Perussuomalaiset

  • 5 859 538
  • 46 083

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun sattumalta suurin piirtein tiedän, millä vakavuudella eri organisaatioissa ja asiantuntijaelimissä noihin lausuntopyyntöihin suhtaudutaan ja miten paljon resurssia lausuntojen valmisteluun käytetään, pidän ministeriltä aikamoisena perseen näyttämisenä tuollaista kommenttia, että lausuntoja ei ole edes luettu. Sata lausuntoa voi olla iso luku-urakka, mutta ehkä ministeriöstä tai avustajakunnasta löytyy joku, joka voisi noista koostaa ministerille ydinkohdat tai tiivistelmät. Ja jos sata lausuntoa on iso määrä luettavaksi, niin jokainen voi kuvitella, millainen homma niiden lausuntojen huolellinen valmistelu eri organisaatioissa on. Miksi vitussa hallitus niitä lausuntoja pyytää, jos niitä ei ole tarkoituskaan lukea saatika hyödyntää lain valmistelussa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun sattumalta suurin piirtein tiedän, millä vakavuudella eri organisaatioissa ja asiantuntijaelimissä noihin lausuntopyyntöihin suhtaudutaan ja miten paljon resurssia lausuntojen valmisteluun käytetään, pidän ministeriltä aikamoisena perseen näyttämisenä tuollaista kommenttia, että lausuntoja ei ole edes luettu. Sata lausuntoa voi olla iso luku-urakka, mutta ehkä ministeriöstä tai avustajakunnasta löytyy joku, joka voisi noista koostaa ministerille ydinkohdat tai tiivistelmät. Ja jos sata lausuntoa on iso määrä luettavaksi, niin jokainen voi kuvitella, millainen homma niiden lausuntojen huolellinen valmistelu eri organisaatioissa on. Miksi vitussa hallitus niitä lausuntoja pyytää, jos niitä ei ole tarkoituskaan lukea saatika hyödyntää lain valmistelussa?

Juuso taisi sanoa rehellisen mielipiteensä. Yleisellä tasolla hieman asiasta tietävänä sanon, että ministeri harvoin perehtyy kaikkiin lausuntoihin. Joskus lausuntoja pyydetään nopeasti ja niitä tulee paljon. Joskus ministeri ei lue välttämättä niistä yhtään. Kyse ei ole laiskuudesta tai haluttomuudesta vaan siitä, että lausuntojen ydinsisällön ymmärtäminen vaatii sellaista tietoa, jota ministerillä harvoin on. Onneksi tietoa löytyy virkamieskunnasta.

Juuso totesi näin: "Lausuntoja tuli todella paljon, enkä ole kaikkia lukenut läpi, joten en pysty tähän vastaamaan. Lausuntoja tuli muistaakseni pitkälti yli sata. Tässä tilanteessa, kun näitä lakeja tuodaan, on kohtuutonta olettaakaan, että ministeri ehtisi lukea kaikki lausuntopalautteet", Juuso vastasi lopulta opposition toistuneisiin kysymyksiin.

Normaalisti ministeri saa avustajiltaan kirjallisen tai suullisen yhteenvedon ainakin tietyistä lausunnoista. Eiköhän Juusokin ole sellaisen saanut.

Mitä tulee sinänsä Juuson toteamukseen, sanoisin kyseessä olleen poliittinen väistely. Hyvin tyypillistä ministerille, joka ei voi sanoa juuri mitään asiantuntija-arviota esittämänsä asian puolesta.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kun sattumalta suurin piirtein tiedän, millä vakavuudella eri organisaatioissa ja asiantuntijaelimissä noihin lausuntopyyntöihin suhtaudutaan ja miten paljon resurssia lausuntojen valmisteluun käytetään, pidän ministeriltä aikamoisena perseen näyttämisenä tuollaista kommenttia, että lausuntoja ei ole edes luettu. Sata lausuntoa voi olla iso luku-urakka, mutta ehkä ministeriöstä tai avustajakunnasta löytyy joku, joka voisi noista koostaa ministerille ydinkohdat tai tiivistelmät. Ja jos sata lausuntoa on iso määrä luettavaksi, niin jokainen voi kuvitella, millainen homma niiden lausuntojen huolellinen valmistelu eri organisaatioissa on. Miksi vitussa hallitus niitä lausuntoja pyytää, jos niitä ei ole tarkoituskaan lukea saatika hyödyntää lain valmistelussa?
juuri näin. Ei sen ministerin ole pakko kaikkea itse lukea, mutta sen verran toisen työtä saisi arvostaa, että pyytää itselleen koosteen lausunnoista puolesta ja vastaan. Juuso viittaa vaan hallitusohjelmaan, että siellä määrätään, järki voidaan siis laittaa romukoppaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuso taisi sanoa rehellisen mielipiteensä. Yleisellä tasolla hieman asiasta tietävänä sanon, että ministeri harvoin perehtyy kaikkiin lausuntoihin. Joskus lausuntoja pyydetään nopeasti ja niitä tulee paljon. Joskus ministeri ei lue välttämättä niistä yhtään. Kyse ei ole laiskuudesta tai haluttomuudesta vaan siitä, että lausuntojen ydinsisällön ymmärtäminen vaatii sellaista tietoa, jota ministerillä harvoin on. Onneksi tietoa löytyy virkamieskunnasta.

Juuso totesi näin: "Lausuntoja tuli todella paljon, enkä ole kaikkia lukenut läpi, joten en pysty tähän vastaamaan. Lausuntoja tuli muistaakseni pitkälti yli sata. Tässä tilanteessa, kun näitä lakeja tuodaan, on kohtuutonta olettaakaan, että ministeri ehtisi lukea kaikki lausuntopalautteet", Juuso vastasi lopulta opposition toistuneisiin kysymyksiin.

Sen lisäksi, että voisi toimia, kuten minä ja @Hermes#41 tuossa kuvasi, niin luulisi ministerillä olevan sen verran pelisilmää, että kaivaisi (tai pyytäisi kaivamaan) tuosta sadan lausunnon nipusta edes yhden esitystä puoltavan lausunnon, johon voisi opposition hiillostaessa vedota. Tai sitten sieltä ei puoltavaa kantaa kerta kaikkiaan löydy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen lisäksi, että voisi toimia, kuten minä ja @Hermes#41 tuossa kuvasi, niin luulisi ministerillä olevan sen verran pelisilmää, että kaivaisi (tai pyytäisi kaivamaan) tuosta sadan lausunnon nipusta edes yhden esitystä puoltavan lausunnon, johon voisi opposition hiillostaessa vedota. Tai sitten sieltä ei puoltavaa kantaa kerta kaikkiaan löydy.

Itse en usko, että sieltä suoraan ministerin (hallituksen myös) kantaa puoltavaa lausuntoa välttämättä edes löytyi. Kyllä tämä olisi avustajan toimesta nostettu esille.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Pidän itseäni varsin liberaalina ja en ikinä äänestäisi persuja, mutta siitä huolimatta en pidä huonona ideana, että vähän ”valikoidaan” tai priorisoidaan ketä tänne pakolaisleireiltä valitaan.

Jos YK:n kiintiöpakolaisista valikoidaan, niin pystyisin hyvin nopeasti nimeämään vaikka 100 parempaa kriteeriä, kuin uskonto.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallitusohjelman mukaan hallitus arvioi kiintiön kohdentamista myös maassaan vainottuihin kulttuurisiin ja etnisiin ryhmiin ja leireillä erityisen huonossa asemassa oleviin.

Suomeksi tuo tarkoittaa pyristelyä eroon muslimeista ja kiintiön käyttämistä muihin vaikka asiaa ei suoraan sanota. Taustalla on etenkin PS:ssä, mutta Kokoomuksessa ja ainakin KD:ssa olevat näkemykset muslimien mukanaan tuomista ongelmista. Työllistyminen ja pysyvähkö Kela-tuki, lasten mahdollinen radikalisoituminen, perheenyhdistämisen tuloksena ääri-islamistin tulo Suomeen jne.

Oikeistokonservatiiveille islam on toki pelottelun paikka ja myös pelon paikka, mutta tilastoista löytyy kieltämättä vahvistuksia osalle peloista. Poliittisesti PS ei voi mitenkään olla edistämässä islamiin uskovien tuomista Suomeen veronmaksajien piikkiin tilanteessa, jossa PS on hallituksessa ja heillä on sisäministeriön vetovastuu.

Purra on muuten viime aikoina ottanut kantaa laajemmin maahanmuuttoon, ei vain humanitaariseen. Lukijan mielipide | Riikka Purra: Enemmistö maahanmuuttajista ei ole kotimaisen työvoiman veroista Purra pitää osaa työperäistä maahanmuuttoa ongelmana, koska monet työperäiset maahanmuuttajat maksavat vähän veroja ja kerryttävät vähän eläkettä, mikä johtaa siihen, että pientä palkkaa, työttömyysjaksoja ja eläkettä kompensoidaan eri tulonsiirroilla.

Tästäkin olisi hyvä puhua enemmän sillä ay-liike on hieman eri syistä samaa mieltä ja haluaa siksikin estää vapaampia työmarkkinoita maahantulijoille. Ay-liikkeen näkemys tiivistetysti on se, että ei saa luoda halpatyömarkkinoita.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
No jos nuo lausunnot on sähköisessä muodossa, niin voisi pyytää modernia ATK:ta tekemään yhteenvedon ja lukea edes se. Mutta tosiaan jos ei löydy päätöstä tukevaa lausuntoa, niin mitä sitä turhia, häiriintyy vielä puhtaat ajatukset.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hallitusohjelman mukaan hallitus arvioi kiintiön kohdentamista myös maassaan vainottuihin kulttuurisiin ja etnisiin ryhmiin ja leireillä erityisen huonossa asemassa oleviin.

Suomeksi tuo tarkoittaa pyristelyä eroon muslimeista ja kiintiön käyttämistä muihin vaikka asiaa ei suoraan sanota. Taustalla on etenkin PS:ssä, mutta Kokoomuksessa ja ainakin KD:ssa olevat näkemykset muslimien mukanaan tuomista ongelmista. Työllistyminen ja pysyvähkö Kela-tuki, lasten mahdollinen radikalisoituminen, perheenyhdistämisen tuloksena ääri-islamistin tulo Suomeen jne.

Oikeistokonservatiiveille islam on toki pelottelun paikka ja myös pelon paikka, mutta tilastoista löytyy kieltämättä vahvistuksia osalle peloista. Poliittisesti PS ei voi mitenkään olla edistämässä islamiin uskovien tuomista Suomeen veronmaksajien piikkiin tilanteessa, jossa PS on hallituksessa ja heillä on sisäministeriön vetovastuu.

Varmasti näin.

Mutta pointtini on siis seuraava:

YK ehdottaa pakolaisia Suomeen semmoisista maista, joissa on käynnissä laaja humanitaarinen kriisi. Se preferoi aina kulloinkin akuuteimpia humanitaarisia kriisejä.

Kaksi esimerkkiä:

1. Kongo on ylivoimaisesti kristittyenemmistöinen valtio, jossa kaaos ja sisällissotatilanne ovat jatkuneet vuosikymmeniä eikä minkään näköistä toimivaa yhteiskuntaa ole ollut pitkään aikaan. Oikeastaan koskaan. Mitään varsinaista koulutusjärjestelmää ei ole ollut pitkään aikaan eikä valtio ole pystynyt tuottamaan yhteiskunnallisia rakenteita ylläpitäviä inhimillisiä resursseja. Kongo on ollut hyvin pitkään, oikeastaan koko olemassaolonsa ajan n.s. failed state.

2. Syyria on muslimienemmistöinen valtio. Se on ollut pitkään täydellinen diktatuuri, mutta siellä on ollut ennen nykyään käynnissä olevaa sisällissotaa kohtuullisen hyvin toimiva yhteiskunnallinen rakenne. Valtiossa on ollut kehitysmaaksi melko hyvä perus-, ammatti- ja korkeakoulutusjärjestelmä, joka ei ole perustunut uskontoon. Valtiota on hallinnut diktatuurisesti sekulaari ja nationalistinen Baath, jonka massiivinen sorto on stabiilina aikana perustunut poliittisten vastustajien, ei uskonnollispohjaiseen vainoon. Vaino lähti täysin lapasesta sisällissodan alettua 2010-luvulla. Baathin poliittiset vastustajat ovat valtaosin koulutetuista väestöryhmistä, joilla on ollut kohtalaisen hyvä yhteiskunnallinen asema Syyriassa ennen poliittisen tilanteen kärjistymistä ja sisällissotaa. Sen jälkeen aika moni heistä menetti kaiken ja joutui pakenemaan maasta, jos oli pieniäkään viitteitä siitä, että nämä vastustivat Al-Assadin hallintoa. Ja moni vastusti sitä ihan aktiivisestikin.

Eli, jos haluttaisiin kiintiöpakolaisjärjestelmän kautta löytää ihmisiä, joilla on parhaat mahdolliset edellytykset sopeutua nopeasti Suomeen ja siirtyä nopeasti tuottavaksi osaksi yhteiskuntaa, Suomen kannattaisi ehdottomasti ennemmin suosia kiintiöpakolaisista muslimienemmistöisestä Syyriasta, kuin kristitystä Kongosta. Ei siksi, että kongolaiset olisivat huonompia ihmisiä, vaan siksi, että näiden ihmisten elämä on perustunut vain päivittäiseen selviämiseen kelvottomissa olosuhteissa ilman, että heillä olisi mitään kokemusta yhteiskunnallisten rakenteiden ylläpitämisestä. Syyrialaiset sen sijaan ovat pääpiirteittäin osallistuneet yhteiskunnalliseen elämään tekemällä yhteiskuntaa ylläpitäviä töitä - osa kauppiaina, osa rakennustyöntekijöinä, osa sairaanhoitajina ja lääkäreinä jne.

Itse tosin olen sitä mieltä, että tämä ei ole kiintiöpakolaisjärjestelmän pointti. Pointti on a) inhimillisen taakan levittäminen ja b) pakolaiskriisien kohdemaiden (yleensä kriisimaiden köyhät, mutta rakenteeltaan jokseenkin stabiilit naapurimaat) omien yhteiskuntarakenteiden suojeleminen sillä ajatuksella, ettei poliittiset kriisit ja sodat leviäisi niihin ja pahentaisi tilannetta globaalista (eli siis myös meidän länsimaisesta) näkökulmasta katsoen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös