Tavoitteena lienee järjestelmän romauttaminen, mikä näkyy myös siinä, että säästöpuheet osoittautuivat bluffiksi.
www.soininvaara.fi
Soininvaara jälleen asian ytimessä! Tosin ei hän sentään syytä Kokoomusta pyrkimyksestä romuttaa järjestelmä tietoisesti...
Sen sijaan Kokoomuksen synti on ollut vastustaa maakuntaveroa, vaikka se olisi tasan ainoa tapa saada mikään kuntarajat ylittävä järjestelmä toimimaan. Hallinnon peruslähtökohta on että, sen joka päättää sisällöstä, pitää päättää myös rahoituksesta - eli vaihtoehtoja on tasan kaksi: kuntapohjainen järjestelmä kunnallisverolla tai kuntarajat ylittävää "maakuntamalli" verotusoikeudella
Kataisen hallitus viritteli kuntauudistukseen perustuvaa mallia, mutta Keskustan jyrkkä vastustus sai myös demarit panikoimaan, ja hylkäämään silloisen virityksen. Harmi, koska Keskustan ollessa ulkona, se olisi voinut onnistua.
Sipilän hallitus loi Keskustan suureksi riemuksi maakuntamallin, jonka peruja nykyinen kökköversio on, tosin ilman perustuslain vastaisia elementtejä - ja onneksi myös ilman Kokoomuksen ajamaa kilpailua vääristävää ja kustannuksia kasvattavaa ns. "valinnanvapautta" (lisätiedot viimemainitusta Elina Valtoselta).
Nykyinen malli on siis kaikkien mielestä huono, ja vaatii parantamista. Uudistuksen pääarkkitehdin Keskustan mielestä ainoa ongelma lienee se, että veronmaksajien rahaa ei ole tulossa tarpeeksi sen haluamille maakunnille - lähes jokainen kepun ulkopuolella ymmärtänee, miksi se on mahdotonta? Mutta kaikilla muilla puolueilla on ainakin aiempien näkemystensä perusteella valmiuksia myös oikeisiin korjauksiin (persuista en ole varma - puolue on ollut yllättävän hiljaa sote-asioista...)
Nykyinen tilanne ajaa hallituksen ja sotealueet (eli maakunnat) vastakkain. Hallitus ilmeisesti odottaa, että alueet tekevät itse vaadittavat menoleikkaukset, mutta alueet aikovat aivan varmasti vaatia lisää rahoitusta hallitukselta. Soninvaaran lanseeraaman käsitteen "mankumismalli" mukaan, alueet eivät varmasti aio suostua leikkauksiin mankumatta, vaan hallituksella on edessään tiukka vääntö. Lisäksi tullaan varmasti näkemään tilanteita, joissa jokin tietty alue ilmoittaa, että se ei pysty toteuttamaan edes lakisääteisiä palveluita ilman lisärahoitusta, ja samalla kyseiseltä alueelta kotoisin oleva hallituspuolueen edustaja joutuu puolustamaan päätöksiä olla myöntämättä lisärahaa. Mielenkiintoista nähdä pysyvätkö hallituksen rivit suorina, vai alkavatko edustajat vaatia lisärahaa juuri omalle kotiseudulleen (=äänestäjäkunnalleen)...
Selkeä kehityksen paikka olisi siis myös ns. maakuntaverossa. Se siirtäisi vastuun alueille itselleen - lisäätkö menoja verottamalla enemmän vai leikkaatko palveluita? Verotuksen ei tarvitsisi edes kattaa 100 % sote-menoista, vaan valtio voi rahoittaa alueita tietyn pohjasumman verran, kuten nyt tapahtuu kuntaosuuksien kautta (pääpainon pitää toki olla maakuntaverolla). Maakuntavero kuitenkin pakkottaa paikalliset sote-päättäjät tekemään tietoisia ratkaisuja sote-menojen ja verotuksen oikean tason suhteen.
Pahoin pelkään, että Kokoomus vastustaa maakuntaveroa ideologisista syistä. Jolloin korjauskeinoista on yksi tehokkaimmista pois pelistä...
Lisäksi on pakko mainita lääkärien koulutusmäärät. Kerrankin olisi hyvä mahdollisuus hyökätä yksittäistä ammattiliittoa vastaan hyvin selkein loogisin perustein, mutta kumman hiljaa porvaripuolella ollaan oltu Lääkäriliittoa kohtaan - vaikka AKT tai Paperiliitto muistetaan aina mainita ahneiden ammattiliittojen kohdalla? Kuitenkin Lääkäriliitto on onnistunut jäsentensä ansiotason kohottamisessa (pääosin veronmaksajien kustannuksella) varmasti paremmin kuin yksikään SAK:n jäsenjärjestö. Voisiko syynä olla lääkäriäänestäjät?
Lääkäriliitto itse on vihdoin varovaisesti raottanut porttia lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen kasvattamiseksi, mutta ei tarvitse mennä kuin edelliselle vuosikymmenelle, kun se virallisesti vielä vaati lääkärien koulutusmäärien alentamista! Tästä hyvästä Heikki Pursiainen (nykyään kok) innostui kutsumaan lääkäriliittoa "rikkaiden kartelliksi köyhiä vastaan".
Lääkärien koulutusmäärien lisääminen on tosin hidas sopeutuskeino, mutta jos asiaan olisi tartuttu esim. 2016 - jolloin Pursiainen lausui kommenttinsa - meillä olisi jo nyt satoja tuoreita lääkäreitä nykyistä enemmän ilman tarvetta maksaa törkeitä ylihintoja vuokrafirmoille. Toivottavasti nykyinen hallitus tarttuu toimeen, jotta 2030-luvulla tilanne olisi parempi...