Totta, mutta silti kyseenalaistan miksi pitää tuollaista poikkemaa verotuksessa. Ymmärtääkseni yksinkertaisin verotus on helpoin ja edullisin toimintatapa sekä valtion että yrityksien näkökulmasta. Koskee myös alv-kantoja.
Valtioneuvoston sivuilta tuli joskus kahlattua asiakirjoja ja niistä perusteluja tähän asiaan liittyen. En nyt ihan jaksa näitä muistaa loppuun asti, mutta siellä pääasiallisena perusteluna taisi olla nimenomaan yrittäjän tasa-arvoistaminen verotuksessa ja tähän liittyi huojennettu osinkoverotus jolla yrittäjän verotusta saataisi tasa-arvoisemmaksi ansiotuloveron kanssa.
Mikäli kaikki investotiedellytykset täyttyvät, eli yritys on kyennyt kasvattamaan varallisuutta jotta huojennetun osinkoverotuksen ehdot täyttyvät, saa yrittäjä kannustimena sen huojennetun veron. Ennen tätä maksetaan kuitenkin yhteisövero joten tällä huojennetulla listaamattoman yhtiön osinkoverolla yrittäjän tulovero on laskennallisesti 26% ja jos osinkoja maksaa yli 150 000 euroa niin tuo pompsahtaa melkoisesti ylöspäin.
Tämä 26% taas on aikalailla linjassa ansiotuloveron ja muiden pääomaverojen kanssa. Tämä saattaa palkansaajalle kuullostaa vähältä, mutta palkansaajan kokonaisveroaste sisältää esimerkiksi eläkemaksujaja sos.vakuutus yms. maksuja melkoisen paljon. Eli nämä ei ole täysin vertailukelpoisia veroasteita koska ne sisältävät eri asioita.
Eli pitää huomata, että yrittäjä maksaa itse eläkkeensä ja esimerkiksi sairasvakuutuksensa ja myös työttömyytensä. Eli tämän 26% veron jälkeen jos yrittäjä laittaa palkkatyöläisen tavoin rahaa esimerkiksi eläkevakuutukseen, työttömyysvakuutukseen ja muihin vastaaviin, voidaan tuohon 26% ynnätä melko helposti 10-30% päälle jotta se olisi vertailukelpoinen palkansaajan verotuksen kanssa. 26% on aikalailla myös sama mitä sijoittaja maksaa pörssiyhtiöiden osingoista, joten tuostakin perspektiivistä yrittäjän maksama osinkovero mikäli kykenee saamaan sen huojennettuna on laskennallisesti tasa-arvoinen myös tuon vertailuryhmän kanssa.
Suomen verotuksessa on monta hyvää asiaa, ja samalla monta haittapuolia. Yksi merkittävimmistä haittapuolista on varsin moninaiset verotusperusteet, jotka mahdollistavat myös eriarvoiset verohyödyt. Valitettavasti suomalainen yhteiskunta ei ole valmis suuremmalle verotusmuutokselle. Tällä hetkellä hyötyjät ovat valtiolliset toimijat ja ulkomaiset suursijoittajat ja tämä revitään sitten suomalaisten piensijoittajien ja yrittäjien pussista. Ratkaisu vaatisi sen hyväksymistä, että Suomessa jotkut rikastuisivat, mutta verotuloja jäisi enemmän Suomeen.