Muutama kysymys jäi torsoksi toimittajan päälle puhumisen vuoksi, muutamaan höpötteli ympäripyöreitä, pari veti kotiin selvästi ja pari kertaa pääsi ottamaan irtopisteet piikillä. Aikalailla sitä, mitä odotinkin, eli tykkään tuosta eleettömästä tyylistä, vaikka sanomaa en pysty ottamaan vastaan.
---
Siniset maanantaina. Näinköhän yleisöä löytyy riittävästi, vai onko lehtereillä pahvi-Selänteet ja -Litmaset.
Jaan tämän analyysin.
Halla-ahon ongelma ja samaan aikaan myös vahvuus on se, että hän aloittaa vastauksen pohjustamisen usein hyvinkin kaukaa, mutta kuitenkin tarkoituksena vastata itse kysymykseen. Moni poliitikko kiertelee kysymyksen, johon hän ei halua vastata ja alkaa puhua asian vierestä. Nähdäkseni Halla-aho ei näin tee, mutta siinä kohtaa kun pohjustus lähtee liian kaukaa, niin toimittajilta loppuu maltti ja aletaan tiukkaamaan vastausta. Ymmärrän tämän hyvin tenteissä, joissa on muitakin haastateltavia paikalla. Silloin tarvitaan jämptit nopeat vastaukset, mutta kyllä tällaisissa yksilötenteissä pitäisi antaa enemmän vastausrauhaa.
Toisaalta yhdyn myös Apusen kritiikkiin, että kyllä Halla-ahon pitää ymmärtää miten homma toimii ja suoraviivaistaa vastauksiaan. Varsinkin niissä tenteissä, joissa on muutkin puheenjohtajat.
Vanha samurai viljelee usein plokissaan sanontaa "voitat naurun, voitat asian". Halla-aholta oli muutama hauska heitto, jolla sai yleisöä mukaan. Monella taitaa olla aika tosikko kuva hänestä, joten tällainen kepeämpi ote esiintymisen osalta saattaa sataa laariin.
Mun mielestä se alun pohjustusvartti on aivan turha ja sen voisi käyttää kokonaisuudessaan tenttiin. Ei minua ainakaan kiinnosta, mitkä on "Apusen vinkit puheeseen"
Mielestäni on aika mielenkiintoinen taktiikka, että persuilla ei ole tällaisia rinnemäisiä populistisia vappusatasia äänenkalastuskeinona. Jos ja kun persut eivät hallitusvastuuseen joudu lunastamaan lupauksia, olisi aika helppo paikka heitellä muutamia täsmätäkyjä vesille, jolla saisi takuuääniä. Esim. Ilmainen varhaiskasvatus maahanmuutosta säästyneillä rahoilla, tuplattu lapsilisä jne jne. Sen sijaan puhutaan tiukasta talouskurista. Arvostan, mutta samaan aikaan hivenen ihmettelen. Valtava ero Soinin tyyliin, jossa kosiskeltiin vähän joka suuntaan. Toki sitten petettiinkin joka suuntaan.