Perussuomalaiset

  • 5 553 519
  • 44 521

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Entä sitten. Käytännössä kaikki suomalaiset ovat rasisteja. Juuri kukaan ei palkkaisi kotiinsa siivoojaksi taikka lastenhoitajaksi romaania ja nimenomaan hänen etnisyytensä takia. Mitä muuta tuo on kuin rasismia?

Tämä jos mikä olisi hyvää maahanmuuttokeskustelua, kun romanitkin ovat olleet Suomessa ties kuinka kauan mutta heitä ei olla vieläkään saatu heitä sopeutumaan/integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Näillä perhanoilla vaan on äänioikeus.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Entä sitten. Käytännössä kaikki suomalaiset ovat rasisteja. Juuri kukaan ei palkkaisi kotiinsa siivoojaksi taikka lastenhoitajaksi romaania ja nimenomaan hänen etnisyytensä takia. Mitä muuta tuo on kuin rasismia?

Minusta se on syrjintää eikä rasismia eli rotusyrjintää, olen tässä suhteessa sen verran rajoittunut, että määrittelen rasismin hyvin tiukasti:

"Rasismi eli rotusyrjintä tai rotusorto on aate tai toiminta, jossa ihmisten rotuluonteen ja siihen liittyvien fyysisten sekä henkisten piirteiden erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää." (lainaus wikipedia).

Toisaalta voihan todella kiinnostava romaani oli hyväkin lastenhoitaja mutta että siivooja...

Mutta eipä sillä, olen sen verran syrjintään ja rasismiin taipuvainen etten ihan helpolla laskisi kotiini romaniakaan siivoamaan - ainakaan ilman valvontaa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Entä sitten. Käytännössä kaikki suomalaiset ovat rasisteja. Juuri kukaan ei palkkaisi kotiinsa siivoojaksi taikka lastenhoitajaksi romaania ja nimenomaan hänen etnisyytensä takia. Mitä muuta tuo on kuin rasismia?

Siivoja tai lastenhoitaja tulisi minun käsittääkseni palkata niillä perustein, että mikä on odotusarvo hänen työsuoritteensa ja saamansa palkan välillä. Tähän odotusarvoon vaikuttavat kai lähinnä hänen työhistoriansa sekä asennoitumisensa ja onnistumisensa työhönottotilanteessa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
romanitkin ovat olleet Suomessa ties kuinka kauan mutta heitä ei olla vieläkään saatu heitä sopeutumaan/integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Kenen tehtävä on ollut sopeuttaa romanit suomalaiseen yhteiskuntaan ja miksi tämä ainakin minulle tuntematon taho on epäonnistunut?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
...eroaako tämä merkittävästi asetelmasta, jossa Halla-aholta kysytään asiantuntijan näkemystä siitä, ovatko somalit loisia ja syöpäläisiä?

Ei. Onko Halla-Aholta pyydetty asiantuntijalausuntoa aiheeseen liittyen?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kenen tehtävä on ollut sopeuttaa romanit suomalaiseen yhteiskuntaan ja miksi tämä ainakin minulle tuntematon taho on epäonnistunut?

Lienee suurin vastuu romaneilla itsellään. Toisaalta suomalainen yhteiskunta on mahdollistanut heidän eriarvoisuuden = kotouttaminen on epäonnistunut.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Minusta se on syrjintää eikä rasismia eli rotusyrjintää, olen tässä suhteessa sen verran rajoittunut, että määrittelen rasismin hyvin tiukasti:

"Rasismi eli rotusyrjintä tai rotusorto on aate tai toiminta, jossa ihmisten rotuluonteen ja siihen liittyvien fyysisten sekä henkisten piirteiden erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää." (lainaus wikipedia).

Toisaalta voihan todella kiinnostava romaani oli hyväkin lastenhoitaja mutta että siivooja...

Mutta eipä sillä, olen sen verran syrjintään ja rasismiin taipuvainen etten ihan helpolla laskisi kotiini romaniakaan siivoamaan - ainakaan ilman valvontaa.

vlad.
En oikein ymmärrä selitystäsi, minusta syrjintä etnisyyden perusteella työhönotossa on nimenomaan rasismia. Sitä arvostellaan silloin kun itse ei ole työhönottajan asemassa.
Ja. Tarkoitin nimenomaan niin että kotisiivous / lastenhoito kotona tapahtuu nimenomaan silloin kun vanhemmat ovat poissa. Voivathan he periaatteessa olla tuolloin itsekin kotona mutta yleensä noin ei taida olla. Tällöinhän kotiväki osoittaa erittäin suurta luottamusta työntekijää kohtaan. Ihan kaikkia kohtaan luottamusta ei tahdo löytyä kun on kova pelko siitä että osa kodin tavaroista katoaa työntekijän mukana.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Lienee suurin vastuu romaneilla itsellään. Toisaalta suomalainen yhteiskunta on mahdollistanut heidän eriarvoisuuden.

Mikähän mahtaa olla tuon jälkimmäisen lauseen tarkoitus? Tarkoitatko, että Suomessa on vain hyväksytty pienen vähemmistön haluttomuus sopeuta yhteiskuntaan ja suorastaan jättäytyä sen ulkopuolelle?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Siivoja tai lastenhoitaja tulisi minun käsittääkseni palkata niillä perustein, että mikä on odotusarvo hänen työsuoritteensa ja saamansa palkan välillä. Tähän odotusarvoon vaikuttavat kai lähinnä hänen työhistoriansa sekä asennoitumisensa ja onnistumisensa työhönottotilanteessa.

Ekaan lauseeseen: kyllä, näin on. Toiseen lauseeseen ei. Tunnen siivousalan yrittäjän joka käy siivoamassa eri kotitalouksissa pääosin aikoina jolloin talonväki on poissa. Hänen kertomansa mukaan hän ei voi palkata "tiettyjä" työnhakijoita olkoonpa asennoituminen jne millainen tahansa mikäli haluaa säilyttää asiakkaansa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Juuri tätä minä tarkoitan.

Kirjoitit, että suurin vastuu sopeutumisesta on romaneilla itsellään. Onko miestäsi väärin, jos sanon vastuun olevan kokonaan heillä?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kirjoitit, että suurin vastuu sopeutumisesta on romaneilla itsellään. Onko miestäsi väärin, jos sanon vastuun olevan kokonaan heillä?

On koska sopeuttamiseen vaikuttaa myös se mitä yhteiskunta mahdollistaa.

Periaatteessa don't hate the player, hate the game. Yhteiskunnan pitäisi vaikuttaa mahdollisiin epäkohtiin jos ilmenee väärinkäytöstä jne. Jos systeemi antaa mahdollisuuden epäarvoisuuteen, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä sitten se, että sitä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihan mielenkiinnosta:

kenen mielestä olen rasisti, jos totean olevani sitä mieltä, että romanien kotoutus tähän maahan (jatkunut jo satoja vuosia) on pahasti epäonnistunut ja he eivät mielestäni kokonaisuutena ole mitenkään kovin kummoisesti "rikastuttaneet" tätä kotimaatamme?

Minulla ei ole tässä mitään taka-ajatuksia sen kummemmin, kunhan kiinnostaa tämä rajanveto, että mitä pitää sanoa tullakseen tuomituksi rasistiksi ja onko sillä väliä, pystynkö perustelemaan mielipiteitäni?

Huomautettakoon, etten tunne samoin esim aasialaisia kohtaan, hemmetin kohteliasta ja ahkeraa porukkaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ekaan lauseeseen: kyllä, näin on. Toiseen lauseeseen ei. Tunnen siivousalan yrittäjän joka käy siivoamassa eri kotitalouksissa pääosin aikoina jolloin talonväki on poissa. Hänen kertomansa mukaan hän ei voi palkata "tiettyjä" työnhakijoita olkoonpa asennoituminen jne millainen tahansa mikäli haluaa säilyttää asiakkaansa.

"Odotusarvo" oli tässä se avainsana kuten näkyy olevan myös tuntemallasi yrittäjällä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En oikein ymmärrä selitystäsi, minusta syrjintä etnisyyden perusteella työhönotossa on nimenomaan rasismia. Sitä arvostellaan silloin kun itse ei ole työhönottajan asemassa.
Ja. Tarkoitin nimenomaan niin että kotisiivous / lastenhoito kotona tapahtuu nimenomaan silloin kun vanhemmat ovat poissa. Voivathan he periaatteessa olla tuolloin itsekin kotona mutta yleensä noin ei taida olla. Tällöinhän kotiväki osoittaa erittäin suurta luottamusta työntekijää kohtaan. Ihan kaikkia kohtaan luottamusta ei tahdo löytyä kun on kova pelko siitä että osa kodin tavaroista katoaa työntekijän mukana.

Ilmeisesti ymmärrämme sanan "rotu" toisistaan poikkeavalla tavalla, kun minä pidän rasismia rotusyrjintänä ja jos tämä on lähtökohta niin romanien syrjintä ei voi olla rotusyrjintää, koska romanit eivät ole oma rotunsa - kyse on kansasta.

Minusta on aivan turha lähteä levittämään rasismin määritelmää tolkuttoman laajaksi, koska tällöin olemme siinä tilanteessa jossa nyt käytännössä olemme, maahanmuuttokriittisyys on rasismia, seksuaalinen syrjintä on rasismia etc. Minusta sanalta rasismi putoaa pohja pois jos sitä viljellään liian helposti ja sillä voidaan polttomerkitä ihmisiä jotka eivät allekirjoita omaa näkökantaa. Siksi minulle rasisteja ovat ihmiset, jotka kohdistavat syrjintänsä johonkin tiettyyn rotuun, eivät tiettyyn kansaan. Ja siksi pidän itseäni rasistina, koska minulla on syrjivä asenne muslimineekereihin - tosin tiukan jaottelun mukaan minäkään en välttämättä ole rasisti, mutta sellaiseksi itseni kuitenkin nimeän.

Eipä sillä, minä en palkkaisi ketään siivoamaan kotiani tai en ainakaan antaisi hänen tehdä sitä sellaisena hetkenä jolloin en ole itse paikalla valvomassa toimitusta. Sama pätee moneen muuhunkin kotona toimitettavaan askareeseen, jos joku ulkopuolinen tulee kotiini, niin mieluiten olen tuolloin kotona katsomassa, että hommat tulee tehtyä kunnolla ja seuraamassa muutoinkin heidän tekemisiään.

vlad.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
kenen mielestä olen rasisti, jos totean olevani sitä mieltä, että romanien kotoutus tähän maahan (jatkunut jo satoja vuosia) on pahasti epäonnistunut ja he eivät mielestäni kokonaisuutena ole mitenkään kovin kummoisesti "rikastuttaneet" tätä kotimaatamme?

Ja jostain syystä tämä ei ole kiinnostanut yhtäkään puoluetta, vaikka tämä kotoutus maksaa yhteiskunnalle "perusmaahanmuuttoa" enemmän veroeuroja... tosiaan perhanan äänioikeus.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
"Odotusarvo" oli tässä se avainsana kuten näkyy olevan myös tuntemallasi yrittäjällä.

Sanoisin pikemminkin "kantapään kautta oppiminen". Joskus takavuosina sattui palkkaamaan etniseen vähemmistöön kuuluvan henkilön jonka "työsuoritteessa" tai "työsuoritteen odotusarvossa" ei ollut mitään vikaa vertasi sitä palkkaan tai ei. Ongelma oli se, että asiakasperheet yksi kerrallaan alkoivat purkaa sopimuksiaan syillä "on nyt rahasta tiukkaa" tai "emme tarvitsekaan enää siivousta, ajattelimme jatkossa siivota itse". No nykyisin tutullani on taas asiakkaita ihan hyvin mutta minkäänlaiseen idealismiin ei rekrytoinnissa ole varaa. Tosin, asiasta ei tietenkään voi puhua esim missään mediassa. Parempi vaieta moisista pikkuongelmista.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ilmeisesti ymmärrämme sanan "rotu" toisistaan poikkeavalla tavalla, kun minä pidän rasismia rotusyrjintänä ja jos tämä on lähtökohta niin romanien syrjintä ei voi olla rotusyrjintää, koska romanit eivät ole oma rotunsa - kyse on kansasta.

No nyt ymmärrän, kiitos kun vääntelit mulle vähän rautalankaa.
PS. oot vlad tosi hyvä kirjoittaja. Pidän teksteistäsi, luen niitä Ukraina-ketjusta useinkin saadakseni tietoa. Keskusteluihin siellä en ole osallistunut koska mulla ei ole omaa annettavaa aiheelle, aihe kiinnostaa toki kovasti. Kiva kun jaksat jakaa tietojasi ja näkemyksiäsi siellä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja jostain syystä tämä ei ole kiinnostanut yhtäkään puoluetta, vaikka tämä kotoutus maksaa yhteiskunnalle "perusmaahanmuuttoa" enemmän veroeuroja... tosiaan perhanan äänioikeus.

Minulla on jonkin sortin "kulttuurihistoriallinen" ja sosiaalipoliittinen teoria tästä asiasta ja se liittyy kahteen asiaan:

ensinnäkin, jos jätetään viimeiset muutama kymmenen vuotta pois laskuista - eli mennään aikaan ennen kunnon tukiverkostoa - niin romanit olivat aidosti kierteleviä kaupustelijoita, povaajia, ammattimaisia huijareitakin. Kokonaan he eivät voineet heittäytyä yhteiskunnan armoille, sillä ei ollut mitään hyvinvointivaltiota, jonka syliin heittäytyä. Tuolloin romaneita myös kohdeltiin tavan takaa aidosti kovin ottein, kiertolaisia heitettiin pois kaduilta kuljeksimasta, jos liian häiritseviksi kävivät. Kaiken tämän perusteella syntyi ja eritoten vahvistui tämä nykyäänkin vallitseva me vs muut- asetelma. Tietyllä tapaa ymmärrän romaneita näistä lähtökohdista, vaikeaa varmasti oli.

Mutta toisaalta - ja nyt saavutaan kohti nykyaikaa ja maatamme tätä nykyä rikastuttavaa suvaitsevaisuuden ilmapiiriä: äkisti oli olemassa tukiverkko, sosiaalitoimi ja muut palvelut. Romanit eivät missään vaiheessa olleet tottuneet valkolaisten tavoille, hyvinvointivaltion huomaan oli yksinkertaista heittäytyä.

Valtaväestön kannalta puuttuminen kovin käsin asioiden tilaan oli jo liian myöhäistä, sillä suora puhe ei ollutkaan enää suoraa puhetta, vaan alettiin puhua rasismista ja rotusyrjinnästä. Romanien uhriutuminen lisääntyi entisestään.

Nyt tämän asian kanssa ollaan viivytelty niin pitkään, että mitään korjausta lienee turha odottaa, vaikka toki silloin tällöin jollain EU-rahalla tai valtion korvamerkinnöillä joku väliaikainen "kotouttamisprojekti" pystyyn pistetäänkin. Kunnes rahat taas loppuvat.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ongelma oli se, että asiakasperheet yksi kerrallaan alkoivat purkaa sopimuksiaan syillä "on nyt rahasta tiukkaa" tai "emme tarvitsekaan enää siivousta, ajattelimme jatkossa siivota itse".

Eli "Muuten ihan ensiluokkaista työtä, mutta kun se on mustalainen..."

Elokuvamaailmassa tietysti pitäisi yrittäjän kysyä, että "Niin, oothan säkin joku vitun suomalainen, ostit meiltä siivouspalvelun ja sait ensiluokkaisen siivouspalvelun, what's the problem??"

Nämä ovat juuri niitä raja-aitoja, jotka pitäisi ylittää ja niiden ylittäminen vaatii juuri niitä rohkeita ja ennakkoluulottomia yrittäjiä ja rohkeita ja ennakkoluulottomia asiakkaita.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ei. Onko Halla-Aholta pyydetty asiantuntijalausuntoa aiheeseen liittyen?

Ei ole pyydetty, hän on antanut niitä ihan pyytämättäkin. Lähinnä vaan hymyilyttää näkemykset asiantuntijuudesta. Jos joku tutkija vaikkapa yliopistomaailmasta on eri mieltä kuin Halla-aho, on hän stallari ja viherpiipertäjä, jolla poliittiset intohimot sumentavat harkinnan ja pistävät valehtelemaan. Sellaisia ne poliittiset vaikuttimet nyt vaan ovat.

Kuitenkaan poliittisilla intohimoilla ei ole vaikutusta Halla-ahon näkemyksiin, koska hän on objektiivinen asiantuntija.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Oletko osallistunut, kun noin hyvin olet perillä?
Hyvin? Kertooko kirjoittamani lause sinulle että olisin tuosta asiasta "hyvin perillä"?
Minusta toi kuulostaa joltakin Vihreitten pyrkimykseltä, olen sellaisia lukenut joskaan en käynyt seminaareissaan. Oletko sinä käynyt ja sikäli osaisit sanoa ettei siellä mitään tuontyyppisiä puhella?
Eli siis ei aseteta vaatimuksia muille kaikista tekemisestä mutta itse omassa elämässä ei olla valmiita tekemään yhtään mitään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei ole pyydetty, hän on antanut niitä ihan pyytämättäkin. Lähinnä vaan hymyilyttää näkemykset asiantuntijuudesta. Jos joku tutkija vaikkapa yliopistomaailmasta on eri mieltä kuin Halla-aho, on hän stallari ja viherpiipertäjä, jolla poliittiset intohimot sumentavat harkinnan ja pistävät valehtelemaan. Sellaisia ne poliittiset vaikuttimet nyt vaan ovat.

Kuitenkaan poliittisilla intohimoilla ei ole vaikutusta Halla-ahon näkemyksiin, koska hän on objektiivinen asiantuntija.

Outo näkemys kaiken kaikkiaan, mielestäni Halla-aho on tämän maan kyseenalaistetuimpia poliitikkoja sekä asiantuntijoita ja tämän lisäksi se jatkuva maalitaulu kaikissa persuihin liitettävissä keskusteluissa.

Tämäkin keskustelu on taas kerran ajautunut Jussi Halla-ahon persoonaan, vaikka miehelle on oma ketjunsa Jatkoajassa.

Sanoisin, että Halla-aho ei tosiaan ole päässyt helpolla ainakaan, sen sijaan hänen vastaväittäjiensä poliittinen tausta unohdetaan tavan takaa tarkistaa median taholta. Tällä palstalla näiden vasta-argumentoijien motiivit ja taustat ovat onneksi tiedossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös