Kärjekäs populismi on yleisesti ottaen lisääntynyt, mikä vaikuttaa myös kampanjointiin. Puhuin kuitenkin Suomen kontekstista, koska tunnen paremmin Suomen poliittista historiaa ja vaalikampanjointia.
Totta. Laitoin kysymysmerkin juuri siksi, että vaikka oletin kirjoitustesi perusteella sinun seuraavan kampanjointia muualla, hyvinkin kärjekkään kampanjoinnin vaikutus Suomessa on tähän asti nollatasoa. Tämä johtuu mielestäni ei niinkään suomalaisesta "vaikenemisen" kulttuurista, mutta todellisen vastavoiman puuttumisesta. Halla-ahon persut voisi tällainen olla jatkossa.
Persut tuskin ovat poikkeus yleiseurooppalaisessa poliittisessa kehityksessä. Näitä nurkkaan vetäytyviä oikeistopopulistisia liikkeitä tuntuu nyt nousevan kuin sieniä sateella. Mielestäni tuo video maalaili samoja mielikuvia kuin Orbanin kampanjat, joissa viedään rötösherrat-salaliitto äärimmäisyyksiin. Suomen onni on, että meillä on vapaa media ja korkea kouluttautuneisuusaste, jotka toimivat hyvänä rokotuksena ääriajattelulle.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta olen myös sitä mieltä, että vapaa media on Suomessa läntistä vapaata mediaa laiskempi ja historiallisesti tottunut olemaan ylhäältä käskytettävänä. Pidän itse korkeassa arvossa mm. USA:n ja Englannin laatumedioita.
Mitä persuihin tulee, odotan reipasta vaalivoittoa. Mitä enemmän yksinkertaistamista kampanjassa, sitä parempi äänimäärä. Samalle yksinkertaistamisen linjalle toki tunkevat kaikki muutkin puolueet.