No ei se nyt ihan näinkään mustavalkoista ole vaikka nopeasti tuntuisi. Syitä siihen miksi rekkajuna Pasila - Oulu välillä loppui oli aikataulujen joustamattomuus, jos ja kun rahtipuolella aikataulut elää, niin tavarat eivät kerinneet junaan menevän yhdistelmän kyytiin ja sitten ne ajettiin joka tapauksessa maantietä pitkin, ja junan täyttöaste jäi vajaaksi mutta jouduttiin maksamaan täydestä kapasiteetista. Ongelmatilanteet elintarvikekuljetuksissa, eli jos kylmäkone sammui, niin eipä sille kukaan moneen tuntiin tehnyt mitään ja koko kuorma oli pilalla, kun kylmäketju katkesi. VRn kalusto myös antaa myöten kuljettaa 24,8 metriä pitkiä kuljetuksia ja moduuliyhdistelmä on Suomessa 25,25 metriä pitkä ja nykyään käytetään 34,5 metriä pitkiä HCT yhdistelmiä (toki näitä pystytään pätkimään, mutta tilankäytöllisesti se ei välttämättä ole järkevää ja tuottaa myös hankaluuksia purku- ja lastausvaiheessa), ja yksi olennainen syy on se, että nykyään autot on 4,4 metriä korkeita ja rataverkosto sallii siltojen puolesta 4,2 metriä korkeiden kuljetusten kuljettamisen, niin hankalaksi menee. Sitten kun vielä kaikki suuret (Schenker, Kaukokiito, Posti) harrastaa matkalla kuljetusten yhdistämistä että saadaan täyttöasteet maksimiin, eli otetaan vajaisiin kuormiin täytettä esimerkiksi Lahdesta tai Jyväskylästä tai vaihdellaan kuormatiloja eri puolilta Suomea tulevista kuljetuksista, niin siitä syystä se rekkajunan käyttö päätettiin lopettaa. Eli kyllä se pääsyy oli junakuljetusten päättymiseen oli joustamattomuus ja mitat, ei VRn hintapolitiikka.