Pystykö avaamaan tuota vapauden luovutus käsitettä hieman, kun ei nyt aukene mitä sillä tässä tapauksessa tarkoitetaan. Jos asut vuokralla, et ole vapaa vai mitä ihmettä.
Sitä, että ottamalla vastuuta omasta elämästään, on vähemmän riippuvainen valtion / tai toisten ihmisten toimista - ja sitä kautta on itsenäisempi/vapaampi. Lähtökohtaisesti pidän erikoisena, että prosessissa ensimmäisenä vaaditaan muiden veronmaksajien kuittaavan oma eläminen, ja oman elämisen kustannusten omatoiminen hallinta nähdään mahdottomana. Mitä enemmän ottaa vastuuta omasta elämästään, sitä vapaampi on muiden toimista.
Totta kai on muitakin mahdollisuuksia, mutta oikeasti asumiseen liittyy todella monta muuttujaa joihin on vuokralaisella usein huonot vaikutusmahdollisuudet. Melko usein se on kompromissi eri muuttujista joista vuokra on yksi sinänsä melko kriittinen muuttuja.
Raflaavista argumenteista puheenollen, niin se aito neuvottelu vuokrista on mun mielestä sellainen.
Pidän jälleen erikoisena, ettei oman elämän kustannuksista olla valmiita neuvottelemaan. Onko tämä sitten perus suomalaista tuppisuuta, vai olemmeko jo luovuttaneet niin suuren osuuden osan vapaudestamme valtiovallalle, ettemme enää edes osaa hallita omaa elämäämme?
Itse pidän luonnollisena hallita omaa kustannustasoani. Hankin edullisempaa ruokaa ja jos jonkun hyödykkeen tarvitsen niin pyrin löytämään sen mahdollisimman edullisesti tai mukavasta kaupasta jossa olen valmis maksamaan vähän enemmän. Vuokra on kuitenkin varsinkin Helsingissä helposti yli 10k vuositasolla, ja pidän aika erikoisena jos tällaisesta kustannuserästä ei olla halukkaita neuvottelemaan vaan maksetaan se mitä joku pyytää. Ehkä tähän on johtanut meidän tukipolitiikka, jossa omat kustannukset eivät varsinaisesti edes ole omia kustannuksia kun joku muu ne sitten maksaa. Pidän tällaista kehityssuuntaa aidosti huolestuttavana.
Tottakai asumiseen liittyvät kysymykset ovat ihan valtavia kysymyksiä, oli omistusmuoto tai jopa asunnon arvo sitten mikä tahansa. Vielä valtavampia ne ovat silloin, kun oman tulotason kehitys ei ole seurannut yleistä kustannustason kehitystä ja sinun pitää karsia jostain muusta ja mahdollisesti muuttaa edullisempaan asuntoon. Lopulta en kuitenkaan toivoisi, että sen pitäisi olla muiden veronmaksajien tehtävä rahoittaa heidän elämäänsä ketkä eivät halua tällaista omatoimista elämää elää. Jos taas kyse on osaamisesta, tulee talouskasvatusta kehittää meidän koulutusasteissa ja mahdollisesti tarjota opastusta sosiaalituessa - ainakin ennen ennen kuin kaadamme saavilla rahaa päälle sinne tänne kyteviin nuotioihin.
Olen myös muuttanut reilusti heikompilaatuiseen asuntoon elämäni aikana - itseasiassa kahdesti, joten tästäkin prosessista on jonkinlaista omakohtaista kokemusta.