Tämä on se kohta, mikä itseäni aina ihmetyttää. Tai siis tiedän, että yritystukia kyllä jaellaan, mutta mitä sieltä nyt pitäisi leikata tahi olla lisäämättä?
Ihan konkreettisia esimerkkejä kaipaisin. Itsekkään en yritystukia kyllä kannata yleisellä tasolla, mutta olisi kiva kuulla ihan konkreettisesti osoitettuja tukia, mitä lähdetään poistamaan.
Ei sitä kannata ihmetellä. Vasemmistoliitto näistä rummuttaa, koska kannattajilleen on helppo myydä yritykset paha -mantraa loputtomiin. Tässä pitää muistaa, että yritystukien osalta aina huudellaan, että miksi isoille yrityksille maksetaan mitään, kun totuus on, että isot yritykset vain maksavat lievästi vähemmän kuin muuten. Yritystuet ovat siis pääosin täysin laskennallisia eriä. Riippuu mitä kaikkea pitää sitten "tukena". Voihan sitä toki pitää valtion tukena, että yritykset eivät esim. maksa vaikka 50 % veroa tuloksesta. Tämän takia yritystukien laskennallinen määrä vaihtelee jostain 3 miljardista melkein 10 miljardiin. Yhtä lailla laskennallisesti voitaisiin todeta, että palkansaajille maksetaan miljardeja työntekijätukia esim. kunnallisveron tulonvähennysten, automaattisten tulonhankkimisvähennysten, kotitalousvähennysten sekä asuntovelkojen korkovähennysten muodossa.
Yritystuista suurin osa on siis oikeasti verohelpotuksia. Osa näistä liittyy taas kustannustehokkuuteen esimerkiksi huoltovarmuuden osalta (on halvempaa antaa yritykselle veroale, että tekevät jotain vs. tehdä itse). Lisäksi monesti jotkut sähköveron tuet ovat sellaisia, että jos niitä et tarjoa, niin ei tarvitse pohtia tuleeko se konesali Suomeen, kun kaikki muut sitä verotukea tarjoavat ja osa aloista on vain niin energiaa vieviä, että yhtälö ei oikein muuten toimi. Yritystukikentässä niin kuin kaikessa muussakin on toki korjaamista, mutta nekään ei ole ihan niin yksinkertainen rahasampo kuin monesti puhutaan. Ongelma on sama kuin listaamattomien osingoissa. Vasemmistopuolueiden mielestä yrittäjiä pitäisi verottaa kuin palkansaajia ja oikeisto ei halua, että uudistus nostaisi yrittäjien verotusta. Oikeasti järjestelmä pitäisi lähinnä yksinkertaistaa ilman varsinaisia verovaikutuksia pl. tiettyjen verosuunnittelumahdollisuuksien poistaminen. Uudistusta ei vain saada ikinä ajettua läpi, koska puolueiden näkemykset poikkeavat liikaa toisistaan, eikä tarve ole riittävän akuutti.
Lisäksi pitää muistaa, että osa tuista on sopimusperusteisia, eikä niitä edes voi noin vain poistaa. Lisäksi esim. suurin tukien saaja UPM maksaa kuitenkin yli kymmenkerran veroina vs. mitä "saa" tukina. Lisäksi aika merkittävä tekijä Suomen taloudessa ylipäätään, joten omalta osin näihin ei haluta puuttua myöskään sen takia, että näiden yritysten merkitys Suomen taloudelle on suuri. Merkittävin yksittäinen tuki lienee edelleen se, että meidän teollisuus maksaa aika vähän sähköstä veroa. Investointipäätöksessä tuo on aika helposti laskettavissa oleva kustannus, millä voi herkästi jopa tietyillä teollisuudenaloilla olla merkitystä. On oikeastaan aika mahdoton arvioida, miten suuri merkitys noilla on Suomeen tehtävien miljardi-investointienkin osalta. Ehkä osa jäisi tekemättä ehkä ei. Sähkötuessa lie myös vahva, koska muuallakin ajatus.
Noissa on varmasti leikattavaa, mutta summat ovat pienempiä kuin mediassa liikkuu ja monet suorien tukien leikkauskohteet tuskin lopulta innostaisivat noita leikkauksia vaativia. Nuo suorien yritystukien saajat taas ovat olleet viime aikoina jotain tuulivoimayrityksiä. Lisäksi toki risteilyillä käyvät matkustelevat pitkälti valtion rahoilla. Iso osa suorista yritystuista on muutenkin vihreään siirtymään liittyvää. Kompensoidaan tuota erittäin nerokasta päästökauppa sun muuta järkevää. Ei ole vihreys ollut kovin haluttu leikkauskohde viimeaikoina.
Veronkierto on myös ikuinen kohde, mistä joidenkin mielestä voi vain nyhtää loputtomasti rahaa. Olen työskennellyt veronkierron parissa (pääasiassa estämisen osalta, ettei jää epäilystä) ja haluaisin kyllä kuulla miten siitä taikaseinästä printataan rahaa. Veronkiertoon puuttuminen Suomen tasolla on kustannuksiin nähden suhteellisen yhtä tyhjän kanssa. Tai sanotaan, että resursseja lisäämättä veronkiertoon ei pahemmin puututa ja tällä hetkellä lisäresurssit eivät välttämättä suurta tulosta tuo käytettyä euroa kohden. Lisäksi taas verosuunnittelu, mitä jotkut pitävät veronkiertona on omalla tavallaan ihan toivottua ja sitä tekee melkein kaikki jossain määrin. Verotuksellisesti merkittävät suunnittelut sisältävät pääomien liikuttelua ja siihen ei oikein Suomen tasolla puututa, koska EU. Toki OECD:n ja EU:n tasolla noihin jossain määrin yritetään tällä hetkellä puuttua, mutta en pidättäisi hengitystä.