Niin, jos se Mirkan työntekijöiden hyvyys ei vakuuta sitä palvelua ostavaa tahoa, silloin he ostavat sen jostain muualta. Eli kilpailutilanne. Jos Mirka ei osaa arvioida työntekijöidensä hyvyyttä ja kykyä oikein, ei siltä sitä palveluakaan osteta. Ihan normaalia markkinataloutta. Niin se menee muillakin aloilla; jos minun firman omistajat ovat sitä mieltä, että meillä on maailman parhaat vartijat, ei se paljoa auta, jos asiakkaat ovat eri mieltä.
Meinaat, että ne Helsinkiin autolla haluavat turistit saisivat johonkin sen autonsa parkkiin, kun kaikki muutkin sinne olisivat autonsa jättäneet? Itse olen paritkin sakot napannut aikoinaan, kun perjantaina autolla painelin stadiin ja kupin ottamisen jälkeen se jäi sinne. Ei lämmittänyt lauantai-iltapäivänä hakea sitä autoa, kun pikavoitto odotti ikkunassa. Jos sitä valvontaa ei olisi, saattaisi tällaisessa tilanteessa se auto seistä pitkäänkin tukkimassa pysäköintimahdollisuuksia.
Kyllä varmaankin valvontaa pitää olla olemassa, mutta se ei se ole synonyymi sille pysäköinnin vaikeuttamiselle. Toki ymmärrän, että rahaa on jostakin revittävä, ja tällä tavalla toki saadaan rajoitettua sitäkin, että ketä siellä autoilla liikkuu.
Edellenkään ei itseä kuitenkaan motivoi se hommana, ja monet sakot jäisi antamatta joistakin pikkurikkeistä. Joten ymmärrän siis sen, että ei ole kovin kiitollinen homma, ja vaatii tietynlaisen luonteen sekä asenteen, että siitä saa elämäntehtävän itselleen.
Ymmärrän kyllä motiivisi tuon terveyden yksityistämisen puolesta, mutta ei sittenkään. Äkkiä ihan liikaa vaihtuvuutta asiakkaille, todennäköisyys kasvaviin kustannuksiin, sekä huonompaan ja epätasa-arvoisempaan hoitoon olisi hyvin nopeasti edessä, joten pelimerkit vaan sinne jukiseen palveluun ja päällekäiset himmelit helvetiin vaan surutta.
Yksi sote-alue; Suomi, ja valtio vastaa kustannuksista. Saa samalla karsittua kuntapuolen himmeleitä hevon helvettiin ja nekin rahat sitten hyötykäyttöön.
Keinot on vapaat se toteuttaa, mutta uskon kuitenin -valitettavasti- että vielä pitää mennä paljon huonommin, ennenkuin ollaan pakon edessä tässäkin asiassa. Siihen asti yritetään keksiä pyörää uudestaan ja uudestaan, ja keksiä kaiken maailman kokeiluita asioiden hoitamiseksi, kunne huomataan, että perseelleen meni.
Mutta joo, me emme ole samalla tavalla markkinauskovaisia kanssasi. Toinen haluaa absoluuttista vapautta, ja toinen haluaa sääntelyä.
Siitä toki olen (ehkä) samaa mieltä kanssasi, että kunta- ja valtiohimmeleissä ei saa kuitenkaan olla mitään suojatyöpaikkoja tietenkään, ja siihen kyllä haluan ehdottomasti muutoksen itsekin. Samoin kuin sen palkkauksen yläpään tarkistamisen selkesätikin nykysitä alemmas. Esim Alkon johtajan 400K vuosipalkassa ei voi olla mitään perusteita, sillä ihan niin vaikeaa ei viinan myynti Suomalaisille kuitenkaan ole, että se olisi perusteltua.