Voisi samalla muuttaa sen kirjaimellisesti väliaikaiseksi säädetyn käyttövoimaveron. Mutta sehän ei hyödytä pelkästään suurituloisimpia eikä EK ole näin määrännyt, joten tekemättä jää.
Älä nyt tollasia puhu herranjestas sentään. Miten muuten ne persaukiset saadaan pois sieltä liikenteestä niiden teslojen tieltä köröttelemästä, jos ei sitä persaukista työssä käyvää ei lypsetä kuiviin ja huolehdita ettei työssäkäynti liikaa kannata, tai jos kannattaa, niin lähinnä vain kävelemällä sinne töihin romut kainalossa. Silloinkin toki huonosti.
Eihän se nyt sekään passaa, että duunarin ostovoima kasvaa. Sehän voisi vielä vaikka luoda lisää työtä tähän maailmaan kun rupeaisivat vielä ostelemaan palveluita kaiken maailman rahvas. Ehei, sellainen ei sovi ollenkaan, koska muutenhan sitä vasta kusessa ollaankin kun vielä sisämarkkinoillakin alkaisi tapahtumaan.
Lieneehän se selvä, että duunari voi kuljettaa romunsa ja työkalunsa sun muut romppeet bussilla, sillä yhteiskunnallisesti merkittävempää on tietenkin kuljettaa kannettavaa tietokonetta yrityksen parkkihalliin. Kyllä niin raskaan tavaran kuljettamiseen tarvitaan vähintääkin se tesla. (Viesti saattaa sisältää jossakin määrin sarkasmiakin, mutta perustuu kyllä ihan tosiasioihin).
Mutta hetki tosissaan, niin kyllä ehdottomasti tässä tilanteessa se käyttövoimavero pitäisi poistaa. Sen sijaan taas järkevä verotuksen muoto olisi nostaa ajoneuvon ostoveroa, sillä tuotetta jota ei valmisteta omassa maassa on turhaa suosia verotuksellisesti, sillä nämä tuotteet eivät millään muulla tavalla hyödytä juurikaan kansantaloutta.
Näin ollen ajoneuvojen ostoveroa voisi nostaa ihan rankastikin esim alv voisi hyvinkin olla luokkaa 5% korkeampi kuin muissa tuotteissa, ja nimenomaan nyt siten, että se on se tasavero, eli täsmälleen sama prosentti, jolloin veron osuus kasvaa aina sen mukaan, mitä kalliimpi ajoneuvo on kyseessä. Sama voisi koskea monia muitakin tavaroita, joiden valmistus on muualla kuin omassa maassa. Ja tässä kohtaa voisi tosiaankin korostaa juurikin sitä, että mitä arvokkaampi tuote kyseessä, sen suuremmaksi verokin nousee. Vaihtoehtoisesti veron voisi myös säättää progressiivisena, ja se olisi sitä korkeampi mitä kalliimpi ajoneuvo olisi. Tämähän samalla korvaisi veroalessa tulevia vaikutuksia verokertymän suhteen, ja tekisi monelle sen työntekemisen kannattavemmaksi.