Okei no mutta aletaan päästä vähän toisiamme kohti tässä keskustelussa. Toki vielä ihmettelen vähän sitä, kun kiljusen erottamista kovasti vaadit kun kyse oli ulkoturvallisuudesta mutta keskisarja sekoilee sisäisen turvallisuuden uhkien parissa. Molemmat ovat ihan varteenotettavia uhkia. Mutta toki keskisarjalla yksityisihmisenä olisi oikeus osallistua minunkin mielestä 612 marssille jos haluaa. Ongelma minun näkökulmasta on enemmänkin siinä että hän menee sinne pääpuhujaksi kansanedustajan ominaisuudessa.
Mutta ollaan paljon lähempänä toisiamme jo keskustelussa kuin vielä aamupäivällä.
Kyllä, juuri tätä minä olen sanonut (muistaakseni) tuolla Kiljus-keskustelussakin. Herralla on oikeus olla kallellaan ihan mihin päin tahansa, mutta minun mielestäni ei kansanedustajana. Jokainen, joka on seurannut vaikkapa noita Ovechkin-ketjuja, tietää etten ole dumaamassa suoralta kädeltä ketään Venäjälle kallellaan olevaa. Itse en sinne päin ole kallellaan, mutta jos joku sellainen on, niin olkoon. Meillä on se mielipidevapaus, ja se on voimassa silloinkin, kun mielipide kuuluu vähemmistöön. Kiljunen on kuitenkin kansanedustaja, jolloin hän pääsee käsiksi myös arkaluontoisiin aineistoihin, jolloin pidän sitä aidosti myös turvallisuusuhkana. Eli summa summarum, en dumaa yksityishenkilöä venäläis-symppauksesta, mutta kansanedustajan dumaan.
En symppaa myöskään ääri-porukoita (kummassakaan päässä), joten en myöskään tykkää kansanedustajien hengailusta heidän porukoissaan. En silti pidä sitä yhtenä suurena riskinä kuin Venäjän kanssa flirttailua. Ja ei, en syytä Kiljusta vakoilusta, mutta turvallisuusalalla työskentelevänä on erilaiset riskianalyysit tulleet tutuiksi. Ja tällaisessa riskikartoituksessa Kiljusen toimiminen kansanedustajana nousisi huomattavasti räikeämmin esiin kuin Keskisarjan. Purran ja Junnilan kohdalla ollaan vähän vedenjakajalla, kun tietääkseni Purra ei ole kansanedustajana ollessaan tehnyt tai kirjoitellut mitään äärioikeisto-hommia. Junnilalla se on vähän kiikun kaakun, kun pelleili sen solmionsa kanssa. Käsitykseni mukaan kumpikaan noista ei kuitenkaan kansanedustajana (tai ainakaan ministeriän) ollessaan ole näin näkyvästi puuhastellut ääriliikeiden parissa, mitä Keskisarja nyt.
Ja jos minulta kysyttäisiin (vaikkei aiheeseen enää liitykään, koska kukaan aiheena olevista ei ole rikoksiin tiettävästi syyllistynt), niin säätäisin lain, jossa rikoksesta tuomittu henkilö ei voisi toimia kansanedustajana tai edes ehdokkaana lainkaan. Koskaan. Ja luonnollisesti, syyllistyessään rikokseen edustajakaudellaan, monoa pitäisi tulla samantien, kun tuomio tulee.