Edelleenkään en näe itse vaan sitä, että ongelmat kulminoituisivat niihin työntekijöihin, ja heidän syytänsä olisi se kilpailukyvyttömyys sitten kuitenkaan. Voidaan iänkaikkisesti pyöritellä niitä lukuja suuntaan ja toiseen, ja tulkita kuka itse mitenkin haluaa. Yksimielisyyttä ei ole edes ekonomien keskuudessa siitä, miten asiat pitäisi hoitaa. Mutta jos sekaisin ollaan kuin seinäkellot, niin ainakin inhmilliset aspektit on syytä mukana pitää.Tämä Suomen hankala ”vaihe” on jatkunut jo 16 vuotta. Missä vaiheessa mielestäsi pitää hyväksyä, että kyse ei ole ”vaiheesta”, vaan siitä, että emme yksinkertaisesti pysy niin sanottujen verrokkimaiden perässä.
Mitä parempi maa Suomi on yrittäjälle, sitä enemmän täällä on yrityksiä, sitä enemmän täällä on menestyviä yrityksiä, sitä enemmän talouskasvua, sitä enemmän työpaikkoja, sitä paremmin palkattuja työpaikkoja jne.
Emmekä me ole lähelläkään Yhdysvaltoja tai sellaiseksi pyrkimässä. Heh. Noh käytetäänhän oikeallakin kommunisti-retoriikkaa. Samaa sarjaa.
Nyt hallituksella ei ole yksinkertaistettuna mitään muuta työkalu pakissaan, kun helvetinmoinen leka työttömien ja ison osan työtätekevienkin suuntaan. Kun ei siis edes yrityksissä kyetä muuta keksimään, niin sitten toimitaan näin, että revitään vielä vähän enemmän irti tekijöistä, ja kurnuutetaan ihmisiä, joita ei oteta työpaikkoihin, joita on vapaana kuulema pilivn pimein.
Hallituksen koulutusajatuksetaan ei edistä tulevaisuutta lainkaan, tai sitten vain siinä smassa yksinsarvisten maailmassa, jossa touhuillaa luulevat työpaikkoja ilmaantuvan solkenaan, ja ihmisten niihin työllistyvän. Pitäisi varmaan saada samoja nappeja, jos iahn tosissaan uskovat tuohon touhuiluun. Ja huomaa nyt kuitenkin sekin, että en tässä ole kehumassa muitakaan hallituksia. No vaikka sittenkin olen iloinen, että monen vihaama ja mielensä katkeroittama Marin oli vallassa vaikeana aikana, eikä esim Orpo tai Sipilä.
En minäkään väitä, että mitään ei tarvitse tehdä, mutta kyllä nyt sitä yhteishenkeä vailla kitinää tarvitaan koko rintamalla. Eli yrityksetkin voi nyt alkaa katsomaan omaan peiliinsä, ja miettiä sitä, mikä siellä on mennyt pieleen. Eikö hyvänäkään aikana osattu tehdä mitään, joka nyt auttaisi.