Petteri Orpon hallitus

  • 1 271 614
  • 15 910

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinänsä ei mikään yllätys, että Keskusta on tyytyväinen selontekoon.

Saa nyt nähdä. Peli on avattu kansainvälisen median osalta, mitä tulee uutisointiin rasismista maassamme. Oli todellisuus sitten mikä hyvänsä, rasismista Norjassa, Virossa, Tanskassa, Tsekissä tai vaikka Sveitsissä ei ole nyt uutisoitu samaan tapaan kuin tilanteesta Suomessa. Itse en haluaisi uskoa Suomen olevan yhtään luettelemaani maata rasistisempi maa, mutta juuri me olemme kärsineet.

Globalisaatio on aikamme megatrendi ja mielestäni siitä ja laajasta kansainvälisestä muuttoliikkeestä Suomen pitäisi nimenomaisesti pyrkiä hyötymään. Mitä sitä sitten yrittää myydä tuotteita ulkomaille, tai pyrkiä houkuttelemaan osaajia, mikäli mielikuva Suomesta on sulkeutunut ja rasistinen.

Olen todennut näkemykseni, miksi juuri suomalaisesta rasismia käsitellään paljon, joten vain lyhyesti. PS on ainoita laitaoikeiston puolueita hallitusvastuussa EU:ssa. Muiden maiden vasemmisto haluaa tilanteen pitää sellaisena. Maalataan niin karmeaa kuvaa, että saadaan omia joukkoja vastustamaan mm. Saksassa TOP-2 puolueen CDU:n ja AfD:n minkäänlaista lähentymistä. Suomessa vasemmisto haluaa koota rasismilla vasemmistoa ja ay-liikettä iskuun syksyn isoihin vääntöihin.

Mielikuva Suomesta ei ole ulkomailla EU:n sisällä sulkeutunut ja rasistinen. Enemmän mielikuvaan - ja tämä ihan oikeasti - vaikuttaa juuri nyt ulkoministeri Valtosen isot haastattelut isoissa medioissa ja tietenkin se mitä hän sanoo. Oleellisia maita meille EU:n ulkopuolella on mm. Intia. Edellisen hallituksen jäljiltä on syytä purkaa viisumikäytäntöä. Tänne ei sukulaisiakaan oteta käymään, jos ei tiukat ehdot täyty. Intialaisten mediaanitulo on kuitenkin merkittävästi suomalaisten vastaavaa korkeampi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielikuva Suomesta ei ole ulkomailla sulkeutunut ja rasistinen.
Ei onneksi mitenkään kovin laajasti vielä, mutta olemme mielestäni juuri nyt "orbanisaation" tiellä. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta Suomen sulkeutumista ja impivaaralaistumista edesajetaan tällä hetkellä valitettavasti myös oman puolueeni toimesta.

Vaikka matkailun merkitystä Suomen kansantaloudelle usein alaspelataan, en ihmettelisi, vaikka jotkut Pohjois-Euroopasta kiinnostuneet valitsisivat lomakohteekseen jonkin toisen Pohjoismaan Suomen sijaan, juuri rasismin takia.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
...sitä sitten yrittää myydä tuotteita ulkomaille, tai pyrkiä houkuttelemaan osaajia, mikäli mielikuva Suomesta on sulkeutunut ja rasistinen.
En usko hetkeäkään, että Suomi-kuvaa saadaan väännettyä sulkeutuneeksi tai rasistiseksi. Epäilen, että vaikka tämä asetettaisiin tavoitteeksi, niin veisi vuosia muuttaa suht positiivista/neutraalia kuvaa. Päällimmäisenä on, että Suomi on maailman onnellisin maa ja Pohjoismainen demokratia. Ja melko varakaskin maailmanmitassa. Ja täällä voi Sanna Marin olla pääministerinä jne.
Sinällään Kiina, USA ja moni maa on erittäin rasistinen, vaan eipä vaikuta mitenkään mihinkään.

Pääasia, että vaalien jälkeinen kohu jää nyt taakse ja hallitus saa ohjelmaansa edistettyä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei onneksi mitenkään kovin laajasti vielä, mutta olemme mielestäni juuri nyt "orbanisaation" tiellä. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta Suomen sulkeutumista ja impivaaralaistumista edesajetaan tällä hetkellä valitettavasti myös oman puolueeni toimesta.

Tuttuun tapaan olemme tästä eri mieltä. Emme ole orbanisaation tiellä. Suomi ei ole sulkeutumassa kuin vasemmiston propagandassa. Monista muista asioista olen samaa mieltä kanssasi, mutta Suomen tilanteesta toistelet marinin teesejä.

Miksi? Jos jotain ikävää ei tapahdu, Suomeen tulee työperäistä maahanmuuttoa seuraavina vuosina enemmän kuin koskaan. Suomen väkiluku kasvaa, samoin ulkomaalaisten määrä. Tämä ilman ukrainalaisia suuntaan tai toiseen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tekisi mieli kysyä rasisteilta, jotka usein määrittävät itsensä isänmaalllisiksi ihmisiksi, miten rasismi voi yhtään edistää Suomen menestystä ja hyvinvointia?

Itselle isänmaallisuus tarkoittaa ennen kaikkea epäitsekkyyttä ja kaikkensa antamista Suomen hyväksi. Miten avoin rasismi tekee muuta kuin haittaa tälle?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi? Jos jotain ikävää ei tapahdu, Suomeen tulee työperäistä maahanmuuttoa seuraavina vuosina enemmän kuin koskaan. Suomen väkiluku kasvaa, samoin ulkomaalaisten määrä. Tämä ilman ukrainalaisia suuntaan tai toiseen.
Vaikka Perussuomalaisista huolimatta maahanmuutto oletettavimmin tuleekin pysymään korkealla tasolla, en itse näe mitenkään toivottavana, että se intialainen koodari, nigerialainen maisteriopiskelija tai vietnamilainen ravintolayrittäjä joutuu kokemaan rasismia millään tavalla. Meillä ei ole paljoakaan valtteja esimerkiksi Saksaan verrattuna ja mikäli sana kiirii Suomen rasistisuudesta, en ihmettelisi yhä useamman jättävän Suomen omaan arvoonsa.

Itse nimenomaisesti haluaisin Suomen olevan maa, missä jokainen voi etnisestä taustasta riippumatta tuntea itsensä tervetulleeksi.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Vaikka Perussuomalaisista huolimatta maahanmuutto oletettavimmin tuleekin pysymään korkealla tasolla, en itse näe mitenkään toivottavana, että se intialainen koodari, nigerialainen maisteriopiskelija tai vietnamilainen ravintolayrittäjä joutuu kokemaan rasismia millään tavalla. Meillä ei ole paljoakaan valtteja esimerkiksi Saksaan verrattuna ja mikäli sana kiirii Suomen rasistisuudesta, en ihmettelisi yhä useamman jättävän Suomen omaan arvoonsa.

Itse nimenomaisesti haluaisin Suomen olevan maa, missä jokainen voi etnisestä taustasta riippumatta tuntea itsensä tervetulleeksi.
Tässä pitää nyt erottaa median klikkiotsikot ja todellisuus. Kaikesta puheesta huolimatta Suomi ei ole rasistinen maa. Jos pyytää ulkomaalaisia kuvailemaan Suomea, niin rasismi ei ole se mikä nousee esiin. Se nousee esiin ihan muiden maiden kohdalla.

Työntekijöiden saatetaan toki odottaa osaavan vaikkapa Suomen kieltä. Tämä ei kuitenkaan ole rasismia. Nuoria naisia voidaan välttää pienten firmojen rekryissä, tämäkään ei ole rasismia (vaan syrjintää). Stereoryypittelyä esiintyy varmuudella, ja jonkun mielestä siinä voi jo olla rasismin piirteitä. Mutta ihmiset luokittelevat, tyypittelevät ja tekevät huonoja yleistyksiä - rasistisiakin - kaikkialla maailmassa. Toki voi löytyä joku aitokin rasisti, mutta todellisuudessa näitä on promillen murto-osa. Varmasti vähemmän kuin OECD maissa keskimäärin.

Suomessahan voi etnisestä taustasta riippumatta tuntea itsensä tervetulleeksi. Lienee enemmän kiinni ihmisestä itsestään, onko valmis sopeutumaan uuteen maahan.

En lähtisi yhtään mukaan koko keskusteluun. Joku asioista perillä olematon voi suotta kuvitella takana olevan muutakin kuin ilmaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

”Juomasekoituksista käytetään puhekielessä usein nimitystä limuviina.”

Käytetäänkö oikeasti? Oon kuullut tämän termin vain kepun ja KD:n kansanedusjilta.

Alkoholipolitiikkaan ja sen kehittämiseen saadaan sidottua helvetisti verovaroja ja työtä kun muutaman vuoden välein muutetaan vähän lainsäädäntöä. Vitun naurettavaa suoraan sanoen. Eivätköhän ne viinitkin ja Mörkö tule kauppoihin 10 vuoden sisään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Huvittava tuo mörkölonkero nimitys.... elimistö ei tiedä miten se litku on valmistettu (käymisteitse vai lantraamalla) kun sitä 8% kitusiinsa kiskoo. Pelkkää jonnin joutavaa näpertelyä määritellä miten se max 8% on toteutettu ja saa myydä marketin hyllyltä
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Alkoholipolitiikkaan ja sen kehittämiseen saadaan sidottua helvetisti verovaroja ja työtä kun muutaman vuoden välein muutetaan vähän lainsäädäntöä. Vitun naurettavaa suoraan sanoen. Eivätköhän ne viinitkin ja Mörkö tule kauppoihin 10 vuoden sisään.

Totta. Viinit saadaan kauppoihin kun hallituspohja on vain Kokoomuksen ja PS:n. Vasemmisto ja keskusta perseilee, kuten odotettua onkin. KD:lle ei olisi tätä %voittoa tullut antaa, mutta kai niiltä jotain saatiin typerällä kompromissilla pois.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huvittava tuo mörkölonkero nimitys.... elimistö ei tiedä miten se litku on valmistettu (käymisteitse vai lantraamalla) kun sitä 8% kitusiinsa kiskoo. Pelkkää jonnin joutavaa näpertelyä määritellä miten se max 8% on toteutettu ja saa myydä marketin hyllyltä
Samaa pelottelua kuin Sipilän hallituksen aikaiset "limuviina"-haukkumiset.

8% menee toki nopeammin päähän, kuin keskiolut, mutta kyllähän me suomalaiset osaamme 12,5% bulkkirieslingejäkin juoda, niin miten tuo olisi millään tavalla poikkeus.

Viinat ruokakauppoihin ja 24h myyntiaika olisi allekirjoittaneen linja.
 
No tässä tullaan siihen toiseen ulottuvuuteen mikä valtion yrityksissä puuttuu eli luovuus ja tuloksen tekemisen tahtotila. Tehdään helppoja ratkaisuja eikä välitetä miten niiden lopputulema mahtaa olla.
Mitä tulee entisiin ja nykyisiin kokoluokkiin vaunuissa niin eniten ihmettelen sitä, että pitää hinata koko auton perää vaunussa kun on keksitty kuljetuskontitkin. Mutta tässä nyt on niitä mielipiteitä yhtä paljon kuin edunsaajiakin.
Ymmärrän että rengasliikeenteellä työllistyy useampi henkilö lyhyellä mittavälilllä. Alueellisessa jakeluliikenteessä työllistyisi useampi ja sitä kautta pystyttäisiin käyttämään vaihtoehtoisia energiamuotojakin liikkumiseen.
Toisekseen vr:n yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut erittäin jääräpäistä kun oikeasti pitäisi olla tukemassa muuta kuljetusketjua niin paljon kuin vain voi. Tämä olisi mahdollistanut isojen terminaalien kehittymisen ratojen yhteyteen mistä lastaukset ja purut olisi voinut suunnitella paremmin. Nyt mennään näin ja kun dieselin hinta taas ensi vuonna pompsahtaa niin kaurapuurolle tulee taas lisähintaa huomattavasti.
En nyt pääse kiinni tuohon ajatukseen, että se työllistäisi alueellisessa jakeluliikenteessä enemmän ihmisiä. Eihän se tavaramäärä siitä lisäänny vaikka kuljetusmuoto olisi eri. Ja toisekseen miksi pitäisi lisätä ns. last mile kuljetuksia, kun ne on jo tällä hetkellä se eniten päästöjä tuottava osa ketjusta.

Ja jos meinasit kuljetuskonteilla merikontteja, niin se syy on aika yksinkertainen. 40 jalkainen kontti vetää 66,4 kuutiota tavaraa ja nykypäivän mitoilla oleva perävaunu vetää sen 110-130 kuutiota tavaraa. Toisekseen merikontti on melko hankala lastata kun pääosin pitää toimia perän kautta, kun taas tuollaiset rahtikaapit pystytään lastaamaan kyljestä, perästä ja jossain myös katon kautta. Toisekseen, se merikonteilla kuljettaminen on äärettömän tehotonta, kun nyt ne lastataan siihen vehkeeseen millä ne voidaan myös pääosin toimittaa. Kaikki turha purkaminen ja lastaaminen maksaa ja tuottaa kuljetusvaurioita, niin siitä pyritään pois ja em systeemissä se todennäköisesti vain lisääntyisi. Kaiken kaikkiaan kappaletavaran ajaminen raiteilla on pähkinänkuoressa järjettömän tehoton systeemi ja siitä kuljetusalalla pyritään pois. En jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta voin kertoa tuosta järjettömyydestä lisää jossain paremmassa ketjussa tai yvllä, jos kiinnostaa. Ei ole tämän ketjun asiaa. Pointti on siis se, ettei sitä saada toimimaan ilman miljardien investointeja ja siltikin se olisi tehottomampaa asiakkaan näkökulmasta kuin nykyään.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuka tahansahan pystyy jo nykyään tekemään vaikka 20% vahvaa mörkölonkeroa pienellä vaivalla. Alkosta ginipullo ja greippilimpparia sekaan maun mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuka tahansahan pystyy jo nykyään tekemään vaikka 20% vahvaa mörkölonkeroa pienellä vaivalla. Alkosta ginipullo ja greippilimpparia sekaan maun mukaan.
Mutta se onkin terveellisempää ja vastuullisempaa ”limuviinaa” kun on Alkosta valvonnan alaisena ostettu.
 

Redimor

Jäsen
En nyt pääse kiinni tuohon ajatukseen, että se työllistäisi alueellisessa jakeluliikenteessä enemmän ihmisiä. Eihän se tavaramäärä siitä lisäänny vaikka kuljetusmuoto olisi eri. Ja toisekseen miksi pitäisi lisätä ns. last mile kuljetuksia, kun ne on jo tällä hetkellä se eniten päästöjä tuottava osa ketjusta.

Ja jos meinasit kuljetuskonteilla merikontteja, niin se syy on aika yksinkertainen. 40 jalkainen kontti vetää 66,4 kuutiota tavaraa ja nykypäivän mitoilla oleva perävaunu vetää sen 110-130 kuutiota tavaraa. Toisekseen merikontti on melko hankala lastata kun pääosin pitää toimia perän kautta, kun taas tuollaiset rahtikaapit pystytään lastaamaan kyljestä, perästä ja jossain myös katon kautta. Toisekseen, se merikonteilla kuljettaminen on äärettömän tehotonta, kun nyt ne lastataan siihen vehkeeseen millä ne voidaan myös pääosin toimittaa. Kaikki turha purkaminen ja lastaaminen maksaa ja tuottaa kuljetusvaurioita, niin siitä pyritään pois ja em systeemissä se todennäköisesti vain lisääntyisi. Kaiken kaikkiaan kappaletavaran ajaminen raiteilla on pähkinänkuoressa järjettömän tehoton systeemi ja siitä kuljetusalalla pyritään pois. En jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta voin kertoa tuosta järjettömyydestä lisää jossain paremmassa ketjussa tai yvllä, jos kiinnostaa. Ei ole tämän ketjun asiaa. Pointti on siis se, ettei sitä saada toimimaan ilman miljardien investointeja ja siltikin se olisi tehottomampaa asiakkaan näkökulmasta kuin nykyään.

Junaan saa vaunuja vähän enemmän kuin yhteen kumiveturiin.
Kontin voi lastata vaunuun samoin kuin satamassa se lastataan nosturilla mihin tahansa muuallekin.

Ja mitä tulee paikallisjakeluun niin vähäpäästöisillä kaasuilla ja nykyään akuilla toimivat laitteet pystyvät hyvin kuljettamaan 100 kilometrin etäisyydelle ne tavarat pienemmillä päästöillä mitä se 50 metriä pitkä vaunuyhdistelmä siellä maantiellä.

Kyse ei ole siittä etteikö pystyttäisi tekemään paremmin, kyse on siitä halutaanko tehdä paremmin.
Akt on lobannut hyvin asiat, sitä ei kukaan kiellä. Mutta se että valtion hallinto on kussut tekemisen rautateiden ympärillä, sitä kieltää vielä harvemmat.
 
Junaan saa vaunuja vähän enemmän kuin yhteen kumiveturiin.
Kontin voi lastata vaunuun samoin kuin satamassa se lastataan nosturilla mihin tahansa muuallekin.

Ja mitä tulee paikallisjakeluun niin vähäpäästöisillä kaasuilla ja nykyään akuilla toimivat laitteet pystyvät hyvin kuljettamaan 100 kilometrin etäisyydelle ne tavarat pienemmillä päästöillä mitä se 50 metriä pitkä vaunuyhdistelmä siellä maantiellä.

Kyse ei ole siittä etteikö pystyttäisi tekemään paremmin, kyse on siitä halutaanko tehdä paremmin.
Akt on lobannut hyvin asiat, sitä ei kukaan kiellä. Mutta se että valtion hallinto on kussut tekemisen rautateiden ympärillä, sitä kieltää vielä harvemmat.
Tuossa junassa käy vähän hankalaksi nuo lastaukset ja purut —> mene aikaa turhan paljon. Tuon ratkaisu taas vaatii aikamoisia investointeja.
 
Junaan saa vaunuja vähän enemmän kuin yhteen kumiveturiin.
Kontin voi lastata vaunuun samoin kuin satamassa se lastataan nosturilla mihin tahansa muuallekin.

Ja mitä tulee paikallisjakeluun niin vähäpäästöisillä kaasuilla ja nykyään akuilla toimivat laitteet pystyvät hyvin kuljettamaan 100 kilometrin etäisyydelle ne tavarat pienemmillä päästöillä mitä se 50 metriä pitkä vaunuyhdistelmä siellä maantiellä.

Kyse ei ole siittä etteikö pystyttäisi tekemään paremmin, kyse on siitä halutaanko tehdä paremmin.
Akt on lobannut hyvin asiat, sitä ei kukaan kiellä. Mutta se että valtion hallinto on kussut tekemisen rautateiden ympärillä, sitä kieltää vielä harvemmat.
Ihan noin mielenkiinnosta, että minkä verran olet ollut tekemisissä logistiikan kanssa oikeassa elämässä? Sen verran lennokkaita nämä jutut. Vai että AKT on lobannut.
 
Huvittava tuo mörkölonkero nimitys.... elimistö ei tiedä miten se litku on valmistettu (käymisteitse vai lantraamalla) kun sitä 8% kitusiinsa kiskoo. Pelkkää jonnin joutavaa näpertelyä määritellä miten se max 8% on toteutettu ja saa myydä marketin hyllyltä
Yhtä järjetöntä kuin se, että maahan (ja EU alueelle) saa tuoda kuohuviiniä vähemmän kuin hiilihapotonta viiniä.
 

Redimor

Jäsen
Ihan noin mielenkiinnosta, että minkä verran olet ollut tekemisissä logistiikan kanssa oikeassa elämässä? Sen verran lennokkaita nämä jutut. Vai että AKT on lobannut.
En todellakaan väitä olevani rautainen ammattilainen mutta riittääkö 6 vuotta kappaletavaran purkamista ja kuormaamista erilaisissa logistiikkakeskuksissa? Trukkia en osaa vieläkään täydellisesti käyttää mutta pyöräkuormaajalla sujuu vähän notkeammin.

Se ettei tiedä mitä akt:n toimenkuvaan kuuluu kurssien pitämisen lisäksi, niin vaatii perehtymistä laajemmin.

Tuossa junassa käy vähän hankalaksi nuo lastaukset ja purut —> mene aikaa turhan paljon. Tuon ratkaisu taas vaatii aikamoisia investointeja.

Tämä on totta investoinnin osalta. Sen ajankäytön kohdalla taas tullaan muuhun suunnitteluun ja toteutukseen, koska pitäähän ne kuormat rekkoihinkin jotenkin saada nosteltua.

Mutta nykyinen järjestelmä on osoitus vain ja ainoastaan siittä, miten raideliikenteen hoitaminen on ollut valtionhallinnolle tärkeää. Esimerkiksi sen kaksoisraiteen saaminen pohjoiseen? Nyt kun venäjä alkoi touhuamaan vähän enemmän niin kummasti nostettiinkin esille pohjoinen reitti huoltovarmuuden näkökulmasta. Toisaalta, orpo hoiti vain 15 minuutin lyhennyksen helsinki-turku välillä koska poliittiset kytkökset.

Kokoomuksella on ollut "muutaman" hallituksen verran aikaa huolehtia koko maasta, mutta tärkeimmäksi on tullut (samoin kuin kaikilla muillakin puolueilla) huolehti eturyhmiensä asioista.

Tänäkin vuonna palaa yli 5 miljardia rahaa pelkkiin poliittisten ryhmien ja kerhojen ylläpitämiseen tässä maassa. Sitten mietitään joitain muutaman sadanmiljoonan leikkauksia jostain mikä kurjistaa kansalaisten oloja. Kysymys kuuluu, että milloin politiikalla on oikeasti positiivista merkitystä kansalaisten näkökulmasta?
Veroja kerätään joka vuosi enemmän vaikka bruttokansantuote vain kasvaa, eikö ketään kiinnosta kysyä että minne ne rahat kannetaan (sen ikuisen EU -syyn lisäksi)? Meidän veronmaksajien rahoja ne kuitenkin ovat.

Jotenkin takaperoista ajatella, että siellä ajatellaan meidän pienten ihmisten etuja kun maata johdetaan ihan toiset syyt edellä ja sitten 6kk ennen vaaleja aletaan taas tekemään niitä samoja lupauksia mitä on viimeiset 30 vuotta vähintäänkin tehty. "Opiskelijat, eläkeläiset, työntekijät, verot alas, töitä enemmän."

Nyt tulevina ratkaisuina tuntuu taas olevan että myydään valtion omaisuutta. Tällä kertaa ei varmaankaan sentään maata venäläisille, mutta todennäköisesti nyt amerikkalaisille sijoitusyhtiöille yms.

No eipä siinä, näin on äänestetty ja näin ihmiset ovat edelleen halunneet. Samat valehtelut on ennen vaaleja taas uskottu ja näillä mennään. Neljän vuoden päästä sitten taas sosialistit valtaan, lisää velkaa ja sama kierre tulee jatkumaan...
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kun puhutaan, että Kela korvausten kasvattaminen ja yksityisen terveydenhuollon ottaminen mukaan olisi joku autuaaksi tekevä, kun koitetaan hoitojonoja purkaa. Onko sitten kuitenkaan näin.

Hallitusohjelmaluonnoksessa todetaan, että perusterveydenhuollon saatavuutta parannetaan kohdentamalla hallituskauden aikana kertaluonteista rahoitusta perusterveydenhuollon hoitojonojen purkuun hallituksen kehittämän uuden Kela-korvausmallin avulla.

– Kela-korvausten kasvattaminen on ongelmallista, koska tämä ei kata pitkäaikaissairaiden tarpeita. Tämä muistuttaa tällaisenään palveluseteliä, joka on ollut hirveän tehoton. Olisin antanut tuon rahan hyvinvointialueille. Miten tämä ohjataan niin, että he joilla on suurin tarve, hyötyy tästä eniten eikä niin, että taas hoidetaan terveitä eikä niitä sairaita? Helsingin yliopistossa työskentelevä Patja kysyy.

Professori toivoo, että hyvinvointialueet pääsevät kehittämään itse mallia.

– Jos hyvinvointialueet eivät ole mallin luomisessa ja toteuttamisessa vahvasti mukana, uudistus ei pura hoitopaineita. Mutta joka tapauksessa kyse on vain pikalaastarista.

–Jos aiotaan käyttää vanhaa pk-seudun palveluteliä, se ei poista ongelmia eikä tuota terveyshyötyä, koska hoidon jatkuvuus on keskeistä, eikä se, että pääsee mahdollisimman nopeasti hoitoon.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Nyt Haapalakin kirjoittaa, että kepu voisi oppositiosta tukea vähemmistöhallitusta. Samaa mitä kirjoitin jo ennen hallitusneuvotteluja, mutta moni oli eri mieltä. Tässä on se suurin syy miksi RKP ei hallituksesta lähde. Jos lähtevät, niin siellä on kohta kepun tuella Kokoomus ja persut poistamassa pakkoruotsia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

"Li Andersson sanoi vasemmistoliiton kesäkokouksessa, että yksikään suomalainen ei äänestänyt Orpon hallituksen kaltaisen politiikan puolesta."

Oolrait. Li tietää jokaisen äänestäjän motiivit.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

"Li Andersson sanoi vasemmistoliiton kesäkokouksessa, että yksikään suomalainen ei äänestänyt Orpon hallituksen kaltaisen politiikan puolesta."

Oolrait. Li tietää jokaisen äänestäjän motiivit.
Voihan Li Andersson tarkoittaa myös sitä, että kukaan ei äänestänyt täsmälleen tuon hallitusohjelman puolesta. Toki sama koski myös edellistä hallitusta. Ja sitä edeltävää.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yllättävän vähän esimerkiksi Orpo tai Purra astuu esille ja perustelee vaikkapa nyt erilaisten etujen leikkausten myönteisen vaikutuksen. Olen niitä perustellut vvm:n laskelmilla lisäten kuitenkin sen, että ostovoiman pudotus saattaa syödä vvm:n positiiviset vaikutukset. Li Anderssonin kritiikki on nykytapaan populistinen, mutta on siinä pari kohtaa pohdittavaa hallitukselle.

Orpo on kyllä tuonut esille sen, että heikommassa asemassa olevista pidetään huolta. Konkretia siihen on ehkä haastavaa leikkaustoimilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Plussaa Orpolle ja hallitukselle: Orpo ja Zelenskyi suunnittelivat panssariajoneuvojen valmistusta yhteistyössä


Orpo kertoi Suomen uudesta, 18. sotilasapupaketista Ukrainalle. Asiasta päätetään myöhemmin tällä viikolla. Pakettiin kuuluu Orpon mukaan raskasta aseistusta sekä ammuksia. Uusi apupaketti on saman kokoinen kuin edelliset eli yli sadan miljoonan euron arvoinen. Summat perustuvat niin kutsuttuun korvausarvoon ja ovat Suomen itsensä laskemat.

Hyvä linjaus tämäkin: Orpon mukaan Ukraina taistelee tällä hetkellä länsimaisten arvojen puolesta. Hänen mukaansa ukrainalaiset inspiroivat eurooppalaisia. Hänen mukaansa Suomi tukee Ukrainan pyrkimyksiä päästä Naton ja Euroopan unionin jäseniksi.

–Ukrainan paikka on lännessä.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös