Edellinen hallitus toteutti yhtenä viimeisimmästä lakihankkeistaan keväällä 2023 varsin kunnianhimoisen työperäisen maahanmuutos sujuvoittamispaketin. Siksi en ole hirveän huolestunut tuoreen hallituksen näennäiskiristyksistä, koska maahanmuuton lisääntymisen suunta on jo rakennettu selväksi edellisen hallituksen aikana. Ps. Eli juuri tällä hetkellä voidaan perustellusti sanoa, että "vasemmistohallitus" teki enemmän työperäisen maahanmuuton edistämiseksi kuin "oikeistohallitus" edes suunnittelee. Suomen tulevaisuuden kannalta on hyvä, että ehti....
Tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että Orpon hallituksen työperäinen maahanmuutto keskittyy alla olevaan kuuteen kokonaisuuteen:
* Kausityöntekijöiden työperäisen maahanmuuton osalta positiivinen maakuvaa, työmahdollisuuksien markkinointi sekä tiedottaminen rekrytointimahdollisuuksista.
* Turvapaikkaprosessista ei saa tulla työnhaun ja työperäisen maahanmuuton väylä.
* Työperäisen maahanmuuton on vahvistettava julkista taloutta -> mm. 3 kk työllistymisvelvoite tietyille ihmisille.
* Työperäisen maahanmuuton painopisteenä kolmansista maista ovat korkeakoulutetut ja työntekijät sellaisilla
aloilla, jotka voidaan aidosti todentaa työvoimapula-aloiksi -> maksut nostettiin 1.5 k 8.0 k€.
* Työnantajan on ilmoitettava työperäisellä oleskeluluvalla Suomessa oleskelevan työsuhteen loppumisesta Maahanmuuttovirastolle sanktion uhalla.
* Tehostetaan viranomaisvalvontaa varmistamalla poliisille riittävät resurssit koko maassa poliisilaitosten ja ihmiskauppayksikön osalta ja toimivaltuudet selvittää ja paljastaa työperäisen maahanmuuton väärinkäytöksiä.
En ihmettele pettyneitä viestejä mm. EK ja yritykset, koska ei tuossa ole oikeastaan lainkaan parannuksia edellisen hallituksen toimiin.
Ja jos ikäväksi heittäytyy, kyse ei mielestäni ole näiden toteutuessa (mikä ei ole varmaa) näennäiskiristyksistä. Esimerkiksi 3 kk sääntö saattaa syödä jo tulohaluja Suomeen. Pitää tosin huomata, että mm. Tanska, Ruotsi ja Saksa kiristivät tai kiristävät tuntuvasti työperäisen maahanmuuttoa erityisesti tulorajojen suhteen. Ne ovat Suomea merkittävästi korkeammat ainakin Tanskassa ja Ruotsissa.
Orpon hallituksen voi sanoa erityisesti hakevan Suomeen työperäistä maahanmuuttoa Euroopasta ja keski- sekä hyvätuloisten ammattilaisten keskuudesta. Muutkin saavat tulla, mutta ehdot ovat tiukemmat lievästä tulorajakorotuksesta alkaen.