Perussuomalaiset

  • 5 401 775
  • 43 522

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täystyöllisyys ei ole mahdollista, olet oikeassa. Jos täysin työkykyiselle ihmiselle, joka vain on niin laiska ettei viitsi mennä töihin, annetaan vaihtoehdot:

1.) tuet loppuu nyt, muuten voit jatkaa samaa rataa mutta aivan varmasti sitten kohta kadulla

2.) tuet loppuu nyt, ei tartte mennä kadulle kunhan menet töihin tai edes yrität kouluttautua, että pääset työelämään

3.) tuet jatkuu, mutta ne muuttuu vastikkeellisiksi jollain tavoin

Tämä järjestelmä on jo nyt olemassa, jos työtön x kieltäytyy hänelle osoitetusta työtoiminnasta hän menettää Kela-rahansa, ja toimeentulotukea liekataan 20%, joissain tapauksissa jopa 40%. Työllisyyttä edistävää vaikutusta tällä ei ole ollut.

Byrokratiaa pitää vähentää. Mutta yhdessäkään näissä esitetyissä ehdotuksissa kansalaispalkasta ei ole vähennetty byrokratiaa mitenkään oleellisesti. Ei yhdessäkään.

Jos kansalaispalkka tulee joka kuukausi saman suuruisena kaikille, se niminomaan vähentää byrokratiaa koska silloin ei korkeasti koulutettujen ihmisten tarvitse käyttää ihan niin paljon työtuntejaan sen laskemiseen kuinka paljon itse kullekin voidaan antaa. Koita nyt ymmärtää että monelle ihmiselle lasketaan joka kuukausi erikseen se, paljonko hän voi yhteiskunnan tukia saada.

Tästä päästään sitten siihen, että kuinkahan moni deeku saataisiin takaisin toimivaksi yhteiskunnan jäseneksi? Tuskin kovinkaan moni, valitettavasti. Näin ollen deekuille voisi myös ihan hyvin antaa joka kuukausi 500 euroa suoraan lapaseen tai vaikka samansuuruisen lahjakortin suoraan alkoon, ne olisi tyytyväisiä kuitenkin, ja tulisi huomattavasti halvemmaksi yhteiskunnalle.

Eli loppujen lopuksi kannatat kuitenkin kansalaispalkkaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kuinkakohan paljon terveydenhuoltokustannukset nousisivat, jos deekuille ja muille tyhjäntoimittajille annettaisiin tuo nimimerkki Kisapuiston ehdottama 500€ puhtaana käteen tai lahjakorttina Alkoon?
 
Tampereen asuma-alueista minulla ei ole mitään käryä, mutta Kallion neliöhinnoilla ei ole mitään korrelaatiota vihervasemmistoa äänestävien varallisuuteen. Sillä, millaista populaa siellä asuu vuokralla, on suurempi vaikutus.

Asuntojen neliöhinnat näkyvät kyllä myös vuokrissa. Eiköhän Jakomäen vuokralaisistakin aika moni asuisi mieluummin vuokralla Kalliossa, jos olisi varaa. Vaan kun ei ole, koska pappa ei betalaa, kuten niillä mainitsemillasi "junantuomilla" opiskelijoilla.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos kansalaispalkka tulee joka kuukausi saman suuruisena kaikille, se niminomaan vähentää byrokratiaa koska silloin ei korkeasti koulutettujen ihmisten tarvitse käyttää ihan niin paljon työtuntejaan sen laskemiseen kuinka paljon itse kullekin voidaan antaa. Koita nyt ymmärtää että monelle ihmiselle lasketaan joka kuukausi erikseen se, paljonko hän voi yhteiskunnan tukia saada.

Kuinkahan suuren osan esimerkiksi KELAn toiminnasta arvioit olevan sellaisten etuisuuksien laskemisessa jotka voitaisiin kansalaispalkalla korvata?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuinkahan suuren osan esimerkiksi KELAn toiminnasta arvioit olevan sellaisten etuisuuksien laskemisessa jotka voitaisiin kansalaispalkalla korvata?

Minulla ei ole mitään numeraalista arvoa heittää minkään arvioin tueksi, mutta se on ihan selvä että jos henkilö x on määrän y päiviä ja määrän z tunteja keikkatöissä kuukaudesta ja lopun ajan työttömänä, niin tämän yhtälön syynäämiseen kuluu joka kuukausi aikaa ja työtunteja jotka voitaisiin käyttää muuhun tai olla käyttämättä kokonaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuinkakohan paljon terveydenhuoltokustannukset nousisivat, jos deekuille ja muille tyhjäntoimittajille annettaisiin tuo nimimerkki Kisapuiston ehdottama 500€ puhtaana käteen tai lahjakorttina Alkoon?

Toimeentulotuki perustuu joka tapauksessa arvioon siitä että yksin asuvalle pitää jäädä kuussa 400 euroa käteen välttämättömiksi katsottujen menojen jälkeen. Eli vastaus kysymykseesi on ettei juuri mitenkään.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla ei ole mitään numeraalista arvoa heittää minkään arvioin tueksi, mutta se on ihan selvä että jos henkilö x on määrän y päiviä ja määrän z tunteja keikkatöissä kuukaudesta ja lopun ajan työttömänä, niin tämän yhtälön syynäämiseen kuluu joka kuukausi aikaa ja työtunteja jotka voitaisiin käyttää muuhun tai olla käyttämättä kokonaan.

Varmaankin, kuinka monta tällaista tapausta oikein lieneekään olemassa? Tarkoittanet jotain 0 tuntisopimusta?

Tarkoitan sitä, että jos tuollainen henkilö on edes jotenkin mukana työelämässä niin tuskin hän saa KELA:lta tai sosiaalitoimesta muuta etuisuutta kuin ehkä asumistukea. Ja aika harva kansalaispalkkamalli edes väittää korvaavansa asumistukea.

On toki mielenkiintoista nähdä kuinka ensi vuonna voimaantuleva työttömän oikeus tienata x euroa (300?) kuukaudessa menettämättä etujaan vaikuttaa byrokratiaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Eiköhän Jakomäen vuokralaisistakin aika moni asuisi mieluummin vuokralla Kalliossa, jos olisi varaa.

Rohkenen epäillä, että lähiön lapsiperheet haikailisivat suurin joukoin Kallion pieniin luukkuihin.

Esimerkkisi oli paska, eikä se siitä muuksi muutu.
 
Rohkenen epäillä, että lähiön lapsiperheet haikailisivat suurin joukoin Kallion pieniin luukkuihin.

Esimerkkisi oli paska, eikä se siitä muuksi muutu.

Vihervasurien kannatusalueella Kalliossa maksuhäiriöriski on 10 prosenttia, persujen kannatusalueella Jakomäessä 18 prosenttia. Mistäköhän tämä sitten johtuu, jos ei jakomäkeläisten heikosta sosioekonomisesta asemasta?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vihervasurien kannatusalueella Kalliossa maksuhäiriöriski on 10 prosenttia, persujen kannatusalueella Jakomäessä 18 prosenttia. Mistäköhän tämä sitten johtuu, jos ei jakomäkeläisten heikosta sosioekonomisesta asemasta?

Miten tämä liittyy halukkuuteen muuttaa Kallioon, jossa asunnot ovat pieniä vrt. niin sanotut "ongelmalähiöt" (joiden maine istuu syvässä, vaikka alkavat olla keskiluokkaisempia kuin takavuosina), joissa lapsiperhekin asuntoonsa kuitenkin mahtuu?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä järjestelmä on jo nyt olemassa, jos työtön x kieltäytyy hänelle osoitetusta työtoiminnasta hän menettää Kela-rahansa, ja toimeentulotukea liekataan 20%, joissain tapauksissa jopa 40%. Työllisyyttä edistävää vaikutusta tällä ei ole ollut.

Paskat leikataan, ainakaan kovin nopeasti. Olen itse ollut muutaman kerran todella lyhyitä pätkiä, n. viikosta alle kuukauteen, työttömänä. Mitään tukia en hakenut. Kerran sitten tuossa muutaman vuosi sitten olin reilut puoli vuotta työttömänä. Töihin olisin kyllä päässyt, mutta silloin oli totaalinen kyllästyminen edellisen työnantajan toilailujen myötä koko kuljetusalaan, joten mietin muutaman viikon mitä oikein alan tekemään, ja muutaman viikon jälkeen tajusin että eihän Suomessa tarvitse tehdäkään yhtään mitään saadakseen erinäisten tukien muodossa sellaisen elintason, jolla pärjää vallan mainiosti. Nimittäin kun työttömäksi jäin, vein toki Kelaan ja työkkäriin kaikki liput ja laput. En saanut edes karenssia (pl. se 7 päivää), koska työsuhteen päättyminen ei johtunut millään tavalla minusta. Joten työttömyyskorvaus alkoi juosta lähes välittömästi.

Koska en ollut saanut työnantajaltani palkkaa kahteen kuukauteen, kävelin Kelasta silloisen asuinkuntani sossuun, ja vein sinne samat liput ja laput, mitkä olin jo toimittanut sekä Kelaan että työkkäriin. Selitin tilanteeni, ja sosiaalityöntekijä sanoi että olen oikeutettu saamaan silloisen n. 400 euron tuen + he maksavat vuokran siltä kuulta, sekä tietysti sähkön ja terveydenhoitokulut. Kunhan saan Kelalta päätöksen (jota en vielä ollut silloin saanut), niin tarkastellaan asiaa uudelleen.

No Kelalta tuli päätös kolmen viikon kuluttua, ja tosiaan aloin saamaan peruspäivärahaa ja asumistukea. Näiden lappujen kanssa menin sitten sossuun, ja siellä tehtiin laskelmat, että kun vuokra on sen verran ja sähkö tuon verran, ja sitten pitäisi jäädä vielä käyttörahaa muuhun tuon verran. Peruspäivärahaa tulee tuon verran, asumistukea tämän verran ja erotukseksi jää x määrä, jonka sossu sitten maksaa, ja joka pitää hakea joka kuukausi erikseen. No tämä selvä. Sitten sossu vannotti vielä, että muista sitten ilmoittautua työkkäriin joka kuukausi, että olet edelleen työttömänä, muuten kela lopettaa tuen ja sossu leikkaa jonkun verran.

Sossusta lähdin ihmeissäni, että näinkö helppoa se tosiaan on? Parin viikon päästä menin käymään työkkärissä, ja siellä ne katsoivat taas tilanteen, kysyivät olenko hakenut töitä ja vastasin että olen. Hyvä, ja uusi aika n. kuukauden päähän. Tämän jälkeen sossuun jättämään hakemus kuluvan kuukauden tuesta, Kelan vaatimat päivitykset pystyi hoitamaan netissä.

Kuukauden päästä taas työkkäriin, kysymys että oletko hakenut töitä, vastaus että olen, uusi aika kuukauden päähän, kävely sossuun ja netissä ilmoitukset Kelalle.

Tätä rumbaa kesti 4 kuukautta. Sitten käydessäni työkkärissä normaalien kysymysten jälkeen sanottiin, että heillä olisi täällä nyt yksi työpaikka joka heidän mielestään sopisi mulle, että hae tätä*. Sanoin että selvä homma, ja taas varattiin uusi aika kuukauden päähän. Kyseessä oli työ, jonka olisin periaatteessa voinut ottaakin, mutta ihan piruuttani kun halusin kokeilla että mitä tapahtuu, niin en hakenut sitä. Sitten kävin taas sossuun jättämässä kirjallisen hakemuksen ja netissä tein ilmoitukset Kelalle.

Seuraavan kerran työkkärissä kysyttiin, että hainko paikkaa. Vastasin että toki, kun kerran käskettiin, mutta en saanut sitä. Vaikka en siis ollut hakenut. Odottelin että millähän ne pyytää sen todistamaan, mutta eivät pyytäneet, vaan totesivat vain että selvä, työttömyys siis jatkuu ja seuraava aika varattiin kuukauden päähän. Ja taas sossuun jättämään sen kuun hakemus ja netissä Kelaan.

Sen kuun sossun päätös (kesäkuu) olikin sitten mielenkiintoinen, siinä nimittäin oli tehty päätös jo valmiiksi sille kuulle ja kahdelle seuraavalle (heinä- ja elokuu). Miksi, en tiedä, todennäköisesti varmaan kesälomien takia tai sitten ihan vaan huvikseen, ei sitä siinä selitetty. Joten seuraavina kuukausina ei tarvinnut mennä enää sossuun. Tosin heinäkuun alkupuolella ei olisi tarvinnut muutenkaan, koska menin takaisin työelämään.

Työkkäri ei siis kohdallani yli puoleen vuoteen vaatinut käytännössä mitään. Kelalle riitti, kun hoiti ilmoitukset netissä. Sossulle riitti, kun näki sossun tädin kaksi kertaa ja sen jälkeen ei tarvinnut muuta kuin tiputtaa hakemus laatikkoon. Ja rahaa tuli, vuokra maksettiin, samoin sähkö, lääkärikäynneistä ei tarvinnut maksaa mitään ja reseptilääkkeetkin korvattiin, jos niitä tarvitsi.

Hauskintahan tässä koko episodissa oli se, että kun menin töihin heinäkuun alussa, ja olin ilmoittanut asian työkkäriin ja Kelaan, niin sossu maksoi edelleen oman osuutensa koska oli sen päätöksen tehnyt liian aikaisin. Ajattelin tutkailla miten tilanne etenee, joten sossuun en mitään ilmoittanut, enkä käyttänyt niitä rahoja jotka sieltä tulivat vaan lepuutin tilillä. Tuli elokuu, ja sossu maksoi rahat silloinkin, kuten olivat päätöksessä luvanneet. Menin sitten kysymään elokuussa sen maksun jälkeen, että millos noi rahat pitää palauttaa, kun olen ollut töissä jo heinäkuun alusta asti. Sanottiin, että ei tarvitse maksaa takaisin, koska sossu ei lain mukaan voi omia päätöksiään perua eikä tukia periä takaisin, jos tukea haettaessa tiedot ovat olleet oikein. Eli siis jos hakija ei ole huijannut. No enhän minä ollut huijannut, kun en ollut edes hakenut toimeentulotukea heinäkuulle enkä elokuulle! Joten siis rahat jäi mulle. Tai lopulta ei jäänyt, vaan annoin ne sossulta liikaa saadut rahat kokonaisuudessaan niiden auttamiseen ketkä niitä oikeasti tarvitsivat eli Hurstille.

*Reilun puolen vuoden aikana työkkäri ehdotti minulle tasan yhtä työpaikkaa. Minulle, jolla oli kokemusta kuljetusalalta useita vuosia, kaikki ajokorttiluokat taskussa, digipiirturikortti, ADR-luvat kuljettaa mitä tahansa skeidaa millä tahansa laillisella maantiekulkuvälineellä, hygieniapassit sun muut työturvallisuuskortit, tietyökortit, ensiapukortit ja mitä kaikkia niitä nyt on. Lisäksi vielä Helsingin taksiliite taskussa. Heillä oli siis yksi sopiva paikka mielessä, vaikka esimerkiksi taksikuskeiksi haetaan ihan jatkuvalla syötöllä kymmeniä kuskeja, ja tuolloin kuljetuspuolella oli muutenkin paikkoja avoinna minun työssäkäyntialueellani lähemmäs sata. Ja tätä joku kutsuu tehokkaaksi toiminnaksi? Tätä joku kehtaa kutsua painostukseksi työkkärin taholta, että töitä pitää aktiivisesti hakea? Siis yksi paikka, jota sitten loppupeleissä ei ollut edes pakko hakea, jotta tuet säilyisi. Käsittämätöntä pelleilyä se oli.

Joten kun joku porilainen vellihousu tulee selittämään, että kyllä se on kuule Kisapuisto rankkaa elämää se tukien varassa makoilu, niin sellainen valehtelu pistää suorastaan vihaksi. Kaupunkien välillä on varmasti eroja, mutta ei ne nyt niin radikaaleja voi olla. Tai jos on, ja jos Porissa muka oikeasti on tiukempi kuri näissä asioissa kuin muualla, niin hyvä juttu että edes jossain toimii vähän paremmin tai edes vähän sinne päin. Mutta mites se nyt olikaan, olikohan Porissa ne käytännöt kovin tiukkoja? Vai olikos sielläkin perusturva saanut sapiskaa holtittomasta rahankäytöstä?

Jos kansalaispalkka tulee joka kuukausi saman suuruisena kaikille, se niminomaan vähentää byrokratiaa koska silloin ei korkeasti koulutettujen ihmisten tarvitse käyttää ihan niin paljon työtuntejaan sen laskemiseen kuinka paljon itse kullekin voidaan antaa. Koita nyt ymmärtää että monelle ihmiselle lasketaan joka kuukausi erikseen se, paljonko hän voi yhteiskunnan tukia saada.

Ei se kansalaispalkka noiden esillä olleiden esitysten perusteella vähennä yhtään sitä byrokratiaa. Asumistuet sun muut pyörii edelleen. Samoin sossun tuet. Ihan samalla lailla kuin ennenkin, vaikka kansalaispalkka tulisi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vihervasurien kannatusalueella Kalliossa maksuhäiriöriski on 10 prosenttia, persujen kannatusalueella Jakomäessä 18 prosenttia. Mistäköhän tämä sitten johtuu, jos ei jakomäkeläisten heikosta sosioekonomisesta asemasta?


Jaa-a.. kuvittelen, että tiedät, kun esität tietäväsi.

Joten esitän väitteen, että tuosta Kallion 10%:n maksuhäiriöriskistä ovat vastuussa vihervassareita äänestävät opiskelija ja Jakomäen 18% on seurausta alueelle majoitetuista maahanmuuttajista - Voit ampua sen alas kivikovilla faktoillasi.

Jään kuulolle..
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Vaikka kansalaispalkka lyhyellä tähtäimellä hetkellisesti nostaisikin kuluja, on se kuitenkin nähdäkseni lähempänä omaa ideaaliani, jossa byrokratia on minimoitu ja työn tekeminen on aina kannattavaa.
Tuohan jopa mahdollistaisi minimipalkkojen jouston alaspäin sekä ennen kaikkea sen, että "paskaduuneihinkin" ja lyhyisiin pätkiin löytyisi niitä tekijöitä, kun kaikki työntekeminen olisi kannattavaa.

Tuossa ovat lyhyesti ne syyt miksi kansalaispalkkaa Perussuomalaisissa vastustetaan. Puolueen agendaa rustaava Matti Putkonen on tuonut demareilta mukanaan sen ideologian että pätkätyöyhteiskunta on saatanasta ja sitä vastaan on kaikin keinoin taisteltava. Soinikin puhuu samasta asiasta, mutta sanoo hieman mystisemmin että "suomalaista työnteon kulttuuria ei saa näivettää". Kumpi sitten on parempi, saada 10 työtöntä palkattua vakinaisiin töihin, vai työllistää työttömiä yhteensä 11 henkilötyövuotta/vuosi erilaisin pätkätöin. Sen saa jokainen itse miettiä.
 
Joten esitän väitteen, että tuosta Kallion 10%:n maksuhäiriöriskistä ovat vastuussa vihervassareita äänestävät opiskelija

Eipä ole 10 prossaa vielä kovin paljon, kun vihreiden ja vasemmistoliiton yhteenlaskettu kannatus Kalliossa on 50 prossan luokkaa. Mutta saa kai sitä ihminen itselleen uskotella, että Kiitos-paitoihin sonnustautuva, Ukkometsoa kyyneleet silmissä kuunteleva ja persuja äänestävä lähiöporukka ei ole sitä yhteiskunnan todellista paarialuokkaa ja sosiaalisessa hierarkiassa selvästi trendien aallonharjalla fiksipyöräilevien Kallion ironisten viiksivallujen alapuolella, jos siitä tulee parempi mieli.

Eikö muuten Kalliossa asu perheitä tai Jakomäessä sinkkuja? Jos näiltä lähdettäisiin kyselemään, että vaihtaisitteko Jakomäen Kallioon tai päinvastoin, niin millainenkohan olisi keskimääräinen vastaus? Aika harva sitä gentrifikaatiota halunnee kovin syvälle itään paeta, jos ei taloudellinen tilanne siihen pakota.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Eikö muuten Kalliossa asu perheitä tai Jakomäessä sinkkuja?

Asuu, mutta Jakomäessä lapsiperheitä on suhteellisestikin huomattavasti enemmän.

Mutta, luovutan. Olet oikeassa. Vihervassareita äänestävät varakkaat sinkkuopiskelijat (pappa betalar, kuten asian ilmaisit), jotka kuitenkin jaksavat ruikuttaa tukien, halpojen opiskelija-asuntojen perään ja persut on köyhien lapsiperheiden, sekä maahanmuuttajien suosikki.
 
Mutta, luovutan. Olet oikeassa. Vihervassareita äänestävät varakkaat sinkkuopiskelijat (pappa betalar, kuten asian ilmaisit), jotka kuitenkin jaksavat ruikuttaa tukien, halpojen opiskelija-asuntojen perään ja persut on köyhien lapsiperheiden, sekä maahanmuuttajien suosikki.
Jos olisin Mika Häkkinen, sanoisin että sä oot kyllä sitkee sissi. Et luovuta sittenkään, kun on jo aika luovuttaa ja muka tunnustat luovuttavasi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jos olisin Mika Häkkinen, sanoisin että sä oot kyllä sitkee sissi. Et luovuta sittenkään, kun on jo aika luovuttaa ja muka tunnustat luovuttavasi.

Jep. Jätän tähän, koska sain jo nauruni.

Hengenheimolaisesi on vielä sitkeämpi pitäessään kynsin ja hampain kiinni mutkia oikovasta päätelmästään, joka ei edes kohdistu sanomaani, jonka mukaan kadunvaltaajat, ikiopiskelijamaailmanparantajat, ja muut ituhippinaulanaamat äänestäisivät vihervasemmistoa.

Keitä nämä hyvätuloiset yhteiskunnan tukipylväät sinun käsittääksesi yleisimmin äänestävät. Persuja, räsäsläisiä vai kenties kokkareita?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joten kun joku porilainen vellihousu tulee selittämään, että kyllä se on kuule Kisapuisto rankkaa elämää se tukien varassa makoilu, niin sellainen valehtelu pistää suorastaan vihaksi.

Sinulla on oma tarinasi ja niitä on tuhat erilaista. Itse tunnen ihmisiä jotka eivät olisi enää hengissäkään tai ainakin paljon huonommassa jamassa ilman suomalaista hyvinvointivaltiota sossuineen kaikkineen. On toki yksilöllistä onko tuollainen "tuilla makoilu" sitten rankkaa ei, aitoja loisiakin löytyy. Periaate on joka tapauksessa äärimmäisen kannatettava: vaikeassa elämäntilanteessa olevia yritetään auttaa, tarvittessa täydentävällä, harkinnanvaraisella tuella.

Ja tuo 20% leikkaaminen pitää paikkansa, on ainakin minulla pitänyt. Kesällä 05 asuin ja opiskelin Helsingissä ja hain kesäksi toimeentulotukea koska kesätöitä ei löytynyt ja koska kesäopintukeen oikeuttavia opintoja ei ollut tarjolla. Yhtenä alkuiltana, kello oli päälle viiden, sossusta soitettiin sanottiin että heillä on työtoimintaa kesäksi ja että huomenna pitäisi tulla toimistolle kartoittamaan vaihtoehtoja. En nyt muista mikä tämän toiminnan nimi tarkalleen oli ja onkmo tuollaista enää olemassakaan. Joka tapauksessa en sattuman oikusta ollutkaan Helsingissä vaan autossa matkalla kaupungista pois, minkä tilanteen selitin ja sanoin etten taida huomenna päästä. Tästähän virkailija hermostui ja sanoi ettei minulla ollut oikeutta poistua noin vaan kaupungista ja että jos nyt ilmoitan etten tule, leikataan tukeani 20%. Näin myös tapahtui vaikka sossun täti rikkoi sääntöjä, tällaisista tapaamistahan pitäisi ilmoittaa kirjeessä vähintään kolme päivää ennen tjsp.

Toinen esimerkki löytyisi talvelta 2009. Olin tuolloin ollut pitkään työttömänä ja minulla oli ollut pahoja henkilökohtaisia ongelmia. Espoon työvoimanpalvelukeskuksessa oltiin sitä mieltä että työ olisi minulle nyt parasta lääkettä ja heidän kontakteillaan minulle järjestyi työllistämistukityöpaikka eräästä yhdistyksistä. Pian ilmene ettei työ suinkaan ollutkaan sillä hetkellä parasta lääkettä, asiat menivät päin vittua ja yhtenä päivänä jätin yksinkertaisesti menemättä töihin. Seurauksena työttömyystukien katkaisu eli ns. karenssi. Sossu oli ainoa paikka mistä saatoin saada rahaa, ja sainkin mutta tukea leikattiin automaattisesti 20% koska olin kieltäytynyt töistä.

En halua näillä esmerkeillä valittaa että voi voi kun on ollut vaikeaa, toisenlaisiakin esimerkkejä löytyisi ja sanktiot tulivat ainakin osin aiheesta. Pointti on että vaatimasi sanktiosysteemi on jo olemassa, tukea voidaan leikata 40%. Tuo sinun oma esimerkkisi on ihan toisesta maailmasta, jos henkilö joka on ollut pitkään töissä joutuu äkkiä työttömäksi, kestää hyvä tovi ennen kuin yhteiskunta alkaa hätyyttää, mutta jos/kun olet vuoden työttömänä, ei työkkäri välttämättä enää kyselekään että haitko sitä ja sitä paikkaa; ne lähettävät listan työpaikoista joita pitää hakea ja kontrollolloivat hakua ja jos ei hae tai pelleilee hakemusten kanssa, lähtevät tuet kävelemään.

Loppukaneettina haluan vielä todeta että minua pistää aika lailla vihaksi se, että haukut minua valehtelijaksi tuollaisten juttujesi perusteella. Toivottavasti elämä potkaisee vielä munille kunnolla, tulee vähän suhteellisuudentajua noihin ongelmiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pian ilmene ettei työ suinkaan ollutkaan sillä hetkellä parasta lääkettä, asiat menivät päin vittua ja yhtenä päivänä jätin yksinkertaisesti menemättä töihin.
Ihan mielenkiinnosta: Saitko/haitko lääkäriltä sairaslomaa?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ihan mielenkiinnosta: Saitko/haitko lääkäriltä sairaslomaa?

Aluksi kyllä, kun keskusteltiin jatkosta oli lääkärin kommentti legendaarinen "kaikkea ei voi saada".

Ammatti-ihmiset voivat erehtyä, missä tahansa ammatissa. Omien kokemusten perusteella olen joka tapauksessa aika epävarma minkään pakkotyöllistämisen siunauksellisuudesta. Itse olen päässyt syrjäytymiskierteestä pois, mutta nähnyt myöhemminkin läheltä kuinka usein ihmisten "kepillä ajamisesta" on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Mutta, luovutan. Olet oikeassa. Vihervassareita äänestävät varakkaat sinkkuopiskelijat (pappa betalar, kuten asian ilmaisit), jotka kuitenkin jaksavat ruikuttaa tukien, halpojen opiskelija-asuntojen perään ja persut on köyhien lapsiperheiden, sekä maahanmuuttajien suosikki.

Esim. opintotukimielenosoitukset ovat nimenomaan pappa betalar -nuorison verkostoitumistilaisuuksia. Köyhistä perheistä tulevat opiskelijat eivät juokse vapaa-ajallaan miekkareissa, vaan käyvät töissä.

Keitä nämä hyvätuloiset yhteiskunnan tukipylväät sinun käsittääksesi yleisimmin äänestävät. Persuja, räsäsläisiä vai kenties kokkareita?

Itse uskon, että yhteiskunnan tukipylväät äänestävät innokkaimmin kokkareita. Sen sijaan heidän lapsistaan tulee usein kovia maailmanparantajia, sillä kun ihminen kasvaa pumpulissa, Weltschmerz ottaa herkästi vallan. Tyypillisiä nykyvasemmistolaisia ovat esim. pankinjohtajan poika Paleface ja Kulosaaren karujen katujen kasvatti Arhinmäki, nuo Suomen köyhälistön äänitorvet. Ja tässä sitten tyyppiesimerkki vähän vihertävämmästä vaihtoehdosta:
Emma | Emma Kari

Synnyin Espoossa, kasvoin omakotitalossa, kahden auton perheessä. Bussipysäkille oli lähes puolen tunnin kävelymatka, juna-asemalle käveli tunnin. Isäni käytti aikansa kokoomukseen ja Lions clubiin, äitini meditoi, hoiti yrttitarhaa ja teki savitöitä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, olen looginen tulos tästä yhdistelmästä.

Viisivuotiaana perustin leikkikavereiden kanssa ryhmän taistelemaan roskanheittäjiä vastaan. Leikkimökissäni oli sairaala katkenneille madoille ja jalkansa menettäneille hämähäkeille. Myöhemmin löysin punkrockin, värjäsin hiukseni vihreiksi, lopetin lihansyönnin ja lähdin vuodeksi Englantiin tekemään ympäristötaidetta.

En halunnut ajaa ajokorttia, en halunnut omakotitaloa, en halunnut diplomi-insinööriksi enkä halunnut äänestää kokoomusta. Pakenin autokaupungista Helsinkiin. Järjestin sodanvastaisia mielenosoituksia, työskentelin tehtaassa ja itkin kuullessani balladin toveri Viljasesta.


Sieltä Kalliostakin löytyy pilvin pimein näitä herranterttuja, joille on jäänyt lapsuudentraumat siitä, että iskällä oli komea Mersu ja perheellä hieno talo.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse uskon, että yhteiskunnan tukipylväät äänestävät innokkaimmin kokkareita. Sen sijaan heidän lapsistaan tulee usein kovia maailmanparantajia, sillä kun ihminen kasvaa pumpulissa, Weltschmerz ottaa herkästi vallan.

Ehkä samanlainen dynamiikka kuin aikoinaan Britanniassa, kun ihmiskaupalla rikastuneiden miljonäärien jälkeläiset alkoivat ajamaan sellaisia esoteerisiä ja mahdottomia ja mahdottoman vääriä asioita kuin naisten äänioikeus, orjuuden ja lapsityövoiman lakkauttaminen jne.? Parempi vaihtoehto olisi varmasti ollut polvillaan kiittää etuoikeuksistaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ehkä samanlainen dynamiikka kuin aikoinaan Britanniassa, kun ihmiskaupalla rikastuneiden miljonäärien jälkeläiset alkoivat ajamaan sellaisia esoteerisiä ja mahdottomia ja mahdottoman vääriä asioita kuin naisten äänioikeus, orjuuden ja lapsityövoiman lakkauttaminen jne.? Parempi vaihtoehto olisi varmasti ollut polvillaan kiittää etuoikeuksistaan.

Olen täysin varma että seuraavaksi listaat esimerkit näistä tapauksista ja heidän kontribuutioon mainitsemiesi epäkohtien korjaamisessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen täysin varma että seuraavaksi listaat esimerkit näistä tapauksista ja heidän kontribuutioon mainitsemiesi epäkohtien korjaamisessa.

No ei, ajattelin vaan sitä, ettei tässä varmastikaan ole mitään automatiikkaa - kauheasti kaikki ovat näköjään sisäistäneet meidän modernit länsimaiset perusarvomme, eikä enää tunnu olevan mitään käsitystä siitä, miten radikaalia puunhalaamista ja kukkahattuisuutta ne aikoinaan edustivat. Siksi en ihan automaattisesti rupeaisi näitä saareloita ym. halveksumaan vaikka olisivatkin sattuneet syntymään kultalusikka suussa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinulla on oma tarinasi ja niitä on tuhat erilaista. Itse tunnen ihmisiä jotka eivät olisi enää hengissäkään tai ainakin paljon huonommassa jamassa ilman suomalaista hyvinvointivaltiota sossuineen kaikkineen. On toki yksilöllistä onko tuollainen "tuilla makoilu" sitten rankkaa ei, aitoja loisiakin löytyy. Periaate on joka tapauksessa äärimmäisen kannatettava: vaikeassa elämäntilanteessa olevia yritetään auttaa, tarvittessa täydentävällä, harkinnanvaraisella tuella.

Eli siis kaiken tämän vääntämisen jälkeen sä oletkin pääpiirteissään mun kanssa samaa mieltä? Miksi sä sitten edes aloit vänkäämään asiasta?

En halua näillä esmerkeillä valittaa että voi voi kun on ollut vaikeaa, toisenlaisiakin esimerkkejä löytyisi ja sanktiot tulivat ainakin osin aiheesta. Pointti on että vaatimasi sanktiosysteemi on jo olemassa, tukea voidaan leikata 40%. Tuo sinun oma esimerkkisi on ihan toisesta maailmasta, jos henkilö joka on ollut pitkään töissä joutuu äkkiä työttömäksi, kestää hyvä tovi ennen kuin yhteiskunta alkaa hätyyttää, mutta jos/kun olet vuoden työttömänä, ei työkkäri välttämättä enää kyselekään että haitko sitä ja sitä paikkaa; ne lähettävät listan työpaikoista joita pitää hakea ja kontrollolloivat hakua ja jos ei hae tai pelleilee hakemusten kanssa, lähtevät tuet kävelemään.

Ja mikäs tässä on se vika? Jos työkykyinen ihminen on ollut vuoden työttömänä, niin jo se on aikakin ruveta työkkärin potkimaan perseelle, että se ihminen hakisi töitä. Sen sijaan jos se ihminen onkin sairas, fyysisesti tai psyykkisesti, niin sittenhän sillä on lääkärintodistus asiasta eikä työkkäri näin ollen potki perseelle todistetun sairauden aikana. Ei se edes voisi niin toimia siinä tilanteessa.

Vaikka kuka tahansa mitä tahansa väittäisikin, niin Suomessa on tällä hetkellä tarjolla työkykyiselle töitä, jos niitä vain haluaa tehdä. On aina ollut. Okei, ehkäpä joku insinööri ei halua ruveta siivoojaksi tai paperimies mäkkärin kassaksi, enkä nyt tarkoita väheksyä millään tavoin kyseisiä töitä. Mutta se pitää vain hyväksyä, että niitä oman alan töitä ei välttämättä ole tarjolla tällä hetkellä, voi olla että niitä ei ole tarjolla enää koskaan työmarkkinoiden muuttuessa. Mutta töitä on, ja jos oman alan hommia ei ole eikä tosiaan siivoojan homma tai kaupan kassa houkuta, niin siiten pitää etsiä uusi ala joka kiinnostaa ja kouluttautua sille. Ajatellaan nyt vaikka jotain paperimiestä, jonka ala on Suomessa isossa murroksessa. Ei se voi ajatella, että koska aikanani kävin ammattikoulun ja menin töihin heti valmistuttuani, niin en nyt 40-vuotiaana irtisanottuna enää kyllä muita aloja tee, vaan olen työttömänä lopun ikääni jos ja kun paperitehtailla ei enää töitä ole.

Jos ei kiinnosta mennä ihan varsinaiselle koulunpenkille, niin aikuiskoulutusta järjestetään kyllä lukuisilla aloilla. Työkkäri järjestää vielä omia koulutuksiaan yhdessä aikuiskoulutuskeskusten kanssa, joka tarkoittaa että työkkäri oikein tukee sitä että ihminen kouluttautuisi johonkin duuniin. Ja kun kurssi alkaa, ja kestää vaikka puoli vuotta, niin sinä aikana ei tarvitse edes kusta työkkäriin päin, vaan työttömyys jatkuu automaattisesti koko koulutuksen ajan ja tuet tulevat, kunhan vaan muistaa tehdä ne ilmoitukset Kelalle netissä ja tietysti käydä siellä koulussa. Joten ei ole edes vaikeaa.

Suomessa on aloja, jotka eivät kuole koskaan ja joista maksetaankin varsin hyvin minimaalisella koulutuksella. Silti työvoimapula on jatkuva vaikka samaan aikaan työttömiä on ennätysmäärä. Miten tämä yhtälö edes voi olla mahdollista?

Muuten, sossun päätöksestä voi aina tehdä valituksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös