Ei minua kiinnosta, pidätkö Soininvaaraa verotuksen asiantuntijana. Se että omaan kokemusta yrityksestä Ruotsissa ja olen senkin perusteella samaa mieltä Soininvaaran kanssa, ei kyllä tuo minulle mitään lisäselvitysvelvollisuutta jonkun Jatkoajan nimimerkin toimesta.
Tulit sivusta keskusteluun ja oletit, että kyse oli yhteisöveron määrästä vaikka kysymys oli eroista yritysverotuksessa Ruotsin ja Suomen välillä. Vastasin kysyjälle käsitykseni eroista ja toin myös Suomen ja Ruotsin yhteiskuntia tuntevan Soininvaaran näkemyksen esille.
En kyllä löydä itse lukuja, joita ei vähän liioiteltaisi sen suhteen, että voiko ja kannattaako investoida, tai että yritykset pitäisi myydä jostakin veroteknisistä syistä johtuen, ja näyttää myös työvoimakustannuksetkin olevan isompia Ruotsissa kuin täällä.
Mutta ok, uskon että olet tässä asiassa viisaampi, mutta itsellä kuitenkin vähän sellainen fiilis kyllä, että meillä nyt vaan on erilainen kulttuuri yritämisen suhteen kuin Ruotsissa.
Siltikin voisin olla valmis tuohon yhteisöverotuksen alentamiseen siltä osalta, mikä käytetään investointeihin, sekä työllistämiseen yrityksissä. En ehkä kyllä niin paljon, kuin täällä esitetään, mutta esim jonnekin 17-18 prossan tiennoille sen voisi laskea siltä osalta yrityksen tuottoa, joka todistettavasti niihin investointeihin päätyy. Oli se sitten tuotannon kehittämistä tai lisätyöpaikkoja, joista saadaa oikeaa palkkaa.
Kuitenkin tässäkin maassa on sen verran yritystoimintaa, että ei se ihan kaikki nyt voi perseestäkään olla, ja riskeistäkään huolimatta (joka hommaan kuuluu) ei pidä painaa sitä tekijääkään ihan suohon, ja pitää muistaa, että tekijälläkin on riskejä sen työantajan valinnassa, eikä tosiaankaan aina ole niin onnellisesti, että sitä paikkaa voisi vaihtaa kuin paitaa aina kun haluaa.