Keskisarja-ilmiö on liberaaleille – minä mukaanluettuna – vaikea ymmärtää. Jotenkin tuntuu, että on pudonnut täysin kärryiltä siitä, mitä puoli Suomea tuntee ja ajattelee. Kun olin ehdokkaana eduskuntavaaleissa olin Keskisarjan kanssa
@puheenaihefi
-podcastissa. Se oli erikoinen podcast. Välillemme ei oikein syntynyt mitään kontaktia. Varsinaista keskustelua ei ollut. Keskisarjan puheenvuorot eivät olleet vastauksia minun sanomisiini. Hän puhui omia juttujaan, hänen puheenvuoronsa olivat kieliopillisesti täydellisiä aforismeja. Keskisarja on verbaalisesti uskomattoman lahjakas. Aforismeissa ei ollut mitään järkeä – siis omasta ekonomistin näkökulmastani. Vanhukset pitää hoitaa itse kuten ennen. Jotain hassua maanviljelystä, kaikki ajatukset ristiriidassa nykyaikaisen hyvinvoinnin kannalta välttämättömän työnjaon ynnä muiden seikkojen kanssa. Yritin parhaani mukaan vastata jotain ja osoittaa heikkoudet Keskisarjan ajatuksissa. Hän ei kiinnittäyt tähän mitään huomiota. Katsoi vain muualle ja pudotteli mietelauseitaan. Kun podcast oli nauhoitettu hän ei jäänyt juttelemaan vaan poistui äkkiä. Hän oli täysin immuuni hyvä jätkä -meiningilleni. Luonnollisesti podcastin kuuleet liberaalit kaverini ja ekonomistitutut sanoivat, että olin jalosti ja onnistuneesti taistellut Keskisarjan hölmöjä ajatuksia vastaan. Itse olin taas aika varma, että olin kohdannut jotain outoa ja vahvaa ja ehkä jäänyt sen jalkoihin. Ajatukset vahvistuivat, kun katsoin Youtubesta podcast-videon alle tulleet kommentit. Videolla oli 20 000 katsojaa tms ja satoja kommentteja. Kaikki ylistivät Keskisarjaa ja suhtautuivat minuun vihamielisesti. Kommentit nähtyäni tajusin, että Keskisarja tulee saamaan paljon ääniä. Minä ja vielä vähemmän liberaalit kaverini ja ekonomistit emme vain yksinkertaisesti edes tajunneet mistä oli kysymys, mikä oli se voima, jonka jyrän alle olin jäänyt. En voi väittää tajuavani vieläkään. Ymmärrän kuitenkin, että Keskisarja kauniine aforismeineen puhuttelee ihmisiä jollakin tavalla, hän puhuu jotain minkä kuulemiseen osalla meistä on suuri tarve. On ihan sama, onko hänellä toteuttamiskelpoisia poliittisia suunnitelmia ja voinko minä omasta mielestäni aukottomasti osoittaa hänen ajatuksensa vääriksi. (Twiitti perustuu omille muistikuvilleni. Se on subjektiivinen ja todennäköisesti epäluotettava).