Perussuomalaiset

  • 5 569 354
  • 44 578

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jaa. Minun käsittääkseni olivat vahvasti korporativismin kannalla, mikä toki tuollaisille kontrollinhaluisille autoritaarisille hallinoille paremmin sopiikin. Ja siis totta kai niin, että ne korporaatiot eivät olleet itsenäisiä toimijoita vaan hallinnon kontrollissa. Yksityisomistukseen eivät tainneet sen kummemmin puuttua, kunhan tosiaan firmat muistivat koordinoida toimintansa hallinnon toiveiden kanssa.
Juu minun mokani, piti kirjoittaa että olivat hyvin kaukana siitä. Käsi ylös virheen merkiksi. Tullut joku ajatuskatkos. Laissez faire kun tarkoittaa nimen omaan kontrolloimatonta kauppaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Fasismi ei ole mielestäni koskaan ollut vasemmasta taikka oikeasta riippuvainen. Stalin, Mao, Hitler, Mussolini - kaikki äärimmäisiä esimerkkejä fasismista. Mielestäni fasismiin sisältyy autotaarinen totalismi, sensuuri, ja ihmisten halveksiminen tai ääritapauksissa vainoaminen etnisyyden/seksuaalisuuden/uskonnon perusteella. En ole tosin fasismin asiantuntija, mutta lukemani perusteella lopullista konsensusta asiaan eivät ole saaneet oikein asiantuntijatkaan.

Nyt jos tätä fasismi-asiaa peilataan Suomeen, niin ainakin itse näen häivähdyksiä fasistisesta ajattelutavasta niin vihervasemmistossa kuin persuissakin.

Ongelmahan tässä on se, että on helppo nähdä korsi toisen silmässä mutta ei sitä hirttä omassa silmässä. Me ollaan hyviä, nuo toiset pahoja ja haluaa tuhota Suomen.
Paitsi että tässä on iso lähtökohtainen virhe liittää fasismi = paha samaan tyyliin kuin natsismi = paha. Fasismi oli 1920-luvulla Italiassa vallinnut poliittinen liike. Se myös sinne kuoli. Se ei ole Stalinin, Maon tai kenenkään muun kauhutekojen takana. Tälläinen tyyli missä yritetään liittää jotain menneitä asioita kuten vaikka natsismi ihan kaikkeen mahdolliseen on kielenkäytölle hyvin hankalaa koska silloin asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä. Sen kyllä uskon, että osa porukasta tekee sen aivan tarkoituksella ja tällä yritetään sitten ajan saatossa leimata erilaisia asioita sellaisiksi mitä ne ei ole. Kaikelle on syynsä.
 
Viimeksi muokattu:

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Mielestäni en ole juuri koskaan kuullut, että venäläiset itse olisivat paljonkaan ihmetelleet tai kyseenalaistaneet ikivanhaa suomalaista sanontaa "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistaisi".
Sitä pitävät halventavana tai jopa loukkaavana vain suomalaiset vassarit ja poliittisesti korrektit ei-sosialistit.
Itänapurissa tiedetään varsin hyvin miksi moinen sanonta on Suomessa muotoutunut.

Menepä sanomaan tuo jollekin venäläiselle sitten, käsityksesi muuttuu aika nopeaan. Voit oikeastaan jättää myös sanat "on" "vaikka" "voissa" "paistaisi" myös pois ja vastaanotto tulee silti olemaan kylmää.

Ihan päätön ajatusleikki sinulla tässä on muutenkin, kun mielestäsi et ole juuri koskaan kuullut että venäläinen loukkaantuu suomalaisesta sanonnasta. Mutta varpisti on jonkun sjw vika kuitenkin, mitä nyt tolla tavalla eivät ole rasisteja saatanat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Menepä sanomaan tuo jollekin venäläiselle sitten, käsityksesi muuttuu aika nopeaan. Voit oikeastaan jättää myös sanat "on" "vaikka" "voissa" "paistaisi" myös pois ja vastaanotto tulee silti olemaan kylmää.

Ihan päätön ajatusleikki sinulla tässä on muutenkin, kun mielestäsi et ole juuri koskaan kuullut että venäläinen loukkaantuu suomalaisesta sanonnasta. Mutta varpisti on jonkun sjw vika kuitenkin, mitä nyt tolla tavalla eivät ole rasisteja saatanat.
Tuo ei todista mitään. Venäläinen on aina venäläinen. Mitä pahaa siinä on? Ne venäläiset sanonnat suomalaisista sensijaan ovat loukkaavia.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Tähän natokeskusteluun vielä muutama ajatus, eli ping @Ck @Hatchetman @Tadu ainakin, sekä muut asiasta keskustelleet.

Minä näen noin 0% todennäköisyyden, että Suomi joka ei ole NATO-jäsen kokee Venäjän hyökkäyksen nykyisessä maailmantilanteessa. Suomi on ainoastaan hyödyllinen puskuri Venäjälle suursodan syttyessä, ja silloin se onkin sitten jo aika se ja sama ollaanko NATO-jäseniä vai ei. Tai siinä mielessä ei ole ihan sama, että Venäjän aggressiot lienevät kahta kauheammat Suomea kohtaan jonka mieltävät vihollisvaltioksi, neutraalin naapurimaan sijaan.

NATO-Suomen Venäjä kokee sotilaalliseksi uhaksi takuuvarmasti, enkä mä oikein näe fiksuna mennä noin isoa rajanaapuria tökkimään. Olen vielä vähemmän pro-Venäjä mitä pro-USA, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi Venäjä varustautuu sotilasliittoa, joka on käytännössä perustettu Venäjän vastavoimaksi, vastaan kaikin tavoin.

Mutta tämä oli aiheesta osaltani tässä, varmasti teillä kaikilla on hyviä argumentteja pääni menoksi mutta minulla on mielipiteeni ja en todellakaan jaksa vääntää tästä asiasta täällä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Tuo ei todista mitään. Venäläinen on aina venäläinen. Mitä pahaa siinä on? Ne venäläiset sanonnat suomalaisista sensijaan ovat loukkaavia.

Se todistaa väitteesi paskapuheeksi, koska jos sanot ihan oikeasti tuon jutun jollekin venäläiselle, niin hän 99% varmuudella suuttuu asiasta.

Sinä itse käytit tuota sanontaa negatiivisessa mielessä, ja nyt pokalla naamalla seuraavassa viestissä "ihmettelet" mitä pahaa siinä on? Sori mutta ei jatkoon.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se todistaa väitteesi paskapuheeksi, koska jos sanot ihan oikeasti tuon jutun jollekin venäläiselle, niin hän 99% varmuudella suuttuu asiasta.

Sinä itse käytit tuota sanontaa negatiivisessa mielessä, ja nyt pokalla naamalla seuraavassa viestissä "ihmettelet" mitä pahaa siinä on? Sori mutta ei jatkoon.
Mitä venäläinen ihminen luulee sanan ryssä tarkoittavan? Tunnut tietävän.
 
Menepä sanomaan tuo jollekin venäläiselle sitten, käsityksesi muuttuu aika nopeaan. Voit oikeastaan jättää myös sanat "on" "vaikka" "voissa" "paistaisi" myös pois ja vastaanotto tulee silti olemaan kylmää.

Ihan päätön ajatusleikki sinulla tässä on muutenkin, kun mielestäsi et ole juuri koskaan kuullut että venäläinen loukkaantuu suomalaisesta sanonnasta. Mutta varpisti on jonkun sjw vika kuitenkin, mitä nyt tolla tavalla eivät ole rasisteja saatanat.

ME ALEXANDER I. Jumalan Armosta, Kejsari ja Itzewaldias yli koko Ryssänmaan

Porvoon julistuksen suomenkielinen käännös, 1809.

Eli virallinen termi autonomisessa Suomen Suuriruhtinaskunnassa.Ilmeisesti termi Venäjä vielä silloin viittasi Vienanmaahan, eli Itä-Karjalaan.

Tai siinä mielessä ei ole ihan sama, että Venäjän aggressiot lienevät kahta kauheammat Suomea kohtaan jonka mieltävät vihollisvaltioksi, neutraalin naapurimaan sijaan.

Eli ne joukkoraiskaisi mun vaimoa ja tytärtä kahta kauheammin, ja kiduttaisi ja tappaisi minut kahteen kertaan?

Olen vielä vähemmän pro-Venäjä mitä pro-USA, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi Venäjä varustautuu sotilasliittoa, joka on käytännössä perustettu Venäjän vastavoimaksi, vastaan kaikin tavoin.

Puolustusliittoa! Minkälainen valtio valmistautuu kaikin tavoin keskinäistä Puolustusliittoa vastaan?

" Ymmärrän kyllä, miksi pyromaani naapurini valmistautuu nykyään polttopulloin, kun toinen naapurini meni ilmoittautumaan vapaapalokuntalaiseksi"

Eihän tuossa ole mitään järkeä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä näen noin 0% todennäköisyyden, että Suomi joka ei ole NATO-jäsen kokee Venäjän hyökkäyksen nykyisessä maailmantilanteessa. Suomi on ainoastaan hyödyllinen puskuri Venäjälle suursodan syttyessä, ja silloin se onkin sitten jo aika se ja sama ollaanko NATO-jäseniä vai ei.
Puolueettomuusstrategia ei toiminut ainakaan 1939.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksityisomistukseen eivät tainneet sen kummemmin puuttua, kunhan tosiaan firmat muistivat koordinoida toimintansa hallinnon toiveiden kanssa.
Reicht Flight veroa maksaneet juutalaiset eivät tästä ihan samaa mieltä ole. Mutta demareilla on sama ajatus, joten ajatus on sinänsä vasemmistolainen
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Puolueettomuusstrategia ei toiminut ainakaan 1939.
Ei se tuntunut toimivan Ukrainallakaan pari vuotta siten. Tai Tsekkoslovakilla 1968. Tai Afganistanilla 1980. Tai Tšetšenialla.

Mutta ehkä nyt on eri asia.
 
Ei se tuntunut toimivan Ukrainallakaan pari vuotta siten. Tai Tsekkoslovakilla 1968. Tai Afganistanilla 1980. Tai Tšetšenialla.

Mutta ehkä nyt on eri asia.

Tai Georgiaa, tai Moldovaa.

Tsekkoslovakia oli toki Varsovan Liiton jäsen, eikä puolueeton. Ja niin oli Unkarikin. Maailman ainoa sotilasliitto, jonka ainoat kaksi sotilaallista operaatiota olivat koordinoidut hyökkäykset omia jäseniä vastaan.

Että sen verran ne venäläiset sopimuksia arvostavat..
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Koska en kannata sotilasliittoa Yhdysvaltojen kaltaisen roistovaltion kanssa. Suomen etu olisi pysyä puolueettomana.

Venäjä ei vähemmän yllättäen halua rajoilleen jenkkien sotakoneistoa.

Minun puolestani Suomea ryssän hyökkäystä vastaan puolustamaan ovat tervetulleita niin saudit kuin Pohjois-Koreakin. Pääasia on, että täältä ei hyökätä mihinkään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Menepä sanomaan tuo jollekin venäläiselle sitten, käsityksesi muuttuu aika nopeaan. Voit oikeastaan jättää myös sanat "on" "vaikka" "voissa" "paistaisi" myös pois ja vastaanotto tulee silti olemaan kylmää.

Ihan päätön ajatusleikki sinulla tässä on muutenkin, kun mielestäsi et ole juuri koskaan kuullut että venäläinen loukkaantuu suomalaisesta sanonnasta. Mutta varpisti on jonkun sjw vika kuitenkin, mitä nyt tolla tavalla eivät ole rasisteja saatanat.

Sana "ryssä" ei tuossa sanonnassa tarkoita ihmisyksilöä, vaan valtiota joka jakaa itärajamme.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totta tosiaan, koski vain kunnon arjalaisia. Juutalaiset, slaavit, ym. saivat olla kiitollisia, jos meni vain omaisuus.
Tai muotoilisin asian jopa niin, että onnellisia olivat ne jotka selvisivät vain 25% osuudella omaisuudestaan. Se huonompi vaihtoehto oli 100% osuus (plus henki). Korostetaan demarit eivät ole tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa ainakaan julkisuudessa väläytelleet.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Riippuu ihan missä kontekstissa tuota sanontaa käyttää. Se ei kuitenkaan ollut se pointti tässä.

Se on tasan se pointti, että onko kyse rasismista vai ei. Koska ryssä (kokonaisuus) on ryssä (paskakasa) ikuisesti mutta suurin osa venäläisistä on miellyttäviä ihmisiä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Se on tasan se pointti, että onko kyse rasismista vai ei. Koska ryssä (kokonaisuus) on ryssä (paskakasa) ikuisesti mutta suurin osa venäläisistä on miellyttäviä ihmisiä.

No ei, vaan se pointti oli että kokevatko venäläiset ryssittelyn loukkaavaksi vai kokevatko suomalaiset vassarit venäläisten ryssittelyn loukkaavaksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No ei, vaan se pointti oli että kokevatko venäläiset ryssittelyn loukkaavaksi vai kokevatko suomalaiset vassarit venäläisten ryssittelyn loukkaavaksi.

Alkuperäinen @finnjewel in viesti näytti sisältävän saman ajatuksen kuin minun tapani on, mutta kieltämättä silmieni ohi mennyt seuraava viesti jätti mahdolliseksi ihmisyksilönkin ryssittelyn. Käsittääkseni tuo vanha sanonta (opin sen mummoltani s. 1908 eli synnynnäiseltä Venäjän kansalaiselta) tarkoittaa nimenomaan idän puoleista naapuriamme, joka "on vihamielinen hallitsipa sitä tsaari, kommunistipuolue tai Putin".

Irtisanoudun siis finnjewelin ajatuksesta yksilön (pl. Putin) ryssittelystä. Sen sijaan jatkan korostuneesti Ryssä-nimen käyttämistä siitä valtiosta, jonka urheilijat eivät saa edustaa omaa valtiotaan olympialaisissa lähiaikoina (koska Ryssä on Ryssä vaikka voissa paistaisi).
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Alkuperäinen @finnjewel in viesti näytti sisältävän saman ajatuksen kuin minun tapani on, mutta kieltämättä silmieni ohi mennyt seuraava viesti jätti mahdolliseksi ihmisyksilönkin ryssittelyn. Käsittääkseni tuo vanha sanonta (opin sen mummoltani s. 1908 eli synnynnäiseltä Venäjän kansalaiselta) tarkoittaa nimenomaan idän puoleista naapuriamme, joka "on vihamielinen hallitsipa sitä tsaari, kommunistipuolue tai Putin".

Irtisanoudun siis finnjewelin ajatuksesta yksilön (pl. Putin) ryssittelystä. Sen sijaan jatkan korostuneesti Ryssä-nimen käyttämistä siitä valtiosta, jonka urheilijat eivät saa edustaa omaa valtiotaan olympialaisissa lähiaikoina (koska Ryssä on Ryssä vaikka voissa paistaisi).

Minä kyllä vierastan ajatusta, että tuo sanonta tai ryssä-nimi yleisesti viittaisi valtioon eikä niihin kansalaisiin siinä valtiossa. Vertaa jenkki, hurri. Tämä on itse asiassa ensimmäinen kerta kun edes kuulen mitään tuon suuntaista. Voit sanoa, että ryssät voitti olympiakultaa, mutta siinäkin se on vain ryssän monikkomuoto.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No ei, vaan se pointti oli että kokevatko venäläiset ryssittelyn loukkaavaksi vai kokevatko suomalaiset vassarit venäläisten ryssittelyn loukkaavaksi.
Pointti on edelleenkin se, että ei ole esitetty näyttöä siitä, että venäläiset itse kokisivat ryssittelyn loukkaavaksi, vaan sen kokevat loukkaavaksi suomalaiset vassarit ja neuvostoajan ihailijat. Sanonta on saanut alkunsa juuri niinkuin @Sanainen arkku kuvailee.
Eli se kertoo venäläisyydestä valtiona.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Pointti on edelleenkin se, että ei ole esitetty näyttöä siitä, että venäläiset itse kokisivat ryssittelyn loukkaavaksi, vaan sen kokevat loukkaavaksi suomalaiset vassarit ja neuvostoajan ihailijat. Sanonta on saanut alkunsa juuri niinkuin @Sanainen arkku kuvailee.
Eli se kertoo venäläisyydestä valtiona.

Niin siis missä tälläistä näyttöä on esitetty, että sen kokevat loukkaavaksi suomalaiset vassarit eikä itse venäläiset ihmiset?

Venäläiset ihmiset jotka minä tunnen ovat kohtalaisen ehdottomia tuon ryssittelyn suhteen, en tiedä millaista näyttöä sinä asiasta yleensäkin kaipaat.

Ja mitä edes tarkoittaa "kertoo venäläisyydestä valtiona" ? Mä en osta tätä määritelmää tuosta sanonnasta vieläkään, eihän siinä ole mitään järjen hiventäkään jos sen yrittää saada jotenkin valtionjohtoa? kuvaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös