Kuulostaa ihan meidän perheeltä lapsuudessani 80-luvulla. Isä ja äiti painoivat pienipalkkaista duunia eivätkä valittaneet, vaan säästivät, kiristivät ja etsivät keinoja millä voitiin elää kuitenkin ihan täysipainoista elämää - toki ilman niitä ravintolaillallisia ja etälänmatkoja. Isä harrasti onneksi metsästystä niin sitä kautta saatiin lihaa pakastimeen, perunat nostettiin koko suvun voimin eri sukulaisten pelloista ja äiti neuloi sukat, lapaset ja villapaidat meille muksuille.
Siihen aikaan monessa muussakin perheessä elettiin asenteella, että se hankitaan mihin on varaa. Autona oli joku vanha Toyota, jonka pystyi itse korjaamaan. Vaatteet, lätkävarusteet ja polkupyörät perin aina isoveljeltä. Silti ei koskaan tuntunut että olisimme olleet köyhiä. Kaikki muuttui kun vanhemmat saivat 15% korolla olleen asuntolainan maksettua pois 8-9 vuodessa. Sitten lähdettiinkin yhtäkkiä Ruotsinlaivalle risteilylle ja hankittiin Commodore 64, jolla tosin pelattiin pitkään vanhasta jatkuvasti sammuilevasta televisiosta. Ei haitannut menoa. Niin hieno se oli, vaikka joku ennätys saattoi pelissä saattoi mennä sivu sun kun ruutu pimeni yhtäkkiä. Pyydettiin isää ostamaan uusi tv, mutta vastaus oli tyly että ostakaa itse sitten kun tienaatte.
Kyllä nykään on vähän liikaa sellainen asenne ihmisillä, että asioita pitää olla ja saada, vaikka niihin ei varaa olisikaan. Ei pidetään mitenkään pahana, että valtio tukee kun itsellä ei varat riitä. On kyse sitten asumistuesta tai vaikkapa maksusitoumuksen hankkimisesta. Onneksi minut on opetettu siihen, että valtiolta ei pyydetä, eikä sitä pyritä omalta osalta rasittamaan yhtään enempää kun mitä on aivan pakko. Se on viimeinen taho josta lähdetään apua kinuamaan. Aina on kuitenkin joku, jolla on asiat vieläkin huonommin, niin jeesatkoon verovaroista heitä sitten.
Ainoa suora tuki mitä olen viimeksi saanut taitaa olla ollut opintotuki. Sekä tietysti ensiasunnon verovähennys, jonka asteittaisesta poistosta olen minäkin "kärsinyt". Ihan oikein kuitenkin että se poistuu, niin markkina on edes hivenen terveempi.