Suomen laki ei tunne rikosta nimeltä herjaus eikä treffiraiskaus. Pahoinpitelyn se tuntee.Ihan tai lähes yhtä päteviä ceissejä voitaisiin rakentaa myös herjauksen, pahoinpitelyiden tai humalaisten treffiraiskauksien puolesta, sillä varmasti tarkka kuvaaminen siitä mikä on laitonta on usein häilyvää. Jos laissa ei olisi tulkinnallisuutta lukemattomissa eri kohdissa niin mihin me edes tarvitsimme oikeuslaitosta ratkomaan kaikkia tuhansia tapauksissa.
Pahoinpitely vaatii sitä että jotenkin fyysisesti vahingoittanut toista:
"Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.Yritys on rangaistava."
Se että joku olisi pahoinpidellyt minua vaatii sen että hän olisi ollut tekemisissä kanssani. Teko kohdistuu minuun joten minulla ja tekijällä on joku kontakti.
Sama seksuaalirikoksissa. Minun piti googlata daterape mutta tuon määritelmät on ihan raiskauslainsäädännössä. Raiskaus on määritelty pakotetuksi sukupuoliyhteydeksi ja laki vielä määrittelee mitä sukupuoliyhteys tarkoittaaa sukupuoliyhteydellä tarkoitetaan tässä laissa sukupuolielimellä tehtävää taikka sukupuolielimeen tai peräaukkoon kohdistuvaa seksuaalista tunkeutumista toisen kehoon taikka toisen sukupuolielimen ottamista omaan kehoon.
Täten daterape tarkoittanee jo että kulliin tai pilluun on koskettu joko väkivalloin tai toisen tiedottomuutta väärinkäyttäen. Jos raiskaaja on se joka raiskattajan huumasi niin tuo myös automaattisesti myös pahoinpitely.
Herjaus jakaantuu nykyään kunnianloukkaukseen ja yksityiselämän loukkaavan tiedon välittämiseen. Kunnianloukkaus on epätosi-väittämä ja yksityiselämän tosi väittämä jonka katsotaan nauttivan yksitysyyden suojaa. Ensimmäisessä ollaan oltu KKO:sas mm julkisjuorujen takia (Vesa Keskisen pettämisvalheet). Jälkimmäisessä on ollut linjanvetoa onko bensavarkaan naaman julkistaminen rikoksen vakavuus huomioonottaen rikos vai ei. Molemmat ovat asianomistaja-rikoksia.
Kuten sanoin - kansainväliset sopimukset vaativat että meillä on oltava törkeä kiihottaminen kansan ryhmää vastaan laki, mutta normi-tasoinen kiihotuspykälä on täysin suomalainen eläin.
YK:n rotusorron kieltävän sopimuksen 4 artikla, Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirja (ETS 189) sekä Euroopan Neuvoston puitepäätös 2008/913/YOS puhuvat kaikki järjestelmällisestä propagandan levittämisestä , holocaust denialismia tai väkivaltaan yllyttämistä. Nämä ovat ne kansainväliset sopimukset joihin HE 317/2010 viittaa.
Kun näistä kansainvälisistä oikeuksista puhutaan niin todetaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään katsonut, että sananvapaus koskee ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan mukaisin varauksin paitsi myönteisinä, vaarattomina tai yhdentekevinä pidettyjä,myös loukkaavia, järkyttäviä sekä huolestuttavia tietoja ja ajatuksia.
Sanotaaampa tuo uudestaan. EIT sallii sananvapauden nimissä "loukkaavat tiedot ja ajatukset", mutta Suomen kiihottaminen kansanryhmää vastaan kieltää kansanryhmien "solvaamisen ja panettelun".
Se millä tasolla lainsäätäjimme ymmärrys asiasta saa kuvan Persujen lakiehdotuksen lähetekeskustelusta.

PTK 71/2019/13 vp
Vihreät siteeraavat Hesarin juttua että lakia ei voisi muuttaa. Ehkä itse kaipaisin lainsäätäjiltä pikkuisen enemmän ymmärrystä asiasta.