Perussuomalaiset

  • 5 399 772
  • 43 521

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kokeile googlella mitä he tekevät Helsingin kaupungissa. En jaksa selvittää asioita puolestasi.

Kysyin nyt sinun näkemystäsi asiasta, molemmat henkilöthän ovat poliittisin perustein valittuja (apulais)johtajia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysyin nyt sinun näkemystäsi asiasta, molemmat henkilöthän ovat poliittisin perustein valittuja (apulais)johtajia.

Kaikki virkanimitykset puistotyöntekijästä kaupunginjohtajaan ovat poliitisia, koska poliittisesti valitut päättäjät tekevät päätökset lautakunnissa ja valtuustoissa. Ero tulee vastuussa, poliitikolla on poliittinen vastuu aina seuraavissa vaaleissa, virkamies joutuu virheistään pahimmassa tapauksessa oikeuteen. Haataisella on poiitikon tausta, mutta nyt hän tekee työtään virkamiehenä. Toivottavasti tämä avasi sinulle hieman kuntasektorin päätöksenteko, jota näköjään et tunne.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaikki virkanimitykset puistotyöntekijästä kaupunginjohtajaan ovat poliitisia, koska poliittisesti valitut päättäjät tekevät päätökset lautakunnissa ja valtuustoissa. Ero tulee vastuussa, poliitikolla on poliittinen vastuu aina seuraavissa vaaleissa, virkamies joutuu virheistään pahimmassa tapauksessa oikeuteen. Haataisella on poiitikon tausta, mutta nyt hän tekee työtään virkamiehenä. Toivottavasti tämä avasi sinulle hieman kuntasektorin päätöksenteko, jota näköjään et tunne.

Huoh. Minä tiedän varsin hyvin mikä on virkamiehen vastuu, todennäköisesti paremmin kuin sinä.

Kannattaa vähän seurata keskustelua tarkemmin ennenkuin alkaa pätemään, kyse oli Johanneksen antamasta esimerkistä jossa poliitikko antaa suosituksen, tässä tapauksessa kyseessä "poliitikko" oli kuitenkin virkamies Haatainen. Eli siksi kysyin kumpia Haatainen ja Forsander ovat.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaa minulle miten positiivista syrjintää voi harjoittaa jos Haataisen mainitsemat seikat (kokemus, koulutus etc) ovat kuitenkin ne määräävät kriteerit? Teoriassa se onnistuu jos hakijat ovat oikeasti samalla koulutuksella, kokemuksella jne varustettuja mutta kuinka usein näin oikeasti on? Käytännössä se tarkoittaa sitä että hakijat lasketaan "tasavahvoiksi" hyvin lavealla pensselillä maalattuna (esim. kokemus vastaavista töistä toisella 2v, toisella 3v).

Helsingin kaupungilla on noin 40 000 työntekijää, joista ylivoimaisesti suurin osa on ns. suorittavassa portaassa. Esimerkiksi opetuviraston palveluksessa on lähes 6000 työntekijää ja päivähoidon vastuualueella yli 5000 työntekijää (otan nämä esimerkiksi, koska ne ovat isoimmat, niissä on selkeä asiakasrajapinta ja toisaalta tunnen alat kohtuullisen hyvin). Näinpä ollen arvelisin, että positiivinen diskriminaatio tulee kyseeseen erityisesti silloin, kun palkataan suorittavaan portaaseen ihmisiä, jotka ovat vasta koulusta valmistuneita. Jos kummallakin on työkokemusta nolla ja molemmilla on sama koulutus, kallistuisi vaaka siis maahanmuuttajataustaisen hakijan puoleen. Tämä on järkevää henkilöstöpolitiikkaa myös siksi, että asiakkaista yhä isompi osa on maahanmuuttajataustaisia ja heidän kannaltaan on hyvä, että tapaavat arjessaan samaan ryhmään kuuluvia ihmisiä, jotka ovat jo hankkineet koulutuksen ja päässeet elämässään eteenpäin.

Tavoitteena on siis, että kaupungin työntekijöiden jakauma olisi suurin piirtein sama kuin väestössä. Tätä voidaan rekrytoinnissa perustella tietysti positiivisella diskriminaatiolla, mutta yhtä hyvä peruste olisi juuri tuo asiakkaiden tarpeista lähtevä puntarointi.

Vähän samaan tyyliin, kun romaninuoret joitain vuosia sitten rettelöitsivät yhtenään Myyrmäen kirjastossa, niin sinne palkattiin romanitaustainen nuorisotyöntekijä pitämään jengin ruodussa. Hyvin tuloksin.
 

Miguel

Jäsen
Kertokaa minulle miten positiivista syrjintää voi harjoittaa jos Haataisen mainitsemat seikat (kokemus, koulutus etc) ovat kuitenkin ne määräävät kriteerit? Teoriassa se onnistuu jos hakijat ovat oikeasti samalla koulutuksella, kokemuksella jne varustettuja mutta kuinka usein näin oikeasti on? Käytännössä se tarkoittaa sitä että hakijat lasketaan "tasavahvoiksi" hyvin lavealla pensselillä maalattuna (esim. kokemus vastaavista töistä toisella 2v, toisella 3v).

Nämä ovatkin jo sellaisia kysymyksiä, joita tähän keskusteluun toivoo sen sijaan että kilpaillaan sellaisten faktojen esittämisestä jossa kumpikin osapuoli on mutun varassa. Minä olen pitkälti samoilla linjoilla Johanneksen kanssa ja uskon - en siis tiedä - rekrytointikäytäntöjen laahaavan hieman perässä siitä mitä kaupungin johto toivoo, mutta suunta on toivottavasti kohti parempaa. Käytäntö on kohtalaisen uusi. Kaikki muutokset ottavat aikansa.

En tiedä, kuinka paljon Helsingin kaupunki keskittää resursseja kouluttaakseen väkeä sellaisiin tehtäviin, joissa pitkälle koulutukselle tai koulutukselle ylipäätään ei ole tarvetta. Toivottavasti reippaasti. Maahanmuuttajat ovat jo osa yhteiskuntaamme eikä täällä tarvita mitään "putsataan painepesurilla" -retoriikkaa kuten Ranskassa. Olemme kai samaa mieltä siitä, että heidän työllistämisensä edistäminen on hyvää työtä kotouttamisen eteen, ja kotouttaminen taas on ensiluokkaisen tärkeää maahanmuuton ongelmien ehkäisemisessä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huoh. Minä tiedän varsin hyvin mikä on virkamiehen vastuu, todennäköisesti paremmin kuin sinä.

Kannattaa vähän seurata keskustelua tarkemmin ennenkuin alkaa pätemään, kyse oli Johanneksen antamasta esimerkistä jossa poliitikko antaa suosituksen, tässä tapauksessa kyseessä "poliitikko" oli kuitenkin virkamies Haatainen. Eli siksi kysyin kumpia Haatainen ja Forsander ovat.

Ilmeisesti sinulle on edelleen hieman epäselvää virkamiehen ja poliitikon roolit. Haatainen ei voi olla poliitikko tuossa esimerkissä, koska hän on työhönottaja-virkahenkilön esimies. Poliitikko on kuntajärjestelmässä vaaleilla valittu edustaja valtuustossa tai valtuuston valitsema lautakunnan jäsen, kun virkamies on taas näiden valitsema kunnan työntekijä. Poliitikko ei siis voi olla työhönotta-virkamiehen esimies. Ymmärrätkö??
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ilmeisesti sinulle on edelleen hieman epäselvää virkamiehen ja poliitikon roolit. Haatainen ei voi olla poliitikko tuossa esimerkissä, koska hän on työhönottaja-virkahenkilön esimies. Poliitikko on kuntajärjestelmässä vaaleilla valittu edustaja valtuustossa tai valtuuston valitsema lautakunnan jäsen, kun virkamies on taas näiden valitsema kunnan työntekijä. Poliitikko ei siis voi olla työhönotta-virkamiehen esimies. Ymmärrätkö??

Voi luoja sentään, yritä nyt hieman seurata keskustelua. Kyllä, noin se juuri menee. Siksi kysyinkin Johannekselta miten hän perustelee esimerkkinsä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tässä ajankohtainen artikkeli Hesarista koskien näitä poliittisia virkanimityksiä

Avoin virka suljettu haku - HS.fi - Pääkirjoitukset

On joo, mutta eikö niiden olisi pitänyt valit se Perp..eikun Fatbardhe Hetemaj, että olisivat todistaneet suosivansa kahdesta niukasti eduskunnasta pudonneesta mamua. Räty putosi tarkistuslaskennassa Männistölle ja nyt siitä kärsii koko Helsinki, oikea vanhan ajan nimitys, vaikka kukaan ei voi valittaa, kun Räty on tehtävään muodollisesti pätevä.

Tuo Rädyn nimitys on surkeaa poliittista peliä. Samaan tapaan nimitettiin Pekka Sauri (vihr) apulaiskaupunginjohtajaksi Helsingissä. Itse olen koko ajan paasannut sen asian nimissä, ettei "oikeisiin" duuneihin voi valita ketään muuta kuin pätevimmän, myös Helsingissä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nämä ovatkin jo sellaisia kysymyksiä, joita tähän keskusteluun toivoo sen sijaan että kilpaillaan sellaisten faktojen esittämisestä jossa kumpikin osapuoli on mutun varassa.

Niin, tuota kysyin jo aikaisemminkin eikä siihen kukaan oikein halunnut puuttua.

Olemme kai samaa mieltä siitä, että heidän työllistämisensä edistäminen on hyvää työtä kotouttamisen eteen, ja kotouttaminen taas on ensiluokkaisen tärkeää maahanmuuton ongelmien ehkäisemisessä?

Näinhän se on mutta maahanmuuton ongelmien ehkäisyä ei todellakaan edistetä siten että kantaväestö kokee tulevansa syrjityksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuo Rädyn nimitys on surkeaa poliittista peliä. Samaan tapaan nimitettiin Pekka Sauri (vihr) apulaiskaupunginjohtajaksi Helsingissä. Itse olen koko ajan paasannut sen asian nimissä, ettei "oikeisiin" duuneihin voi valita ketään muuta kuin pätevimmän, myös Helsingissä.

Sama koskee Haataista(sdp) ja Forsanderia(rkp). Kaikki ovat poliittisen pelin tuloksena nykyisessä asemassaan.

Systeemi on aivan hanurista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi luoja sentään, yritä nyt hieman seurata keskustelua. Kyllä, noin se juuri menee. Siksi kysyinkin Johannekselta miten hän perustelee esimerkkinsä.

Nyt kannattaa itse lukea Johanneksen esimerkki uudestaan ja ajatuksella. Poliitikko on kirjoittanut sen rekrytointiohjeen, mikä suosittelee mamun valintaa tasatilanteesa, virkamies ei tätä välttämättä toteuta.

Äiti = poliitikko, joka on kirjoittanut rekrytointiohjeen
Espoon "seppo" = Helsingin työhönottaja-virkahenkilö ja hänen pomonsa on Haatainen.
limu = mamu
olut = paras vaihtoehto
illanvietto = työpaikka Helsingin kaupungissa
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Miksi me puhutaan täällä limusta, olueista ja äideistä. Mihin ne melonit ja lippalakit unohtuivat? Tuo Johanneksen retoriikka ei minuun pure.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nyt kannattaa itse lukea Johanneksen esimerkki uudestaan ja ajatuksella. Poliitikko on kirjoittanut sen rekrytointiohjeen, mikä suosittelee mamun valintaa tasatilanteesa, virkamies ei tätä välttämättä toteuta.

Niin, virkamies Forsander sanoo että positiivista syrjintää tehdään. Nyt pitäisi jonkun todistaa että Forsander puhuu paskaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No voisivatko siitä kärsiä esimerkiksi keskiverrot koulut? Kyllä niissäkin varmaan lisärahalle ja jopa koulunkäyntiavustajille olisi käyttöä? Ehkä jotkut ovat jopa sitä mieltä, että pitäisi pyrkiä minimoimaan niiden koulujen määrä, joissa tarvitaan paljon "huonon koulun lisää" budjettiin.

Jos puhutaan pelkästään Helsingistä, on positiiviseen diskriminointiin osoitettu määräraha ollut tähän mennessä 1,7 miljoonaa euroa vuodessa. Vuodelle 2012 samaa rahaa on esitetty korotettavaksi 3,7 miljoonaan "koska kokemuksen ovat olleet hyviä"(Alanko-Kahiluoto). 1,7 ja 3,7 miljoonaa ovat aika pieniä summia kaupungin vuosibudjetissa ja kun rahaa saa noin neljäsosa kouluista, ei tässä kukaan joudu kärsimään kohtuuttomasti siitä ettei saa mainittua rahaa.

Mitähän tuo "minimoiminen" muuten käytännössä tarkoittaisi jos ei positiisivista diskriminaatiota olisi, sillähän pyritään juuri erojen tasoittamiseen. Helsingissä on niin paljon väkeä ja niin suuret etäisyydet ettei kouluja voi ryhtyä ainakaan lakkauttamaan laadullisin perustein. Tämä tulisi tolkuttoman kalliiksi eikä olisi lapsillekaan hyväksi. Samalla näiden "parempienkin" koulujen taso laskisi kun sinne tulisi lisää oppilaita. Loppujen lopuksi kaikki joutuisivat kärsimään.

Masentaa tuo (perus)suomalainen asenne että joidenkin auttaminen on väistämättä muilta pois. Yhteiskunnassa on monia ongelmaryhmiä joita yhteiskunta pyrkii auttamaan ongelmissaan erinäisin toimin, on ihan loogista että "heikompia" koulujakin tuetaan. Siellä se yhteiskunnan tulevaisuus kuitenkin on. Mutta taitaapa olla niin, että kun aiheeseen liittyvät maahanmuuttajat, pitää sitä vastustaa jo periaatteesta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Niin, virkamies Forsander sanoo että positiivista syrjintää tehdään. Nyt pitäisi jonkun todistaa että Forsander puhuu paskaa.

Kuka on Forsander, en tiedä. Palkkaako Forsander yksin kaikkien Helsingin sektorien kaikki työntekijät. Pitäisikö työsuojeluviranomaisten puuttua Forsanderin työtaakkaan, kun Helsinki palkkaa tuhansia työntekijöitä vuosittain eri sektoreille, tilapäisiin ja pysyviin työsuhteisiin.

Voisiko esim. steegil tuoda jotain omaa sisältöä tähän keskusteluun, kun ei kiinnosta pätkääkään mitä joku nimimerkki steegil ajattelee Johanneksen retoriikasta. Sen sijaan kaipaisin sisältöä keskusteluun lisää. Jos on kerrottavaa, niin tiedot esiin hyvä steegil.

Helsingin vuosibudjetti on yli 4000 miljoonaa euroa ja Laura Rädylle annettiin sellainen posti apulaiskaupinginjohtajana, joka käyttää rahoista yli 50%.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuka on Forsander, en tiedä. Palkkaako Forsander yksin kaikkien Helsingin sektorien kaikki työntekijät. Pitäisikö työsuojeluviranomaisten puuttua Forsanderin työtaakkaan, kun Helsinki palkkaa tuhansia työntekijöitä vuosittain eri sektoreille, tilapäisiin ja pysyviin työsuhteisiin.

Forsander on apulaiskaupunginjohtaja, vastuunaan maahanmuuttoasiat. Jos hän sanoo että posiivista syrjintää käytetään Helsingin kaupungin rekrytoinnissa, oletan että hänellä on tästä tietoa eikä heittele mutua.

Positiivista syrjintää ei varmasti harjoiteta jokaisessa rekryssä, se on selvä. Mutta sillähän ei ole sinänsä mitään väliä jos se on mukana osassakin rekryistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Systeemi on aivan hanurista.

Olen aivan samaa mieltä.

Porin lukion opon valinta on hyvä esimerkki tästä. Valintaan kuului kolmen kärkiehdokkaan haastattelu kahden rehtorin ja oppilaskunnan edustajan toimesta eli lähin esimies ja asiakkaiden edustaja. Tämä haastattelu oli turha koska lautakunta teki oman päätöksen kansanedustajan suositusten perusteella.

Porissa Perussuomalaiset ovat julistaneet vastustavansa virkamiesvaltaa ja haluavat vallan takaisin kansalle. No tässä on hyvä esimerkki siitä kansanvallasta, lautakunta antaa vaalityöntekijälle palkinnon. Kalastaja, tiehöylänkuljettaja, ompelija, opettaja, yrittäjä, lähihoitaja ja pääluottamusmies, siinä niiden Porin koulutuslautakunnan jäsenten ammatit, jotka katsoivat olevansa viisaampia kuin haastattelun suorittaneet rehtorit. Joku voisi kysyä, että onko tällainen kansanvalta yhteiskunnan etu?

Ja kyllä, vastaavia poliittisia lehmänkauppoja löytyy myös Kokoomuksen junailemana. Minusta virkamiesten valtaa tulisi lisätä ja edustajien tulisi keskittyä raamien antamiseen ja valvontaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Näinhän se on mutta maahanmuuton ongelmien ehkäisyä ei todellakaan edistetä siten että kantaväestö kokee tulevansa syrjityksi.

Se on nyt on ihan sama miten tehdään, pääasia että tehdään edes jotakin. Osalle kantaväestöä maahanmuuttajat on joka tapauksessa sen verran "värikäs" vaate että tehtiin niin tai näin, se on aina väärinpäin.

Toistan mielipiteeni toisesta ketjusta: positiivinen diskriminaatio tuskin on kenenkään saatanallinen keksintö joka olisi syntynyt vain tyhjästä vaan se on ainakin osin reaktiota johonkin jo tapahtuneeseen, kuten mamujen diskriminointiin työhönotossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Porin lukion opon valinta on hyvä esimerkki tästä. Valintaan kuului kolmen kärkiehdokkaan haastattelu kahden rehtorin ja oppilaskunnan edustajan toimesta eli lähin esimies ja asiakkaiden edustaja. Tämä haastattelu oli turha koska lautakunta teki oman päätöksen kansanedustajan suositusten perusteella.

Jep, karmeata luettavaa. Onko tästä ollut jo lehdissä jotain? Voisi kuvitella että tämä kiinnostaisi myös kansallisella tasolla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se on nyt on ihan sama miten tehdään, pääasia että tehdään edes jotakin. Osalle kantaväestöä maahanmuuttajat on joka tapauksessa sen verran "värikäs" vaate että tehtiin niin tai näin, se on aina väärinpäin

Se ei todellakaan ole sama miten tehdään, jos jo nyt varsin kriittinen suhtautuminen mamuihin vielä tiukentuu niin se ei varmasti auta mamujen asemaa.

Mutta tämähän mamujen kotiuttamien on pieni asia sen rinnalla että meille tulee mamuja ylipäätänäskin liikaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, karmeata luettavaa. Onko tästä ollut jo lehdissä jotain? Voisi kuvitella että tämä kiinnostaisi myös kansallisella tasolla.

Satakunnan Kansassa oli pieni uutinen asiasta ja lautakunnan jäsenen (kok.) yleisönosaston kirjoitus.Krista Kiuru oli kuulemma soittanut vasemmiston edustajat läpi ja ohjeistanut äänestyksen.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Satakunnan Kansassa oli pieni uutinen asiasta ja lautakunnan jäsenen (kok.) yleisönosaston kirjoitus.Krista Kiuru oli kuulemma soittanut vasemmiston edustajat läpi ja ohjeistanut äänestyksen.

Kyllähän näistä poliittisista nimityksistä olisi jollain tavalla päästävä eroon, miten se onnistuu, se onkin toinen juttu.

Porissa nähdään nyt kunnallisjytkyä odotellessa todelliset suhmuroinnin piirikunnalliset, kun Demarit ja Kokkarit järjestävät vuoronperään itselleen virkoja ym.. hyötyjä. Beachfutis-golden boylle järjestettiin Kirjurin kesäkahvila ja Lehtimäki saa vanhan uimahallin. Eli ei kokkarit nyt ihan ilman hyviä jää. Varsinkin tämä kesäkahvila-case on niin arvoton näytelmä ja huono farssi, että Sihvosellakin loppuisi negatiiviset superlatiivit.

Ymmärrän kyllä, että kun budjettineuvotteluissa tuli pahasti nenään ja palkattiin esim. nuorisonohjaajia tapahtumasihteerien sijaan, niin nyt Kokoomus tuntee itsensä jääneen positiivisen syrjinnän ulkopuolelle....:) Mutta ei kannata vaipua epätoivoon, kyllä Kari Juhannus ja kumppanit hoitaa ne karkit ja rusinat mitä tarjolla on.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Vantaalla valittiin Jukka Peltomäki (sdp) persujen avulla viime viikolla kaupunginjohtajaksi. Persujen ryhmän, entinen smp-poliitikko, Kalle Ylimutka taivutteli porukastaan pari lisä-ääntä Peltomäelle, että valituksi tuli sdp-Peltomäki, eikä kokoomuksen Martti Lipponen. Nyt persujen vantaalainen valtuutettu Timo Auvinen (ps) aikoo "vahtia" Peltomäkeä hyvin tarkkaan, kun suostui äänestämään Peltomäen Vantaan johtoon.

Demarit ja persut-akseli tekee työtä Vantaalla ihan tavalliseen poliittiseen tapaan, kuten vanhat puolueet tekevät.

Tarinan kertoo HS/29.5.2011, sivu A14.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös