Petteri Orpon hallitus

  • 1 688 692
  • 19 187

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol totta tämäkin. Jos minulta kysytään niin vasemmiston (yleisesti) saa huomattavasti paremmin mukaan, jos porkkanoiden puolelle saadaan esimerkiksi sellaisia kuin muuttotuki sekä jonkinlainen riskituki. Yksilö, joka siirtyy työn perässä, ansaitsee siitä palkinnon. Ja vaikka valtiota voi monesta haukkua niin valtion töissä tämä puoli sujuu huomattavasti paremmin. Jos taas mennään markkinaehtoisella pohjalla niin ei tänne pohjoiseen tule kukaan (joskaan ei Helsinkiinkään täältä) ellei pystytä uskottavasti patoamaan epävarmuuksia.

Ex-työnantajana tunnen tämän ja olen siitä muutaman kerran tekstiä tännekin tuottanut.
 
Positiivinen uutinen on myös, että hallitus on valmis tarkastelemaan kannattamattomien kotimaan lentojen tukemista ja toivottavasti myös osaavat tehdä oikeanmukaisia päätöksiä niiden suhteen. Aivan järjettömiä esim. jotkin Jyväskylän lennotkin, kun matka-ajassakaan siinä ei voita juuri mitään.
Tätä on tullut pohdittua helmikuun 2022 jälkeen siltä kantilta, että onkohan tässä takana myös mahdollisesti jotain maanpuolustuksellisia toiveita joidenkin maakuntakenttien lentojen rahoittamiseen, eli toisin sanoen lentokenttäinfran ylläpidon takia. Ei nyt tuota Jyväskylää koske, koska siellä toimii ilmasotakoulu mutta esimerkiksi Joensuun kenttää. Matkustajia on kourallinen päivittäin ja Kuopiosta kuitenkin tarpeentullen lentämään Helsinkiin ja siitä jatkolla mihin vaan, ajomatka on 1,5h joten sinänsä tavallaan turha kenttä. Mutta jos mietitään kriisitilannetta, niin siellä on kuitenkin pitkä kiitorata ja platallekkin mahtuu pari Hercules C-130J kuljetuskonetta, jos nyt vaikka sattuu esimerkiksi tarvitsemaan NATO-merkkisiä itsepuolustustuotteita itärajalle tai muille puolustuksellisesti tärkeisiin tukikohtiin Savo-Karjalassa. Mutta tämä on täysin omaa mutuilua, mitään todenperäisyyttä asialle ei ole, ei edes huhu puheita. Kunhan pähkäilen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Olisihan sitä ehkä hyvä jonkunmoisia maakuntalentokenttiäkin ylläpitää.
Sitten kun maailman kääntyy kasvuun, olisi hyvä että meidän lentokentät ja satamat tarjoisivat kasvulle mahdollisimman hyvät edellytykset.
Paremminkin voisi varmaa tukea, esim. polttoaineita reippaasti alentamalla.

Mutta eiköhän Suomi herää tähän, kun kasvu on jo käynnissä. Ja sitten ollaankin jo myöhässä ehkäpä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Positiivinen uutinen on myös, että hallitus on valmis tarkastelemaan kannattamattomien kotimaan lentojen tukemista ja toivottavasti myös osaavat tehdä oikeanmukaisia päätöksiä niiden suhteen. Aivan järjettömiä esim. jotkin Jyväskylän lennotkin, kun matka-ajassakaan siinä ei voita juuri mitään.

Noh toivon mukaan kehittäisivät raideliikennettä järkevästi samalla, muistetaan nyt sekin, että Väylävirasto sanonut, että 1/10 radanpidon kustannuksista saadaan liikennöitsijöiltä. Ja tänä vuonna taitaa mennä vielä enemmän valtion budjetin kautta kun VR:n kuljettamat rahdit pudonneet muutamassa vuodessa puoleen. Osasyynä toki, että VR ei enää idän liikennettä aja. Toki tietysti Fenniarail ja North Rail kuskaa osan rahdeista, mutta hyvä jos 30 miljoonaan tonniin päästään kun aiemmin koko rautatierahdit oli aavistus yli 40 miljoonaa tonnia.
 

Redimor

Jäsen
Noh toivon mukaan kehittäisivät raideliikennettä järkevästi samalla, muistetaan nyt sekin, että Väylävirasto sanonut, että 1/10 radanpidon kustannuksista saadaan liikennöitsijöiltä. Ja tänä vuonna taitaa mennä vielä enemmän valtion budjetin kautta kun VR:n kuljettamat rahdit pudonneet muutamassa vuodessa puoleen. Osasyynä toki, että VR ei enää idän liikennettä aja. Toki tietysti Fenniarail ja North Rail kuskaa osan rahdeista, mutta hyvä jos 30 miljoonaan tonniin päästään kun aiemmin koko rautatierahdit oli aavistus yli 40 miljoonaa tonnia.
Sitä edelleen ihmettelee, että miten VR on itsensä hinnoitellut jos kumipyörillä kannattaa tavarat helsingistä ouluun kuljettaa ennemmin kuin raiteilla.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitä edelleen ihmettelee, että miten VR on itsensä hinnoitellut jos kumipyörillä kannattaa tavarat helsingistä ouluun kuljettaa ennemmin kuin raiteilla.
Rekkaliikenne on äärimmilleen kilpailtu ala jossa löysiä ei ole. Runkolinjat ovat nykyään toimivia ja asiakkaalle helppoja. Junarahti menettää volyymi-etuaan jos tavarat pitää tuoda kumipyörillä radan varteen. Suur- ja bulkkiteollisuudessa junat pärjää jos lastaus- ja purkupaikat ovat ovat radan vieressä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Mielenkiintoinen ja avaava teksti!

Aikanaan olin kehittämässä erilaisia välineitä mm. johtamisen ja monien toimintojen tulosten seurantaan. Myös joillekin suurille soten toimijoille. Tämän takia en osta koskaan väitettä etteikö jotain asiaa voi tehdä julkisella puolella paremmin kun yksityinen toimija on mukana.

Yksityisen puolen rahastaminen tapahtuu nykysysteemissä, koska se on mahdollista. Typerä sote on nostanut joissakin veloituksissa yksityisen katteen 200-300 prosenttia normaalia korkeammalle. Mutta eihän sen näin tulisi mennä. Esimerkiksi yksityinen oma lääkäri toimii monissa maissa kustannustehokkaasti.

Orpon hallitus ei voi purkaa Marinin aivan päätöntä sotea. Sen takia nyt keskitytään siihen, voiko sen toimintoja edes tehostaa sen verran, että vuosittaisesta 10-15 prosentin kustannusnoususta leikattaisiin jokunen prosentti pois. Ja totta on sekin, että Sipilän hallitus pyrki lähes samaan.

Tässä tuot esiin juurikin niitä ongelmia, joita meillä julkisella puolella on. "Johtaminen" ja "johtajaksi pääseminen". Pelkkä YAMK ei riitä mitenkään määrittelemään hyvää johtamista. Sillä kuitenkin päästään vastaaviin työtehtäviin. Rivistä harvemmin noustaan virkoihin, mutta sijaistamaan kyllä pääsee.

Nyt täytyy sen verran sanoa, että ihan nykyistä tasoa koulutuksessa en tiedä, mutta sanotaanko nyt niin, ettei n. 10-15 vuotta sitten osattu johtajia kouluttaa. Esihenkilöksi sopivia henkilöitä tulisi aktiivisesti myös etsiä kentältä ja nostaa ruohonjuuritasolla toimivista työntekijöistä ehdokkaita ja innostaa heitä kouluttautumaan johtamistehtäviin.

Harva meistä kuitenkaan haluaa lähteä lähiesimiestehtäviin 50-200€ lisäkorvauksella. Näitä summia siis sijaisille on nyt tarjottu. Ongelmaksi se tälle henkilölle muodostuu silloin, kun vuorolisät häviää, vastuu kasvaa, mutta palkka kuukaudessa kaiken kaikkiaan pienenee. Rahan takia siellä töissä kuitenkin suuremmaksi osaksi ihmiset käyvät.


Marinin sotessa on vikoja, enkä nyt osaa siitä syyttää mitään tiettyä tahoa, mutta kyllähän tämä Keskustalta ja heidän motiiveiltaan tuoksuu.

Yksityisen puolen tuominen mukaan vaatii vahvaa näkemystä ja samalla suurempaa johtajuutta. Nyt vaikuttaisi siltä, että hyvinvointialueiden toimintatapa on lähinnä leikkaaminen ja paikallispoliitikot lopulta ovatkin hyväksymässä aika isoja, etten sanoisi jopa liian isoja linjanvetoja. Kommenttia kentältä tulee, ettei poliittisilla päättäjillä olisi mahdollisuutta vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksiin. Tämä lähinnä kertoo, että päättämässä on liikaa poliitikkoja, joilta ei löydy vielä riittävästi osaamista isojen asioiden hoitamiseen.

Valitettavasti paras tapa Soten kannalta olisi palata vanhaan ja keskitettyyn osaamiseen. Miksi se on valitettavaa? Ihan siksi, että nämä osaamisen keskukset olivat jo toiminnassa. Ne on nyt huonolla johtamisella ja lyhyellä jänteellä päätetty lakkauttaa ja tuottaa kyseiset palvelut kunnallisella tasolla. Ts. erityisosaaminen ajettiin alas yksiköittäin ja terveyskeskukset asetettiin näitä toimintoja tuottamaan. Hyvänä esimerkkinä asettaisin tähän Reumasairaalan alasajon 2 milj. rahoituksen puuttumisen vuoksi tuossa joku aika sitten.

Kuuluisa Sote-Himmeli on nyt aivan liian laaja ja hajallaan.
 

Redimor

Jäsen
Rekkaliikenne on äärimmilleen kilpailtu ala jossa löysiä ei ole. Runkolinjat ovat nykyään toimivia ja asiakkaalle helppoja. Junarahti menettää volyymi-etuaan jos tavarat pitää tuoda kumipyörillä radan varteen. Suur- ja bulkkiteollisuudessa junat pärjää jos lastaus- ja purkupaikat ovat ovat radan vieressä.
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.

Markkinat ja kysyntä määrittää, kuten aina, mutta VR:n lipuhinnat nousevat vähän liikaa kun matkan tarve on lähellä. Lennoissa mä sen jotenkin vielä ymmärrän, varsinkin jos paikkoja on vapaana vaan muutamia ja mahdollisesti maksajia riittää, mut että VR:n liput pitäisi ilmeisesti aina ostaa hirveen aikasin. Meidän homma on hektistä eikä me nyt tiedetä tarkkaa ohjelmaa viikkojen päähän. Suunnilleen tiedetään ehkä joo, mutta ei aikatauluja. Ei ole hyvä homma, jos saat verrattaen edullisia lippuja vaan ja ainoastaan kun varaat hemmetin aikasin. Niih :)

Noo liittyiko tämä Orpon hallitukseen varsinaisesti nyt, mutta noin yleisesti siis.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä junalipuille tulee sähkön tapaan hintakatto tai muuten valtio ryhtyy määräämään ja säätelemään hintoja niin kuin ministeri Essayah aikoo päivittäistavaran suhteen tehdä?
On kai tuossa aika merkittävä ero, että päivittäistavarakaupan toimijat ovat yksityisiä kun taasen Valtion Rautateillä on ihan eri omistaja.
 
Edelleenkin, vr on hinnoitellut itsensä ulos koko toiminnasta ja logistiikasta. Mutta näinhän se valtion laitoksilla on ollut. Kyseisessä laitoksessa 5 työntekijällä on parhaimmillaan saman verran esihenkilöitä, joka kertoo kyllä kaiken toiminnasta.
Jos kiskojen päällä toimimiseen oltaisiin panostettu niin jakeluautojen kautta löytyisi enemmän hommaa paikallisille yrittäjille, mutta milloimpa valtiolla ajateltaisiin koko maan etua.
No ei se nyt ihan näinkään mustavalkoista ole vaikka nopeasti tuntuisi. Syitä siihen miksi rekkajuna Pasila - Oulu välillä loppui oli aikataulujen joustamattomuus, jos ja kun rahtipuolella aikataulut elää, niin tavarat eivät kerinneet junaan menevän yhdistelmän kyytiin ja sitten ne ajettiin joka tapauksessa maantietä pitkin, ja junan täyttöaste jäi vajaaksi mutta jouduttiin maksamaan täydestä kapasiteetista. Ongelmatilanteet elintarvikekuljetuksissa, eli jos kylmäkone sammui, niin eipä sille kukaan moneen tuntiin tehnyt mitään ja koko kuorma oli pilalla, kun kylmäketju katkesi. VRn kalusto myös antaa myöten kuljettaa 24,8 metriä pitkiä kuljetuksia ja moduuliyhdistelmä on Suomessa 25,25 metriä pitkä ja nykyään käytetään 34,5 metriä pitkiä HCT yhdistelmiä (toki näitä pystytään pätkimään, mutta tilankäytöllisesti se ei välttämättä ole järkevää ja tuottaa myös hankaluuksia purku- ja lastausvaiheessa), ja yksi olennainen syy on se, että nykyään autot on 4,4 metriä korkeita ja rataverkosto sallii siltojen puolesta 4,2 metriä korkeiden kuljetusten kuljettamisen, niin hankalaksi menee. Sitten kun vielä kaikki suuret (Schenker, Kaukokiito, Posti) harrastaa matkalla kuljetusten yhdistämistä että saadaan täyttöasteet maksimiin, eli otetaan vajaisiin kuormiin täytettä esimerkiksi Lahdesta tai Jyväskylästä tai vaihdellaan kuormatiloja eri puolilta Suomea tulevista kuljetuksista, niin siitä syystä se rekkajunan käyttö päätettiin lopettaa. Eli kyllä se pääsyy oli junakuljetusten päättymiseen oli joustamattomuus ja mitat, ei VRn hintapolitiikka.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No eikö se hallitusohjelma henkilöliikenteen puolelle luvannut erilaisia toimia, että kilpailua voisi syntyä. (Ostoliikenteen kalusto kalustoyhtiöön, kunnille tms oikeus ostaa raideliikennettä.)

Tavaraliikenteen puolella ilmeisesti ns gost-vaunujen(eli millä ajettu Venäjän liikennettä ja joilla ajetaan Baltiassakin) salliminen Suomen sisäisissä kuljetuksissa kun nyt poikkeuslaki 2026:een..

Edellisen hallituksen isot toimenpiteet kilpailun sallimiseksi melkein johtui vain näistä kriiseistä. Korona romahdutti VR:n talouden ja kun ns. velvoiteliikenne poistui erikseen niin poistui myös yksinoikeus. Ja Ukrainan tilanne taas sekoitti idän liikenteen ja noita idän liikenteen vaunuja sallittiin käytettävän myös Suomen sisäisissä kuljetuksissa metsäteollisuuden ja säiliökuljetusten osalta. Tuotahan hyödyntää Fenniarail UPM-kuljetuksissaan, tokihan VR yritti estää tuota poikkeusta, mutta lopulta itsekin niillä liikennöinyt.

Ostoliikenteessähän hintakattoja olisi voitu tehdä helpommin, että jos liikenteen tilaaja (=LVM) olisi ottanut lipputulot ja määritellyt hinnat ja VR vaan ajanut junat. Mutta menee että lipputulot saa VR. (Meniköhän se noin HSL-alueellakin?)

(Ja muistakaa nyt sekin, että VR:n liikevaihdosta osa tulee muualta kuin junien ajamisesta Suomessa. Tampereen ratikka, muiden rautatieyhtiöiden kaluston remontteja, VR:n Ruotsin bussi- ja junaliikenne. Eiköhän VR:n asemaa arvioida jatkossa tarkemmin kuten näitä Yleä, Veikkausta ja Alkoa.)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta yleisesti sanoisin että joko moni ministeriksi valittu ei tajua kilpailulainsäädäntöä edes vähän alusta tai sitten vaan tietoisesti kusettavat vaalikarjaa.
Vai tajuatko sinä, että eduskunta voi halutessaan muuttaa kilpailulainsäädäntöä ja mitä tahansa muutakin lainsäädäntöä. Sitä vartenhan heidät sinne valitaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä tuot esiin juurikin niitä ongelmia, joita meillä julkisella puolella on. "Johtaminen" ja "johtajaksi pääseminen". Pelkkä YAMK ei riitä mitenkään määrittelemään hyvää johtamista. Sillä kuitenkin päästään vastaaviin työtehtäviin. Rivistä harvemmin noustaan virkoihin, mutta sijaistamaan kyllä pääsee.

Nyt täytyy sen verran sanoa, että ihan nykyistä tasoa koulutuksessa en tiedä, mutta sanotaanko nyt niin, ettei n. 10-15 vuotta sitten osattu johtajia kouluttaa. Esihenkilöksi sopivia henkilöitä tulisi aktiivisesti myös etsiä kentältä ja nostaa ruohonjuuritasolla toimivista työntekijöistä ehdokkaita ja innostaa heitä kouluttautumaan johtamistehtäviin.

Harva meistä kuitenkaan haluaa lähteä lähiesimiestehtäviin 50-200€ lisäkorvauksella. Näitä summia siis sijaisille on nyt tarjottu. Ongelmaksi se tälle henkilölle muodostuu silloin, kun vuorolisät häviää, vastuu kasvaa, mutta palkka kuukaudessa kaiken kaikkiaan pienenee. Rahan takia siellä töissä kuitenkin suuremmaksi osaksi ihmiset käyvät.


Marinin sotessa on vikoja, enkä nyt osaa siitä syyttää mitään tiettyä tahoa, mutta kyllähän tämä Keskustalta ja heidän motiiveiltaan tuoksuu.

Yksityisen puolen tuominen mukaan vaatii vahvaa näkemystä ja samalla suurempaa johtajuutta. Nyt vaikuttaisi siltä, että hyvinvointialueiden toimintatapa on lähinnä leikkaaminen ja paikallispoliitikot lopulta ovatkin hyväksymässä aika isoja, etten sanoisi jopa liian isoja linjanvetoja. Kommenttia kentältä tulee, ettei poliittisilla päättäjillä olisi mahdollisuutta vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksiin. Tämä lähinnä kertoo, että päättämässä on liikaa poliitikkoja, joilta ei löydy vielä riittävästi osaamista isojen asioiden hoitamiseen.

Valitettavasti paras tapa Soten kannalta olisi palata vanhaan ja keskitettyyn osaamiseen. Miksi se on valitettavaa? Ihan siksi, että nämä osaamisen keskukset olivat jo toiminnassa. Ne on nyt huonolla johtamisella ja lyhyellä jänteellä päätetty lakkauttaa ja tuottaa kyseiset palvelut kunnallisella tasolla. Ts. erityisosaaminen ajettiin alas yksiköittäin ja terveyskeskukset asetettiin näitä toimintoja tuottamaan. Hyvänä esimerkkinä asettaisin tähän Reumasairaalan alasajon 2 milj. rahoituksen puuttumisen vuoksi tuossa joku aika sitten.

Kuuluisa Sote-Himmeli on nyt aivan liian laaja ja hajallaan.

Toki Keskustalla on merkittävä asema sotessa ja sen virheissä, mutta vastuun kantaa pääministeripuolue SDP. Samalla tavalla kuin hallituspuolue PS:n rasististen ulostulojen vaikutuksen hallituksen politiikkaan vastuun kantaa viime kädessä pääministeri Orpo ja Kokoomus. Jos olisi sotessa menty Sipilän hallituksen mallilla, vastuun olisi kantanut viime kädessä Keskusta.

Nyt mentiin Rinne/Marinin mallilla ja vastuu melkoisista virheistä on SDP:n. Puolue osoitti sotessakin huonoa johtajuutta sivuuttaessaan käytännössä isojen toimijoiden ja 20 suurimman kaupungin näkemyksiä ja valitessaan Keskustan kylälinjan.

Sote on todellakin hajallaan ja Orpon hallitus joutuu tilkitsemään reikiä. Rahaa joudutaan pumppaamaan miljardeja lisää. Erityisosaamista on sotessa ajettu Suomessa alas, kuten kirjoitat, ja sitä on pidetty liian kalliina. Tulee mieleen takavuosien typerät päättäjät: säästetään markka, jotta voidaan myöhemmin menettää vitonen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki voivat muuttaa ja tarvittaessa vaikka erota EU:sta, jos tuntuu että EU:n kilpailusäännöt ahdistavat hallituksen ilmeisen suurta himoa puuttua hyödykkeiden hintoihin.
Eiköhän hallitus ja eduskunta voi aika hyvin vaikuttaa halutessaan esimerkiksi VR:n asioihin ihan EU-lainsäädännön puitteissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enemmän kuin junalippujen hintasääntely minua kiinnostaa millä tavalla hintasääntelyhallituksen uusi Maa- ja metsätalousministeri aikoo toteuttaa "reilumman tulonjaon ruoantuotantoon".
Valitettavasti ja todennäköisesti ei ainakaan tukihimmeleitä purkamalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Enemmän kuin junalippujen hintasääntely minua kiinnostaa millä tavalla hintasääntelyhallituksen uusi Maa- ja metsätalousministeri aikoo toteuttaa "reilumman tulonjaon ruoantuotantoon".

Eiköhän taustalla ole viljelijän/maatalousyrittäjän osuuden parantaminen. Lähtökohta on se, että monen tutkimuksen/tutkijan mielestä kauppa on Suomessa liian vähän kilpailtu. Toisaalta Odan tulo ja lähtö näytti, että kovin hyvää katetta ei ole tehtävissä. Toinen lähtökohta voisi olla teurastomoiden sopimuspolitiikkaan puuttuminen. Kun ostat naudat ja sonnit, et saa muualle myydä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin mutta keinot tässä kiinnostavat. Ei niitä tullut vasemmistohallituksen agraarikommunistisiivestä enkä ole vielä tältä hintasääntelyhallitukseltakaan huomannut toimenpide-ehdotuksia.

Kesällä ei tässäkään esityksiä tullut ja tällä hetkellä voi olla menossa vaihe, jossa edeltäneen sosialisti- ja taikavelkaseinähallituksen luomiin karmeimpiin rahareikiin seuraavan 50 vuoden aikana ja velkaosuuden nostamiseen 666 prosenttiin yritetään puuttua.

Ruoantuotannon tulonjakoa on syytä pohtia ja nostin siitä pari esimerkkiä. Keinot aikanaan. Esitystäkään ei vielä ole, saati päätöstä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kyllä näitä maakaasuja ja monia polttoainemuotoja pitää enemmän tukea, ettei tälläisiin tilanteisiin ajauduta. Joka sitten auttaa viennin ja tuonnin kasvattamisessa.
Jännä kun tähän ei ole vielä kunnolla panostettu, vaikka viime hallituksessa oli Vihreätkin.
Hienosti Wasalinen toimitusjohtakin vetoo siihen, että pienempiä satamia ja toimijoita pitäisi kasvattaa. Sekä, että EU:ssa voitaisiin katsoa hieman avarammin esim. satamia ja niiden kuljetuksia.

Wasalinen alus Aurora Botnia kulkee jälleen nesteytetyllä maakaasulla.

Toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan alus on nyt kulkenut nesteytetyllä maakaasulla helmi-maaliskuusta asti eikä sellaista hinnankorotusta ole näköpiirissä, että dieseliin olisi syksyn aikana tarvetta palata.

– Tällä hetkellä LNG on pääpolttoaineena. Hinta on noin 30 prosenttia alle dieselin. LNG ei myöskään aiheuta yhtä paljon huoltotoimenpiteitä, joten olen todella tyytyväinen, Ståhlberg toteaa.

Viime vuonna niin sanotun LNG:n hinta nousi niin kalliiksi, että yhtiö joutui siirtymään dieselin käyttöön.

– Pitäisi olla iso satama ja suuret volyymit. Tilanne on täysin päinvastoin. Mielestäni pienempiä satamia ja toimijoita pitäisi kasvattaa. EU:ssa voitaisiin katsoa hieman avarammin maailmaa, Ståhlberg toteaa.

 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinulla kaikkein alojen asiantuntijana olisi varmaan tähänkin keinot, jotka haluat meidän kanssa tässä ketjussa jakaa ja vaikka sitten ministerille eteenpäin valmisteltavaksi.

Jätän tämän puolen suvereenisesti haltuusi ja voit kertoilla juttuasi hintasäännöstelyhallituksesta, vaikka hallitus ei ole hintoja säännöstellyt.

Itse odotan hallituksen konkreettisia esityksiä, miten kilpailua edistetään ja markkinoita avataan hallitusohjelman mukaisesti. Onnistuuko se KD:n kanssa ja millaiset ovat lopulliset kompromissit mm. Alkon tuotteiden siirtämisessä kauppoihin. Toinen kiinnostava asia on julkisen puolen kilpailutuksen parantaminen. Veronmaksajien rahoilla tehdään hankintoja noin 50 miljardin euron edestä vuosittain. Tällä hetkellä jopa 60 prosenttiin julkisista kilpailutuksista osallistuu enintään kaksi tarjoajaa, mikä kertoo julkisten hankintojen kilpailun vähyydestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kepu näyttäisi olevan tukemassa Orpon hallitusta rasismitiedonannossa. Hyvä asia, kunhan myös RKP seisoo tiedonannon takana. Tietenkin vaihto RKP -> Keskusta on pienesti mahdollinen, mutta Keskusta haluaa pikemminkin hallituksen pysyvän pystyssä näinä vaikeina aikoina kuin osallistua siihen. RKP:n osalta halut hallituksesta lähtöön ehkä pienenivät Saarikon ulostulon jälkeen. Ymmärtääkseni vain Biaudetin Helsinki haluaa ulos. Muu RKP pysyy hallituksessa.

”Uskon, että olisi Suomen kannalta hyvä, jos kykenisimme eduskunnassa yhdessä laajapohjaisesti tukemaan hallitusta tässä asiassa”, Saarikko sanoi.
”Jos – paino sanalla jos – tiedonanto on sisällöltään linjakas, selkeä ja jos kaikki ministerit ovat siihen sitoutuneita – minusta tiedonantoa pitäisi koko eduskunnan tukea. Tämä on ehdotukseni.”

 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin mutta keinot tässä kiinnostavat. Ei niitä tullut vasemmistohallituksen agraarikommunistisiivestä enkä ole vielä tältä hintasääntelyhallitukseltakaan huomannut toimenpide-ehdotuksia.
Yksi vaihtoehto voisi olla määräävan markkina-aseman ottaminen tarkempaan syyniin. En tosin tiedä, mitä EK siitä sanoisi...

Konkreettinen - mutta päinvastainen - esimerkki löytyy historiasta, kun Arla lähti hakemaan jalansijaa Suomen markkinoilta, ja Valio yritti härskillä saalistushinnoittelulla estää vapaan kilpailun. Kärsijöinä oli suomalaisen kuluttajan lisäksi paikalliset meijerit sekä ainakin välillisesti myös Valion ikeen alle joutuneet maidontuottajat.

Silloisen porvarihallituksen keskustaministerit vetivät herneen nenään pääministeri Vanhasen johdolla, ja hyökkäsivät varsin julkeasti Arlan markkinoille tuloa vastaan. Eli halusivat suojella monopolikapitalistista keskustalle tärkeää yritystä kilpailun lisääntymiseltä.

En muista, enkä jaksa googlata, mitä mieltä ainakin teoriassa markkinatalouden esitaistelijoina mielellään esiintyvät Kok ja RKP olivat kiistasta - lojaaleja hallituskumppanille vai lojaaleja markkinataloudelle?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Redimor

Jäsen
No ei se nyt ihan näinkään mustavalkoista ole vaikka nopeasti tuntuisi. Syitä siihen miksi rekkajuna Pasila - Oulu välillä loppui oli aikataulujen joustamattomuus, jos ja kun rahtipuolella aikataulut elää, niin tavarat eivät kerinneet junaan menevän yhdistelmän kyytiin ja sitten ne ajettiin joka tapauksessa maantietä pitkin, ja junan täyttöaste jäi vajaaksi mutta jouduttiin maksamaan täydestä kapasiteetista. Ongelmatilanteet elintarvikekuljetuksissa, eli jos kylmäkone sammui, niin eipä sille kukaan moneen tuntiin tehnyt mitään ja koko kuorma oli pilalla, kun kylmäketju katkesi. VRn kalusto myös antaa myöten kuljettaa 24,8 metriä pitkiä kuljetuksia ja moduuliyhdistelmä on Suomessa 25,25 metriä pitkä ja nykyään käytetään 34,5 metriä pitkiä HCT yhdistelmiä (toki näitä pystytään pätkimään, mutta tilankäytöllisesti se ei välttämättä ole järkevää ja tuottaa myös hankaluuksia purku- ja lastausvaiheessa), ja yksi olennainen syy on se, että nykyään autot on 4,4 metriä korkeita ja rataverkosto sallii siltojen puolesta 4,2 metriä korkeiden kuljetusten kuljettamisen, niin hankalaksi menee. Sitten kun vielä kaikki suuret (Schenker, Kaukokiito, Posti) harrastaa matkalla kuljetusten yhdistämistä että saadaan täyttöasteet maksimiin, eli otetaan vajaisiin kuormiin täytettä esimerkiksi Lahdesta tai Jyväskylästä tai vaihdellaan kuormatiloja eri puolilta Suomea tulevista kuljetuksista, niin siitä syystä se rekkajunan käyttö päätettiin lopettaa. Eli kyllä se pääsyy oli junakuljetusten päättymiseen oli joustamattomuus ja mitat, ei VRn hintapolitiikka.

No tässä tullaan siihen toiseen ulottuvuuteen mikä valtion yrityksissä puuttuu eli luovuus ja tuloksen tekemisen tahtotila. Tehdään helppoja ratkaisuja eikä välitetä miten niiden lopputulema mahtaa olla.
Mitä tulee entisiin ja nykyisiin kokoluokkiin vaunuissa niin eniten ihmettelen sitä, että pitää hinata koko auton perää vaunussa kun on keksitty kuljetuskontitkin. Mutta tässä nyt on niitä mielipiteitä yhtä paljon kuin edunsaajiakin.
Ymmärrän että rengasliikeenteellä työllistyy useampi henkilö lyhyellä mittavälilllä. Alueellisessa jakeluliikenteessä työllistyisi useampi ja sitä kautta pystyttäisiin käyttämään vaihtoehtoisia energiamuotojakin liikkumiseen.
Toisekseen vr:n yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut erittäin jääräpäistä kun oikeasti pitäisi olla tukemassa muuta kuljetusketjua niin paljon kuin vain voi. Tämä olisi mahdollistanut isojen terminaalien kehittymisen ratojen yhteyteen mistä lastaukset ja purut olisi voinut suunnitella paremmin. Nyt mennään näin ja kun dieselin hinta taas ensi vuonna pompsahtaa niin kaurapuurolle tulee taas lisähintaa huomattavasti.

Tarkoitus on yleisesti vain kritisoida valtionjohtoisten "yritysten" toimintaperiaatetta. Yhtiöittäminen kun ei ole tuonut sitä tulosta mitä hakemaan lähdettiin. On saatu aikaan puolivillaisia toimijoita jotka välttävästi hoitavat tehtävnsä kun mitään todellista kilpailua ei ole mahdollistettu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tosiaan Keskustan tuen myötä hallitus tulee siis säilyttämään eduskunnan luottamuksen rasismin vastaisen ilmoituksen jälkeen teki RKP mitä tahansa. Tämä toivottavasti antaa työrauhan. Toki RKPllä voi olla sisäisiä vaikeita ratkaisuja, jos joku ei pysy rivissä.

Keskusta ilmeisesti tukee myös työmarkkinauudistusta. Sekin siis etenee varmuudella. Viimeinkin hallitus alkaa saamaan uudistuksia liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös