Niin, eli mitään varsinaista Suomen maakuvan heikkenemistä ei siis ole oikeasti tapahtunut. Ainakaan vielä. Washington Postin juttu keräsi tietysti hurjan määrän lukijoita ja huomiota, mutta Riikka Purra ei ole yhtä kuin Suomi. Meillähän on ulkoministerinä fiksu, liberaali, suvaitsevainen ja superkielitaitoinen Elina Valtonen. Eikö sillä ole väliä? Vai eikö Elinan kompetenssia kannata mainita, koska ketä kiinnostaa, että Suomessa on myös päteviä ministereitä?
Me kaikki tiedämme, että USA:ssa on paljon erilaista rasismia, mutta kummasti sinnekin haluaa ihmisiä eri puolilta maapalloa muuttaa. Jopa suomalaisia, vaikka tietävät, että siellä voi lapset tulla koulussa ammutuksi. Monet matkustavat Tukholmaankin, vaikka siellä poltetaan pyhiä kirjoja alvariinsa ja sielläkin ammutaan viattomia lapsia. Nämä ovat oikeasti pahempia asioita kuin Purran typerät kirjoitukset. Ja silti Ruotsista tulee monelle ekana mieleen Ikean lihapullat.
Mä sanoisin myös, että Suomen suurimmat hidasteet maahanmuuton kasvattamisessa ovat sijainti, ilmasto, alhainen palkkataso ja ostovoima sekä vaikea kieli. Toisaalta, Suomen etuna on ilmainen koulutus ja terveydenhuolto kaikille, puhtaus ja turvallisuus. Bonuksena vielä hyvät työaika- ja vuosilomalait, jotka mahdollistavat elämässä muutakin kuin ympäripyöreitä päiviä kuutena päivänä viikossa ja lomamatkat kotiseudulle vuosilomien aikana. Samalle tasolle ja jopa ohi pääsee moni länsimaa, mutta moni jää myös Suomen taakse. Suomen maakuva on seurausta vuosikymmenten työstä eikä sitä oikeasti voi yksi ministeri muuksi muuttaa. Otsikkotasolla voi kerätä huomiota, mutta kuten mekin olemme huomanneet, elämä täällä käytännössä on jatkunut ihan niin kuin edellisen hallituksenkin aikana.
Myös Linkkarin "asiantuntijakommentit" ovat yksittäisten ihmisten mielipiteitä. Ymmärrän erinomaisen hyvin, että hallituksen 3kk-sääntöä arvostellaan, koska onhan se paska. Lehmänkauppojen tulos. Mutta ei sitäkään vielä ole kirkossa kuulutettu ja määräaika saattaa vielä nousta. Joko yrityksen ja erehdyksen kautta tai jopa sitä ennen. Suomessa on syrjintää siinä missä muissa maissakin ja sitä kohtaa erilaiset ihmiset erinäisistä syistä. Koskee ihan myös kantasuomalaisia. Pääsääntöisesti syrjinnän takana Suomessa on kuitenkin yksittäiset ihmiset. Toki kaikenlaisia ryhmittyjäkin on, mutta kyllä täällä saa oikeasti kulkea kaikenlaiset ihmiset kaduilla pääsääntöisesti ihan rauhassa. Sikäli olisin Linkkari-kommenteissa kuitenkin varovainen, että niillä voidaan kyllä lietsoa myös turhaa epäluuloa, mitkä eivät välttämättä perustu mihinkään muuhun kuin kirjoittajan omiin käsityksiin. Kokemuksiahan meillä ei vielä ole, on vain pelkoja tai jopa oletuksia. Toki, jos tarkoitus on välittää viesti, ettei tänne kannata tulla töihin, niin sitten varmaan kannattaa pyrkiä levittämään tekstejä sellaisten ihmisten nähtäväksi, jotka harkitsevat Suomeen muuttoa. Joku voi ne ottaa tosissaankin ja hakeutua muihin maihin.
Olen myös lukenut Purran vanhat ja uudemmat kommentit ja olen edelleen sitä mieltä, että paskaa olivat. Mutta v. 2008 maailma ja some olivat oikeasti hyvinkin erilaisia kuin nyt. Jonnet ei muista. Eikä edelleenkään muuta sitä tosiasiaa, että tekstit olivat osittain ihan kuraa. Mutta harva on osannut kuvitella, että kaikki vanhakin paska tullaan helposti tonkimaan vuosien päästä. Mullakin on varmasti kaikkea typerää jossain somen syövereissä, jos ruvetaan oikein kaivamaan. Pahinta lienee se, että ne typeryydet voi olla jonkun toisen julkaisussa. Mutta, jos niistä nyt joskus joku soppa syntyy, niin kättä lippaan ja selitykset tulile. Mulle ratkaisevinta on se, miten Purra toimii nyt ja jatkossa Suomen valtioneuvoston jäsenenä. Itse en voisi kuvitella häntä äänestäväni, mutta joihinkin hän tuntuu vetoavan. Ehkä kannattaisi selvittää, että miksi niin on? Johtuuko se pelkästä retoriikasta, vai onko taustalla muita asioita? Ovatko kaikki Purraa äänestäneet rasisteja vai onko joukossa myös ei-rasisteja, jotka vain kokevat, että nykysuuntaa pitäisi muuttaa? Taktista äänestystä tapahtui varmasti myös Purran kohdalla.
Ehkä tässä mun rauhallisessa suhtautumisessani koko kohuun helpottaa se, että olen tiedostanut sen, että monella ihmisellä on typeriä ja esim. rasistisia ajatuksia. Itse en sellaista arvosta enkä ymmärrä sellaista ollenkaan, koska pyrin kohtaamaan jokaisen ihmisen yksilönä. Mulla ei ole minkäänlaista harhakuvitelmaa siitä, että joku muuttaa mielipidettään siksi, että mä kiljun somessa vasta-argumentteja ja haukkuisin kaikki. Luultavasti siinä kävisi juuri päinvastoin. Itse olen sitä mieltä, että oikeasti ääliömäisiin somekommentteihin ei kenenkään pitäisi reagoida yhtään mitenkään. Huomiotahan niillä haetaan, ihan sama minkälaista. Ymmärrän kyllä myös sen dilemman, että jos kukaan koskaan pyrkisi korjaamaan toisten väitteitä faktoilla, joku pitäisi harhaisia väitteitä totuutena, mutta ehkä jokaiseen somekommenttiin ei kannata mennä valmiiksi kiivaana ja lisätä vettä myllyyn.
Demokratiaa haluamme varmasti kaikki, mutta sekin on oikeastaan lopulta aika paskaa, koska myös kaikkien väärin äänestävien äänet huomioidaan ja sitten valtaan valitaan ihmisiä, jotka tekevät päätöksiä, jotka tiedetään jo ennakkoon huonoiksi. Että, jos tässä nyt ihan rehellisiä ollaan, mun mielestäni vain fiksuja ihmisiä äänestävien fiksujen ihmisten pitäisi saada äänestää. Ihmettelen, ettei kukaan ole vielä huomioinut minun mielipidettäni ja ideaa, koska se olisi oikeasti hyväksi meille kaikille.
Persut ovat vetäneet viestinnällisesti aivan vihkoon koko kesän. Itse en oikein tiedä, olenko yllättynyt vai enkö ole. Joka tapauksessa aivan karmean surkeaa viestintää joka saralla. Joskus kannattaisi vain olla hiljaa eikä nyt ainakaan syytellä omista virheistä ja dorkailuista kaikkia muita. Mutta aika ei taida vielä olla kypsä sellaiseen.