Petteri Orpon hallitus

  • 1 243 625
  • 15 578

Vatso

Jäsen
Tämä sama virhe tehdään Suomessa usein. Taantumassa säästetään ja jarrutetaan talouden elpymistä. Sitten kun se nousukausi vääjäämättä silti tulee muun maailman vetämänä, nämä tollot taputtelee toisiaan selkään, että hyvin vedettiin Suomi ylös lamasta. Ja tarkkaa markkaa palvova kansa hurraa.
Koska viimeksi Suomessa on säästetty taantumassa, joskus -90 luvulla, eli yli 30 vuotta sitten? Ensi vuoden budjetti on erittäin reilusti pakkasella juuri sen vuoksi, koska elvyttävää politiikkaa yritetään harjoittaa ja mitään 11 miljardin leikkauksia ei tietenkään voi tehdä kerralla. Muutenkin tuo 90-luvun esimerkki on aika typerä heitto, tilanne kun silloin oli, ettei Suomi edes saanut lainaa tai jos olisi saanut, erittäin kalliilla hinnalla ja vaihtoehtoja ei ollut.

Sosiaalitukiin voi upottaa loputtomasti miljardeja, mutta kestävää talouskasvua sitä kautta ei ole tulossa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämä sama virhe tehdään Suomessa usein. Taantumassa säästetään ja jarrutetaan talouden elpymistä.
Kun Suomessa ei ole tapana nousukaudella kiristää, niin sitten taantumiin ei oikein juuri jätetä muita vaihtoehtoja kuin koettaa räpiköidä joltensakin "hengissä" ulos.

JOS aiotaan noudattaa sitä politiikkaa, jossa taantumissa elvytetään lainalla, niin silloin (1) nousukausilla on kiristettävä ja lyhennettävä velkaa, jotta sitä sitten tarpeen tullessa saadaan, ja (2) kun elvytetään, elvytetään taloutta, ei siis oteta "elintasovelkaa" jonka ainoa tehtävä on koettaa pitää kiinni kaikista niistä eduista, joita ei nousukaudella leikattukaan.

Sitten kun se nousukausi vääjäämättä silti tulee muun maailman vetämänä, nämä tollot taputtelee toisiaan selkään, että hyvin vedettiin Suomi ylös lamasta. Ja tarkkaa markkaa palvova kansa hurraa.
Suomi ei yleensä ottaen vedä kovin hyvää talouspolitiikkaa, ei taantumassa, ei nousukaudella, hallitusten värispektristä riippumatta. Nousukausilla halutaan pitää kansa tyytyväisenä eikä voida leikata, eikä siten jätetä taantumiin kovin hyvää palettia käytettäväksi. Lisäksi Suomi onnistuu usein sössimään myös nousukaudet. Osaamme ehkä rakentaa hyvinvointia, mutta varallisuutta emme lainkaan. Suomalaiset ovat kaikesta elintasostaan huolimatta varattomia kuin kirkonrotat.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Eläkkeisiin puuttumisesta toki samaa mieltä.

Miten hallitus tukisi vientiä enemmän? Entä investointeja? Kotimaista ostovoimaa kasvatetaan verotusta alentamalla.
Logistiikkaan voisi vielä panostaa. Ja esimerkiksi viedä sen lakiesityksen läpi, että Baltiasta saisi niitä gost-standardin rautatievaunuja hankittua, ettei VR:n kilpailijoiden tarvitse vain uusia vaunuja hankittua ja saisi sitä tavaraliikenteen kilpailua hieman helpottua. Niitäkin teollisuuslaitoksia riittää millä kiskot vieressä, mutta kuorma-autoilla tavara liikkuu. Ynnä huomioida rautateiden tavaraliikenteen investointeja, kolmioraiteita voisi olla enemmän.

Voitaisiinko joitain satamia kenties vielä automatisoida, toki ehkä enemmän yksityisen rahan juttu mutta.
Meriliikenteeseen tehty toimenpiteitä ja eikö väylämaksun puolitus tullut ja tuliko myös se saari-poikkeus Suomen ja Ruotsin välille kun poiketaan Ahvenanmaalla niin ei mene päästömaksuja.. (Nykyisessä tilanteessa toki huomioida, että Saimaan kanava poissa pelistä)
 
Viimeksi muokattu:

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No jos tarkkoja ollaan niin meidän omalla ei, mutta käytännössä kyllä kun 1524mm ja 1520mm on yhteensopivia periaatteessa.. Ongelmahan on, että reitti menee Valko-Venäjän kautta. Puolassahan on joitain ratoja 1520mm, mutta ei yhdisty Liettuan 1520mm:n kanssa. Olihan Suomenlahdellekkin suunnitteilla junalautta Suomen ja Viron välille, mutta ei kuulunut vähään aikaan mitään siitä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Eläkkeisiin puuttumisesta toki samaa mieltä.

Miten hallitus tukisi vientiä enemmän? Entä investointeja? Kotimaista ostovoimaa kasvatetaan verotusta alentamalla.

Vastataan tähän tällainen humalainen sinne tänne poukkoileva ajatuksen juoksu. Tuskin edes aamulla itse allekirjottaisin.

No, tässä on aika monta tapaa. Kotimaisen ostovoiman parantamiseen tasapuolisin tapa olisi eläkevakuutusmaksujen saaminen alas. En nyt varsinaisesti sitä 15t€/kk tienaavaakaan minään ihmeellisyytenä pidä, joita pitäisi himoverottaa, vaikka noita varsinkin julkisella puolella tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi.

Nythän ostovoimaa ollaan veroleikkauksilla kasvattamalla. Samalla sitä ostovoimaa leikataan sosiaalitukien leikkauksilla. Yhteisvaikutus säästämisasteen nousuineen, kiinteistöveron nostoineen yms, on sitten vähintäänkin epäselvä. Minusta tuo Jungerin 6kk palkka kotivarana on ihan hyvä nosto, kun työttömyysturvaan kajotaan. Varsinkin tuo ansiosidonnaisen porrastus kuulostaa kohtuuttomalta, kun rekryprosessit itsessään voi kestää useita kuukausia ja loma-aikoina prosessti ovat kokonaan jäissä. Monille tuo 6kk palkka on kuitenkin täysin riittämätön mitoitus kotivaraksi. Jos menisi pääaupunkiseudun asumisen hintatasoon ja lapsien tekemiseen, mutta olkoon. Keskituloseilla ilman perittyä omaisuutta se kynnys kasvaa entisestään. Sitä ei alle kolmevuotiaiden marginaalien tukilisäys muuta mihinkään. Suojaosuuden palauttaminen, ettei kovin paljoa hukata ihmisiä tässä ikuisesti.

Säästämisasteen nousu itsessään on hyvä asia, jos se suuntautuu muualle kuin oman kodin seiniin. Voidaanhan me ikuisesti nostattaa seinien arvoja suhteessa tuloihin, mutta kovin mielekästä se ei ole. Ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus vaurastua. Sitä ei nykyinen malli tue, eikä siihen maginaaliset ostin muutokset juurikaan vaikuta. Paras tapa siihen on saada eläkevakuutusmaksujen osuuksien laskeminen ja palkkojen nousu. Ja toki ne pienemmät eläkkeet ovat jo nyt helvetin pieniä, ei niistä ole enää otettavaa. Lisänä nostan tähän, että työttömistä pitäisi siivota työkyvyttömät pois. Työttömien koulutukseen pitäisi olla joku muukin tapa, kuin velkaantuminen. Ne ihmiset eivät sieltä nouse, jos ei niitä kouluteta ja keski-ikäisellä tuella hangoittelevalle tuo hyppy velkaantumiseen ja lupauksiin paremmasta tulevaisuudesta näyttäytyy aikamoisen riskinä.

Millä sitten sitä vientiä saadaan lisää. Ensimmäisenä muuttaisin yritysverotusta. Poistaisin listaamattomien yhtiöiden veroedut ja laskisin hieman yleistä yritysveroa. Kaikki samalle viivalle. Harkitsisin vahvasti suurempia verotuksellisia etuja investointien suhteen. Toiseksi se vaatisi investointeja. Tk- ja koulutusinvestointeja. Kotimaisen varallisuuden kasvun myötä jokaista lupaavaa yritystä ei ehkä tarvitsisi myydä ulkomaille. Teollisuuden osalta voisin laskea ympäristövelvoteita, kunhan ne nyt pysyisivät jollain järkevällä tasolla. Mallioppilas ei tarvitse olla. Kaivosteollisuuden osalta Suomella olisi ihan hyvät mahdollisuudet, kunhan kaivoslaki olisi mielekäs. Myös kaivoksiin liittyvää veroa pitäisi huomattavasti nostaa. Sähkö on Suomessa halpaa ja sellaisena sitä pitää yrityksille myydä. Ja varmistaa, että sähkön suhteen ollaan vähintään suurin osa ajasta omavaraisia ja suuren osa ajasta nettoviejiä. Nyt toki ollaan siinä pisteessä, että tuulivoiman kannattavuus on kinthaalla. Enpä ole tutkinut, riittäisikö se edes alkuun, mutta olisi se ainakin oikeaan suuntaan. Mutta laajalla skaalalla tänne tarvitaan tekemistä. Menestyvistä It-taloista perusteollisuuteen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Vastataan tähän tällainen humalainen sinne tänne poukkoileva ajatuksen juoksu. Tuskin edes aamulla itse allekirjottaisin.

No, tässä on aika monta tapaa. Kotimaisen ostovoiman parantamiseen tasapuolisin tapa olisi eläkevakuutusmaksujen saaminen alas. En nyt varsinaisesti sitä 15t€/kk tienaavaakaan minään ihmeellisyytenä pidä, joita pitäisi himoverottaa, vaikka noita varsinkin julkisella puolella tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi.

Nythän ostovoimaa ollaan veroleikkauksilla kasvattamalla. Samalla sitä ostovoimaa leikataan sosiaalitukien leikkauksilla. Yhteisvaikutus säästämisasteen nousuineen, kiinteistöveron nostoineen yms, on sitten vähintäänkin epäselvä. Minusta tuo Jungerin 6kk palkka kotivarana on ihan hyvä nosto, kun työttömyysturvaan kajotaan. Varsinkin tuo ansiosidonnaisen porrastus kuulostaa kohtuuttomalta, kun rekryprosessit itsessään voi kestää useita kuukausia ja loma-aikoina prosessti ovat kokonaan jäissä. Monille tuo 6kk palkka on kuitenkin täysin riittämätön mitoitus kotivaraksi. Jos menisi pääaupunkiseudun asumisen hintatasoon ja lapsien tekemiseen, mutta olkoon. Keskituloseilla ilman perittyä omaisuutta se kynnys kasvaa entisestään. Sitä ei alle kolmevuotiaiden marginaalien tukilisäys muuta mihinkään. Suojaosuuden palauttaminen, ettei kovin paljoa hukata ihmisiä tässä ikuisesti.

Säästämisasteen nousu itsessään on hyvä asia, jos se suuntautuu muualle kuin oman kodin seiniin. Voidaanhan me ikuisesti nostattaa seinien arvoja suhteessa tuloihin, mutta kovin mielekästä se ei ole. Ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus vaurastua. Sitä ei nykyinen malli tue, eikä siihen maginaaliset ostin muutokset juurikaan vaikuta. Paras tapa siihen on saada eläkevakuutusmaksujen osuuksien laskeminen ja palkkojen nousu. Ja toki ne pienemmät eläkkeet ovat jo nyt helvetin pieniä, ei niistä ole enää otettavaa. Lisänä nostan tähän, että työttömistä pitäisi siivota työkyvyttömät pois. Työttömien koulutukseen pitäisi olla joku muukin tapa, kuin velkaantuminen. Ne ihmiset eivät sieltä nouse, jos ei niitä kouluteta ja keski-ikäisellä tuella hangoittelevalle tuo hyppy velkaantumiseen ja lupauksiin paremmasta tulevaisuudesta näyttäytyy aikamoisen riskinä.

Millä sitten sitä vientiä saadaan lisää. Ensimmäisenä muuttaisin yritysverotusta. Poistaisin listaamattomien yhtiöiden veroedut ja laskisin hieman yleistä yritysveroa. Kaikki samalle viivalle. Harkitsisin vahvasti suurempia verotuksellisia etuja investointien suhteen. Toiseksi se vaatisi investointeja. Tk- ja koulutusinvestointeja. Kotimaisen varallisuuden kasvun myötä jokaista lupaavaa yritystä ei ehkä tarvitsisi myydä ulkomaille. Teollisuuden osalta voisin laskea ympäristövelvoteita, kunhan ne nyt pysyisivät jollain järkevällä tasolla. Mallioppilas ei tarvitse olla. Kaivosteollisuuden osalta Suomella olisi ihan hyvät mahdollisuudet, kunhan kaivoslaki olisi mielekäs. Myös kaivoksiin liittyvää veroa pitäisi huomattavasti nostaa. Sähkö on Suomessa halpaa ja sellaisena sitä pitää yrityksille myydä. Ja varmistaa, että sähkön suhteen ollaan vähintään suurin osa ajasta omavaraisia ja suuren osa ajasta nettoviejiä. Nyt toki ollaan siinä pisteessä, että tuulivoiman kannattavuus on kinthaalla. Enpä ole tutkinut, riittäisikö se edes alkuun, mutta olisi se ainakin oikeaan suuntaan. Mutta laajalla skaalalla tänne tarvitaan tekemistä. Menestyvistä It-taloista perusteollisuuteen.

Ja koska tykkään jutella yksin, niin julkiselle puolle tarvittasiin aika paljon järkeistämistä. Kuntamäärä pitäisi laskea sinne 50-100 välille. Ihmeelliset maakuntatukiaiset pitäisi kyetä laittaa leikkuriin. Muutenkin tämä kuolevien pikkukylien alue pitäisi saada tyhjenemään nopeammin. Varsinkaan alueet, mitkä ei ole mitenkään oleellisia maatalouden suhteen. Ja näitähän riittää. Sote on sitten vielä oma kokonaisuutensa. Tällä hetkellä alueita on aivan liikaa ja rakenteenahan tuo on naurettavan raskas.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuntaliitoksethan ovat loppuneet Suomessa kuin seinään. Siinä missä vielä viime- ja toissavuosikymmenellä käytännössä joka vuodenvaihteessa isokin joukko kuntia yhdistyi, tulee edellisestä liitoksesta kuluneeksi jo kolme vuotta. Vaikka kuntien vastuualueet toki eroavat maittain, on mielestäni kuvaavaa, että isomman pinta-alan ja asukasluvun Ruotsissa kuntia on 290, siinä missä Suomessa 304.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu

Tämä on todella huolestuttava suunta edes ehdotukseksi. Mitään Kiinan mallia Suomi ei todellakaan tarvitse.
Täysin samaa mieltä! Tämä ei todellakaan ole sellainen lakiehdotus jota pohjoismaisessa demokratiassa uskoisi kuulevansa toivon todella ettei mene läpi
 

rpeez

Jäsen
No, on noissa ehdotuksissa ihan järkevänkin oloinen sisältöön kohdistuvien hakusanojen suodatus Suomen rajat ylittävistä tietoliikenne kaapeleista.

Voisi olla ihan asiallista tiettyjen rikostyyppien kuten lapsipornon tai terrorismin ehkäisyssä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on todella huolestuttava suunta edes ehdotukseksi. Mitään Kiinan mallia Suomi ei todellakaan tarvitse.

Jos katsotaan nykyistä tilannetta, kyse on siitä, voisiko tiedustelu saada tietoa rikostutkintaan helpommin. Vastakkain on yksilön vapaus ja kodin pyhyys kun toisella puolella on mm. terroritekojen tehokkaampi estäminen.

Meillä jaettiin vastikään tuomioita äärioikeistolaisille terroriteon valmistelusta ja materiaalin hankinnasta sekä siihen perehtymisestä ja kouluttautumisesta iskua varten. Valtaosa sai niin kevyen kädenpuristuksen, että menee pikkuistumisella tai ehdollisella.

Tällaisestakaan terrorismin valmistelusta ei saa antaa tietoja Supolle tai sotilastiedustelulle, koska valmistelu ei ylitä vähintään 3 vuoden vankeusmäärää. Vaikka tietoa siis olisi, sitä ei saa jakaa asianomaisille tahoille. Ei ole vielä montaa vuotta kun Ranskassa tapahtuneissa terroristi-iskuissa oli tilanne, että niitä ei kyetty estämään kun tietoa ei voitu jakaa viranomaisten kesken.

Venäjän läheisyyden takia Suomessa on järkevää varautua siihen, että viranomaisten tietojenvaihto on tulevaisuudessa saumatonta. Tähän hallitus pyrkii ja se on erinomainen asia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuleekohan hallituksella kovatkin väännöt tästä avauksesta. Mutta niin tuttua, autoilijathan ne on olleet hyviä lypsylehmiä valtiolle kymmeniä vuosia

Vääntöhän tuosta tulee. Voi myös kysyä miksi, sillä tieliikenteen päästöt ovat ongelma.

EU-lainsäädännön mukaan Suomen tulee vähentää taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöjään 39 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tämän lisäksi vuoden 2020 loppupuolella EU sitoutui vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta.

Tilastokeskuksen pikaennakkotiedon mukaan kotimaan liikenteen päästöt olivat vuonna 2022 noin 9,9 Mt CO2-ekv ja ne vähenivät edellisvuoteen nähden vain noin 0,2 % eli 0,016 miljoonaa tonnia.

No, määrä ei ole riittävä. En ole ihan vakuuttunut, että hallituksen linja on kestävä enkä näkisi järkeväksi tavoitella 35 maan vertailussa tässäkin sijaa 35 kovine selityksineen.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoi IS:lle joulukuun alussa, että polttoaineverotuksen osalta hallituksen pitäisi mennä päinvastaiseen suuntaan kuin se nyt tekee eli korottaa bensaveroa sen laskemisen sijaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siksi varmaan lähinnä, että yksi tärkeimpiä vaalilupauksia persuille oli että polttoaineden hinnat eivät nouse.

Totta ja kysymys oli tässä suhteessa retorinen. PS:lle ei taatusti sovi polttoaineiden verojen korotus millään tavalla.

Sen sijaan kun katsotaan Kokoomuksen ja RKP:n hyväksymää linjaa, jossa tieliikenteen päästöjä halutaan vähentää ja toteuttaa Suomen osalta EU:n lainsäädäntöä, jotain muutahan pitäisi tehdä. Lähinnä nostaa bensaveroa, kuten Kangasharju totesi.

Näissä asioissa tehdään valintoja ja nyt kun EU helpotti hieman päästörajoitusten määräyksiä 2030 asti, Orpon hallituksenkin olisi hyvä toteuttaa EU:n nykyisen lainsäädäönnön mukaiset toimet saadakseen päästöjä alas.

On 100 % varmaa, että jos Kokoomus olisi oppositiossa, se olisi tekemässä taas "saastuttaja maksaa" ohjelmia, joilla syyllistettäisiin hallitusta liian kevyistä toimenpiteistä. Vastuuseen kun on päässyt, sen mukaan tulisi elää hallituksessakin.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
On täällä hyviäkin lakialoitteita tulossa. Tulossa ehkä jopa voimaan vuoden alussa? Hyvä että tämä pistettiin alulle, Marinin aikana. Meidän ammattiautoilijat kun ovat pian niin pulassa. Meidän elinkeino kun pyörii pitkälti junien ja rekkojen varassa. Olisi myös hienoa, että ulkomainen raskas liikenne saataisiin osallistumaan Suomessa käytettävän liikenneinfran rahoittamiseen, vinjettijärjestelmän kautta. Varmasti olisi hyvä, että saadaan tämä veronpalautusjuttu Suomeenkin, kun sitä niin moni muukin maa käyttää.

Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia. Lakiin lisättäisiin ammattitarkoitukseen käytetyn dieselpolttoaineen veronpalautusta koskevat säännökset.

Veronpalautuksen määrä olisi 9,5 senttiä litralta. Palautuksen saaminen edellyttäisi hakijan rekisteröitymistä Verohallinnon pitämään rekisteriin. Palautusta voitaisiin hakea joko tammi—kesäkuun ja heinä—joulukuun jaksoilta taikka kerralla koko kalenterivuodelta.

Palautukseen oikeuttavia kuorma-autoja arvioidaan olevan Suomessa noin 57 000 ja linja-autoja noin 11 000.

Alennettua verotasoa ammattitarkoitukseen käytettävälle dieselpolttoaineelle sovelsivat vuoden 2022 alussa Italia, Belgia, Irlanti, Ranska, Portugali, Kroatia, Slovenia, Unkari, Espanja ja Romania.

Lakialoite liittyy keskustan eduskuntaryhmän vaihtoehtoon hallituksen esitykselle valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseksi (HE 41/2023 vp) ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Seuraavassa vaiheessa hallituksen tulee valmistella pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan kirjattu niin sanottu vinjettijärjestelmä, jotta ulkomainen raskas liikenne saataisiin osallistumaan Suomessa käyttämänsä liikenneinfran rahoittamiseen.

Esityksen tavoitteena on keventää raskaan ammattimaisen liikenteen verorasitusta ja siten parantaa Suomen vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä.

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2024.

 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako joku avata lyhyesti mistä johtuu valtion menojen räjähdysmäinen kasvu vuodesta 2019 alkaen? Korona, Ukrainan sota ja puolustusmenojen kasvu selittää varmaankin osan, mutta tuntuu käsittämättömältä, että valtion menot ovat nousseet viidessä vuodessa 32,6 mrd euroa. Saman aikaikkunan sisällä kerättyjen verojen määrä on paisunut 21,5 mrd euroa. Ja kun yritetään sopeuttaa, niin sama mitä ehdottaa, niin soraääniä kuuluu. Pyöreästi joka seitsemäs euro valtion budjetista on lainarahaa.

 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps

Onneksi hallitus muuttaa niin, että asumistukea ei voi saada omistusasuntoon.
Tähän varauksellinen peukku. Ihmisille ei saisi aiheutua kuitenkaan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Esim. omaishoitajat, perheet joissa kehitysvammaisia lapsia tms. pitäisi käsitellä tapauskohtaisesti
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaako joku avata lyhyesti mistä johtuu valtion menojen räjähdysmäinen kasvu vuodesta 2019 alkaen? Korona, Ukrainan sota ja puolustusmenojen kasvu selittää varmaankin osan, mutta tuntuu käsittämättömältä, että valtion menot ovat nousseet viidessä vuodessa 32,6 mrd euroa. Saman aikaikkunan sisällä kerättyjen verojen määrä on paisunut 21,5 mrd euroa. Ja kun yritetään sopeuttaa, niin sama mitä ehdottaa, niin soraääniä kuuluu. Pyöreästi joka seitsemäs euro valtion budjetista on lainarahaa.

Enemmän eläkeläisiä, mikä nostanut sote-menoja, sote-työntekijöiden palkkaharmonisointi, sote-työntekijöiden isot palkankorotukset, kallis ja tehoton soteuudistus, demareiden vappusatanen, vasemmistohallituksen pysyvät menolisäykset sosiaalitukiin, kasvaneet puolustusmenot, Ukrainan tukeminen, kasvaneet korkokulut jne.

Onhan siinä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Hurjasti on mennyt kyllä rahaa puolustusmenoihin, Ukrainan tukemiseen, Natoon, korkokuluihin ja koronaan. Ylipäätään Ukrainan sota nostanut järjettömästi asioiden hintoja.

Taisihan EU tukea Italiaa jotenkin järjettömästi. Eiköhän Suomikin ollu maksumiehenä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hurjasti on mennyt kyllä rahaa puolustusmenoihin, Ukrainan tukemiseen, Natoon, korkokuluihin ja koronaan. Ylipäätään Ukrainan sota nostanut järjettömästi asioiden hintoja.

Taisihan EU tukea Italiaa joten järjettömästi. Eiköhän Suomikin ollu maksumiehenä.
On. Sitten kun noista saavutetuista eduista hieman nipistetään niin hirveä poru ja itku. Jotenkin sitä on aikaisemmin pärjätty vähemmälläkin.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ihan aiheesta esim. kehitysyhteistyö rahoista purnattiin. Onneksi niistä leikattiin, olisi pitänyt leikata enemmän.

Onneksi koroissa sentään hieman laskua. Vaikka valtio taisi vielä kohtuu pitkään maksaa noin 4,5% valtionkorkoja.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Samanlaisella kammalla pitäisi sitten käydä läpi yritystukijärjestelmän karsiminen, kuten monet asiantuntijat on peräänkuuluttanut. Tähänki kuuluisa, vähemmällä on ennenkin pärjätty. Onneksi siellä on työryhmä näitä asioita käymässä läpi. Asiantuntijoiden mielestä moni on haitallisia tai jopa vähän hyödyttömiä, niin pitäisi kauheasti nurinaa aiheuttaa yrittäjistä.

Onneksi kehitysyhteistyörahoihin kampa jo osui.
 

Hexa

Jäsen
Taisihan EU tukea Italiaa joten järjettömästi. Eiköhän Suomikin ollu maksumiehenä.
No se oli täysin järjetöntä kustantaa italialaisten talojen energiaremontit, johon Suomikin osallistui omalta osaltaan osana EU:n elpymispakettia. Ennemmin ne energiaremontit olisi pitänyt tehdä tänne Pohjolaan ja anoa avustusta vaikkapa kaikkien vanhojen kerrostalojen varustamiseen ilmalämpöpumpuilla ja muutenkin parantamalla niiden energiatehokkuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös