Heimopäällikkö
Jäsen
Toki toki. Eihän tuosta kattavasta verkosta puutu nopealla vilkaisulla rannikkosatamista kuin Vaasa ja Inkoo. Ja jos meinaat että kaikkien pitäisi kuulua ydinverkkoon, niin se olisi jopa EU tasolla melko mittava rahareikä ja täysin mahdoton ajatus, eikä se sen ydinverkon tarkoitus olekaan. Nytkin kyllä tekee tiukkaa, että saadaanko Suomessa esim 4-tie verkkoon sopivaksi vuoteen 2030 mennessä. Sen takia se kattava verkosto on siihen lisätty, että saadaan integroitua, kansallisia toiveita kunnioittaen, nämä muutkin kaupungit, satamat, lentokentät ja terminaalit eurooppaiseeen liikenneverkostoon ja sen pitäisi valmistua 2050 mennessä.Eikö olisi hyvä, että pitkälti kaikki satamat ja lentoasemat kuuluisi.
Varmasti saadaan paremmin edistettyä vientiä ja tuontia, jos tuohon kuuluu?
Väyläviraston uutisessa puhuttiin jostain uudesta EU:n asetuksesta jolla näitä koitetaan edistää Suomessakin, joka voi tulla ensi keväänä jopa tulla voimaan.
Wasalinen toimarikin puhui, että EU:n pitäisi paremmin tukea satamia. Eiköhän Suomenkin pitäisi paremmin tukea.
Niin, en tiedä onko se sitten pitkälle kantavaa toimintaa se tuilla satamien rahoittaminenkaan. Kyllähän siihen varmasti syynsä on että Vaasan satama on jäänyt pois kattavasta verkostakin. Sinällään kyllä kannatan mahdollisimman hyvää satamaverkostoa, koska laivaliikenne on kuitenkin edullisin ja vähäpäästöisin kuljetusmuoto. En tosiaan tunne satamapuolen tukipolitiikkaa, niin en asiaan sen enempää osaa ottaa kantaa.