Meren motiivit saattavat olla hyvin kierot, mutta noin lähtökohtaisesti kyllä itse suhtaudun varauksella siihen, että aletaan kriminalisoida ihmisten näkemyksiä historiallisista tapahtumista. Holokaustin kieltäminen on typerää ja vastenmielistä, mutta ei sen silti rikosoikeudellisesti rangaistavaa tarvitse automaattisesti olla.
En kyllä missään ole nähnyt viitteitä Meren holokaustin kieltämisestä. Antisemitismi on mielestäni sairaus. Juutalaisten kohtelu ennen ja nyt on käsittämätöntä syrjintää ja vainoa. Mutta silti pidän näitä mielipiteiden kriminalisointilakeja aina vähän hankalina. Meillä on jo nyt huonoja kokemuksia (Räsäsen oikeudenkänti vain jatkuu) ns. vihapuhelaista, eli kiihoittamisesta kansanryhmää vastaan. Kuka milloinkin määrittää ja millä perustein, että mikä mielipide nyt on vihapuhetta.
Olen Lähi-itä osisossa olen nostanut esiin huolen antisemitismin kasvusta länsimaissa. Minusta se on äärimmäisen typerää. Mutta mitä kaikkea kiellämme, jos lähdemme kieltämään mielipiteitä? Esimerkiksi "From river to sea, Palestine will be free", on antisemitistinen lause, joka perustuu holokaustin kieltämiseen. Palestiinan hallinto (Fathin johto) opettaa, että holokausti oli sionistien keksintö juutalaisten tuomiseksi Palestiinaan. Tämä oli myös Palestiinan presidentin Moskovassa kirjoittaman väitöskirjan teesi. Eli laitammeko kaikki kehitysyhteistyömiljoonat poikki PA:lle? Jaammeko sakkoja kaikille hurahtaneille suomalaisille opiskelijoille, jotka tuota lausetta palestiinan lippujen kanssa huutavat? Henkilökohtaisesti ei minua niin suuresti haittaisi..... mutta jos nyt kumminkin sallitaan tuo tietämättömyyden älämölö, tai edes yritetään kitkeä korruptiota ja juutalaisvihaa tarkemmalla kehitysavun seurannalla.
Pitäsikö sitä resilenssiä siis kasvattaa, eikä kaventaa sananvapauden nimissä? Pitäisikö myös äärimmäisen typerät mielipiteet vain sallia, jotta sananvapauspoliisit eivät kyttäisi joka kulman, kirjan, elokuvan, vanhan tv-ohjelman takana sensuroimassa? Pitäisikö vasta itse teko, tai yllyttäminen tekoon olla rangaistava, ei edes ihan vitun typerä mielipide sinänsä? Jos Meri pohtii näitä, niin hyvä kun pohtii, minunkin puolestani.