Perussuomalaiset

  • 5 402 670
  • 43 523

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Stadin toiminnasta sulla on varmaan jotain näyttöä. Ite muistelisin, et joku aika sit oli puhetta, et Stadissa on haastatteluun asti anonyymi rekryprosessi. Tiiätkö muuten positiivisen syrjinnän idea on?

Helsinki antaa maahanmuuttajille ”positiivista erityiskohtelua” | Uusi Suomi

Linkki Uusi Suomi-sivuille.

Jaa-a, sellaisen vaikutelman olen ainakin osittain saanut, että mamuille tyrkytetään näitä tiettyjä duuneja ohi kantaväestön, että saadaan julistaa näitä "TYÖT EIVÄT KELPAA SUOMALAISILLE!" sloganeita. Ainakin Kokkeleiden agendaanhan tuo sopii kuin nakki nukkuvan karhun persiiseen. Ja ainakin täällä Porissa bussit ja posti kulkee pääosin kotimaisin voimin. Jos Rööperi-Krisuille ei kelpaa muut kuin AD:n tai seksuaalikoordinaattorin duunit, niin turha siitä on suvaitsevaisten koko kantisduunariosastoa leimata.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Eihän tässä a)olla liikkumista rajoittamassa ja b)luetaan se viestit. Jokainen saa liikkua maassa vapaasti, mikäli kokee tarpeelliseksi vastaanottaa yhteiskunnan avustusta järjestäessään majoitusta, niin yhteiskunta osoittaa sopivan majoituspaikan. Eikä rajoita sitä liikkumista.

Perusteluthan on tosiaan tullut jo moneen kertaan: muutamalla olemassa olevia lakeja. Onkohan herra Kanerva nyt täysin perillä mitä se perustuslaki tarkoittaa? Se ei tarkoita muuttumatonta ja ikuista, niinkuin minä nyt olen saanut kuvan noista sinun viesteistä. Ihan samalla tavalla (oikeasti ei samalla tavalla, mutta muutettavissa se on), kuin vaikka avioliittolaki.
Sen lisäksi SerkeiK on moneen kertaan kertonut, ettei kyseisessä tapauksessa tarvinne edes muuttaa perustuslakia vaan sitä lakia, johon perustuslaissa viitataan.

Okei. Nyt meil taitaa olla ihan oikee lakimies täällä. Jos toi ysi pykälä on kerran OK ja se mikä oletettavasti ammattilaisenkin mielestä on se tähdellinen, niin miten se PS:n ehdotelma sopii tohon Perustuslain kuudenteen pykälään, jonka erku nosti framille? Jos senkin kans on jotain probleemaa niin senkin kai sit voi muuttaa?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Älä nyt höpöjä puhu, kyllähän kansalaisuuden perusteella saa asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Eihän somalian kansalainenkaan voi asettua ehdolle Suomen presidentinvaaleissa. Joten se on paskapuhetta, etteikö ulkomaan kansalaisia saisi asettaa eriarvoiseen asemaan suomalaisiin nähden.

Tuossa pykälässähän todetaan, että ilman hyväksyttävää syytä ei saa asettaa... Tuo on toki aavistuksen verran epämääräinen ilmaus, mutta melko loogisena pidän sitä, että valtiollisissa vaaleissa valittavilta edellytetään Suomen kansalaisuutta. Ihan jo valtiollisen suvereniteetin kannalta tämä on perusteltua ja tässä suhteessa on hyväksyttävä syy poiketa normivaatimuksista. Sille, että työttömiä maahanmuuttajia alettaisiin syrjimään suhteessa kantasuomalsiin työttömiin, niin ainakaan itse en osaa keksiä sille mitään hyväksyttävää syytä. Toki mieluusti sen hyväksyttävän syyn joltakin palstapersulta kuulisin.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

OK. Mielenkiintoisia aikoja siis elämme.

Onks se sit vaan niin, että Eduskunta asiasta päättää ja that is it, vai voisko siihen sotkeentua joku EU tai vastaava? Luulis kuitenkin, et Perustuslain muuttaminen on iso juttu ja se voisi kiinnostaa kansainvälisestikkin tälläisessä jutussa.

Huomasin muute, et sulta oli tullu aika osaavan kuuloista settiä toisessakin ketjussa. Saanko kysyä ootko ihan oikea lakimies? Kysyn, että osaan asennoitua oikein saamaani tietoon.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
. Sille, että työttömiä maahanmuuttajia alettaisiin syrjimään suhteessa kantasuomalsiin työttömiin, niin ainakaan itse en osaa keksiä sille mitään hyväksyttävää syytä. Toki mieluusti sen hyväksyttävän syyn joltakin palstapersulta kuulisin.
Varmaan ne samat syyt miksi asevelvollisuus on säädetty ainoastaan miehille, miksi tietyiltä uskontokunnan miehillä ei tuota velvoiteta, miksi tietyt ikäluokat saavat isommat eläkkeet, miksi alle 18-vuotiaat eivät saa ostaa kaljaa, miksi naisille maksetaan yhteiskunnan toimesta rintasyöpäseulonnat mutta miehille ei eturauhassyöpäseuloja, miksi EU-kansalaisilla on eri vapauksia verrattuna ei-EU-kansalaisiin jne jne.

Se syy perusteltu syy on, että lainsäädäntö sanoo niin. Esim. asevelvollisuuden tapauksessa tasa-arvolaissa nimenomaisesti todetaan, että kyseessä ei ole syrjintä.

Perustuslakia on Suomessa muutettu monta kertaa. Viimeksi vuonna 2012.

Mutta kuten on sanottu jo monta kertaa Persujen ehdotuksen kannalta perustuslaki ei ole ongelma niin pykälän yhdeksän kuin pykälä kuudenkaan kannalta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sille, että työttömiä maahanmuuttajia alettaisiin syrjimään suhteessa kantasuomalsiin työttömiin, niin ainakaan itse en osaa keksiä sille mitään hyväksyttävää syytä.

Ei sille ole kyllä olemassa mitään hyväksyttävää estettäkään.

Toki täytyy rehellisyyden nimissä myöntää, että minua ei haittaa tippaakaan, vaikka joka ikinen pakolainen sijoitettaisiin Helsingin ydinkeskustaan, ihan niiden juoppojen ja narkkien asuntoloiden viereen parhaille paikoille. Eikä haittaa, vaikka jokaiselta pakolaiselta ja narkkarilta kiellettäisiin liikkuminen Kehä ykkösen ulkopuolella.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onks se sit vaan niin, että Eduskunta asiasta päättää ja that is it, vai voisko siihen sotkeentua joku EU tai vastaava? Luulis kuitenkin, et Perustuslain muuttaminen on iso juttu ja se voisi kiinnostaa kansainvälisestikkin tälläisessä jutussa.
Perustuslain muuttaminen on iso juttu, mutta ei mahdoton. Lait ovat kuitenkin ihmisten tekemiä ja ei muuttumattomia niinkuin fysiikan lait. EU:n sotkeutumiseen sellainen kommentti, että EU:n jäsenmaiden perustuslait eivät todellakaan ole yhteneväiset tai muuttumattomia. EU-direktiiveistä en osaa sanoa miten ne nyt vaikka "sosiaalietuuksilla maksettavaan majoitukseen ja sen sijaintiin" suhtautuu.
Huomasin muute, et sulta oli tullu aika osaavan kuuloista settiä toisessakin ketjussa. Saanko kysyä ootko ihan oikea lakimies? Kysyn, että osaan asennoitua oikein saamaani tietoon.
Ei, en ole lakimies. Olen kyllä suorittanut kyllä oikeusoppiin liittyviä kursseja eriävän määrän mm. yliopistossa, mutta näistäkin suuri osa liittyen sitten niihin hommiin mitä nykyään teen (joka ei siis ole lakimies,(vara)tuomari tai edes kaikkien arvostama asianajaja). Mutta lainsäätämisjärjestys on kyllä omasta mielestä suhteellisen hyvin hallussa. Oikeastaan kun mietin, niin eikö tämä asia opetettu jo yläasteella/yläkoulussa?

Ymmärtääkseni olet suhteellisen nuori henkilö ja on hienoa, että kyselet ja kyseenalaistat, mutta omasta mielestäni esim. SergeiK on tuonut suhteellisen hyvin asioita esille viittaamalla lakipykäliin, niin tuo "tää oli varmaan vitsi? Jätkä on muuttamassa perustuslakia, LOL" kommentit ovat vähän sellasia, jotka eivät vie keskustelua eteenpäin.

Kaikkea hyvää ja tosiaan kukaan meistä ei ole erehtymätön. Ylipäätään hyvää keskusteluahan tämä ketju on pääsääntöisesti sisältänyt vaikka välillä mennään niihin iltapäivälehdistä revittyihin otsikoihin, joita kyllä esiintyy kaikissa eri puolueita käsittelevissä ketjuissa.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Perustuslain muuttaminen on iso juttu, mutta ei mahdoton. Lait ovat kuitenkin ihmisten tekemiä ja ei muuttumattomia niinkuin fysiikan lait. EU:n sotkeutumiseen sellainen kommentti, että EU:n jäsenmaiden perustuslait eivät todellakaan ole yhteneväiset tai muuttumattomia. EU-direktiiveistä en osaa sanoa miten ne nyt vaikka "sosiaalietuuksilla maksettavaan majoitukseen ja sen sijaintiin" suhtautuu.

Lähinnä mä funtsin kuinka se sopii Euroopan ihmisoikeussopimukseen, Euroopan Unionin perusoikeuskirjaan, YK:n lappuihin sun muihin tollasiin, jos työttömät maahanmuuttajat laitetaan Kihniöön ja työttömät kantasuomalaiset kääntää kylkeä kauniissa Kontulassa.

Pykälästä viel sen verran, että eikö se ysi koske nimenomaan sitä koska ulkomaalainen voi Suomeen tulla ja täällä oleskella. Hommasta kerrotaan sit tarkemmin lainsäädännössä. Siitä siis millä edellytyksillä tääl voi olla, kuinka pitkään sun muusta sellaisesta. Kutos pykälä olis sit sitä shittä, et syrjiminen on rumaa, ilman hyväksyttävää syytä. Se sit natsaako hyväksyttävyys sen takia, et toinen on mamu ja toinen kantis, niin onkin toinen juttu.

Se mikä mua myös vähän hämmentää on se, et mitä tällä koko idealla hyödytään. Siirretään pitkäaikaistyöttömien maahanmuuttajien massat hujan hajan maata. Siellä autiossa pitäjässäkö he työllistyvät ja integroituvat? Kuten tänään olen oppinut niin valtiohan sitä sponssaa, eikö se sama sponssiraha mee sit sinne Laitilaan? Mikä tässä on homman pihvi, sekö että äänestäjät riemastuu?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Lähinnä mä funtsin kuinka se sopii Euroopan ihmisoikeussopimukseen, Euroopan Unionin perusoikeuskirjaan, YK:n lappuihin sun muihin tollasiin, jos työttömät maahanmuuttajat laitetaan Kihniöön ja työttömät kantasuomalaiset kääntää kylkeä kauniissa Kontulassa.
Tosiaan en tunne nyt hirveän hyvin kansainvälistä lainsäädäntöä ja mihin Suomi on sitoutunut, mutta mitä Euroopan ihmisoikeussopimuksen, Euroopan Unionin perusoikeuskirjan tai YK:n sopimuksia tuo nyt rikkoisi jos Suomen perustuslakia muutettaisiin?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Se mikä mua myös vähän hämmentää on se, et mitä tällä koko idealla hyödytään. Siirretään pitkäaikaistyöttömien maahanmuuttajien massat hujan hajan maata. Siellä autiossa pitäjässäkö he työllistyvät ja integroituvat? Kuten tänään olen oppinut niin valtiohan sitä sponssaa, eikö se sama sponssiraha mee sit sinne Laitilaan? Mikä tässä on homman pihvi, sekö että äänestäjät riemastuu?
Varmaan Persujen ajatus on siinä, että se ei ole se sama raha, vaan asuminen on merkittävästi halvempaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Tästähän oli viikko sitten tämä raflaava otsikko IS:ssä:

Järjettömät erot asuntojen hinnoissa - alle 2 tunnin päässä Helsingistä saa kaksi kerrostaloa yksiön hinnalla! - Asuminen - Ilta-Sanomat

"Pääkaupunkiseudulla omaa asuntoa hamuava joutuu kaivamaan kuvettaan reippaasti enemmän, kuin muualla Suomessa. Esimerkiksi Oikotie.fi-palvelussa Helsingin kunnan rajojen sisäpuolella alle 95 000 eurolla löytyy vain yksi, 25,5 neliön suuruinen yksiö Roihuvuoresta.

Ei tarvitse ajella kuin vajaat 130 kilometriä idemmäksi, kun samalla hinnalla saa useammankin yksiön. Ja kaksion. Itse asiassa, hinnalla saa Kouvolan Valkealasta kaksi kerrostaloa."

Lisäksi tuo valtion raha päätyy paikallisiin kauppoihin ja palveluihin ja osa niistä palautuu veroina kunnan kassaan. Kenties Persut katsovat että tuo raha käytettäisiin noin paremmin kuin kuumentamassa muutenkin niitä alueita joissa taloudellista toimeliaisuutta on jo tarpeeksi ja luomassa ghettoja. Suomeksi sanoen se olisi tietynlaista aluepolitiikkaa.

Minä en tiedä onko tuo hyvä ajatus (kts Halla-ahon blogin mietinnät), mutta ymmärrän sen perusteluja enkä ala lässyttämään jotain sekundaarisia argumenteja perustuslaista jota en ole edes lukenut.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Tosiaan en tunne nyt hirveän hyvin kansainvälistä lainsäädäntöä ja mihin Suomi on sitoutunut, mutta mitä Euroopan ihmisoikeussopimuksen, Euroopan Unionin perusoikeuskirjan tai YK:n sopimuksia tuo nyt rikkoisi jos Suomen perustuslakia muutettaisiin?

Löytyyhän noista niitä syrjinnän kieltoja, jos Perustuslaista noita aletaan karsimaan, niin kyllä se mun ymmärryksen mukaan rikkoisi sitten noitakin sopimuksia. En kyl tiiä, en ole pykäläniilo.

Kävin muuten kurkkaamasaa sitä Perussuomalaisten ohjelmaa. Kivasti oli väitteitä, mut ei mitään lähteitä. Mihin perustuu väitteet, et hajautettuna mamut integroituisi paremmin ja se olisi kustannustehokkaampaa. Millä perusteella se vaikuttaisi asumisen kustannuksiin Stadissa. Mihin perustuu perussuomalaisten väite, et "gettot" johtaa radikalisoitumiseen?

Kai noihinkin ohjelmiin voisi laittaa viitteet tutkimuksiin sun muihin. Nyt siellä annetaan vaan faktoja, jotka perustuvat... Mihin?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä "ne" nyt tällä kertaa kirjoittivat (linkki perussuomalaisten sivuille maahanmuutto 2015 ohjelmaan)

"
Paitsi että maahanmuuttajien kasautuminen lähiöihin ehkäisee integraatiota ja aiheuttaa muita lieveilmiöitä, se myös pahentaa asuntopulaa. Työssäkäyvän pieni- ja keskituloisen perheellisen on hyvin vaikeaa löytää kohtuuhintaista asuntoa esimerkiksi Helsingistä. Pitkään jatkunut trendi on, että veronmaksajat muuttavat pois Helsingistä ja tilalle tulee työttömiä maahanmuuttajia. Tällä on hyvin kielteiset vaikutukset kuntatalouteen.

Tulonsiirtojen varassa elävien maahanmuuttajien määrä pitää erilaisilla toimenpiteillä saada laskemaan niin pieneksi, että heidät pystytään kohtuullisilla resursseilla kotouttamaan osaksi yhteiskuntaa. Lisäksi tällaiset maahanmuuttajat tulee hajasijoittaa eri puolille Suomea sinne, missä heidän asumisensa voidaan edullisimmin järjestää. Tällainen asutuspolitiikka ehkäisee tulijoiden kasautumista ja siten edistää heidän integroitumistaan. Toimeentulo- ja asumistukien tulee olla sidottuja siihen, että tulija asuu siinä paikassa, joka hänelle on osoitettu. Omilla varoillaan hän luonnollisesti on oikeutettu valitsemaan itse asuinpaikkansa.

"

Ja sitten taas toisaalta linkki oikeusministeriön yhdenvertaisuus sivustoille.

Sieltä pääsee sitten itse tutustumaan ja luomaan kantansa siitä onko ylläkirjoitettu ristiriidassa jonkin lain kirjaimen ja/tai lain hengen kanssa.

Ymmärrän perussuomalaisten pointin tässä asiassa mutta minusta yhdenvertaisuuden henki ja tavoitteet ovat ristiriidassa tuon kanssa. Toisaalta kyllähän se pihvi tässäkin asiassa lienee se että vaalit on tulossa, äänestäjät kaipaavat viihdettä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Löytyyhän noista niitä syrjinnän kieltoja, jos Perustuslaista noita aletaan karsimaan, niin kyllä se mun ymmärryksen mukaan rikkoisi sitten noitakin sopimuksia. En kyl tiiä, en ole pykäläniilo.
Sori, vihaan tätä mitä nyt sanon, mutta voisitko linkata jotain vaikka virallisia lähteitä, mikä näin sanoo, että on "jotain syrjintä kieltoja jne."
Kävin muuten kurkkaamasaa sitä Perussuomalaisten ohjelmaa. Kivasti oli väitteitä, mut ei mitään lähteitä. Mihin perustuu väitteet, et hajautettuna mamut integroituisi paremmin ja se olisi kustannustehokkaampaa. Millä perusteella se vaikuttaisi asumisen kustannuksiin Stadissa. Mihin perustuu perussuomalaisten väite, et "gettot" johtaa radikalisoitumiseen?

Kai noihinkin ohjelmiin voisi laittaa viitteet tutkimuksiin sun muihin. Nyt siellä annetaan vaan faktoja, jotka perustuvat... Mihin?

Ei, ei ei. Poliittiset ohjelmat perustuvat hyvin usein mielikuviin. Mukaan voidaan liittää joitain tutkimuksia (jotka tukevat väittämää). Mutta näitähän ei tarvitse perustella. Politiikka ja ns. popularismi pitää osata erottaa rationaalisesta ajattelusta. En ole itse kurkannu Perussuomalaisten vaaliohjelmaa, kuhan olen lukenut lehdistä raflaavia otsikoita. Mutta varmasti kustannustehokkaampaa tuo haja-asutusalueille sijoittaminen olisi kuin pääkaupunkiseudulle. Onko se sitten integroitumisen kannalta parempaa niin, siihen en osaa sanoa mitään.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Minä en tiedä onko tuo hyvä ajatus (kts Halla-ahon blogin mietinnät), mutta ymmärrän sen perusteluja enkä ala lässyttämään jotain sekundaarisia argumenteja perustuslaista jota en ole edes lukenut.

Sähä nyt sitten kyseisen lain lukeneena voit varmaan antaa tyhjentävän vastauksen Perustuslain kuudennen pykälän ja Persujen ehdotuksen suhteesta, sen toteuttamiseen vaadittavista toimista ja vaikutuksista Suomen kansainvälisiin suhteisiin?

Eiks ne verorahat muuten palaudu myös valtion kassaan vaikka ne maahanmuuttajat olisi siellä missä nytkin ovat? Fiskaalinen arvo siis nolla. Varmaan toisi joo lisää myyntiä paikallisille firmoille, sitä ei voi kieltää.

Valtion tuloverosta ja sen määrästä normaalituloiselle me ollaan varmaan päästy jo yhteisymmärrykseen?
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Sori, vihaan tätä mitä nyt sanon, mutta voisitko linkata jotain vaikka virallisia lähteitä, mikä näin sanoo, että on "jotain syrjintä kieltoja jne."

Mä oon kännykällä liikkeellä, mutta kokeileppa katsoa vaikka Finlexistä. Sieltähän ne kaikki löytyvät, kuten varmaan tiiätkin.

En tiiä mikä noissa ohjemissa on tapana, mut kylhän tollasella aika luiskaotsasen kuvan itsestään antaa jo väitteitä heittää mutta mitään ei esitä väitteiden tueksi. Lähdekritiikki ja silleen.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sähä nyt sitten kyseisen lain lukeneena voit varmaan antaa tyhjentävän vastauksen Perustuslain kuudennen pykälän ja Persujen ehdotuksen suhteesta, sen toteuttamiseen vaadittavista toimista ja vaikutuksista Suomen kansainvälisiin suhteisiin?
No tuota sinä varmaan lain lukematta jättämällä voit antaa arvion vaikutuksista Suomen kansanvälisiin suhteisiin? Tai vaihtoehtoisesti jos olet lain lukenut niin kerroppa vaikutukset Suomen kansainvälisiin suhteisiin. Ei tarvitse ujostella saa kertoa. Itseäni kiinnostaa kovasti.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
No tuota sinä varmaan lain lukematta jättämällä voit antaa arvion vaikutuksista Suomen kansanvälisiin suhteisiin? Tai vaihtoehtoisesti jos olet lain lukenut niin kerroppa vaikutukset Suomen kansainvälisiin suhteisiin. Ei tarvitse ujostella saa kertoa. Itseäni kiinnostaa kovasti.

Ei kai mulla sellaiseen ole kompetenssia. Mähän en oo edes kai lukenut koko lakia. Asiantuntijat taisivat olla ihan toiset henkilöt. Mä vaan haluan itseäni sivistää...
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ei kai mulla sellaiseen ole kompetenssia. Mähän en oo edes kai lukenut koko lakia. Asiantuntijat taisivat olla ihan toiset henkilöt. Mä vaan haluan itseäni sivistää...
Edelleen en tätä pahalla sano tai koita omaa olematonta ylivertaisuuttani korostaa. Vaan nimenomaan haluaisin keskustelussa nähdä asiaa. Juurikin tuo tuo mitä, nyt olet valitettavasti kylvänyt täällä on sitä "no eihän tää näin voi olla", "no hei mites lait", "no lol kansainväliset lait" "no jotkut lait pakosti!!!!" hommaa.

Se on vaan helpompi näissäkin asioissa, varsinkin kun puhutaan lakiasioista, eikä niinkään mielipiteistä, niin viitata vaikka lakiin tai lähteeseen tai sitten oikeasti ilmaista, että kyseessä on oma mielipide ei laki.

edit:ja laitetaan tähän nyt vielä hellanlettas luetteloa:
minä kannatan demokratiaa
minä kannatan yhdenvertaisuutta
minä kannatan rationaalista ajattelua
minä toimin nykyisen lainsäädänön mukaan, mutten välttämättä kannata sitä (siksi lakeja onneksi voidaan muuttaaa)
minä en kannata suhteellista vaalitapa, joka Suomessa on voimassa
minä haluan väitteiden tueksi muutakin kuin vain "minä olen tätä mieltä ja luulen että näin se on ja varmasti naapuri/eu/serkku/hallitus on samaa mieltä, vaikken nyt pysty sitä oikein vahvistamaan".
minä en ole ikinä äänestänyt PerusSuomalaisia (tämäkin voi muuttua vaikka seuraavissa eduskuntavaaleissa, mutta pidän sitä epätodennäköisenä)
minä en ole rasisti
minä tykkään jugurtista
 
Viimeksi muokattu:

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Edelleen en tätä pahalla sano tai koita omaa olematonta ylivertaisuuttani korostaa. Vaan nimenomaan haluaisin keskustelussa nähdä asiaa. Juurikin tuo tuo mitä, nyt olet valitettavasti kylvänyt täällä on sitä "no eihän tää näin voi olla", "no hei mites lait", "no lol kansainväliset lait" "no jotkut lait pakosti!!!!" hommaa.

Hei, sähän oot täällä SergeiK:n kanssa paasannut, että ei ongelmaa Perustuslain kanssa, sitä voidaan muuttaa. Okei, niin voidaan kaikkee voi muuttaa lainsäädännössä. Onhan toi vitun helppo selitys noin niinku teoriassa. Mites sit hei käytännössä? Jos sitä aletaan sörkkimään perustuslain syrjintäkieltoa, niin mites se vaikuttaa noin niinku muuten? Kai sulta asiantuntijana irtoaa jotain mielipidettä, yliopistokursseja ja kaikkea.

Katsellaan jos tästä viitsii vielä jatkaa myöhemmin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Löytyyhän noista niitä syrjinnän kieltoja, jos Perustuslaista noita aletaan karsimaan, niin kyllä se mun ymmärryksen mukaan rikkoisi sitten noitakin sopimuksia. En kyl tiiä, en ole pykäläniilo.

Kävin muuten kurkkaamasaa sitä Perussuomalaisten ohjelmaa. Kivasti oli väitteitä, mut ei mitään lähteitä. Mihin perustuu väitteet, et hajautettuna mamut integroituisi paremmin ja se olisi kustannustehokkaampaa. Millä perusteella se vaikuttaisi asumisen kustannuksiin Stadissa. Mihin perustuu perussuomalaisten väite, et "gettot" johtaa radikalisoitumiseen?

Kai noihinkin ohjelmiin voisi laittaa viitteet tutkimuksiin sun muihin. Nyt siellä annetaan vaan faktoja, jotka perustuvat... Mihin?
Kyllähän YK:n ihmisoikeussopimuksessa kielletään mm. positiivinen syrjintä mutta silti sitä Suomessa taidetaan harrastaa eikä edes mitenkään salaisesti. Sinälläänhän kyseessä ei ole sitova sopimus lakiteknisesti ellei sitä ole ratifioitu Suomessa. Veikkaisin että se on mutta varmaksi en sano.

Gettoutuminen johtaa helpommin radikalisoitumiseen kun ei tarvitse poistua oman kuplansa ulkopuolelle jossa näkisi ja kokisi muuta maailmaa ja oman ideologian haastoa. Tästähän on todisteita mm. Ruotsista ja Ranskasta. Kun ei ole tarvetta opiskella kieltä niin eipä sitä varmaan tule opiskeltuakaan. Kihniössä olisi pakko opetella Suomea kun ei olisi mitään yhteisöä jossa pärjäisi omalla kielellään. Toki vieressähän on myös Karvia ja Parkano jonne mahtuu myös asumaan aika hyvin. Töitä vain ei juurikaan ole. Myös Yhdysvalloissa on luonnollisesti näitä alueita (Chinatownit, köyhien mustien asuinalueet).

Asumiskustannuksiin se (muualle kuin Helsinkiin asuttaminen) vaikuttaa luonnollisesti. Kun kysyntä laskee niin myös hinnat laskevat. Kun kysyntää on ihan helvetisti niin voidaan pyytää röyhkeitä hintoja asunnosta joka muualla maksaisi alle puolet siitä mitä se on Helsingissä. Eli halvempi asunto muualla Suomessa ---> valtio maksaa vähemmän toimeentulotukea ---> valtio säästää rahaa.

Itse en tiedä kannattaisinko tuota. Periaatteessa ihan hyvä idea.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
. Okei, niin voidaan kaikkee voi muuttaa lainsäädännössä. Onhan toi vitun helppo selitys noin niinku teoriassa. Mites sit hei käytännössä? .
Lain säätämisprosesseihin Suomessa voit tutustua vaikka tässä Wikipedian artikkelissa. Niinku ne kansanedustajat niinku kuuluu niinku siihen eduskuntajutskaan joka niinku hei säätää niitä niinku lakeja ja tsydeemei ja kaikee. Diippii shittii tällä laudalla saa lukee niinku.


Jos sitä aletaan sörkkimään perustuslain syrjintäkieltoa, niin mites se vaikuttaa noin niinku muuten.
Kts aiempi vastaus #12837. Miten me voimme antaa erinlaista sosiaaliturvaa alle 25-vuotiaille, miksi Jehovat on vapautettu asevelvollisuudesta, mutta luterilaiset eivät? Koska ne ovat perustuslain tarkoittamia "perusteltuja syitä". Miesten asevelvollisuudesta tasa-arvolaki sanoo seuravaa:


Menettely, jota ei ole pidettävä syrjintänä 2) asevelvollisuuden säätämistä ainoastaan miehille

Perustuslaki sanoo että ketään ei saa asettaa eri asemaan sukupuolen perusteella mutta on ok että miehet vankilarangaistuksen uhalla pakotetaan pakkotyöhön 6kk-12kk koska normilaki sanoo että se ei ole syrjintää. Näin ne lait toimivat.

Lakiteknisesti Persujen pitäisi vaan muuttaa tasa-arvolain edellämainittua pykälää lisäämällä sinne yksi lause.

Katsellaan jos tästä viitsii vielä jatkaa myöhemmin.
Ai, _sinua_ alkaa kyllästyttämään samojen asioiden jankkaaminen?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei kai mulla sellaiseen ole kompetenssia. Mähän en oo edes kai lukenut koko lakia.

Sä et ole edes lukenut niitä lakeja joita kommentoit, mutta olet silti ihan varma että Perussuomalaisten ehdotukset ovat lakien vastaisia? Ja olet myös varma, että niitä lakeja ei voi mitenkään muuttaa, siis niitä samoja lakeja joita et ole edes lukenut?
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

No, katsotaanpa vielä tätä juttua. Aistin, että kirjoitustyylini ärsyttää sinua, yritän skarpata nyt kun on näppis edessä.

Aloitetaanpa ihan alusta ja esille nostamastasi perustuslain 9 pykälästä. Ymmärtääkseni olit sitä mieltä, perustuslain lukeneena, että tämä on se ongelmallinen pykälä suhteessa Persujen ehdotukseen. Kyseinen pykälä on siis tämän sisältöinen:

9 § Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

Jokaisella on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi.

Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa on taattu. (24.8.2007/802)

Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla. Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu
.

Kolme ekaa momenttia lienee selviä? Kuten varmaan asiasi ymmärtävät tiedät, että lukemalla vain lakia jää usein jotain tärkeää huomaamatta. Joskus sitä jopa, jotkut löytävät lainsäädännöstä kivoja, omalle asialleen hyvin sopivia juttuja. Palaamme tähän asiaan myöhemmin. Ihmetelläämpä sitä 4 momenttia, mitäs siinä nyt oikeen sanotaan, tai halutaan sanoa? Kaivetaanpas esiin Finlexistä HE 1/1998 Täältähän me löydämmekin kohdan jossa todetaan seuraavasti:

"9 §. Liikkumisvapaus. Pykälä sisältää yleissäännöksen maan sisäisestä liikkumisvapaudesta ja oikeudesta valita asuinpaikka (1 mom.), säännöksen oikeudesta lähteä maasta (2 mom.) sekä erityissäännökset Suomen kansalaisen (3 mom.) ja ulkomaalaisen (4 mom.) valtakunnan rajat ylittävästä liikkumisesta. Pykälä vastaa voimassa olevan hallitusmuodon 7 §:ää (HE 309/1993 vp, s. 50―52, PeVM 25/1994 vp, s. 8)."


Aika laiha tulos, eiks jee? Kurkataanpa mitä toi HE 309/1993 sanoo. Täältähän löytyykin jo jotain enemmän:

"4 momentti. Momenttiin on otettu säännökset ulkomaalaisten liikkumisesta Suomen rajojen yli. Lähtökohtana on kansainvälisen oikeuden voimassa oleva pääsääntö, jonka mukaan ulkomaalaisilla ei ole yleisesti oikeutta asettua toiseen maahan. Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa olisi säädettävä lailla. Vaikka säännöksessä ei erikseen asetettaisi sisällöllisiä vaatimuksia kyseiselle lainsäädännölle, sen olisi luonnollisesti vastattava Suomen kansainvälisiä velvoitteita. Ihmisoikeussopimusten mukaan ulkomaalaisille on turvattava menettelyllinen suoja ratkaistaessa heidän oikeutensa tulla Suomeen tai jatkaa oleskeluaan täällä."


No, niin kerrataanpa se, mistä tän pykälän perusteella voidaan ja onkin säädetty ulkomaalaislailla: ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella täällä. Tulemisen käsite lienee tuttu, mutta oleskelu taisi ainakin olla sulle vähän vieras. Sehän tarkoittaa sitä, millä perusteella ulkomaalainen saa täällä armaassa Suomessamme olla, ei siis mitään tiettyä Hertsikan rannan vuokrakämppää, vaan Suomen rajojen sisäpuolella. Tokihan ulkomaalaislain 41 pykälän perusteella on maassa laillisesti olevalla ulkomaalaisella oikeus liikkua ja valita asuinpaikkansa vapaasti. Todetaanhan toki myös HE 28/2003, että:

"Säännös ei estä sitä, että muulla lailla voidaan poikkeustilanteissa rajoittaa ulkomaalaisten liikkumista, samoin kuin Suomenkin kansalaisten. Näiden lakiin perustuvien rajoitusten tulee luonnollisesti täyttää perusoikeuksien rajoittamisen yleiset edellytykset, joihin kuuluu muiden ohella rajoituksen perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä tarkoitus."

Huomaatko, asuinpaikan valinnasta ei mainita mitään!

Sulla oli väärä pykälä, millä lähdit liikenteeseen! Hyvin on luettu perustuslaki, mutta ei vissiin ihan hiffattu mitä siellä kirjoitetaan.

Jatkuu...
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

Sitten se perustuslain kuudes pykälä, joka onkin tässä Perussuomalaisten ehdotuksessa se ongelmallinen. Sehän on sisällöltään seuraavanlainen:

6 § Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.


Huomaatko, et tuollapa kutos pykälässä ei olekkaan mitään lakivarauksia, noissa kahdessa ekassa momentissa?

Mun käsittääkseni eri asemaan asettaminen, eli syrjintä voidaan määritellä seuraavasti:

Syrjintää on jos samassa asemassa olevat asetetaan eriarvoiseen asemaan ilman hyväksyttävää perustetta, tai eri asemassa olevat asetetaan samaan asemaan ilman hyväksyttävää perustetta. Perussuomalaiset nyt sitten ehdottavat, että pitkäaikaistyöttömät maahanmuuttajat voitaisiin sosiaalitukien lakkauttamisen uhalla pakottaa muuttamaan pois nykyisestä asuinpaikastaan ja pysymään siellä. Samaan aikaan suomalainen pitkäaikaistyötön voi pysyä valitsemallaan asuinpaikalla ilman pelkoa tukien menettämisestä. Ovatko nämä kaksi pitkäaikaistyöttömien ryhmää eriarvoisessa asemassa? Ovathan ne.

Täällä joku totesi, että eihän ulkkis voi tulla presidentiksi tai päästä eduskuntaan. Perustuslaistahan tähän löytyy perusteet näille, kuten myös sille miksi tietyt virat on ulkomaan kansalaisten tavoittamattomissa, sieltä vaan etsimään. Perusoikeudet, kuten varmaan tiiätkin on vähän hassuja, kun ne menee päällekäin. Toinen siis estää toista toteutumasta täysimääräisesti, esimerkkinä vaikka yksityiselämän suoja ja sananvapaus. Jos taas vähän kaivellaan, mitä se lainsäätäjä on tällä kuudennella pykällällä halunnut niin palataan taas sinne HE 309/1993:n sivuille. En lähde tähän nyt kopsaamaan perusteluita, koska niitä on niin pitkälti. Halukkaat voi käydä kurkkaamassa, löytyy yksityiskohtaisista perusteluista ja tarkemmin "laki Suomen hallitusmuodon muuttamisesta". Tiivistäen voisi kai sanoa, että yhdenvertaisuus lain edessä sitoo myös lainsäätäjää, ellei siihen ole hyväksyttävää syytä. Hyväksyttävästä syystä on mainittu näin:

"Pykälä ei toisaalta kieltäisi kaikenlaista erontekoa ihmisten välillä, vaikka erottelu perustuisi syrjintäsäännöksessä nimenomaan mainittuun syyhyn. Olennaista on, voidaanko erottelu perustella perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla. Tämä ilmenee myös valitusta sanamuodosta ''ilman hyväksyttävää perustetta asettaa muihin nähden eri asemaan''. Perustelulle asetettavat vaatimukset ovat erityisesti säännöksessä lueteltujen kiellettyjen erotteluperusteiden kohdalla kuitenkin korkeat. Säännös ei estäisi tosiasiallisen tasa-arvon turvaamiseksi tarpeellista positiivista erityiskohtelua eli tietyn ryhmän (esimerkiksi naiset, lapset, vähemmistöt) asemaa ja olosuhteita parantavia toimia."


Sehän on taas oma juttunsa mikä sit on tälläinen hyväksyttävä syy, niin pitäis varmaan alkaa lukee jotain tieteentekijöiden ajatuksia, nehän siellä kuultavana kuitenkin on. Mä voisin mutulla heittää, että Perussuomalaisten idean perustelut ei tähän riitä. Ai niin, se lakivarauksen puuttuminenhan taas tässä nousee esille, eipä muuten riitäkkään normilaki.

Ainahan on sit tietty tää kani, että perustuslaki on ihmisten tekemä ja et, sitä voidaan muuttaa, no shit Sherlock. Voihan sitä totta kai ehdotella mitä tykkää, kun ei oo pelkoa siitä, että asialle mitään tapahtuu. Kerätään tyhmien äänet pois, tää se on ollut varmaan Persujen tavoite. Se vaan, että lähdettän "vakavissaan" ehdottomaan sellaista muutosta lainsäädäntöön, joka murentaa yhtä tärkeintä perusoikeutta on vaan sen sortin aivopieru ettei mitään rajaa. Suomi on sitoutunut aika kasaan kansainvälisiä sopimuksia, joissa syrjintä on kielletty, mut voihan toki niistäkin irtaantua. Ihmisten tekemiähän nekin on. Persuthan voisi vaikka tehdä tästä kuningasideastaan malli Hallituksen esityksen, jossa on perattu kaikki tarvittavat lain muuttamiset, kansainvälisten sopimusten muutokset tai irtaantumiset ja niiden vaikutukset Suomen asemaan kansainvälisessä yhteisössä. vois olla aika jännää luettavaa. Noissa aiemmin mainituissa yksityiskohtaisissa perusteluissa on myös mainittu niistä kansainvälisistä sopimuksista, jotka Suomi on ratifioinut, jossa syrjintä kielletään, ei kai niitäkään ihan sivun täytteeksi ole otettu Hallituksen esityksiin. Noiden mainittujen jälkeenhän on tullut viel sekä EY/EU liittymissopimukset että Euroopan Unioni perusoikeuskirja.

Se miksi jehovien tai naisten ei tarvi mennä inttiin, tai alle 25-vuotiaat saa jotain ylimääräsiä etuuksia. Niihin löytynee lainsäätäjän mielestä riittävät perusteet. Tutki Sergei itse, jos ne kiinnostavat, vinkki lakitekstistä ne tuskin löytyvät.

Sergei, toi sun ehdotus lauseen lisäämisestä tasa-arvolakiin ja väite, et sillä tää homma olisi klaari on oikeestaan aika hellyyttävä. Tähän viittasinkin jo aiemmin, ku mainitsin siitä kun löytää laista kivan pykälän, niin sitä on niin suuri kiusaus käyttää. Tää tietty on sun kaltaselle expertille jo tuttua, mut yleisesti kai sanotaan, että laissa tuppaa olemaan tärkein pykälä se missä määritellää sen lain soveltamisala tai tarkoitus. Tasa-arvolaissahan se kuuluu näin:

1 § Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.

Joku tietty olis voinu päätellä jo jotain lain nimestä joka on "Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta". Mut hei äkkiäkös senkin muuttaa, että saadaan pitkäaikaistyöttömät mamut landelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös