Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 567 070
  • 18 597

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Työeläkeläiset, yritystuet, pääosa poliittisten järjestöjen tuista ja maataloustuet on nykyhallituksen toimesta jätetty pääosin rauhaan.

Arvovalintojahan politiikka ensisijaisesti on, kuten budjetin muutoksista näkee.

Yritystukia todennäköisesti pitäisi todellisuudessa kasvattaa, tai ainakin niiden painopistettä siirtää. Esimerkiksi uuden vähäpäästöisemmän teollisuuden investointien saamisessa Suomeen meidän tulisi olla valmiita tarjoamaan avokätisiä yritystukia, kuten verohelpotuksia, jotta me saamme näitä investointeja tänne, ja sitä kautta kasvatamme talouden tuotantoamme. Yksi suuri syy tähän on yksinkertaisesti se, että muutkin tekevät näin. Sitten taas vakiintuneiden yritysten toimintojen tuista löytyy varmasti löysää ja tehotonta tukea, jota karsia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työeläkeläiset, yritystuet, pääosa poliittisten järjestöjen tuista ja maataloustuet on nykyhallituksen toimesta jätetty pääosin rauhaan.

Arvovalintojahan politiikka ensisijaisesti on, kuten budjetin muutoksista näkee.
Hyvin kirjoitettu!
 

Tuamas

Jäsen
Yritystukia todennäköisesti pitäisi todellisuudessa kasvattaa, tai ainakin niiden painopistettä siirtää. Esimerkiksi uuden vähäpäästöisemmän teollisuuden investointien saamisessa Suomeen meidän tulisi olla valmiita tarjoamaan avokätisiä yritystukia, kuten verohelpotuksia, jotta me saamme näitä investointeja tänne, ja sitä kautta kasvatamme talouden tuotantoamme. Yksi suuri syy tähän on yksinkertaisesti se, että muutkin tekevät näin. Sitten taas vakiintuneiden yritysten toimintojen tuista löytyy varmasti löysää ja tehotonta tukea, jota karsia.

Toki juuri näin, VATT on noita käynyt läpi ja iso osa nykyisistä tuista on nykyistä säilyttäviä tai haitallisia.

Vihreän energian teollisiin voisi esimerkiksi rohkeammin tarjota valtion siemenrahaa tai takauksia, toki sillä edellytyksellä että valtaosa rahoituksesta on yksityistä.

Mutta samalla leikata heikon, olemattoman tai negatiivisen vaikutuksen tuet.
Muuten tehdään marinilaista kaikkea kivaa kaikille-politiikkaa, toki hiukan eri eturyhmien hyväksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yritystukia todennäköisesti pitäisi todellisuudessa kasvattaa, tai ainakin niiden painopistettä siirtää. Esimerkiksi uuden vähäpäästöisemmän teollisuuden investointien saamisessa Suomeen meidän tulisi olla valmiita tarjoamaan avokätisiä yritystukia, kuten verohelpotuksia, jotta me saamme näitä investointeja tänne, ja sitä kautta kasvatamme talouden tuotantoamme. Yksi suuri syy tähän on yksinkertaisesti se, että muutkin tekevät näin. Sitten taas vakiintuneiden yritysten toimintojen tuista löytyy varmasti löysää ja tehotonta tukea, jota karsia.

Yritystukia kasvatetaan jo, ei se ole tulevaisuuden asia. Seuraavana listalla on EU:n yhteisiä rahoitustoimia mm. puolustusteollisuudelle ja nekin jo osin pyörivät. Sitä ennen tuli veronhelpotuksia vihreän siirtymän investoinneille. Ja siis tältä hallitukselta.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tämä 12,2 miljardin alijäämä on jotain aivan käsittämätöntä. Valtion tulot 76 miljardia ja menot 88,1 miljardia. Ei tässä tosiaan mitkään juustohöylätoimet auta edes vähää alusta, jos halutaan saada budjetti tasapainoon tai edes lähelle. Se, että vasemmistohallitus leikkaa yritystuista tai oikeistohallitus leikkaa työttömyysturvasta joitakin pennosia, ovat pisara meressä.

Hyvinvointialueiden rahoitus ensi vuodelle näyttää olevan muhkeat 26,2 miljardia. Eikä tarvitse olla mikään Nostradamus ennustaakseen, että tuokaan ei tule riittämään vaan alueet jäävät ensi vuonnakin isosti tappiolle. Joko tässä vaiheessa uskallettaisiin sanoa rehellisesti, että maakuntarajojen pohjalta toteutettu sote-uudistus oli valtiontalouden kannalta täysi katastrofi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvinvointialueiden rahoitus ensi vuodelle näyttää olevan muhkeat 26,2 miljardia. Eikä tarvitse olla mikään Nostradamus ennustaakseen, että tuokaan ei tule riittämään vaan alueet jäävät ensi vuonnakin isosti tappiolle. Joko tässä vaiheessa uskallettaisiin sanoa rehellisesti, että maakuntarajojen pohjalta toteutettu sote-uudistus oli valtiontalouden kannalta täysi katastrofi?

Sellaista ei tulla kuulemaan tai näkemään, että nykyinen oppositio ahneutensa ja omaan taskuun pelaamisensa myöntäisi. Ja Orpon hallituksen kannalta sotemenojen kasvu yli arvioiden on vain yksi riski. Suurempia ovat mm. Saksan ja USA:n talouskehitykset. Saksassa ei mene hyvin ja se tarkoittaa Suomen sykliselle viennille ongelmia. USA:n osalta paljon ratkeaa marraskuussa.

Orpon hallituksen käsissä ainakin osin on kuluttajavetoinen talouskasvu. Mutta mitenpä se kasvaa, jos kuluttajien näkemys taloudestaan on negatiivinen eikä rahaa joko ole kulutettavaksi tai ei haluta tässä tilanteessa kuluttaa? Heinäkuussa 11 % kuluttajista ennakoi lisäävänsä ja 39 % vähentävänsä rahankäyttöään kestokulutukseen seuraavan vuoden aikana.
 

Tuamas

Jäsen
Hyvinvointialueiden rahoitus ensi vuodelle näyttää olevan muhkeat 26,2 miljardia. Eikä tarvitse olla mikään Nostradamus ennustaakseen, että tuokaan ei tule riittämään vaan alueet jäävät ensi vuonnakin isosti tappiolle. Joko tässä vaiheessa uskallettaisiin sanoa rehellisesti, että maakuntarajojen pohjalta toteutettu sote-uudistus oli valtiontalouden kannalta täysi katastrofi?

Sinänsä se on valtion ja kansalaisten kannalta aivan sama ovatko kulut valtion vai kunnan budjetissa, valtionosuusjärjestelmällä nuo kuitenkin valuivat ongelma-alueilta valtion maksettavaksi aiemminkin. Lisäksi vanhassa järjestelmässä kunnat osaoptimoivat järjestelmää (leikkasivat perusterveydenhuollosta joka oli omassa budjettivastuussa, mutta kuitenkin sairaanhoitopiireiltä tullut erikoissairaanhoito maksettiin laskun mukaan, kun ei muuta voitu. Jolloin kokonaiskustannus muodostuu isommaksi, kun ongelmiin tartutaan myöhemmin kuin olisi optimaalista, mutta kunnan perusterveydenhuollon luvut näyttivät hyvältä).

Suomen demografia (koko ajan merkittävästi kasvava vanhusväestön määrä) johtaa siihen, että jos ei tehdä isoja priorisointeja (esimerkiksi lopetetaan hoitaminen tietyn iän jälkeen), niin mikään malli ei johda pariin seuraavaan vuosikymmeneen kulujen laskemiseen.

Toki nykyjärjestelmää voisi jiirata, yhdistämällä liian pienen asukasmassan hyvinvointialueet isompiin, jolla voisi saada näiden alueiden osalta pinnan-parin säästön.

Toisena alueille tulisi myöntää verotusoikeus sekä kustannusvastuu, nykymallissa kaikki tietävät, että valtio tulee lopulta avuksi kattamaan alijäämän.

Valitettavasti tässäkin ainoastaan demografian ja investointiympäristön parantaminen sekä sitä kautta tulojen lisääminen ovat ainoita realistisia ratkaisukeinoja.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toisena alueille tulisi myöntää verotusoikeus sekä kustannusvastuu, nykymallissa kaikki tietävät, että valtio tulee lopulta avuksi kattamaan alijäämän.

Tästä oli aikanaan keskustelua ja tutkimuksia. Orpon hallitus näyttäisi seuraavaan Aalto-yliopiston Timo Viherkentän näkemystä, jonka mukaan

"Ei ole varmaa vastausta siihen, onko verotusoikeus vai valtionrahoitus kustannusten hillinnän kannalta tehokkaampi malli. Tämä riippuu myös päätöksentekokulttuuriin liittyvistä asioista. Valtion kehysprosessi ja siihen kytketty hallitusohjelman menosääntö toimi korona-aikaan asti pitkään kohtalaisen tehokkaana valtion menokehityksen rajaajana."

"Maakuntaverolle voisi luontevimmin olla ruutu sellaisessa tulevaisuusvaihtoehdossa, jossa kuntien tehtäväkenttä supistuisi vielä nyt kaavailtua enemmän ja pienenevä rahoitustarve mahdollistaisi kunnallisen ansiotuloverotuksen siirtymisen historiaan."

Nykymallissa valtion on tultava käytännössä väliin, jos hyvinvointialueella esimerkiksi alkaa tulemaan paljon lisäkuolemia rahojen loputtua. Mutta niin sen olisi tultava silloinkin, vaikka hyvinvointialue olisi verotulonsa hassanut vääriin investointeihin yms.
 

Tuamas

Jäsen
JSN tulisi ilman muuta säilyttää. Mutta koska se ei palvele kansalliskonservatiivien tavoitteita, se saa mennä. Odottaisin Kokoomuksen ja RKP:n estävän tämän hankkeen, mutta saas nähdä.

JSN nostakoon jäsenmedioidensa jäsenmaksuja, jolla kattaa valtionosuuksien menetys (1/3 tulopohjasta).

Media-alan liikevaihto taitaa olla Yle mukaanluettuna toista miljardia vuodessa, siitä pitäisi lohjeta helposti 135k€/vuosi lisää JSN:n jäsenmaksuihin.

Vaikka tässä leikkauksessa on vahvasti ideologinen pohjavire, on se motiiveistaan huolimatta täysin oikeansuuntainen, kuten Rahapajan lopetus.

Valtio keskittyköön ydintoimintoihinsa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
JSN nostakoon jäsenmedioidensa jäsenmaksuja, jolla kattaa valtionosuuksien menetys.

Olen tästä eri mieltä. Näen JSN:n osana median itsesääntelyä ja ilman sitä, meillä saattaisi olla a) enemmän disinformaatiota monen muun maan tapaan ja b) enemmän oikeudenkäyntejä ja niiden uhkia, jotka rajoittaisivat journalistien uskallusta kirjoittaa vaikeista aiheista.

Sanoisin, että JSN:llä on jonkinlainen yhteys siihen, että Suomessa valtamedia vasemmalta oikealle ja konservatiivisesta liberaaliin noudattaa aika hyvin journalistisia periaatteita. Valtion tulee olla mukana, en laittaisi rahoitusta pelkästään yksityisten varaan. Kyse on niin arvokkaasta asiasta.
 

Tuamas

Jäsen
Olen tästä eri mieltä. Näen JSN:n osana median itsesääntelyä ja ilman sitä, meillä saattaisi olla a) enemmän disinformaatiota monen muun maan tapaan ja b) enemmän oikeudenkäyntejä ja niiden uhkia, jotka rajoittaisivat journalistien uskallusta kirjoittaa vaikeista aiheista.

Ei JSN mihinkään häviä, vaikkei valtio osallistuisikaan kustannuksiin.

Yleisesti eri alojen itsesäätelyelimet tulisi kustantaa alan itsensä toimesta (JSN:n rahoituksestakin jo nyt 2/3 tuli jäsenmaksuista), ei valtion.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Heh. Ihan kuin tuo johtuisi hallituksen toimista, eikä siitä, että korot nousivat mikä nosti valtion korkomenoja sekä pysäytti mm. rakentamisen investoinnit.

Niinpä niin. Vaalipuheissa piti lopettaa velaksi eläminen. Jo silloin oli tiedossa, että korot ovat korkealla ja vallassa on ollut Sanna Marinin hallitus. Nyt nämä molemmat toimivat tekosyinä (muiden ohessa) sille, että velaksi elämistä ei voikaan lopettaa.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
koko viesti

Tässähän oli jo oikeastaan monta hyvää ideaa, jos vaan tahtoa löytyisi. Tärkein kustannussäästöjä tuova olisi varmaan juuri tuo alueiden vähentäminen viiteen, keskuspisteinä yliopistolliset sairaalat. Tämähän oli jo pitkään THL:n suositus ennen kun päästettiin poliitikot ja erityisesti kepu sotkemaan koko asia.

Toinen mitä pitäisi harkita, olisi lääkärin laillistamisen helpottaminen, mikä voisi tuoda lisää lääkäreitä julkiselle puolelle ja välillisesti kustannussäästöjä. Tällä hetkellä tuo on ymmärtääkseni aika kankea ja hidas prosessi, mikä ei oikein nykyiseen tilanteeseen sovellu, jossa lääkäripulaa joudutaan paikkaamaan kalliilla ostopalveluilla.

Lisäksi jos vielä yhtenäistettäisiin alueiden tietojärjestelmät esim. siten että valitaan nykyisistä käytössä olevista paras, olisi välillisiä säästöjä varmasti saatavissa merkittävästi. Nyt johonkin Apotin tai vastaavien takkuisten ja monimutkaisten järjestelmien kanssa räveltämiseen kuluu lääkäreillä ja muulla henkilökunnalla aivan turhaa työaikaa. Ja toisaalta aivan liian moni terveydenhuollon ajanvaraus on vielä puhelinsoiton tai jopa soittokierroksen takana, mistä pitäisi päästä eroon sekä asiakaskokemuksen että kustannussäästöjen näkökulmasta. Näissä olisi julkisella puolella paljon parannettavaa.

Hyvinvointialueilla ei ole juurikaan intressejä tarkkailla omia kulujaan, varsinkaan jos lähes kaikki toimivat samalla tavalla. Eivät alueiden hallintoon valitut oman alueen poliitikot tee juuri ikinä sellaisia kipeitä päätöksiä omalle alueelleen, joita tarvittaisiin, kun pelkäävät äänestäjien reaktioita. Vihoviimeinen asia mitä kannattavat, on oman alueen lakkauttaminen.
Suomen demografia (koko ajan merkittävästi kasvava vanhusväestön määrä) johtaa siihen, että jos ei tehdä isoja priorisointeja (esimerkiksi lopetetaan hoitaminen tietyn iän jälkeen), niin mikään malli ei johda pariin seuraavaan vuosikymmeneen kulujen laskemiseen.
Tämä on totta eli kokonaiskulujen laskeminen on utopiaa, jos ei lähdetä tekemään todella radikaalia hyvinvointivaltion alasajoa. Toisaalta ikääntyvän väestön lisääntyminen tekee siitä entistäkin tärkeämpää, että rakenteet ja tietojärjestelmät pitäisi olla aivan tiptop kunnossa, mitä ei todellakaan tällä hetkellä tapahdu. En ole ainakaan tietoinen että hallitus aktiivisesti ajaisi mitään esim. tässä viestissä mainitsemistani asioista.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
12 miljardin alijäämä tarkoittaa 5 miljoonalle ihmiselle jaettuna n. 2400€/vuosi eli 200€/kk
Yrityksiä on 500 tuhatta. Eli noille yrityksille jaettuna n. 24t€/ yritys.

Erinäisiä tukia ja palveluita saadaan melko paljon per nuppi ja per yritys. Kyllä,tuo summa tuosta määrästä ihmisiä ja yrityksiä olisi mahdollista kerätä kasvaneina verotuloina jo kohtuullisen maltillisellakin talouskasvulla.

Leikkauksia tarvitaan myös, mutta järkevistä kohteista. Moni julkinen palvelu tarvitsisi leikkausten sijaan lisää resursseja. Leikkauskohteista saadut varat voisi käyttää niihin.

Yritystukien painopiste pitää saada uutta luovaan toimintaan säilyttävän sijaan.

Olisiko valtion mahdollista toimia eräänlaisena pääomasijoittajan ominaisuudessa ja saada yritystuille muutakin tuottoa kuin verovarat? Eli tuen vastikkeeksi kasvuyritys laittaa osakkeitaam ja lunastaa ne takaisin tuen hakuaikana sovitulla hinnalla? Tämmöinen järjestely estäisi myös tukea saaneiden yritysten valumisen ulkomaiseen omistukseen ilman verohyötyjä annetuista tuista. Lisäksi mahdollistaisi yritysten investointeja. Tyyliin omaa rahaa puolet, ja valtio laittaa ehtojen täyttyessätoisen puolen. Ihan kuten t&k hankkeiden tuissa, mutta tuon 50% vastikkeeksi omistusta (vaikka äänivaltaa) ja sopimuksessa sovittu takaisinostohinta (tuki+korko).

Tällöin myös ulkomaille myyty yritys toisi valtiolle tuloja, koska tuo takaisinosto vaadittaisiin. Uskoisin tämän tyyppisen järjestelyn parantavan tuen tuottoa ja myös valtion saamaa tuloa, sekä loisi kasvua ja pääomia.

Toki osa tuista valuisi silti hukkaan, kuten nyt valuu pahimmassa tapauksessa kaikki.

Tällä hetkellähän esim. BF antaa tukea tutkimukselliseen toimintaan ja lainaa pääosin uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Tähän päälle muiden instanssien tuet.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niinpä niin. Vaalipuheissa piti lopettaa velaksi eläminen. Jo silloin oli tiedossa, että korot ovat korkealla ja vallassa on ollut Sanna Marinin hallitus. Nyt nämä molemmat toimivat tekosyinä (muiden ohessa) sille, että velaksi elämistä ei voikaan lopettaa.
En tiedä kenen vaalipuheisiin viittaat, mutta kyse oli velkaantumisen hillitsemisestä. Vasemmisto ja oppositio tässä näyttävät yllättyneen kun velkaantumista ei voinutkaam helposti pysäyttää.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niinpä niin. Vaalipuheissa piti lopettaa velaksi eläminen. Jo silloin oli tiedossa, että korot ovat korkealla ja vallassa on ollut Sanna Marinin hallitus. Nyt nämä molemmat toimivat tekosyinä (muiden ohessa) sille, että velaksi elämistä ei voikaan lopettaa.
Lopettaa kyllä. Mutta aikatauluksi ei annettu paria kuukautta. Ensin velanottoa tulee asteittaan vähentää ja sen jälkeen vasta se on mahdollista lopettaa. Aikataulu on vuosia, jopa useita hallituskausia. Jos joku henkilö elää vuosikymmeniä velaksi, kuittaantuuko kaikki hänen ongelmat puolessa vuodessa omilla talouden muutoksilla? Ei. Marinin hallitus ei ole myöskään aloittanut velanottoa, se on tapahtunut monta hallituskautta aiemmin.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Lasketaanko kilpailukiellon istuminen muka työttömyydeksi? Ihan perusjantterin lomakorvauksetkin lasketaan nykyään työajaksi, ja työttömyys alkaa vasta kun tienatut lomat on polteltu. Ja sitten taas työperäisestä maahanmuutosta puhuttaessa näitä soppareita lienee alle prosentti tulijoista. Toki niitä saisi olla enemmän, mutta realistisesti juuri nyt niitä ei ole.
En ole varma miten tuo käytännössä menee. Käsittääkseni ei korvaus ei ole palkkaa vaan korvaus. Todennäköisesti työttömälle jaksotetaan.

Kävin aiheesta muutama vuosi sitten jonkun koulutuksen ja silloin työsopimukset systemaattisesti muutettiin silloisen työnantajan, kuten monen muunkin yrityksen, toimesta niin että niistä poistettiin kilpailukielto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JZZ
Lopettaa kyllä. Mutta aikatauluksi ei annettu paria kuukautta. Ensin velanottoa tulee asteittaan vähentää ja sen jälkeen vasta se on mahdollista lopettaa. Aikataulu on vuosia, jopa useita hallituskausia. Jos joku henkilö elää vuosikymmeniä velaksi, kuittaantuuko kaikki hänen ongelmat puolessa vuodessa omilla talouden muutoksilla? Ei. Marinin hallitus ei ole myöskään aloittanut velanottoa, se on tapahtunut monta hallituskautta aiemmin.
Eikös Sipilän kauden lopussa oltu aikalailla tasapainossa ja Rinne aloitti heti tarkoituksella velaksi elämisen?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tärkein kustannussäästöjä tuova olisi varmaan juuri tuo alueiden vähentäminen viiteen, keskuspisteinä yliopistolliset sairaalat. Tämähän oli jo pitkään THL:n suositus ennen kun päästettiin poliitikot ja erityisesti kepu sotkemaan koko asia.

Mutta tässä itsekin mietin, osaako/viitsiikö tämä hallitus ottaa tätä työkseen (koska SGL & Kaisa Juuso). Seuraavalla hallituksella voi olla työtä sairaanhoidon tilanteen kanssa. Ja jos siellä on kepu, eipä tämä alueiden vähentäminen helppoa ole.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mutta tässä itsekin mietin, osaako/viitsiikö tämä hallitus ottaa tätä työkseen (koska SGL & Kaisa Juuso). Seuraavalla hallituksella voi olla työtä sairaanhoidon tilanteen kanssa. Ja jos siellä on kepu, eipä tämä alueiden vähentäminen helppoa ole.
Osaatko kertoa kuinka paljon tästä tulisi säästöjä? Tai onko siitä mitään valistunutta arviointia tehty?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Osaatko kertoa kuinka paljon tästä tulisi säästöjä? Tai onko siitä mitään valistunutta arviointia tehty?

Enpä juuri osaa. Olen tuon lainaamani varassa itsekin, eli THL ja monet sairaala-ammattilaiset ovat varmaan jotain osanneet laskea oikeaan suuntaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täällä taas vaahdotaan suunpielet valkoisena.

Tilannehan on se että länsimaat ovat kaikki enemmän tai vähemmän samassa kurimuksessa. Kakunjakajia on tullut elintason nousun myötä 2000-luvulla kosolti lisää. Tuo jaettava kakku on tietenkin rajallinen.

En mä näe että tilanne olisi kovin erilainen vaikka oltaisiin millaista talouspolitiikkaa harrastettu. Nyt tuli sekin nähtyä ettei kova leikkauslinjakaan tuo mitään pikavoittoja. Meidän on oikeasti parempi vain varautua että elintaso jatkossa laskee, ihan riippumatta hallituspolitiikasta. Toki olen pettynyt Orpon ja Purran suoranaisiin valheisiin vallitsevasta tilanteesta.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä kenen vaalipuheisiin viittaat, mutta kyse oli velkaantumisen hillitsemisestä. Vasemmisto ja oppositio tässä näyttävät yllättyneen kun velkaantumista ei voinutkaam helposti pysäyttää.
Kokoomuksen eduskuntavaaliohjelmassa lukee:

2. Nyt on oikea aika lopettaa velaksi eläminen

Ja tällaisen operaation se vaatii:


  1. Laitamme julkisen talouden tulot ja menot tasapainoon. Laadimme kahden vaalikauden mittaisen talouden tervehdyttämisohjelman, jolla Suomen julkinen talous tasapainotetaan ja velkaantuminen lopetetaan vuoteen 2031 mennessä.
Onhan tässä vielä aikaa vuoteen 2031, mutta tämän vaalikauden aikana ei taida ihmeitä tapahtua. Seuraavan osalle lasketut lupaukset taas ovat huttua, kun ei tiedä onko Kokoomus niistä missä määrin päättämässä.

Purran puolustelut siitä, että edellisen hallituksen menolla tilanne olisi vielä 4 miljardia huonompi, ovat myös outoa dystooppista fiktiota. Paras olisi vain elää tässä (dystooppisessa) ajassa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös