Tämä järjestelmä on jo nyt olemassa, jos työtön x kieltäytyy hänelle osoitetusta työtoiminnasta hän menettää Kela-rahansa, ja toimeentulotukea liekataan 20%, joissain tapauksissa jopa 40%. Työllisyyttä edistävää vaikutusta tällä ei ole ollut.
Paskat leikataan, ainakaan kovin nopeasti. Olen itse ollut muutaman kerran todella lyhyitä pätkiä, n. viikosta alle kuukauteen, työttömänä. Mitään tukia en hakenut. Kerran sitten tuossa muutaman vuosi sitten olin reilut puoli vuotta työttömänä. Töihin olisin kyllä päässyt, mutta silloin oli totaalinen kyllästyminen edellisen työnantajan toilailujen myötä koko kuljetusalaan, joten mietin muutaman viikon mitä oikein alan tekemään, ja muutaman viikon jälkeen tajusin että eihän Suomessa tarvitse tehdäkään yhtään mitään saadakseen erinäisten tukien muodossa sellaisen elintason, jolla pärjää vallan mainiosti. Nimittäin kun työttömäksi jäin, vein toki Kelaan ja työkkäriin kaikki liput ja laput. En saanut edes karenssia (pl. se 7 päivää), koska työsuhteen päättyminen ei johtunut millään tavalla minusta. Joten työttömyyskorvaus alkoi juosta lähes välittömästi.
Koska en ollut saanut työnantajaltani palkkaa kahteen kuukauteen, kävelin Kelasta silloisen asuinkuntani sossuun, ja vein sinne samat liput ja laput, mitkä olin jo toimittanut sekä Kelaan että työkkäriin. Selitin tilanteeni, ja sosiaalityöntekijä sanoi että olen oikeutettu saamaan silloisen n. 400 euron tuen + he maksavat vuokran siltä kuulta, sekä tietysti sähkön ja terveydenhoitokulut. Kunhan saan Kelalta päätöksen (jota en vielä ollut silloin saanut), niin tarkastellaan asiaa uudelleen.
No Kelalta tuli päätös kolmen viikon kuluttua, ja tosiaan aloin saamaan peruspäivärahaa ja asumistukea. Näiden lappujen kanssa menin sitten sossuun, ja siellä tehtiin laskelmat, että kun vuokra on sen verran ja sähkö tuon verran, ja sitten pitäisi jäädä vielä käyttörahaa muuhun tuon verran. Peruspäivärahaa tulee tuon verran, asumistukea tämän verran ja erotukseksi jää x määrä, jonka sossu sitten maksaa, ja joka pitää hakea joka kuukausi erikseen. No tämä selvä. Sitten sossu vannotti vielä, että muista sitten ilmoittautua työkkäriin joka kuukausi, että olet edelleen työttömänä, muuten kela lopettaa tuen ja sossu leikkaa jonkun verran.
Sossusta lähdin ihmeissäni, että näinkö helppoa se tosiaan on? Parin viikon päästä menin käymään työkkärissä, ja siellä ne katsoivat taas tilanteen, kysyivät olenko hakenut töitä ja vastasin että olen. Hyvä, ja uusi aika n. kuukauden päähän. Tämän jälkeen sossuun jättämään hakemus kuluvan kuukauden tuesta, Kelan vaatimat päivitykset pystyi hoitamaan netissä.
Kuukauden päästä taas työkkäriin, kysymys että oletko hakenut töitä, vastaus että olen, uusi aika kuukauden päähän, kävely sossuun ja netissä ilmoitukset Kelalle.
Tätä rumbaa kesti 4 kuukautta. Sitten käydessäni työkkärissä normaalien kysymysten jälkeen sanottiin, että heillä olisi täällä nyt yksi työpaikka joka heidän mielestään sopisi mulle, että hae tätä*. Sanoin että selvä homma, ja taas varattiin uusi aika kuukauden päähän. Kyseessä oli työ, jonka olisin periaatteessa voinut ottaakin, mutta ihan piruuttani kun halusin kokeilla että mitä tapahtuu, niin en hakenut sitä. Sitten kävin taas sossuun jättämässä kirjallisen hakemuksen ja netissä tein ilmoitukset Kelalle.
Seuraavan kerran työkkärissä kysyttiin, että hainko paikkaa. Vastasin että toki, kun kerran käskettiin, mutta en saanut sitä. Vaikka en siis ollut hakenut. Odottelin että millähän ne pyytää sen todistamaan, mutta eivät pyytäneet, vaan totesivat vain että selvä, työttömyys siis jatkuu ja seuraava aika varattiin kuukauden päähän. Ja taas sossuun jättämään sen kuun hakemus ja netissä Kelaan.
Sen kuun sossun päätös (kesäkuu) olikin sitten mielenkiintoinen, siinä nimittäin oli tehty päätös jo valmiiksi sille kuulle ja kahdelle seuraavalle (heinä- ja elokuu). Miksi, en tiedä, todennäköisesti varmaan kesälomien takia tai sitten ihan vaan huvikseen, ei sitä siinä selitetty. Joten seuraavina kuukausina ei tarvinnut mennä enää sossuun. Tosin heinäkuun alkupuolella ei olisi tarvinnut muutenkaan, koska menin takaisin työelämään.
Työkkäri ei siis kohdallani yli puoleen vuoteen vaatinut käytännössä mitään. Kelalle riitti, kun hoiti ilmoitukset netissä. Sossulle riitti, kun näki sossun tädin kaksi kertaa ja sen jälkeen ei tarvinnut muuta kuin tiputtaa hakemus laatikkoon. Ja rahaa tuli, vuokra maksettiin, samoin sähkö, lääkärikäynneistä ei tarvinnut maksaa mitään ja reseptilääkkeetkin korvattiin, jos niitä tarvitsi.
Hauskintahan tässä koko episodissa oli se, että kun menin töihin heinäkuun alussa, ja olin ilmoittanut asian työkkäriin ja Kelaan, niin sossu maksoi edelleen oman osuutensa koska oli sen päätöksen tehnyt liian aikaisin. Ajattelin tutkailla miten tilanne etenee, joten sossuun en mitään ilmoittanut, enkä käyttänyt niitä rahoja jotka sieltä tulivat vaan lepuutin tilillä. Tuli elokuu, ja sossu maksoi rahat silloinkin, kuten olivat päätöksessä luvanneet. Menin sitten kysymään elokuussa sen maksun jälkeen, että millos noi rahat pitää palauttaa, kun olen ollut töissä jo heinäkuun alusta asti. Sanottiin, että ei tarvitse maksaa takaisin, koska sossu ei lain mukaan voi omia päätöksiään perua eikä tukia periä takaisin, jos tukea haettaessa tiedot ovat olleet oikein. Eli siis jos hakija ei ole huijannut. No enhän minä ollut huijannut, kun en ollut edes hakenut toimeentulotukea heinäkuulle enkä elokuulle! Joten siis rahat jäi mulle. Tai lopulta ei jäänyt, vaan annoin ne sossulta liikaa saadut rahat kokonaisuudessaan niiden auttamiseen ketkä niitä oikeasti tarvitsivat eli Hurstille.
*Reilun puolen vuoden aikana työkkäri ehdotti minulle tasan yhtä työpaikkaa. Minulle, jolla oli kokemusta kuljetusalalta useita vuosia, kaikki ajokorttiluokat taskussa, digipiirturikortti, ADR-luvat kuljettaa mitä tahansa skeidaa millä tahansa laillisella maantiekulkuvälineellä, hygieniapassit sun muut työturvallisuuskortit, tietyökortit, ensiapukortit ja mitä kaikkia niitä nyt on. Lisäksi vielä Helsingin taksiliite taskussa. Heillä oli siis yksi sopiva paikka mielessä, vaikka esimerkiksi taksikuskeiksi haetaan ihan jatkuvalla syötöllä kymmeniä kuskeja, ja tuolloin kuljetuspuolella oli muutenkin paikkoja avoinna minun työssäkäyntialueellani lähemmäs sata. Ja tätä joku kutsuu tehokkaaksi toiminnaksi? Tätä joku kehtaa kutsua painostukseksi työkkärin taholta, että töitä pitää aktiivisesti hakea? Siis yksi paikka, jota sitten loppupeleissä ei ollut edes pakko hakea, jotta tuet säilyisi. Käsittämätöntä pelleilyä se oli.
Joten kun joku porilainen vellihousu tulee selittämään, että kyllä se on kuule Kisapuisto rankkaa elämää se tukien varassa makoilu, niin sellainen valehtelu pistää suorastaan vihaksi. Kaupunkien välillä on varmasti eroja, mutta ei ne nyt niin radikaaleja voi olla. Tai jos on, ja jos Porissa muka oikeasti on tiukempi kuri näissä asioissa kuin muualla, niin hyvä juttu että edes jossain toimii vähän paremmin tai edes vähän sinne päin. Mutta mites se nyt olikaan, olikohan Porissa ne käytännöt kovin tiukkoja? Vai olikos sielläkin perusturva saanut sapiskaa holtittomasta rahankäytöstä?
Jos kansalaispalkka tulee joka kuukausi saman suuruisena kaikille, se niminomaan vähentää byrokratiaa koska silloin ei korkeasti koulutettujen ihmisten tarvitse käyttää ihan niin paljon työtuntejaan sen laskemiseen kuinka paljon itse kullekin voidaan antaa. Koita nyt ymmärtää että monelle ihmiselle lasketaan joka kuukausi erikseen se, paljonko hän voi yhteiskunnan tukia saada.
Ei se kansalaispalkka noiden esillä olleiden esitysten perusteella vähennä yhtään sitä byrokratiaa. Asumistuet sun muut pyörii edelleen. Samoin sossun tuet. Ihan samalla lailla kuin ennenkin, vaikka kansalaispalkka tulisi.