@Cobol
"Uusi Suomi uutisoi Itä-Suomen yliopiston
tutkimustiedotteen pohjalta, että kun tarkastellaan eri mantereilta kotoisin olevien ihmisten geenejä yhtaikaa, ”kaikki muut väestöt menevät kuvaajassa ihan toiselle alueelle” kuin suomalaiset. Mitään tällaista tulosta Naturen artikkelista ei löydy. Sen sijaan vanhastaan tiedetään, että jos tarkastellaan yhtaikaa eurooppalaisia, aasialaisia ja afrikkalaisia, suomalaiset ryhmittyvät tiiviisti eurooppalaisten joukkoon ja että suomalaisten geenit ovat pääosin eurooppalaista alkuperää.
Uutisessa esitettiin myös useita melko yksioikoisia selityksiä sille, miten suomalaisten geenit ovat muovautuneet nykyiselleen. Selityksissä korostuivat erityisesti historiallisen ajan väestöilmiöt. On kuitenkin todennäköistä että ainakin osa suomalaisten geneettisestä omaleimaisuudesta on selvästi vanhempaa perua. Esimerkiksi Itä- ja Länsi-Suomen geneettinen ero sekä suomalaisten geeneissä havaittu pieni itäinen vaikutus voivat juontaa juurensa ennemmin tuhansien kuin satojen vuosien takaa. Tulevaisuudessa Suomen muinais-DNA:n tutkimukset tuovat toivottavasti lisävalaistusta näihin seikkoihin.
Yksittäisiä asiavirheitä tai epätarkkuuksia vakavampaa on se, että uutisoinnissa on luotu mielikuva, että geneettisen omaleimaisuutensa vuoksi suomalaiset eivät itse asiassa kenties olisi eurooppalaisia laisinkaan."
Elina Salmela
FT, geneetikko
Helsingin yliopisto
Ulla Moilanen
FM, arkeologi
Turun yliopisto
Päivi Onkamo
dosentti, geneetikko
Helsingin yliopisto
Markku Oinonen
dosentti, yksikönjohtaja
Luonnontieteellinen keskusmuseo, Helsingin yliopisto
Tuuli Lappalainen
apulaisprofessori, geneetikko
Columbia University
Minun puolestani voit luottaa Itä-Suomen yliopiston uutiseen, minä kuitenkin luotan ennemmin tuohon vastineeseen.
Tämä oli nyt tässä, EEspoo out.