En todellakaan väitä olevani rautainen ammattilainen mutta riittääkö 6 vuotta kappaletavaran purkamista ja kuormaamista erilaisissa logistiikkakeskuksissa? Trukkia en osaa vieläkään täydellisesti käyttää mutta pyöräkuormaajalla sujuu vähän notkeammin.
Se ettei tiedä mitä akt:n toimenkuvaan kuuluu kurssien pitämisen lisäksi, niin vaatii perehtymistä laajemmin.
Juu, ei tässä nyt mistään kompetenssin riittävyydestä ollut kysymys, halusin vain tietää minkä tasoisen toimijan kanssa tässä keskustellaan että kuinka paksua rautalankaa tai jopa ratakiskoa (pun intended) pitää käyttää.
Haluaisin kyllä tosiaan kuulla lisää näistä kehitysehdotuksista, kun toisinaan sitä tulee sokeaksi jopa ilmiselville ratkaisuille. Pikkutyttönä ollessa kesähommissa tuli purettua Pohjolan Liikenteen terminaalissa näitä junanvaunuja kappaletavarasta ja se oli kyllä äärimmäisen hidasta touhua. Ja toisekseen jo silloin ne aikataulut oli mahdottomia noudattaa vaikka tavaraa oli noin 1/10 osa nykyisestä tavaramäärästä. Ja siksi siitä luovuttiinkin, kun se ei ollut logistisesti mitenkään päin järkevää.
Mulle tulee ensimmäisenä mieleen, että aika paljon työläämpää se on hakea tavarat terminaaliin, purkaa ne kuormatilasta, lastata uudestaan kuormatilaan, lastata ne junanvaunuun, viedä kaupungista toiseen, purkaa ne junanvaunusta, purkaa ne terminaaliin, lastata ne jakeluajoneuvoon ja viedä perille. Nykyään ne haetaan suoraan kuormatilaan, tehdään paljon ns. keuloja eli mitkä voidaan toimittaa suoraan asiakkaalle, lastataan siihen täytöt perään, ajetaan toiseen kaupunkiin ja puretaan ne täytöt terminaaliin, josta ne lajitellaan paikkakuntakohtaisesti meneviin ajoneuvoihin ja toimitetaan ne valmiit "keulat" asiakkaalle. Mielestäni siinä jää monta turhaa työvaihetta pois, mutta voin toki olla väärässä tai en ymmärrä mitä haet takaa.
Toisekseen, kuten sanoin, neljäkymmentä jalkainen kontti vetää rapian 66 kuutiota tavaraa ja nykymitoilla olevaan 34,5 metriseen HCT ajoneuvoon menee noin neljä kertaa se määrä. Jos ajatellaan että Oulun ja Helsingin välillä kulkee noin 50 HCT yhdistelmää päivittäin, niin siihen tarvittaisiin 200 vaunua per juna. Mun mielestä kuulostaa aika haasteelliselta yhtälöltä lastata ja purkaa 200 junanvaunua kohtuullisessa ajassa vaikkapa Pasilan ratapihalla, josta ne jouduttaisiin siirtämään kuitenkin kumipyörillä eri maalikennekeskuksiin. Ja mitenkäs ne tavaravirtojen yhdistämiset esimerkiksi Jyväskylässä? Aika hankalalta sekin kuulostaa, että junasta otetaan pari konttia pois ja laitetaan sinne lisää tavaraa ja laitetaan ne takaisin kyytiin. Se juna olisi kaksi kertaa viikossa Oulussa ja kaksi kertaa viikossa Helsingissä. Nämä nyt tuli tästä nopeasti mieleen.
Niin, sillehän minä en mahda mitään jos sinä et tiedä mitä AKT:n toimenkuvaan kuuluu, mutta suosittelen ehdottomasti tutustumaan asiaan. Ehkä myös SKAL:n toimintaan kannattaa siinä sivussa perehtyä, on itselleni huomattavasti tutumpi organisaatio, sieltä joskus verokortilla ropposenkin tilille saanut asiantuntijalausunnosta TEN-T liikenneverkkoa koskien.
Mutta otetaanko jatkot vaikka tuolla keskustelua junaliikenteestä, kun tämä nyt ei enää oikeastaan hallitusta liippaa millään tasolla.