Syy, miksi itse pidän tuota videota pöyristyttävänä, ja kuten aiemmin totesin, jopa hiukan järkyttävänä, on siinä, että ensimmäistä kertaa siinä selvästi todetaan ne 30-lukulaiset teesit, jolle Halla-ahon perussuomalaisuus rakentuu. Tai ikiaikaiset, aivan sama, mutta 30-luku on se, jonka liki jokainen ymmärtää viitekehyksenä ja jolloin tuollainen rasistinen ja luokkavihainen ajatusmalli ideologisoitiin selkeästi.
Kyllähän nuo fibat ovat kaikuneet yksittäisten henkilöiden puheissa jo pidempään, mutta siinä missä Soinin aikaan pysyteltiin tosiaan pääosin jonkinmoisessa juntihkossa rötösherravihassa ja kansan syvien rivien tunnoissa, tässä kuitenkin selkeästi sanoitettiin puolueen virallisessa vaalivideossa, että syy on turvapaikanhakijoissa, herroissa ja suvaitsevaisissa, joista varsinkin tuo jälkimmäinen on yleisnimitys kaikille, jotka perussuomalaisten kanssa eri mieltä ovat.
Pointti ei ole siinä, että kuljettaja kolkattiin tai että joku vitun rölli lähti metsästämään herroja. Pateettinen vanhusten kyynelillä mässäily on puolestaan hyvin odotettu tyylikeino, mikä sopii persujen populismiin hyvin. Mua vain huolestuttaa hyvin paljon se, mikä tuon tien päässä on. Jos se näyttää, haisee ja maistuu äärioikeistolaisuudelle, se todnäk sitä myös on - jokainen voi miettiä, mikä lopputulema on, jos sivuaskelia aletaan ottaa pikkuhiljaa.
Persulainen käsienlevittely näiden MaTujen ja tämän videon kolkkauskeissin osalta on lapsellista pelleilyä. Samaa kuulee lähinnä yläkoulussa puuttuessaan nimittelyyn, se kun poikkeuksetta on läppää, eikö opettaja voi todistaa, että mitään lopulta olisi tapahtunut. Aikuisten päättävässä asemassa olevien ihmisten ollessa kyseessä vastaava käytös on vastuutonta, ja kuten aiemmin joku kommentoikin, Halla-aho on avannut sitä itsekin viljelemällä Pandoran lippaan. Nykyisissä vakaissa oloissa vaikutukset jäänevät silti kuohunnan tasolle jatkossakin, mutta mustia joutsenia historian saatossa on nähty ennenkin, enkä ehkä senkään vuoksi jaksaisi ajatella, että vastakkainasettelu on jees.
Täsmennetään sen verran kuitenkin, että en minä mitään kansallissosialismia ja keskitysleirejä ennusta tämän videon pohjalta. Suvaitsemattomuus, syrjintä ja ihmisten kategorisointi ovat kuitenkin asioita, joita en toivo lisääntyväksi yhteiskuntaamme.