ole hintoja säännöstellyt.

Itse odotan hallituksen konkreettisia esityksiä, miten kilpailua edistetään ja markkinoita avataan hallitusohjelman mukaisesti. Onnistuuko se KD:n kanssa ja millaiset ovat lopulliset kompromissit mm. Alkon tuotteiden siirtämisessä kauppoihin. Toinen kiinnostava asia on julkisen puolen kilpailutuksen parantaminen. Veronmaksajien rahoilla tehdään hankintoja noin 50 miljardin euron edestä vuosittain. Tällä hetkellä jopa 60 prosenttiin julkisista kilpailutuksista osallistuu enintään kaksi tarjoajaa, mikä kertoo julkisten hankintojen kilpailun vähyydestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kepu näyttäisi olevan tukemassa Orpon hallitusta rasismitiedonannossa. Hyvä asia, kunhan myös RKP seisoo tiedonannon takana. Tietenkin vaihto RKP -> Keskusta on pienesti mahdollinen, mutta Keskusta haluaa pikemminkin hallituksen pysyvän pystyssä näinä vaikeina aikoina kuin osallistua siihen. RKP:n osalta halut hallituksesta lähtöön ehkä pienenivät Saarikon ulostulon jälkeen. Ymmärtääkseni vain Biaudetin Helsinki haluaa ulos. Muu RKP pysyy hallituksessa.

”Uskon, että olisi Suomen kannalta hyvä, jos kykenisimme eduskunnassa yhdessä laajapohjaisesti tukemaan hallitusta tässä asiassa”, Saarikko sanoi.
”Jos – paino sanalla jos – tiedonanto on sisällöltään linjakas, selkeä ja jos kaikki ministerit ovat siihen sitoutuneita – minusta tiedonantoa pitäisi koko eduskunnan tukea. Tämä on ehdotukseni.”

 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin mutta keinot tässä kiinnostavat. Ei niitä tullut vasemmistohallituksen agraarikommunistisiivestä enkä ole vielä tältä hintasääntelyhallitukseltakaan huomannut toimenpide-ehdotuksia.
Yksi vaihtoehto voisi olla määräävan markkina-aseman ottaminen tarkempaan syyniin. En tosin tiedä, mitä EK siitä sanoisi...

Konkreettinen - mutta päinvastainen - esimerkki löytyy historiasta, kun Arla lähti hakemaan jalansijaa Suomen markkinoilta, ja Valio yritti härskillä saalistushinnoittelulla estää vapaan kilpailun. Kärsijöinä oli suomalaisen kuluttajan lisäksi paikalliset meijerit sekä ainakin välillisesti myös Valion ikeen alle joutuneet maidontuottajat.

Silloisen porvarihallituksen keskustaministerit vetivät herneen nenään pääministeri Vanhasen johdolla, ja hyökkäsivät varsin julkeasti Arlan markkinoille tuloa vastaan. Eli halusivat suojella monopolikapitalistista keskustalle tärkeää yritystä kilpailun lisääntymiseltä.

En muista, enkä jaksa googlata, mitä mieltä ainakin teoriassa markkinatalouden esitaistelijoina mielellään esiintyvät Kok ja RKP olivat kiistasta - lojaaleja hallituskumppanille vai lojaaleja markkinataloudelle?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Redimor

Jäsen
No ei se nyt ihan näinkään mustavalkoista ole vaikka nopeasti tuntuisi. Syitä siihen miksi rekkajuna Pasila - Oulu välillä loppui oli aikataulujen joustamattomuus, jos ja kun rahtipuolella aikataulut elää, niin tavarat eivät kerinneet junaan menevän yhdistelmän kyytiin ja sitten ne ajettiin joka tapauksessa maantietä pitkin, ja junan täyttöaste jäi vajaaksi mutta jouduttiin maksamaan täydestä kapasiteetista. Ongelmatilanteet elintarvikekuljetuksissa, eli jos kylmäkone sammui, niin eipä sille kukaan moneen tuntiin tehnyt mitään ja koko kuorma oli pilalla, kun kylmäketju katkesi. VRn kalusto myös antaa myöten kuljettaa 24,8 metriä pitkiä kuljetuksia ja moduuliyhdistelmä on Suomessa 25,25 metriä pitkä ja nykyään käytetään 34,5 metriä pitkiä HCT yhdistelmiä (toki näitä pystytään pätkimään, mutta tilankäytöllisesti se ei välttämättä ole järkevää ja tuottaa myös hankaluuksia purku- ja lastausvaiheessa), ja yksi olennainen syy on se, että nykyään autot on 4,4 metriä korkeita ja rataverkosto sallii siltojen puolesta 4,2 metriä korkeiden kuljetusten kuljettamisen, niin hankalaksi menee. Sitten kun vielä kaikki suuret (Schenker, Kaukokiito, Posti) harrastaa matkalla kuljetusten yhdistämistä että saadaan täyttöasteet maksimiin, eli otetaan vajaisiin kuormiin täytettä esimerkiksi Lahdesta tai Jyväskylästä tai vaihdellaan kuormatiloja eri puolilta Suomea tulevista kuljetuksista, niin siitä syystä se rekkajunan käyttö päätettiin lopettaa. Eli kyllä se pääsyy oli junakuljetusten päättymiseen oli joustamattomuus ja mitat, ei VRn hintapolitiikka.

No tässä tullaan siihen toiseen ulottuvuuteen mikä valtion yrityksissä puuttuu eli luovuus ja tuloksen tekemisen tahtotila. Tehdään helppoja ratkaisuja eikä välitetä miten niiden lopputulema mahtaa olla.
Mitä tulee entisiin ja nykyisiin kokoluokkiin vaunuissa niin eniten ihmettelen sitä, että pitää hinata koko auton perää vaunussa kun on keksitty kuljetuskontitkin. Mutta tässä nyt on niitä mielipiteitä yhtä paljon kuin edunsaajiakin.
Ymmärrän että rengasliikeenteellä työllistyy useampi henkilö lyhyellä mittavälilllä. Alueellisessa jakeluliikenteessä työllistyisi useampi ja sitä kautta pystyttäisiin käyttämään vaihtoehtoisia energiamuotojakin liikkumiseen.
Toisekseen vr:n yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut erittäin jääräpäistä kun oikeasti pitäisi olla tukemassa muuta kuljetusketjua niin paljon kuin vain voi. Tämä olisi mahdollistanut isojen terminaalien kehittymisen ratojen yhteyteen mistä lastaukset ja purut olisi voinut suunnitella paremmin. Nyt mennään näin ja kun dieselin hinta taas ensi vuonna pompsahtaa niin kaurapuurolle tulee taas lisähintaa huomattavasti.

Tarkoitus on yleisesti vain kritisoida valtionjohtoisten "yritysten" toimintaperiaatetta. Yhtiöittäminen kun ei ole tuonut sitä tulosta mitä hakemaan lähdettiin. On saatu aikaan puolivillaisia toimijoita jotka välttävästi hoitavat tehtävnsä kun mitään todellista kilpailua ei ole mahdollistettu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tosiaan Keskustan tuen myötä hallitus tulee siis säilyttämään eduskunnan luottamuksen rasismin vastaisen ilmoituksen jälkeen teki RKP mitä tahansa. Tämä toivottavasti antaa työrauhan. Toki RKPllä voi olla sisäisiä vaikeita ratkaisuja, jos joku ei pysy rivissä.

Keskusta ilmeisesti tukee myös työmarkkinauudistusta. Sekin siis etenee varmuudella. Viimeinkin hallitus alkaa saamaan uudistuksia liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskustan intressi on, että tämä hallitus ei kaadu. He eivät halua persuja oppositioon.

edit: mieluummin menevät vaikka kokoomuksen ja persujen kanssa hallitukseen paksun vaatimuslistan kanssa kuin persujen kanssa oppositioon.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskustan intressi on, että tämä hallitus ei kaadu. He eivät halua persuja oppositioon.

edit: mieluummin menevät vaikka kokoomuksen ja persujen kanssa hallitukseen paksun vaatimuslistan kanssa kuin persujen kanssa oppositioon.

Totta. Tämä myös rauhoittaa tilannetta ja helpottaa arvatakseni RKP:n pysymistä hallituksessa. Heidät voidaan korvata. RKP ajaa paitsi kieliasiaa, myös esimerkiksi säätiöiden verottomuutta. Parhaiten se tapahtuu pysymällä hallituksessa.

Herrasmiehenä Orpo tuskin lyö vastapalloon: kyllä, hallituksessa ei rasismia suvaita, mutta mitä jos hallituksessa olisi ministerinä marxilainen, kansanedustajana kommunisti ja kymmenkunta USA-vihaajaa. Kaksi ensimmäistä edustaa tuhoisaa ideologiaa samassa luokassa kuin natsisaksa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsä ei mikään yllätys, että Keskusta on tyytyväinen selontekoon.

Saa nyt nähdä. Peli on avattu kansainvälisen median osalta, mitä tulee uutisointiin rasismista maassamme. Oli todellisuus sitten mikä hyvänsä, rasismista Norjassa, Virossa, Tanskassa, Tsekissä tai vaikka Sveitsissä ei ole nyt uutisoitu samaan tapaan kuin tilanteesta Suomessa. Itse en haluaisi uskoa Suomen olevan yhtään luettelemaani maata rasistisempi maa, mutta juuri me olemme kärsineet.

Globalisaatio on aikamme megatrendi ja mielestäni siitä ja laajasta kansainvälisestä muuttoliikkeestä Suomen pitäisi nimenomaisesti pyrkiä hyötymään. Mitä sitä sitten yrittää myydä tuotteita ulkomaille, tai pyrkiä houkuttelemaan osaajia, mikäli mielikuva Suomesta on sulkeutunut ja rasistinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös