Petteri Orpon hallitus

  • 1 689 928
  • 19 200

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Voisi laittaa VR-ketjuunkin, mutta laitanpa tänne kun valtion rahoista kyse. Samaa mieltä. Netti toimimaan juniin sen sijaan, että kulutetaan miljardia ”tunnin junaan”. Jopa Lahti-Vantaa välikin on yhtä katvealuetta eikä töiden teko onnistu.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Toki näin ja aina ei ole mahdollisuutta muuttuneista olosuhteistakaan johtuen pitää lupauksia.

Setämiehenä pidän Kokoomuksen linjaa siinä mielessä ongelmallisena, että se kerää kannatusta erityisesti varttuneilta miehiltä ja eläkeläisiltä. Tällöin kannatukseen sisältyy jo vaara liian konservatiivisesta politiikasta. Emme näe nuorison, naisten, opiskelijoiden ja monen muun ryhmän tilannetta sellaisena, että heidän näkemyksiään tulisi juuri huomioida. Vahtaamme tiukasti sitä, että kaksi suurinta kannattajaryhmää (varttuneet miehet ja eläkeläiset) kokevat Kokoomuksen jatkossakin etujensa ajajaksi.

En siis sano, että näin on jo käynyt vaan sanon, että tämä vaara kasvaa koko ajan. Nyt kun vaikutusarviot tulivat etukäteen Orpon hallituksen toimista, jokainen voi laskea mihin leikkaukset osuvat. Oletin aiemmin, että tässä vaiheessa tulee korjauksia ja pientä tosiaan tulikin, mutta ei kovin paljon.

Painotus on yksinkertaisesti väärä ja tarkkaan on sihdattu, että suurten ja keskisuurten muiden puolueiden (ml oppositio ja PS) kannattajaryhmät ottavat osumaa, mutta Kokoomuksen ei juurikaan. En tunteile asialla vaan pidän valintaa virheenä ja myös mahdollisesti Kokoomusta leimaavana tulevissa vaaleissa. Suostumme itsekin pääosin varttuneiden miesten ja eläkeläisten puolueeksi ilman että olisimme osa yhteiskunnan uudistamista.
Joo tätäkin miettinyt näissä eri päätöksissä, että mennäänkö tässä välillä "eläkeläisissä on Suomen tulevaisuus" -teemalla. Konservatiivinen Suomi 2030?. Se on vähän vaikea sanoa, kun eläkkeiden muodostus on vähän eri kuin vaikka sosiaalituet, eli jos indeksin olisi unohtanut, niin olisiko se koskenut sitten vaan valtiolla olleita tai peruseläkkeen saajia, ja yhtiön kautta tuleville olisi indeksikorotukset tulleet. Variaatioita siinäkin, jos ajatellaan mistä raha tulee.

Noh, tässä nyt 43v iässä (eli setämies-iässä itsekin) en hirveästi eläkeasioihin ole perehtynyt, jätän sen suoraan viisaammille. Enemmän noihin työelämän asioihin perehtynyt tässä vuosien varrella.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Voisi laittaa VR-ketjuunkin, mutta laitanpa tänne kun valtion rahoista kyse. Samaa mieltä. Netti toimimaan juniin sen sijaan, että kulutetaan miljardia ”tunnin junaan”.
Petterin oma versio Raippaluodon ja Korpilahden silloista.

VR:stä vahvasti riippuvaisena henkilönä en kyllä voi suositella junamatkustamista kuin ihan pakon edessä. Netti ei tahdo toimia ja on ahdasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joo tätäkin miettinyt näissä eri päätöksissä, että mennäänkö tässä välillä "eläkeläisissä on Suomen tulevaisuus" -teemalla. Konservatiivinen Suomi 2030?. Se on vähän vaikea sanoa, kun eläkkeiden muodostus on vähän eri kuin vaikka sosiaalituet, eli jos indeksin olisi unohtanut, niin olisiko se koskenut sitten vaan valtiolla olleita tai peruseläkkeen saajia, ja yhtiön kautta tuleville olisi indeksikorotukset tulleet. Variaatioita siinäkin, jos ajatellaan mistä raha tulee.

Totta. Monta kertaa unohtuu sekin, että eläkeläisten inflaatio on nykyisen inflaation osalta pienempi kuin nuorempien. Tämä johtuu siitä, että asunnot on pääosin jo maksettu eikä korkojen nousu vaikuta yhtä paljon käteen jäävään rahaan kuin monilla muilla ryhmillä.

Nyt eläkkeisiin on tulossa vajaan 6 prosentin korotus, mutta eläkeläisten inflaatioluku on asunnot maksettuna luokkaa 3-4 prosenttia. Tuo loppuosa 5-6 prosentin virallisesta inflaatiosta on asuntolainan korkoa ja asuntoihin liittyviä muita korkoja. Näistä vain jälkimmäinen osuu yleensä eläkeläisiin.

Monet muut ryhmät ottavat inflaatiosta siis keskimäärin enemmän osumaa kuin eläkeläiset.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Voisi laittaa VR-ketjuunkin, mutta laitanpa tänne kun valtion rahoista kyse. Samaa mieltä. Netti toimimaan juniin sen sijaan, että kulutetaan miljardia ”tunnin junaan”. Jopa Lahti-Vantaa välikin on yhtä katvealuetta eikä töiden teko onnistu.
Olen yrittänyt perehtyä tähän tunnin junaan Turkuun, eikä se nyt tosiaankaan tunnu perustellulta jätti-investoinnilta tässä tilanteessa. Järkevämpää olisi panostaa päärataan tai vaikka Pisaraan - tai esim. laittaa iso investointipaketti kansallisen tieinfran kunnostamiseen. Turun suunta ja 30 minuutin ajan säästö ei vain vaikuta järkevältä prioriteetiltä.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Totta. Monta kertaa unohtuu sekin, että eläkeläisten inflaatio on nykyisen inflaation osalta pienempi kuin nuorempien. Tämä johtuu siitä, että asunnot on pääosin jo maksettu eikä korkojen nousu vaikuta yhtä paljon käteen jäävään rahaan kuin monilla muilla ryhmillä.

Nyt eläkkeisiin on tulossa vajaan 6 prosentin korotus, mutta eläkeläisten inflaatioluku on asunnot maksettuna luokkaa 3-4 prosenttia. Tuo loppuosa 5-6 prosentin virallisesta inflaatiosta on asuntolainan korkoa ja asuntoihin liittyviä muita korkoja. Näistä vain jälkimmäinen osuu yleensä eläkeläisiin.

Monet muut ryhmät ottavat inflaatiosta siis keskimäärin enemmän osumaa kuin eläkeläiset.

Jees hyvä pointti ja info. Eläkkeistä ja indexeistä muuten puhuttu verrattaen vähän eri yhteyksissä, ja aihe jäänyt aikalailla muiden asioiden/muutosten taustalle. Olisi ehkä hyvä perustella enemmän tuota eläkekorotusta, niin voisi vähentää väärinkäsityksiä ja närää siitä, miksi pitää olla juuri 6%, kun muutoin indexejä on muista jätetty. Miksi ei vaikka 3%. Tuskinpa eläkkeellä olevat olisi hirveästi valittanut 3%:sta, kun näkevät että leikata pitää kaikkialta, mutta silti olisivat saamassa lisää. Noh, täytyy perehtyä enemmän asiaan ja ajatukseen korotuksen taustalla.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen yrittänyt perehtyä tähän tunnin junaan Turkuun, eikä se nyt tosiaankaan tunnu perustellulta jätti-investoinnilta tässä tilanteessa. Järkevämpää olisi panostaa päärataan tai vaikka Pisaraan - tai esim. laittaa iso investointipaketti kansallisen tieinfran kunnostamiseen. Turun suunta ja 30 minuutin ajan säästö ei vain vaikuta järkevältä prioriteetiltä.
Eihän tuo tunnin juna toki läheskään puolella tunnilla nopeuta matka-aikaa Helsingistä Turkuun. Eihän siinä rataoikaisussa puhuta kuin muutamasta minuutista verrattuna siihen, että kehitettäisiin nykyistä rantarataa, joka ei toki sekään ilmaista olisi. Ja Turun tunnin junahan on todellisuudessa lähempänä puolentoista tunnin kuin tunnin junaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhelimesta hotspotti tulille, toimii tunneleita lukuunottamatta melko hyvin. Ahtautta en kyllä ymmärrä alkuunkaan, ainakaan näin keskikokoisen suomalaisen miehen näkövinkkelistä.
No ei kyllä toimi hotspotti yhtään sen paremmin ainakaan Lahti-Vantaa välillä.
 
4

444

Eikös palstan hallituskuiskaajat selittäneet, että kyllä se rata kannattaa rakentaa, kun Nummelan ja Lohjan autoilijat siirtyvät varppina junan käyttäjiksi.
No en mä ainakaan siirtyisi, lohjalaisena autoilijana, Helsinkiin tai Turkuun junalla kulkevaksi kovinkaan kevyin perustein. Siinä ajassa, joka mulla kestää tuonne hevonperseensuolle kyhätylle asemalle kulkeminen (autolla, luonnollisesti, kun ei täällä mitkään julkiset yhteydet toimi edes ”kaupungin” sisällä), niin olisin jo puolivälissä matkalla Helsinkiin. Puhutaan siis vajaasta puolesta tunnista. Eikä tuolta keskustan alueeltakaan juna-asemalle mikään kivenheitto ole, mutta toki huomattavasti lyhempi matka. Varmasti aseman palauttaminen matkustajaliikenteelle elävöittäisi jonkin verran tätä käpykylän toimintaa, saattaisi jopa tuoda jonkun kesäturistin vierailulle toisinaan, ehkä peräti kaksi. Ennen kaikkea se toisi säpinää aseman seudulle, joka nykyisellään on ihan hiton surullinen näky ränsistyneine taloineen ja kuihtuneine ostareineen. Mutta että sen vuoksi ”tunnin juna”? No ei helvetissä. Sille rahalle olisi takuulla parempaakin käyttöä, vaikka puhtaasti raideinfraan sullottaisiinkin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen yrittänyt perehtyä tähän tunnin junaan Turkuun, eikä se nyt tosiaankaan tunnu perustellulta jätti-investoinnilta tässä tilanteessa. Järkevämpää olisi panostaa päärataan tai vaikka Pisaraan - tai esim. laittaa iso investointipaketti kansallisen tieinfran kunnostamiseen. Turun suunta ja 30 minuutin ajan säästö ei vain vaikuta järkevältä prioriteetiltä.

Itsekin näin turkulaisena menen hyvin 50-50 ajatuksin tästä. Joo, Salon ja Espoon välillehän jää tyhjiötä tällä hetkellä, mutta ketkä alueelta sitten junailisi. Lohjalla ovat jo niin tottuneet autoihin (muusta julkisesta tuolla en ole kovin tietoinen). Itse kuljen ihmeen usein junalla jonnekin kauemmas, eli Pasilassa vain nopeasti vaihtaen. Näissä aikataulut riippuu tietenkin paljon seuraavista junista, eli auttaisiko tunnin juna yhtään enempää vaikkapa Savo-Karjala-suuntaan liikkuessa. Töitä jos tekisin aktiivisesti Turku-Helsinki-välillä, riittäisi ehkäpä parempi verkko tuolla peltojen keskellä. Tuo ahtaus junassa itsellekin vieras käsite, bussissa ja lentokoneessa paljon ahdistavampaa. Ouluunkin kulkee mieluummin junalla kuin lentäen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pitää toivoa, että saadaan Wallinheimo tai joku muu Keski-Suomalainen pääministerin tontille niin saadaan vihdoin rahoitus Jyväskylän kehäteille sekä tunnin köysirata Jyväskylä Helsinki välille.
Jyväsjärven kierto on kyllä kriittinen este alueen taloudellisen hyvinvoinnin kannalta ja selkein ja loogisin ratkaisu ongelmaan on luonnollisesti itä-länsisuuntainen ylikulkusilta. Jotta Lutakon asuinalue ei kärsisi tuosta liikaa, niin ylitys pitäisi lähteä suunnilleen Halssilan uimarannan paikkeilta ja siitä sitten reilusti Lutakko ylittäen Korkeakoskenlahteen. Vai voisiko sittenkin järven alittava tunneli olla parempi vaihtoehto? Siinä ei aiheutuisi esteettistä haittaa Ylistön sillalta avautuvalle maisemalle.

Toivottavasti tunnin köysirata kulkee Mikkelin kautta. Eli olisiko se sitten oltava jaettu PM:n tontti Wallinheimolle ja Häkkäselle?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti tunnin köysirata kulkee Mikkelin kautta. Eli olisiko se sitten oltava jaettu PM:n tontti Wallinheimolle ja Häkkäselle?

Tunnin köysirata menee joka tapauksessa Pekkarisen Maurin kesäasunnon kautta Korpilahdelta. Toki sieltä voidaan tehdä pistorata Mikkeliin ja Kuopioon jotta saadaan mm. Kataisen Jyrkin kotikonnuilta suora yhteys pk.seudulle.

Optiona myös jatkorata Tallinnaan jotta myös Keski-Suomesta on helpompi hakea halpaa alkoholia esim. nimipäiväjuhliin.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tunnin köysirata menee joka tapauksessa Pekkarisen Maurin kesäasunnon kautta Korpilahdelta. Toki sieltä voidaan tehdä pistorata Mikkeliin ja Kuopioon jotta saadaan mm. Kataisen Jyrkin kotikonnuille suora yhteys pk.seudulle.

Optiona myös jatkorata Tallinnaan jotta myös Keski-Suomesta on helpompi hakea halpaa alkoholia esim. nimipäiväjuhliin.
Tampereen alueen elinvoimaisuuden säilyttämiseksi vaadin köysiratanne rakentajaksi samaa firmaa, joka teki Turun funikulaarin. Siinähän sitten killutte köysiradallanne.

P.S. Miksi tyytyä köysirataan, miksi ei Hyperloop?
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Monet muut ryhmät ottavat inflaatiosta siis keskimäärin enemmän osumaa kuin eläkeläiset.
Kannattaa myös muistaa, että eläkeläisiä ovat muutkin kuin "vanhuuseläkkeellä olevat miljonäärit". Nämä korotukset vaikuttavat myös esimerkiksi työkyvyttömyys-, perhe- ja leskeneläkettä saaviin. Näistähän pidettiin hirveää haloota jossain vaiheessa "kun hallitus kurittaa työkyvyttömiä", mutta nyt sitten sinne tehdään korotuksia, sekin on väärin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?
Haja-asutusalueilla asuville ihmisillä työmatkojen pituudesta on helppo aina todeta kylmästi, että asut väärässä paikassa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jees hyvä pointti ja info. Eläkkeistä ja indexeistä muuten puhuttu verrattaen vähän eri yhteyksissä, ja aihe jäänyt aikalailla muiden asioiden/muutosten taustalle. Olisi ehkä hyvä perustella enemmän tuota eläkekorotusta, niin voisi vähentää väärinkäsityksiä ja närää siitä, miksi pitää olla juuri 6%, kun muutoin indexejä on muista jätetty. Miksi ei vaikka 3%. Tuskinpa eläkkeellä olevat olisi hirveästi valittanut 3%:sta, kun näkevät että leikata pitää kaikkialta, mutta silti olisivat saamassa lisää. Noh, täytyy perehtyä enemmän asiaan ja ajatukseen korotuksen taustalla.
Eläkeläisten reaaliansio on noussut 30 vuodessa noin prosentin, reaalipalkat samassa ajassa yli 30%. Indeksi toiminut siis minusta kuten pitääkin. Työntekijä saavuttaa ansioillaan tietyn eläketason(reaalisen), eikä sen ole syytä siitä nousta tai laskea yhtään mihinkään riippumatta siitä, miten palkat kehittyy. Eläkeläiset valittaa jäädytetystä indeksistä, mutta sen ansiostahan tuo prosentin reaalikasvu on tullut. Oikea indeksi olisi täysi elintasoindeksi.

Suurempi vika järjestelmässä on eläkkeen kertyminen ja eläkemaksut, joka sorsii vahvasti nykyisiä ja tulevia työikäisiä verrattuna nykyeläkeläisiin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?

Eihän tuo Turku-Helsinki välin nopeutus oikeasti tuo mitään "takaisin". Se sen sijaan tuo, jos se juna pysähtyy matkalla esim. Veikkolassa ja Lohjalla, tuoden kymmenet tuhannet asukkaat näistä kunnista Helsingin seudun julkisen liikenteen piiriin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mä haluaisin vaan tietää, että kenen laskelmien mukaa se parantaa huomattavasti jotenkin valtiontaloutta, että ihmiset pääsee muutaman minuutin nopeammin Turusta Helsinkiin ja päin vastoin? Tuleeko sieltä helposti miljardit takaisin?

Ymmärtääkseni Orpon hallituksen näkökulma on erilainen. Vaikka sitä ei ääneen sanotakaan. NS-iskun jälkeen Suomen riippuvuus Suomenlahden pysymisestä Venäjän toimilta auki Helsingin ja Kotkan satamissa sai aikaan erilaisia varautumistoimia. Yksi niistä on Norjan Narvikin satama ja sieltä mm. junayhteys Ruotsin Haaparannan kautta Suomen poikki etelään.

Toinen on sitten Tanska-Ruotsi-Suomi yhteys Turun kautta Helsinkiin. Kyse on molemmissa tavaraliikenteestä vientinä ja tuontina. Etelärannikon satamat voivat olla jonkin aikaa käyttökelvottomia, jolloin vienti ja tuonti voidaan organisoida pohjoisen ja lännen kautta. Tavoite on myös kytkeä Helsinki-Espoo-Turku nykyistä enemmän yhteen.

Siihen en ota kantaa, onko ns. tunnin juna hankkeena järkevä esitetyssä muodossa. Epäilen kyllä että ei ole, mutta päinvastaisia näkökantoja löytyy. Sen sijaan on kaikissa tapauksissa järkevää rakentaa mahdollisimman pian valmiudet Suomen viennin ja tuonnin mahdollistamiseen nykyistä enemmän tarvittaessa pohjoisen ja lännen kautta.

Ulkopoliittisen instituutin turvallisuuspoliittisessa selonteossa "Suomi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan - turvallisuusympäristön muutoksen vaikutukset Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikalle", 2022 (Pesu - Mikkola - Iso-Markku) asiaa käsitellään. Siinä mm. todetaan:

"Mahdollisia ei-sotilaallisina keppeinä Venäjä voi käyttää Suomessa ainakin maiden pitkää yhteistä rajaa sekä Suomen huoltovarmuudelle merkittävää Itämeren laivaliikennettä. Suomi joutuu varautumaan erilaisiin tilanteisiin, joissa toiminta rajalla ja kuljetusreittien normaali toiminta saattavat muuttua nopeasti ja häiriintyä".

Suomenlahti on Venäjän helpommin haavoitettavissa kuin koko Itämeri ja Helsingin sataman häiriintyminen vaikkapa 2-4 viikoksi olisi Suomen kannalta ongelmallista ilman hyvää ja valmista korvaavaa reittiä viennille ja tuonnille. Myös pohjoisen osalta.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
VR:stä vahvasti riippuvaisena henkilönä en kyllä voi suositella junamatkustamista kuin ihan pakon edessä. Netti ei tahdo toimia ja on ahdasta.
Netti ei toimi toki juurikaan, mutta aika harvoin olen sitä junassa tarvinnut. Asemilla tottakai ja isompien kylien lähellä toimii jotenkin matkan aikanakin.

1 5-2,5 tuntia mennyt yleensä suht kivuttomasti junassa. Kahden lapsen kanssa ja ilman...

Ahdasta ei ole vielä ollut. Toki en nyt ihan jatkuvasti junassa istu, mutta joitakin kertoja vuodessa tulee ja tuollaisina annoksina tuntuu aina ihan miellyttävältä tavalta taittaa matkoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eläkeläisten reaaliansio on noussut 30 vuodessa noin prosentin, reaalipalkat samassa ajassa yli 30%. Indeksi toiminut siis minusta kuten pitääkin. Työntekijä saavuttaa ansioillaan tietyn eläketason(reaalisen), eikä sen ole syytä siitä nousta tai laskea yhtään mihinkään riippumatta siitä, miten palkat kehittyy. Eläkeläiset valittaa jäädytetystä indeksistä, mutta sen ansiostahan tuo prosentin reaalikasvu on tullut. Oikea indeksi olisi täysi elintasoindeksi.

Suurempi vika järjestelmässä on eläkkeen kertyminen ja eläkemaksut, joka sorsii vahvasti nykyisiä ja tulevia työikäisiä verrattuna nykyeläkeläisiin.

Tilastoista sen verran, että vaikka dataa ei vielä ole 2022 jälkeen, vuodesta 2010 alkaen eläkkeet ovat todennäköisesti ottaneet hieman kiinni reaalipalkkoja. Tämä johtuu vuosien 2023 ja 2024 indeksikorotuksista.

 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tilastoista sen verran, että vaikka dataa ei vielä ole 2022 jälkeen, vuodesta 2010 alkaen eläkkeet ovat ottaneet hieman kiinni reaalipalkkoja. Tämä johtuu vuosien 2023 ja 2024 indeksikorotuksista.

Joo, totta. Nimenomaan nyt kahtena viime vuotena tullut nämä isot korotukset eivätkä näy siinä tilastossa, johon itse viittasin.
 
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Petterin oma versio Raippaluodon ja Korpilahden silloista.

VR:stä vahvasti riippuvaisena henkilönä en kyllä voi suositella junamatkustamista kuin ihan pakon edessä. Netti ei tahdo toimia ja on ahdasta.
Netti ei toimi toki juurikaan, mutta aika harvoin olen sitä junassa tarvinnut. Asemilla tottakai ja isompien kylien lähellä toimii jotenkin matkan aikanakin.

1 5-2,5 tuntia mennyt yleensä suht kivuttomasti junassa. Kahden lapsen kanssa ja ilman...

Ahdasta ei ole vielä ollut. Toki en nyt ihan jatkuvasti junassa istu, mutta joitakin kertoja vuodessa tulee ja tuollaisina annoksina tuntuu aina ihan miellyttävältä tavalta taittaa matkoja.
Matkustin pari viikkoa sitten pendoliinolla Tampereelta Jyväskylään, johon oli rakennettu tämä uusi toimivampi netti. Täytyy kyllä kehaista. Aina tuskaillut saman asian kanssa, mutta tuolla matkalla ei mitään ongelmia. Tuli ladattua mm. muutama isompi aineisto ja lähetettyä myös pari tiedostoa ulkoiselle palvelimelle. Ei pätkäissyt kuin kerran yhdessä pidemässä tunnellissa, jonka jälkeen yhteys palasi vakaaksi saman tien.
Uuden netin tunnistaa nimestään. Ei kulje enään nimellä "VR-junaverkko", vaan pelkkä "VR".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös