Petteri Orpon hallitus

  • 1 173 329
  • 14 985

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä jotenkin pisti silmääni.

Olenko siis rasisti jos otan sijoitusasuntooni vuokralaiseksi kolmikosta Korhonen-Lindeman-Muhammadi tuon Korhosen? Jos vastaus on kyllä niin sitten valitettavasti olen sitä, hautaan asti.

Jännä kriteeristö. Itse ottaisin tuosta kolmikosta sen, jolla on luottotiedot kunnossa ja vakituinen työpaikka.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jännä kriteeristö. Itse ottaisin tuosta kolmikosta sen, jolla on luottotiedot kunnossa ja vakituinen työpaikka.

No nämä nyt ovat tietenkin päivänselvät kriteerit mitä mainitsit. Tarkoitin tietenkin tasatilanteessa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kilpailu kansainvälisessä kanssakäymisessä on erittäin kovaa. Ja kova tarkoittaa monia vaihtoehtoja joissa on pienet marginaalit. Maine, joka toki koostuu monista asioista, on usein se ratkaiseva asia. Suomen Nato -jäsenyys on vain yksi esimerkki positiivisesta asiasta, joka saattaa ratkaista investoinnin kohteen vaikkei sillä olisikaan itse asian kanssa mitään tekemistä. Toinen esimerkki olkoon Unkari, johon investoinnit Suomesta ovat vastatuulessa. (Perustuu omiin havaintoihin ei tilastoihin).

Rahaa tuppaa liikuttamaan jossain määrin loogiset toimijat. Ainakin jos ajatuksena on, että sitä rahaa, mitä liikuttaa, on vielä tulevaisuudessakin.

Maineella on varmaan jotain merkitystä. Esim. Suomen kohdalla ulkomaalaisten käsitykset esim. oikeusvaltion rakenteiden ja järjestelmän vakaudesta, vähäisestä korruptiosta, korkeasta ja vakaasta regulaatiosta, hyvästä infrasta, vahvasta sijoittajansuojasta, koulutetusta ja osaavasta työvoimasta, viranomaiset ei toimi mielivaltaisesti jne.. Mutta ei Suomen markkinoista kiinnostuneet tahot tee ratkaisuja ”maineen” tai ”ennakkoluulojen” perusteella; pankeilta, aa-toimistoilta sun muilta asiantuntijoilta, joilta löytyy markkinakohtaista knowhow’ta, tilataan omien tarpeiden mukaisesti markkina-analyysit. Esitteiden markkina- ja riskikatsaukset jne. jossain määrin ilmentävät, minkälaisia asioita noissa selvityksissä käsitellään ja minkälaiset tekijät ulkomaalaisten sijoittajien päätöksentekoa yleisesti määrittävät.

Oikeistohallitukseen yleisesti liittyy paljon positiivisia odotuksia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, eli mitään varsinaista Suomen maakuvan heikkenemistä ei siis ole oikeasti tapahtunut. Ainakaan vielä. Washington Postin juttu keräsi tietysti hurjan määrän lukijoita ja huomiota, mutta Riikka Purra ei ole yhtä kuin Suomi. Meillähän on ulkoministerinä fiksu, liberaali, suvaitsevainen ja superkielitaitoinen Elina Valtonen. Eikö sillä ole väliä? Vai eikö Elinan kompetenssia kannata mainita, koska ketä kiinnostaa, että Suomessa on myös päteviä ministereitä?

Me kaikki tiedämme, että USA:ssa on paljon erilaista rasismia, mutta kummasti sinnekin haluaa ihmisiä eri puolilta maapalloa muuttaa. Jopa suomalaisia, vaikka tietävät, että siellä voi lapset tulla koulussa ammutuksi. Monet matkustavat Tukholmaankin, vaikka siellä poltetaan pyhiä kirjoja alvariinsa ja sielläkin ammutaan viattomia lapsia. Nämä ovat oikeasti pahempia asioita kuin Purran typerät kirjoitukset. Ja silti Ruotsista tulee monelle ekana mieleen Ikean lihapullat.

Mä sanoisin myös, että Suomen suurimmat hidasteet maahanmuuton kasvattamisessa ovat sijainti, ilmasto, alhainen palkkataso ja ostovoima sekä vaikea kieli. Toisaalta, Suomen etuna on ilmainen koulutus ja terveydenhuolto kaikille, puhtaus ja turvallisuus. Bonuksena vielä hyvät työaika- ja vuosilomalait, jotka mahdollistavat elämässä muutakin kuin ympäripyöreitä päiviä kuutena päivänä viikossa ja lomamatkat kotiseudulle vuosilomien aikana. Samalle tasolle ja jopa ohi pääsee moni länsimaa, mutta moni jää myös Suomen taakse. Suomen maakuva on seurausta vuosikymmenten työstä eikä sitä oikeasti voi yksi ministeri muuksi muuttaa. Otsikkotasolla voi kerätä huomiota, mutta kuten mekin olemme huomanneet, elämä täällä käytännössä on jatkunut ihan niin kuin edellisen hallituksenkin aikana.

Myös Linkkarin "asiantuntijakommentit" ovat yksittäisten ihmisten mielipiteitä. Ymmärrän erinomaisen hyvin, että hallituksen 3kk-sääntöä arvostellaan, koska onhan se paska. Lehmänkauppojen tulos. Mutta ei sitäkään vielä ole kirkossa kuulutettu ja määräaika saattaa vielä nousta. Joko yrityksen ja erehdyksen kautta tai jopa sitä ennen. Suomessa on syrjintää siinä missä muissa maissakin ja sitä kohtaa erilaiset ihmiset erinäisistä syistä. Koskee ihan myös kantasuomalaisia. Pääsääntöisesti syrjinnän takana Suomessa on kuitenkin yksittäiset ihmiset. Toki kaikenlaisia ryhmittyjäkin on, mutta kyllä täällä saa oikeasti kulkea kaikenlaiset ihmiset kaduilla pääsääntöisesti ihan rauhassa. Sikäli olisin Linkkari-kommenteissa kuitenkin varovainen, että niillä voidaan kyllä lietsoa myös turhaa epäluuloa, mitkä eivät välttämättä perustu mihinkään muuhun kuin kirjoittajan omiin käsityksiin. Kokemuksiahan meillä ei vielä ole, on vain pelkoja tai jopa oletuksia. Toki, jos tarkoitus on välittää viesti, ettei tänne kannata tulla töihin, niin sitten varmaan kannattaa pyrkiä levittämään tekstejä sellaisten ihmisten nähtäväksi, jotka harkitsevat Suomeen muuttoa. Joku voi ne ottaa tosissaankin ja hakeutua muihin maihin.

Olen myös lukenut Purran vanhat ja uudemmat kommentit ja olen edelleen sitä mieltä, että paskaa olivat. Mutta v. 2008 maailma ja some olivat oikeasti hyvinkin erilaisia kuin nyt. Jonnet ei muista. Eikä edelleenkään muuta sitä tosiasiaa, että tekstit olivat osittain ihan kuraa. Mutta harva on osannut kuvitella, että kaikki vanhakin paska tullaan helposti tonkimaan vuosien päästä. Mullakin on varmasti kaikkea typerää jossain somen syövereissä, jos ruvetaan oikein kaivamaan. Pahinta lienee se, että ne typeryydet voi olla jonkun toisen julkaisussa. Mutta, jos niistä nyt joskus joku soppa syntyy, niin kättä lippaan ja selitykset tulile. Mulle ratkaisevinta on se, miten Purra toimii nyt ja jatkossa Suomen valtioneuvoston jäsenenä. Itse en voisi kuvitella häntä äänestäväni, mutta joihinkin hän tuntuu vetoavan. Ehkä kannattaisi selvittää, että miksi niin on? Johtuuko se pelkästä retoriikasta, vai onko taustalla muita asioita? Ovatko kaikki Purraa äänestäneet rasisteja vai onko joukossa myös ei-rasisteja, jotka vain kokevat, että nykysuuntaa pitäisi muuttaa? Taktista äänestystä tapahtui varmasti myös Purran kohdalla.

Ehkä tässä mun rauhallisessa suhtautumisessani koko kohuun helpottaa se, että olen tiedostanut sen, että monella ihmisellä on typeriä ja esim. rasistisia ajatuksia. Itse en sellaista arvosta enkä ymmärrä sellaista ollenkaan, koska pyrin kohtaamaan jokaisen ihmisen yksilönä. Mulla ei ole minkäänlaista harhakuvitelmaa siitä, että joku muuttaa mielipidettään siksi, että mä kiljun somessa vasta-argumentteja ja haukkuisin kaikki. Luultavasti siinä kävisi juuri päinvastoin. Itse olen sitä mieltä, että oikeasti ääliömäisiin somekommentteihin ei kenenkään pitäisi reagoida yhtään mitenkään. Huomiotahan niillä haetaan, ihan sama minkälaista. Ymmärrän kyllä myös sen dilemman, että jos kukaan koskaan pyrkisi korjaamaan toisten väitteitä faktoilla, joku pitäisi harhaisia väitteitä totuutena, mutta ehkä jokaiseen somekommenttiin ei kannata mennä valmiiksi kiivaana ja lisätä vettä myllyyn.

Demokratiaa haluamme varmasti kaikki, mutta sekin on oikeastaan lopulta aika paskaa, koska myös kaikkien väärin äänestävien äänet huomioidaan ja sitten valtaan valitaan ihmisiä, jotka tekevät päätöksiä, jotka tiedetään jo ennakkoon huonoiksi. Että, jos tässä nyt ihan rehellisiä ollaan, mun mielestäni vain fiksuja ihmisiä äänestävien fiksujen ihmisten pitäisi saada äänestää. Ihmettelen, ettei kukaan ole vielä huomioinut minun mielipidettäni ja ideaa, koska se olisi oikeasti hyväksi meille kaikille.

Persut ovat vetäneet viestinnällisesti aivan vihkoon koko kesän. Itse en oikein tiedä, olenko yllättynyt vai enkö ole. Joka tapauksessa aivan karmean surkeaa viestintää joka saralla. Joskus kannattaisi vain olla hiljaa eikä nyt ainakaan syytellä omista virheistä ja dorkailuista kaikkia muita. Mutta aika ei taida vielä olla kypsä sellaiseen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Persut ovat vetäneet viestinnällisesti aivan vihkoon koko kesän. Itse en oikein tiedä, olenko yllättynyt vai enkö ole. Joka tapauksessa aivan karmean surkeaa viestintää joka saralla. Joskus kannattaisi vain olla hiljaa eikä nyt ainakaan syytellä omista virheistä ja dorkailuista kaikkia muita. Mutta aika ei taida vielä olla kypsä sellaiseen

Hyvä tiivistys. Aika näyttää miten käy. Itse toivon hallitusohjelman täytäntöönpanoa ja siitä eteenpäin. Kaikki on mahdollista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen myös lukenut Purran vanhat ja uudemmat kommentit ja olen edelleen sitä mieltä, että paskaa olivat. Mutta v. 2008 maailma ja some olivat oikeasti hyvinkin erilaisia kuin nyt. Jonnet ei muista.
En ihan ole jonne, enkä oikein havainnollista, että 2008 olisi niin kauhean kaukana nykymaailmasta. Mutta ei siinä mitään, tuo häiriintynyt, aggressiivinen ja epätasapainoinen teksti oli selkeästikin tehty aika omalaatuisessa mielentilassa - eikä siis missään normaalissa mielentilassa edes vuonna 2008. About meiltä kaikilta löytyy todella heikkoja hetkiä, ihan aikuisiälläkin. Mutta aikuisina meidän on myös hyvin helppo ihan autenttisesti, ihan oikeasti katua niitä asioita, mitä on tullut sanotuksi.

Minusta tässä se skandaali ei ole siinä, että Purra on kirjoitellut kerjäläisten päälle sylkemisestä ja n-lapsien päälle potkimisesta (jne. jne.) vaan se, ettei hän todella pitkään ole nähnyt yhtään mitään tarvetta pahoitella mitään tästä, lähinnä päinvastoin, ja vasta sitten presidentin ärjähdyksen jälkeen tuli jonkinlainen anteeksipyyntö, mitä sitten perään on liudennellut. Siis minkä helvetin takia? Miten vaikeaa on täydellisesti sanoutua irti tuollaisesta harhaisesta ja epätasapainoisesta vihapuheesta? Miksi siinä olisi yhtään mitään vaikeaa? Suo nyt anteeksi, jos tämä on minulle tietty juttu vaikka selkeästi ei sinulle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Minusta tässä se skandaali ei ole siinä, että Purra on kirjoitellut kerjäläisten päälle sylkemisestä ja n-lapsien päälle potkimisesta vaan se, ettei hän todella pitkään ole nähnyt yhtään mitään tarvetta pahoitella mitään tästä, lähinnä päinvastoin, ja vasta sitten presidenti ärjähdyksen jälkeen tuli jonkinlainen pahoittelu, mitä sitten perään on liudennellut. Siis minkä helvetin takia? Miten vaikeaa on täydellisesti sanoutua irti tuollaisesta harhaisesta ja epätasapainoisesta vihapuheesta? Suo nyt anteeksi, jos tämä on minulle tietty juttu vaikka selkeästi ei sinulle.

Joku muukin on kysynyt, mikä riittäisi oppositiolle että se riittäisi vai onko nyt jo päätetty myös mediassa ettei PS ole hallituskelpoinen?

Itse en osaa sanoa muuta kuin sen että vaikea on PS:aan lopulta sanoutua irti mistään kun maalitolpat siirtyvät koko ajan. Onko niin ettei saa edes ajatella rasistisesti, mitä meistä kaikki niin tekevät tahtomattaan?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joku muukin on kysynyt, mikä riittäisi oppositiolle että se riittäisi vai onko nyt jo päätetty myös mediassa ettei PS ole hallituskelpoinen?
No, en nyt osaa sanoa mitä tämä kansainvälinen juutalais-marxilainen vihervassari-salaliitto asiasta sanoisi. Lähinnä vastaan vain omista reaktioistani. Pidän itseäni hyvänä ihmistuntijana ja minulle ihan riittäisi Purran vilpitön puhe asiasta. Ehkä ei Silvia Modigille ja Anna Kontulalle et kumppaneille, mutta en pidä itseäni vastuullisena heistä. (Kysymys on toki hieman akateeminen koska mitään vilpitöntä puhetta ei vielä ole kuulunut.)
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mulle ratkaisevinta on se, miten Purra toimii nyt ja jatkossa Suomen valtioneuvoston jäsenenä. Itse en voisi kuvitella häntä äänestäväni, mutta joihinkin hän tuntuu vetoavan. Ehkä kannattaisi selvittää, että miksi niin on?

Tuohon nyt ei suurta selvitystyötä tarvita. Perussuomalaisten äänestäjät äänestävät ketä tahansa joka toistelee puolueen jargonia ja toimivat julkisuudessa tietyn persu-roolin mukaan. Purra ei ole tästä kaavasta suuremmin poikennut, hän ei ole kovin omaperäinen. Kannatuksellista etua hän on toki saanut sukupuolestaan: persuilla on ollut tilausta naiselle eturivissä sen jälkeen kun Huhtasaari paljastui huonoksi arvaksi.

Siitä olen samaa mieltä että Purran vanhojen tekstien kaivelu ja maabrändistä huolestuminen ovat menneet paikoin yli. Samalla on muistettava että Purra puoluetovereineen on itse ruokkinut tätä suhtautumalla koko aiheeseen enemmän pilkallisesti kuin tosissaan. Myönnät itsekin että persut ovat vetäneet viestinnällisesti aivan vihkoon. Tämän päivän politiikassa viestinnän laatu on kaikki kaikessa ja siinä Perussuomalaisilla on vielä paljon opeteltavaa.

On myös täysin totta että Purralla on neljä vuotta aikaa todistaa osaamisensa ministerinä. Alku ei vaan ole kovin lupaava käänneltiin sitä miten tahansa. Pahin ongelma eivät edes ole nuo vanhat, sinänsä vastenmieliset kirjoitukset. Vaan se että meillä on erittäin vastuullisessa ministerin pestissä henkilö jonka näyttää olevan vaikeaa kantaa vastuuta, varsinkin silloin kun paska osuu tuulettimeen.

Kaikki voi toki muuttua, Purra voi muuttua, puolue voi muuttua. Eri asia sitten riittääkö neljä vuotta tähän kehitykseen.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, eli mitään varsinaista Suomen maakuvan heikkenemistä ei siis ole oikeasti tapahtunut. Ainakaan vielä. Washington Postin juttu keräsi tietysti hurjan määrän lukijoita ja huomiota, mutta Riikka Purra ei ole yhtä kuin Suomi.

Näihin maakuvajuttuihin liittyy ”mä olen maailmannapa” -ajattelua. Samalla tavalla kuin 20v aqu ajatteli, että jokainen kaunis kadulla ohi kävellyt tyttö tsekkaa meikäläisen tarkkaan sillä silmällä ja salilla jokainen nainen katselee ihaillen juuri sitä minun peffaani.

Mitä enemmän Suomesta kirjoitetaan positiivisia juttuja sen parempi, ei sillä, mutta ei kannata yliarvioida asian merkitystä. Sanna Marinin hyvä englanti, kauniit kasvot ja naisministereistämme kertoneet jutut eivät tuoneet Suomeen yhtä ainutta euroa. Suomen hyvä maine rauhallisena, vakaana ja liberaalina oikeusvaltiona ei ole estänyt meitä häviämästä IT-alan diilejä esim. Puolalle, joka saa vähän väliä noottia sieltä suun täältä mm. oikeusvaltiokehityksestään. Ukrainan sodan alun jälkeiset länkkärifirmojen lähdöt Venäjältä osoittivat sen, että siellä ne suomalaisfirmatkin olivat tekemässä bisnestä, vaikka Venäjän ihmisoikeusrekordi ja hallinnon suhtautuminen esim. seksuaalivähemmistöihin on ollut surkea ja kiristyvä läpi 2010-luvun. Raha menee suht kylmästi sinne, missä sen on hyvä lisääntyä ja, ikävä kyllä, valtioiden kilpailu ulkomailta tulevista investoinneista on usein johtanut ”race to the bottom” -ilmiöön.

Totta kai me suomalaiset olemme kiinnostuneita Suomea koskevista kv-median jutuista jne., mutta kannattaa tarkastella asiaa ulkopuolisen silmin ja miettiä, miten – ja millä kiinnostuksen tasolla – itse suhtautuisi vastaavanlaiseen juttuun, joka koskee esim. jotain Slovakiaa.

Se kuinka hyvin Suomi edes tunnetaan ulkomailla, on oma juttunsa ja jota varmaan voitaisiin pyrkiä ihan organisoidusti parantamaan. Meillä oli kesällä vieraana Stokiksen yliopiston opiskelijoita ja yksi, ihan ruotsalainen opiskelija, kertoi ihmetelleensä alkuun tyttöystäväni täydellistä ruotsia… taitaa kasvavassa määrin nuorten ruotsalaistenkin tietämys Suomesta rajautua tyyliin siihen, että tietävät meidän olevan heistä itään.
 
Viimeksi muokattu:

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Näihin maakuvajuttuihin liittyy ”mä olen maailmannapa” -ajattelua. Samalla tavalla kuin 20v aqu ajatteli, että jokainen kaunis kadulla ohi kävellyt tyttö tsekkaa meikäläisen tarkkaan sillä silmällä ja salilla jokainen nainen katselee ihaillen juuri sitä minun peffaani.

Mitä enemmän Suomesta kirjoitetaan positiivisia juttuja sen parempi, ei sillä, mutta ei kannata yliarvioida asian merkitystä. Sanna Marinin hyvä englanti, kauniit kasvot ja naisministereistämme kertoneet jutut eivät tuoneet Suomeen yhtä ainutta euroa. Suomen hyvä maine rauhallisena, vakaana ja liberaalina oikeusvaltiona ei ole estänyt meitä häviämästä IT-alan diilejä esim. Puolalle, joka saa vähän väliä noottia sieltä suun täältä mm. oikeusvaltiokehityksestään. Ukrainan sodan alun jälkeiset länkkärifirmojen lähdöt osoittivat sen, että siellä ne suomalaisfirmatkin olivat tekemässä bisnestä, vaikka Venäjän ihmisoikeusrekordi ja hallinnon suhtautuminen esim. seksuaalivähemmistöihin on ollut surkea ja kiristyvä läpi 2010-luvun. Raha menee suht kylmästi sinne, missä sen on hyvä lisääntyä ja, ikävä kyllä, valtioiden kilpailu ulkomailta tulevista investoinneista on usein johtanut ”race to the bottom” -ilmiöön.

Totta kai me suomalaiset olemme kiinnostuneita Suomea koskevista kv-median jutuista jne., mutta kannattaa tarkastella asiaa ulkopuolisen silmin ja miettiä, miten – ja millä kiinnostuksen tasolla – itse suhtautuisi vastaavanlaiseen juttuun, joka koskee esim. jotain Slovakiaa.

Se kuinka hyvin Suomi edes tunnetaan ulkomailla, on oma juttunsa ja jota varmaan voitaisiin pyrkiä ihan organisoidusti parantamaan. Meillä oli kesällä vieraana Stokiksen yliopiston opiskelijoita ja yksi, ihan ruotsalainen opiskelija, kertoi ihmetelleensä alkuun tyttöystäväni täydellistä ruotsia… taitaa kasvavassa määrin nuorten ruotsalaistenkin tietämys Suomesta rajautua tyyliin siihen, että tietävät meidän olevan heistä itään.

Näin se on. Jos raha saa samankaltaisella riskitasolla Suomessa laskennallisesti 20% vuosituoton, ja Ruotsissa 10% tuoton, niin raha tulee Suomeen. Siinä ei Riikka Purran kirjoituksilla ole mitään merkitystä.

Jännä kriteeristö. Itse ottaisin tuosta kolmikosta sen, jolla on luottotiedot kunnossa ja vakituinen työpaikka.

Näiden itsestäänselvyyksien lisäksi täytyyhän sinun arvioida mahdollisen vuokralaisesi käytöstä, ja todennäköisyyttä esimerkiksi erilaisille melu-, ja hajuhaitoille, sekä omaisuusvaurioille mitä saattaa aiheutua.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näiden itsestäänselvyyksien lisäksi täytyyhän sinun arvioida mahdollisen vuokralaisesi käytöstä, ja todennäköisyyttä esimerkiksi erilaisille melu-, ja hajuhaitoille, sekä omaisuusvaurioille mitä saattaa aiheutua.

Ja tätäkö on vuokrantajan helpointa arvioida sukunimen perusteella? Esimerkiksi omilla lapsillani on sukunimi, joka ei ole suomalainen. Heillekö minun ei kannattaisi vuokrata asuntoa?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ja tätäkö on vuokrantajan helpointa arvioida sukunimen perusteella? Esimerkiksi omilla lapsillani on sukunimi, joka ei ole suomalainen. Heillekö minun ei kannattaisi vuokrata asuntoa?

Se voi olla yksi kriteeri, sillä omien kokemusteni mukaan tietyistä kulttuureista tulevat esimerkiksi ovat äänekkäämpiä myöhään illalla, ja nimen perusteella tätä voi arvioida. Omat lapsesi varmaan tunnet muutenkin hyvin, joten en usko että sinun tarvitsee tätä heidän kohdallaan miettiä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Asenteita/suhtautumista rasismiin. Ei tuosta nyt kovin vaikea ole ns. isoa kuvaa muodostaa. Yhtenä kysymyksenä oli mm. tämä:

"Mielestäni on erittäin tärkeää, että Suomessa ei hyväksytä rasismia missään muodossa".
Ok, eli aika tyypillinen kysely, johon vastataan oman fiiliksen mukaan. Itse en kuitenkaan osaisi vastata, koska mielestäni suhtautuminen rasismiin on kansamme keskuudessa niin monitahoinen. Itse en hyväksy sitä ollenkaan, mutta en osaa sanoa, onko suhtautuminen suuressa kuvassa tarpeeksi tuomitsevaa vai ei.

Mitä tulee tuohon kiintoisaan ongelmaan valita oikea vuokralainen, niin itse tapaisin ehdokkaat silmätysten ennen valintaa. Kyllä ihmisestä usein saa tietynlaisen käsityksen, kun hänen kanssaan juttelee.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se voi olla yksi kriteeri, sillä omien kokemusteni mukaan tietyistä kulttuureista tulevat esimerkiksi ovat äänekkäämpiä myöhään illalla, ja nimen perusteella tätä voi arvioida. Omat lapsesi varmaan tunnet muutenkin hyvin, joten en usko että sinun tarvitsee tätä heidän kohdallaan miettiä.

Kertoisitko vielä ne kulttuurit, joissa eniten riekutaan myöhään illalla, kun tällainen tieto ilmeisesti on olemassa?
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Näiden itsestäänselvyyksien lisäksi täytyyhän sinun arvioida mahdollisen vuokralaisesi käytöstä, ja todennäköisyyttä esimerkiksi erilaisille melu-, ja hajuhaitoille, sekä omaisuusvaurioille mitä saattaa aiheutua.
Mitäs jos pitäisi valita kolmikosta Korhonen, Mäkelä, Virtanen? Kaikilla luottotiedot kunnossa ja vakityöpaikka. Millä perustein arvioisit näistä kolmesta vaihtoehdosta aiheutuvat, mahdolliset, haitat?

Entä jos sukunimet olisivat Korhonen, Hagert, Muhamed ja Korhonen työtön ja maksuhäiriö mutta kahdella muulla ei ja heillä lisäksi vakityöpaikat?
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Ensimmäiseen arvalla tai haastattelulla, tietysti jos vuokralainen on nainen niin se on myös etu.

Alemmassa sitten Korhonen jää rannalle, tietysti.
Sinulla ei tainnutkaan kriteerinä olla vuokralaisesta (mahdollisesti) aiheutuvat hajuhaitat.

Odottelen @Petri1981 vastausta myös, että millä perusteilla ne mahd. haju- ja meluhaitat ovatkin hyväksyttävissä vai ovatko ollenkaan?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kertoisitko vielä ne kulttuurit, joissa eniten riekutaan myöhään illalla, kun tällainen tieto ilmeisesti on olemassa?

Omien kokemusteni mukaan esimerkiksi romanit ja Lähi-Idän alueelta olevat pitävät usein arkenakin meteliä isolla porukalla, jossa todennäköisesti paljon sukua ja ystäviä mukana. Tämän lisäksi kaksi kertaa ollut naapurissa lähi-itään viittaava sukunimi, ja molemmilla kerroilla tullut hajuhaittoja minun asuntooni ja rappuuni.

Mitäs jos pitäisi valita kolmikosta Korhonen, Mäkelä, Virtanen? Kaikilla luottotiedot kunnossa ja vakityöpaikka. Millä perustein arvioisit näistä kolmesta vaihtoehdosta aiheutuvat, mahdolliset, haitat?

Entä jos sukunimet olisivat Korhonen, Hagert, Muhamed ja Korhonen työtön ja maksuhäiriö mutta kahdella muulla ei ja heillä lisäksi vakityöpaikat?

Ensimmäisessä vaikea arvioida. Pitäisi vain mennä fiiliksen mukaan, jos muuten täysin tasavertaiset hakijat.

Toisessa Hagert.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sinulla ei tainnutkaan kriteerinä olla vuokralaisesta (mahdollisesti) aiheutuvat hajuhaitat.

Odottelen @Petri1981 vastausta myös, että millä perusteilla ne mahd. haju- ja meluhaitat ovatkin hyväksyttävissä vai ovatko ollenkaan?
Kuulisin myös mielelläni, että liittyykö meluhaitat erityisesti Hagertiin ja hajuhaitat Muhamediin, vai miten nää nyt menee. Että osais toimia sitten oikein tarvittaessa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kuulisin myös mielelläni, että liittyykö meluhaitat erityisesti Hagertiin ja hajuhaitat Muhamediin, vai miten nää nyt menee. Että osais toimia sitten oikein tarvittaessa.

Suosittelen tässä vaiheessa menemään Tukholman kaduille ja kyselemään riikinruotsalaisilta, miksi he idiootit eivät jonota halpoja asuntoja Rinkebystä. Kun kerran mitään ongelmiakaan ei ole.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei aivan hirveän yllättävää että vuokralaiskeskustelu meni näsäviisasteluksi.

Tietenkin yksilöinä haastateltaisiin hakijat mutta jos nämä olisivat ns.samalla viivalla ihmettelen kyllä kovasti jos joku ottaisi vaikka arvokkaampaan asuntoonsa muun kuin sen Korhosen. Toki monesti jos on sossun automaatti päällä niin saattaa vuokrasitoumuksilla olla se varmin vuokranmaksu. Toki asunnon pitäisi vielä pysyä tolkullisessa kunnossa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen tässä vaiheessa menemään Tukholman kaduille ja kyselemään riikinruotsalaisilta, miksi he idiootit eivät jonota halpoja asuntoja Rinkebystä. Kun kerran mitään ongelmiakaan ei ole.

Nyt ei ollutkaan sellainen tilanne, että olisi tarvetta lähteä kysymään ruotsalaisilta, vaan nyt kysyttiin sinulta. Voisitko ystävällisesti vastata, kun täällä niin tietävänä asian osalta esiinnyt?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Nyt ei ollutkaan sellainen tilanne, että olisi tarvetta lähteä kysymään ruotsalaisilta, vaan nyt kysyttiin sinulta. Voisitko ystävällisesti vastata, kun täällä niin tietävänä asian osalta esiinnyt?

Minä olen vastannut kaikkiin kysymyksiin, mitä minulle on esitetty. Jos minua ei usko, niin miettikää miksi riikinruotsalaiset eivät Tukholmassa jonota halpoja asuntoja Rinkebystä, jos kerran olette sitä mieltä että ongelmia ei ole, ja kaikki on rauhallista ja seesteistä. Minulla on kokemukseni, joita te ette voi millään vänkäyksellä poistaa. Tämän lisäksi Rinkebyn ja muiden alueiden esimerkit vain vahvistavat minun kokemuksiani.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Saatte varmasti kaikessa rauhassa arvottaa ihmisiä sukunimen perusteella ja perustella sen itsellenne parhaaksi näkemällänne tavalla. Hupaisan perähikiäläinen ja sisäsiittoinen katsantakanta se joka tapauksessa on.

Petteri Orpon hallitukseen asia tuskin millään tapaa liittyy, vaikka hallituksessa onkin porukka jonka politiikka rakentuu täysin näiden ennakkoluulojen varaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös